Poika suuttui kun ilmoitimme että hänen vegaani tyttöystävänsä saa tuoda omat ruoat mukanaan joulupöytäämme
Meillä on joulupöydässä kahdeksantoista eri herkkua. En todellakaan ala vääntämään jollekin huomionhakijasutturalle omia ruokia jos meidän ruoat eivät kelpaa. Nyt poika pitää MEITÄ kohtuuttomina.
Kommentit (803)
Onpa vaikeaa. Onneksi oli aikanaan ihanat anopit (ex miehet ei)
Riisipuuro veteen tehtynä, sekametelisoppa perunajauholla tai agar-agar
Rusinakeitto löytyy valmiina ilman eläinperäisiä aineita
Keitettyjä perunoita
Laatikot ilman maitoa/kermaa/voita
Höyrytetyt ruusukaalit
Kasviskastike tomaateista
Täytetyt paprikat (tofu/maidoton juustovalmiste)
Pasteijat pinaatti+perunatäytteellä
Jos AP jaksaisi nähdä vaivaa ja halua olla edes jouluna mukava niin kasviskohokkaat parsaa+persilja, tulinen kasvismureke, kinkun vastike + kastike, suklaakakku mansikoilla.
Miksi ihmisten pitää olla niin vitun kusipäisiä ympäri vuoden.
Seurustelin 20 vuotta lihaanin kanssa, myös hänen perheensä söi lihaa. Kun vietimme joulut yhdessä, tein itse omat ruokani, eipä tullut mieleenkään odottaa muiden tekevän minun ruokiani. Tämä sopi kaikille eikä kukaan valittanut tai ilkeillyt. Mieheni sisko alkoi myöhemmin itsekin kasvissyöjäksi.
Mukavia olivat joulut, nyt ei enää vietetä jouluja yhdessä vaikka hyvät välit edelleen on. Ei olisi hyvät välit jos anoppilassa olisi suhtauduttu ilkeästi siihen että olen vegaani.
En ole aikuisiälläni koskaan mennyt valmiiseen joulupöytään. Kun vietän joulut vanhempieni kanssa, minä teen ruoat(vegaanisina tietenkin), näin on ollut myös koko aikuisikäni ajan. En ymmärrä että miksi joulunlaitto jätetään vanhempien harteille, eikö sen pitäisi olla meidän nuorempien urakka. Paitsi jos on pieniä lapsia niin ymmärrän että silloin voisi vaikka jakaa hommia.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Mutta silti näitä ”vegaaneja” vaan riittää.
Kukin tyylillään, meillä syödään luomulihaa, koska se kuuluu meillä luonnolliseen elämänkiertoon ja lihan aminohapot ovat terveellisiä ihmiselle ja vaikeita korvata. Ruoalla ei kuitenkaan mässäillä, vaan olemme normaalipainoisia. Katson luonto-ohjelmia, asun maaseudulla, missä luonto on luonnollisena osana elämää joka päivä. En tuputa liharuokia, enkä ideologioitani kellekään, ja oletan, että vegaanitkin sulautuvat joukkoon, eivätkä elä minä-minä-minä elämää.
dkjflsfs kirjoitti:
oletan, että vegaanitkin sulautuvat joukkoon, eivätkä elä minä-minä-minä elämää.
Aahhahahahahaaa!!!!
Mites tuo on sujunut noin niinku omasta mielestä? :DDD
Vierailija kirjoitti:
Onpa vaikeaa. Onneksi oli aikanaan ihanat anopit (ex miehet ei)
Riisipuuro veteen tehtynä, sekametelisoppa perunajauholla tai agar-agar
Rusinakeitto löytyy valmiina ilman eläinperäisiä aineita
Keitettyjä perunoita
Laatikot ilman maitoa/kermaa/voita
Höyrytetyt ruusukaalit
Kasviskastike tomaateista
Täytetyt paprikat (tofu/maidoton juustovalmiste)
Pasteijat pinaatti+perunatäytteelläJos AP jaksaisi nähdä vaivaa ja halua olla edes jouluna mukava niin kasviskohokkaat parsaa+persilja, tulinen kasvismureke, kinkun vastike + kastike, suklaakakku mansikoilla.
