Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Poika suuttui kun ilmoitimme että hänen vegaani tyttöystävänsä saa tuoda omat ruoat mukanaan joulupöytäämme

Vierailija
19.12.2019 |

Meillä on joulupöydässä kahdeksantoista eri herkkua. En todellakaan ala vääntämään jollekin huomionhakijasutturalle omia ruokia jos meidän ruoat eivät kelpaa. Nyt poika pitää MEITÄ kohtuuttomina.

Kommentit (803)

Vierailija
541/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuri osa perinteisen joulupöydän tarjoomuksistahan on valmiiksi vegaanisia. Turhaan tinttailette koko sakki.

Vegaanista ei taida oikeasti olla kuin lanttulaatikko ja rosolli.

Minä pistän lanttulaatikkoon kermaa ja voita. Eli ei ole vegaanista meillä. Voihan sen toki ilman noitakin tehdä, mutta maku kärsii.

Olen vuosia tehnyt ihan saman, kukaan vegaani ei ole huomannut mitään. Heidän luonaan kyläillessäni tarjolla on myöskin vain vegaania syötävää ja joka kerta saan kuulla, "ettei tämä masitu ollenkaan niin hyvältä kuin sinun tekemäsi". Ja tottahan se on, se seitania ja soijaa sisältävä tekoliha on iahn kamalia. Enkä tykkää edes härkiksestä tai muista vastaavista, mutta ihan aidoista kasviksista tehdystä ruuasta kyllä tykkään. Miksiköhän niitä tekolihoja pitää syödä? 

Vierailija
542/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä vegaani voi ottaa muut huomioon ja todellakin tuoda ne omat pöperöt tullessaan eikä olettaa että hänelle väsätään erityisruuat tuosta vaan pöytään. Siinähän on myös oivallinen paikka maistattaa muilla sitä vegaaniruokaa. Itse ainakin tuossa tapauksessa toimisin noin, enkä kuvittelisi että muut osaa ja jaksaa huolehtia minun syömisistäni. Vegaaninen ruokavalio on minun valintani ja minun vastuuni on se itselleni kokkailla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kananmunat, kerma ja voi kuuluu perinteiseen lanttulaatikkoon. Toki kananmunan voi jättää pois, vaihtaa kerman kaurakermaan, mutta se ilman voita ei maistu kyllä miltään.

Näin suominaisilla pysyy valaan vartalomalli ympäri vuoden. Onneksi on hoikkia ja kauniitakin naisia, sellaisia jotka pitävät itsestään huolta.

Minä olen hoikka ja itsestäni huoltapitävä. Syön vain täysrasvaisia ruokia ja suosin voita sekä kermaa. Syön mahdollisimman vähän käsiteltyä ruokaa.

T: Nainen 158cm 52kg.

Vierailija
544/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vegaani enkä enää käy sukulaisten luona, koska pieniäkään toiveitani ei otettu huomioon. Toivoin seitankinkkua ja rosollia sekä ilman eläintuotteita (voita, maitoa, kananmunaa yms) tehtyjä porkkana - ja lanttulaatikkoa sekä bataattilaatikkoa. No, ne oli HANKITTU, mutta kaupan valmiita tuotteista eli tosi mauttomia. Laatikot oli tehty valmissoseista ja muut söivät kermalla ja voilla höystettyjä laatikoita, mun laatikoissa oli vettä. Jäkkäriksi mulle tarjottiin banaanitaatelikakkua, kun muut söivät sen seitsemän sorttia herkkuja. Jäi tosi paha mieli.

En itsekään tykkää käydä sukuloimassa, koska vegaaniuttani ei koskaan oteta huomioon. Itse tarjoan kaikille aina vegaaniruokaa, koska SITÄ VOIVAT KAIKKI SYÖDÄ.

Ei voi sen vertaa että nälkä lähtisi, siis jotkut pienet lisukkeet voi käydä mutta suurin osa ruoista ei käy.