Tuo kaikki perinteisten jouluruokien lisäksi, älä viitsi. Yhden ihmisen takia. Ei käy. Joulussa
on tarpeeksi vaivaa muutenkin.
Voihan vegaani tehdä ne itse.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin hassua lukea, että laatikoista saa helposti vegaanisia. Mä en todellakaan aijo ikinä pilata kalliita ja suuritöisiä ruokia sotkemalla niihin margariina tai muita teollisia kasvisrasvaällökkeitä! Terveyssyistä käytän voita leivonnassa ja ruuanlaitossa.
Voihan siitä massasta ottaa pienen osan erikseen. Ei tarvitse kaikkea pilata.
Jos mulle tulisi miniä kokelas, joka vegaani, niin kyllä koittaisin jotain vegaanista hänelle tehdä. Stressaisin vaan vähän enemmän ehkä. Poika on minulle rakas ja haluaisin että hänen tyttöystävällään olisi meillä hyvä olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miten tässä ketjussa on tehty vegaanin ruokkimisesta niin hankalaa. Siskoni on vegaani ja juuri jouluna hänet on kaikista helpoin ruokkia. Laatikot on helppo tehdä vegaanisina ja niitä voi syödä kaikki. Salaatit on jo vegaanisia ja meidän joulupöytään kuuluvat myös perunat. Taatelikakku kuuluu jouluun ja helppo tehdä vegaanisena. Lisäksi ostan sisarelle muutaman soijanakin, niin homma on paketissa.
Ja niiin! Torttutaikina on jo valmiiksi vegaanista!
Mutta voitaikina ei ole, siitähän ne tortut tehdään.
Kummallista, että se torttutaikina liikkuu kaupoista eniten, jos kaikki muut paitsi vegaanit ja maitoallergikot käyttää voitaikinaa.
Vierailija kirjoitti:
Teillä on pöydässä 18 liharuokaa? Epäilemättä vaivalloista.
Vegaanit eivät syö myöskään kalaa, munia eivätkä mitään maitotuotteita. Senhän sinä kyllä tiesit, päätit ihan kusipäisyyttäsi kirjoittaa viestisi. Minkäs vegaani itselleen mahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miten tässä ketjussa on tehty vegaanin ruokkimisesta niin hankalaa. Siskoni on vegaani ja juuri jouluna hänet on kaikista helpoin ruokkia. Laatikot on helppo tehdä vegaanisina ja niitä voi syödä kaikki. Salaatit on jo vegaanisia ja meidän joulupöytään kuuluvat myös perunat. Taatelikakku kuuluu jouluun ja helppo tehdä vegaanisena. Lisäksi ostan sisarelle muutaman soijanakin, niin homma on paketissa.
Ja niiin! Torttutaikina on jo valmiiksi vegaanista!
Mutta voitaikina ei ole, siitähän ne tortut tehdään.
Kummallista, että se torttutaikina liikkuu kaupoista eniten, jos kaikki muut paitsi vegaanit ja maitoallergikot käyttää voitaikinaa.
Hinnan takia ostetaan, ei siinä mitään kummallista ole. Voitaikinasta leivotut ovat kyllä parempia. Voisin tietysti tehdä palmuöljytaikinasta yhden satsin, jos olisi tarpeen.
Ohis
Riisipuuro veteen tehtynä, se vasta on herkku! Laatikot ilman kermaa, voita ja kananmunia, ei sitä makueroa kukaan huomaa! Joulutortut ilman voita ja piparkakut ilman kananmunia, ihan turhia aineksia moiset. Joten jouluruuat onnistuu ilman että maku kärsii yhtään, eikä kukaan edes huomaa esim. just tuon riisipuuron puuttuvaa maitoa!
Hmmm.....
Poika "suuttui" teille, koska sen on pakko. Muuten se ei saa kotonaan vegaanipesää.
Pitkään jatkuessa tästä voi olla se huono puoli, että vegesuttura onnistuu oikeasti pilaamaan välit pojan ja vanhempien välillä.