Vierailija
545/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon on puhetta siitä, miten AP:lla on jo valmiiksi niin kamalan suuri ja hirveä vaiva jouluruokien takia, eikä millään jaksa enää huolehtia vegaaniruoista. Mulla herää mieleen vain kysymys: miksi yksi ihminen (tässä tilanteessa AP, mutta ympäri Suomea varmasti moni muu äiti/vaimo) on yksin vastuussa joulupöydän tarjottavista?

Miksi perheen muut jäsenet (esim. AP:n poika) ja muut vieraat (esim. tämä tyttöystävä) eivät valitse yhtä tai vaikka kahta tarjottavaa, jonka tuovat mukanaan ja josta kaikille riittää?

Eri perheillä on eri perinteet jouluun sekä sen ruokiin liittyen; uusien asioiden kokeileminen yhdistää ja saattaa tuoda ihan uuden jutun osaksi joulua, josta edelleen voi tulla perinne. Ei meilläkään aina jouluna ole ollut karjalanpaistia, kvinoasalaattia tai marinoituja herkkusieniä - mutta aina on kannattanut kokeilla uutta sekä jakaa vastuuta.

Aika nihkeä tämä suomalainen perinne jonka mukaan äiti/vaimo hoitaa yksin kaikki laatikot ja tarjottavat ja tekee nekin aina samalla tavalla ihan vaan siksi koska niin on viimeiset 20 vuotta tehty. Ei varmasti huvita kokeilla uutta reseptiä tai opetella edes sitä lanttulaatikkoa ilman kermaa, kun on jo valmiiksi hirveästi vastuuta ja tekemistä ruoissa.

Vierailija
546/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuri osa perinteisen joulupöydän tarjoomuksistahan on valmiiksi vegaanisia. Turhaan tinttailette koko sakki.

Minä pistän lanttulaatikkoon kermaa ja voita. Eli ei ole vegaanista meillä. Voihan sen toki ilman noitakin tehdä, mutta maku kärsii.

Olen vuosia tehnyt ihan saman, kukaan vegaani ei ole huomannut mitään. Heidän luonaan kyläillessäni tarjolla on myöskin vain vegaania syötävää ja joka kerta saan kuulla, "ettei tämä masitu ollenkaan niin hyvältä kuin sinun tekemäsi". Ja tottahan se on, se seitania ja soijaa sisältävä tekoliha on iahn kamalia. Enkä tykkää edes härkiksestä tai muista vastaavista, mutta ihan aidoista kasviksista tehdystä ruuasta kyllä tykkään. Miksiköhän niitä tekolihoja pitää syödä? 

Todella törkeää toimintaa, jos itse joudut syömään vegaania ruokaa siitä ei ole sinulle mitään haittaa, mutta vegaani voi olla vakaumuksellisista syistä ja sitten syötät hänelle eläinperäisiä tuotteita. Sellaista vakaumusta ei ole olamassakaan, ettai söisi vegaania. Niin se vain on.

Vierailija
547/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä hyvä! Toivottavasti luuseripoikasi suuttui ikihyviksi eikä sinun tarvitse moista retalesta ja lumppuaan katsella enää koskaan joulupöydässäsi! Olet viimein vapaa!

Vierailija
548/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella törkeää toimintaa, jos itse joudut syömään vegaania ruokaa siitä ei ole sinulle mitään haittaa, mutta vegaani voi olla vakaumuksellisista syistä ja sitten syötät hänelle eläinperäisiä tuotteita. Sellaista vakaumusta ei ole olamassakaan, ettai söisi vegaania. Niin se vain on.

Kannibaali en sentään ole.

Vierailija
549/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tiedä niin ei kärsi. On normiruokavaliollisillekin syötetty salaa soijaa vaikka ei sitä käyttäisi omasta halustaan.

Vierailija
550/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tiedä niin ei kärsi. On normiruokavaliollisillekin syötetty salaa soijaa vaikka ei sitä käyttäisi omasta halustaan.

Olen soijalle allerginen ja kerran sitten vegaania kokkaileva tuttuni ei kertonut ruuan sisältävän soijaa. Huonostihan siinä meinasi käydä. Noloa hänelle, kuuluu juuri tähän kastiin, jonka mielestä kaikki voivat syödä vegaania ruokaa eikä ollut uskonut soija-allergiani olevan todellinen. Itse hän on siis vegaani vakaumuksellisista syistä. 

Vierailija
551/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen soijalle allerginen ja kerran sitten vegaania kokkaileva tuttuni ei kertonut ruuan sisältävän soijaa. Huonostihan siinä meinasi käydä. Noloa hänelle, kuuluu juuri tähän kastiin, jonka mielestä kaikki voivat syödä vegaania ruokaa eikä ollut uskonut soija-allergiani olevan todellinen. Itse hän on siis vegaani vakaumuksellisista syistä. 

Soija on monille paha. Veljeni joskus nauroi tehneensä soijarouheesta makaronilaatikkoa ja syötti vieraille jauheliharuokana. Onneksi ei ollut allergisia pöydässä

Vierailija
552/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi kukaan teistä ei ole tulossa meille jouluksi. Meillä kun on tarjolla pelkkää Saarioisten jauhellihapizzaa.

Vierailija
553/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee vaan kaikki niin kuin ennenkin ja joku papujuttu lisäksi. Väittää kaiken kinkkua lukuunottamatta olevan kermakorvikkeilla höystettyä kasvirasvamoskaa.

Vierailija
554/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekee vaan kaikki niin kuin ennenkin ja joku papujuttu lisäksi. Väittää kaiken kinkkua lukuunottamatta olevan kermakorvikkeilla höystettyä kasvirasvamoskaa.

Kyllä, miniäkokelas ja poikakin tyytyväisiä. :) Kaikilla hyvä mieli ja iloinen joulu.

Vierailija
555/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette aika röyhkeitä aikuisia. Neljä tytärtä tulee mummolle syömään koko jouluksi. Kaikilla jokin ruokarajoite.    Tyhmät ja laiskat köyhät perheet syövät  kalliisti koko joulun mummon laskuun. Eikö koskaan tule tyttöjen vuoro tehdä sitä joulua. Ette varmaan sitten muulloin käy kun vain jouluna. Eikö teidän perheet vois tehdä jo sitä joulua. Meillä oli mökillä naapureina tyttären perhe lapsineen. Kerran ei se mummi ollutkaan mökillä ja tytär tuli isolla joukolla, heillä ei ollutkaan mitään ruokaa, ei edes leipää eikä maitoa. Että ihmiset kehtaa.  Joutivat sitten syömään meillä naapurissa.  Kävi selväksi että sen mummon nuori avomies oli kutantanut aina kaikki kesäviikonloput . Seuraavana kesänä avomies oli kadonnut ja mökki meni myyntiin, kuten autokin, avokki oli maksanut siitä osamaksut aina. Hyvää joulua loisillekin !

Vierailija
556/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät voi todellakaan syödä vegaania. Itse en ainakaan halua, että minulle syötetään gmo-soijaa! Jopa luomutuotteissa saattaa olla gmo-jäämiä, joten ei kiitos minulle! 

Vierailija
557/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi olla sellainen vakaumus, ettei syö liian epäterveellistä "ruokaa" kuten soijaa ja esim. rypsiä jota kasvisrasvat sisältää. 

Vierailija
558/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pyrkiä lapsesta asti kasvattamaan niin, että ei halua vegaania tai kasvissyöjää kumppaniksi. Säästyy monelta ongelmalta. Itsekin hylkäsin aikoinaan yhden ehdokkaan koska oli kasvissyöjä.

Vierailija
559/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on pöydässä 18 liharuokaa? Epäilemättä vaivalloista.

Vierailija
560/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kysymys, mihin toivon vastauksen.  Mikä on se alkupala,  mikä on se pääruoka ja mikä on se jälkiruoka, jotka kaikki on siis vegaanisia?  