Suurin osa naisista pitää anoppia uhkana. Toiset riitelevät anopin kanssa ja kierommat esittävät ystävää, mutta sitten selän takana myrkyttävät pojan ja äidin välit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin hassua lukea, että laatikoista saa helposti vegaanisia. Mä en todellakaan aijo ikinä pilata kalliita ja suuritöisiä ruokia sotkemalla niihin margariina tai muita teollisia kasvisrasvaällökkeitä! Terveyssyistä käytän voita leivonnassa ja ruuanlaitossa.
Tämä pitää paikkansa. Lähipiirissä on maidolle ja kananmunalle allerginen lapsi. Teen joulun laatikoiden soseet mausteineen samalla tavalla, mutta ennenkuin lisään kerman ja kananmunan, otan jokaisesta massasta pienen erän muffinsivuokiin allergista lasta varten. Muffinssivuuat uuniin siinä vaiheessa, kun muiden laaatikot alkavat olla valmiita. Jos joulupöytääni tulisi yksi vegaani, laittaisin kutakin laatikkoa kahteen muffinsivuokaan eli allergiselle ja vegaanille omansa.
Vierailija kirjoitti:
Riisipuuro veteen tehtynä, se vasta on herkku! Laatikot ilman kermaa, voita ja kananmunia, ei sitä makueroa kukaan huomaa! Joulutortut ilman voita ja piparkakut ilman kananmunia, ihan turhia aineksia moiset. Joten jouluruuat onnistuu ilman että maku kärsii yhtään, eikä kukaan edes huomaa esim. just tuon riisipuuron puuttuvaa maitoa!
Hmmm.....
Riisipuurohan ei maistu miltään ilman punaista maitoa ja voinokaretta. Teen kaikki jouluruokani alusta loppuun itse ja voilla ja kermalla (olen myös laiha). Meillä vierailevat vegaanit ovat niitä syöneet ja jättäneet omat kuivat eväänsä kassiinsa. Enpä ihmettele.
Vierailija kirjoitti:
Poika "suuttui" teille, koska sen on pakko. Muuten se ei saa kotonaan vegaanipesää.
Pitkään jatkuessa tästä voi olla se huono puoli, että vegesuttura onnistuu oikeasti pilaamaan välit pojan ja vanhempien välillä.Suurin osa naisista pitää anoppia uhkana. Toiset riitelevät anopin kanssa ja kierommat esittävät ystävää, mutta sitten selän takana myrkyttävät pojan ja äidin välit.
Onkohan se vegaanipesä vegaaninen vai lihaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmmm.....Riisipuurohan ei maistu miltään ilman punaista maitoa ja voinokaretta. Teen kaikki jouluruokani alusta loppuun itse ja voilla ja kermalla (olen myös laiha). Meillä vierailevat vegaanit ovat niitä syöneet ja jättäneet omat kuivat eväänsä kassiinsa. Enpä ihmettele.
Vegaaneita vakaumuksen vuoksi olevia siis, niin pystyy tekemään omat valintansa, allergisille vähän vaikeampaa. Myös matkoilla nämä vakaumuksen vuoksi vegaanit pystyvät tinkimään vakaumuksesta paikoissa joissa vegaania ei ole tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä pitää paikkansa. Lähipiirissä on maidolle ja kananmunalle allerginen lapsi. Teen joulun laatikoiden soseet mausteineen samalla tavalla, mutta ennenkuin lisään kerman ja kananmunan, otan jokaisesta massasta pienen erän muffinsivuokiin allergista lasta varten. Muffinssivuuat uuniin siinä vaiheessa, kun muiden laaatikot alkavat olla valmiita. Jos joulupöytääni tulisi yksi vegaani, laittaisin kutakin laatikkoa kahteen muffinsivuokaan eli allergiselle ja vegaanille omansa.
Ja olen myös keittänyt tälle allergiselle puuroja mikrossa. Monestihan ongelma on, ettei ole yhdelle hengelle sopivan kokoisia ruuanvalmistusastioita. Mutta mikrossa saa hyvin ihan tavallisessa keraamisessa mukissa valmistettua yhden annoksen puuroa ja muille keittää puuron normaalisti kattilassa. Muffinsivuuat on oikein käteviä, koska kauppojen valmiit foliovuuatkin ovat yhden annokseen liian isoja ja pieni määrä erityisruokaa vain kuivuisi vuuan pohjalle.