Ja nämä kaikki valmistetaan sitten sitä yhtä ihmistä varten, juuri niin pienenä annoksena kuin yksi ihminen syö.  Ja vielä on otettava huomioon, että ne on sille vegaanille kelvattava.  Olen nimittäin huomannut, että nimenomaan vegaaneissa on sellaisia, jotka on ruuistaan nirsoja muutenkin, eivät syö sitä eivät syö tätä, kun vaan eivät tykkää.   Ei ole kiva tehdä YHDELLE ihmiselle jokin spesiaaliannos, joka ei sitten kelpaakaan.  Tämä on nähty.

Olen niin täynnä tätä.  Meille tullaan perinteisesti syömään se jouluruoka -erinäisistä syistä, joita en tässä availe.  Kaikki on mennyt hyvin näihin päiviin asti, mutta nyt on kuvioihin ilmestynyt uutta sukupolvea, joilla on näitä erikoisruokavalioita, eikä yhdelläkään mitään allergiaa, vain ruokavalio.  Yksi ei syö lihaa, muuta syö kyllä.  Yksi on se vegaani, kiitos vain.  Yksi ei syö kuin ihan määrättyjä ruokia, itse siis määrättyjä.  Omituinen ruokavalio, joka sisältää enimmäkseen vain kotimaisia marjoja ja vain jotain pähkinäleipää ja omatekoista viiliä ja jotain muuta vielä, mitä nyt aina keksii uutta.  Yksi on muslimi, ei käy sianliha.  Minä pystyn loihtimaan kunnon joulumenun ihan hyvin, mutta en enää jaksaisi näitä uusia tuulia.  Kaikki kuitenkin olettavat, että minä huolehdin heidän ruoistaan.   Ja suurin osa kuitenkin haluaa ne ihan perinteiset jouluruuat, ei mitään erityismuunnoksia mistään.

Kysyit tämän minulle kohdistaen, joten vastaan: Kuten tuossa jo ylläkin sanoin, niin mielestäni toisen huomioon ottamista on se, että pyritään joustamaan hänen henkilökohtaisten kummallisuuksiensa (kaikella rakkaudella tässä käytetty termi) mukaan, vaikka se tuntuisi itsestä pöhköltä. Monelle vegaanille ruokavalio on tosi tärkeä asia. Sanoin samalla, että tietenkään kaikkeen ei voi venyä, jos siitä on liikaa vaivaa. Sinä kuvaat tuossa ihan eri tilannetta kuin se, että olisi tekemässä normaalia joulumenua, ja siihen yhdelle ihmiselle pientä erikoiserää (mikä oli aloittajan tilanne hänen oman kuvauksensa mukaan).

Jos tilanne olisi aloittajan kuvaama normaali joulumenu kaikille + yhdet vegaaniset versiot, niin itse laittaisin vegaanille alkupalaksi vaikkapa vegaanista porkkanalohta, keitettyä perunaa & kastiketta, pääruoaksi pienen seitankinkun ja jonkin laatikon vegaaniversiona ja jälkkäriksi vaikka vegaanista jäätelöä ja suklaata. Näiden lisäksi joulupöydästä saattaa löytyä jotakin muutakin syötävää (kuten salaatti, rosolli ilman kermavaahtoa). Lähes kaiken tuosta "vegemenusta" saa valmiina kaupastakin. Kertoisin nätisti, että pystyn tarjoamaan nämä, ja jos hän haluaa vielä jotakin lisäksi, haluaisiko hän vaikka tuoda itse lisää tai tulla avukseni laittamaan jouluruokia.

Sitten jos erikoisruokavalioisia ihmisiä on niin paljon, etten järkevällä vaivalla pystyisi laittamaan kaikkea toivottua (eli sinun kuvaamasi tilanne), laittaisin kaikille vieraille leikkimielisen äänestyksen siitä, millaisen menun laitan (itse valitsemillani valmiilla äänestysvaihtoehdoilla, jotta ruoanlaitto olisi minullekin kivaa) ja ehdottaisin, että teen äänestetyt yhteiset ruoat, ja muut saavat ilahduttaa itseään ja muita tuomalla joulupöytään mukanaan itselleen sopivia herkkuja.

En nyt ihan rehellisesti tiedä, miksi tästä pitää tehdä sellainen ongelma? Kun hyvällä mielellä ja hyvällä tarkoituksella hoitaa asioita avoimesti muiden kanssa, lopputulos on yleensä kaikille ihan mukava. Sitten toki jos muut ihmiset ovat ylettömän ikäviä ja hankalia, kuten tällä palstalla saa oppia, että osa ihmisistä on, heitä ei tietenkään voi edes hyväntahtoisuudella saada tyytyväiseksi - mutta sittenpä se on heidän oma ongelmansa. Itse voi kuitenkin luoda osaltaan edellytykset sille, että kaikilla on perheestä ja muusta lähipiiristä hyvä fiilis.

Mistä ostat porkkalaa? Millaista vegaanista kastiketta tekisit? Saako kaikista kaupoista seitankinkkua? Miten se valmistetaan/syödään? Pitääkö kypsentää ja syödäänkö kuumana vai kylmänä? 

Sun ideat on ihan hyviä, mutta ota huomioon, että tosi moni ei ole porkkalasta ja seitankinkusta kuullutkaan. Ei edes tiedä, mistä sellaisia lähtisi etsimään. Varsinkin, jos asuu jossain Tuupovaarassa. Mulle nuo kaikki ovat tuttuja juttuja ja osaan tehdä porkkalaa itsekin, mutta ymmärrän silti ihan hyvin, että kaikille ei ole. Porkkalan vaatimaa savuaromiakaan ei ole kaikissa kaupoissa. Savuaromi on vielä siitä ikävä, että sitä ei oikeastaan saa mennä yhtään liikaa.

Ei kai kukaan näin uusavuton ole?

Google laulamaan. Tai voi kysyä vegaanilta. Kaupassa myyjä voi näyttää missä tuote on. Pakkauksessa lukee ohjeet.

Porkkalan voi jättää tekemättä, jos ei halua pelleillä savuaromin kanssa.

Voi kuule, kyllä niitäkin on. Ei läheskään kaikki ole erityisen kiinnostuneita laittamaan tavallistakaan sekaruokaa. Tekevät, koska on pakko jotain syödä. Mutta kaikki erikoisuudet tuntuvatkin sitten jo hyvin vaikeilta. 

Henkilö, jota ei kiinnosta ei varmaan valmista itse mitään jouluruokaa saatika isännöi tai emännöi jouluna?

Muistatteko muka ulkoa jouluruokareseptit ja kauppalistat? Ette googlaa?

Henkilö, jota ei kiinnosta ruuanlaitto, joutuu kuitenkin laittamaan ruokaa joka päivä. Koska ilmankaan ei elä. Vuodessa on 365 päivää ja jos aikoo ruokkia perheensä pelkillä eineksillä, alkaa käydä kalliiksi. On paljon ihmisiä, jotka tekevät ne tietyt ruuat (vaikka just jouluksi kinkun ja laatikot), mutta eivät ole kiinnostuneita mistään erikoisemmasta. Myös tällaisissa perheissä on ihan tavallista, että aikuiset lapset tulevat vielä kotiin jouluksi, jos heillä ei ole vielä omaakaan perhettä. Vaikka itse olenkin ntohimoinen kotikokki ja rakastan ruuanlaittoa, ymmärrän silti ihan hyvin, että joillekin ihmisille ruuanlaitto on samanlaista pakkopullaa kuin mulle siivoaminen. Silti en siivoa yhtään enempää kuin on pakko.  Jos olisi varaa viikkosiivoojaan, palkkaisin sellaisen. 

Se kerman korvaaminen kaurakermalla ei ole mikään vaikea asia.

Ei se vaikeaa olekaan, mutta harva haluaa syödä korvikeruokaa.

Ei se mitään korvikeruokaa ole.

On vuosi 2019, tervetuloa nykyaikaan.

Sinäkö sen päätät mitä 2019 saa syödä? 2019 löytyy meidän kaupasta kermaa ja sitten kasvis"kermaa". Toista saa kustua kermaksi ja toista ei, joten miten ihmeessä kyseessä ei ole korvike?

Äreä vegaani päättää, kuten huomaat. Äreys on vegaanien mielentilan kivijalka.

*eri