Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähihoitajasta sairaanhoitajaksi

Vierailija
19.12.2019 |

Yo pohjainen lähihoitajan opinnot kestää 2 vuotta ja sairaahoitajan opinnot kestää 3,5vuotta.
Muualla maailmassa on niin, että lähihoitaja voi opiskella sairaanhoitajaksi 1,5 vuodessa.
Opinnot ovat siis järkevän yhtenäisiä.

Mielestäni Suomessakin pitäisi olla näin. Mutta ei luulemma ole, vaan lähihoitaja saa hyväksilukuja maksimissaan vain sen puoli vuotta. Onko tosiaan näun surkeasti Suomessa, vai puhuiko tuttavansa väärää tietoa?

Opintojärjestelmänhän tulisi olla porraatettu juurikin niin, että helppo edetä.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskaan ja millään alalla ei ole haittaa lisäopinnoista. Kerron oman kokemukseni. Kouluttauduin vuosikymmeniä sitten apuhoitajaksi. Se kesti vain vuoden. En toiminut sen jälkeen perinteisessä hoitotyössä, vaan sain työpaikkakoulutuksen ja tutkin mm laboratorionäytteitä.

Työn ohella suoritin iltalinjalla yo- tutkinnon ja hain yo- pohjaiseen sairaanhoitajakoulutukseen. Kävin sen ja olin muutaman vuoden akuuttisairaanhoidossa ja hain erikoistumiskoulutukseen. Sen päätyttyä olin käynyt 4,5 vuotta opintoja, jotta olin erikoissairaanhoitaja. Työura akuuttisairaanhoidossa, mm ensiapu ja kirurginen hoitotyö.

Vanhamuotoinen erikoissairaanhoitajakoulutus antoi myös pätevyyden osastonhoitajaksi, mutta siihen asemaan en pyrkinyt enkä halunnut.

Sanonta, että yksikään koulutus tai lisäoppi ei ole turhaa, pitää paikkansa. On myös hyvä kerrata vaikka osa tuntuu tutulta. Myös hoitotyö ja tiede on kehittynyt kaiken aikaa ja jo sen vuoksi kannattaa pysyä ajan tasalla.

Kannattaa opiskella ja panostaa opintoihin. Toimin työurallani myös opiskelijoiden ohjaajana ja koin ammattini antoisana olen tyytyväinen kun valitsin hoitajauran.

Jos ajatellaan puhtaasti rahaa niin koulutuksesta voi olla kirkaasti haittaa taloudellisesti, niin kallista se opiskelu on. Laske paljon lähäri menettää palkkarahoja sillä aikaa kun käy ammattikorkeaa. Jos ajatellaan että lähäri tienaa 32k vuodessa ja istut 3,5v koulussa menetät varmasti vähintään puolet palkkatuloista ja tuonkin eteen pitää kaikki vapaa aika olla töissä opiskelujen lisäksi. Menetät 50-100k euroa. Kuinka monta vuotta sulla menee tienata takaisin menettämäsi rahat sairaanhoitajana kun sairaanhoitajan palkka on vain muutama satku parempi per kk....

Vierailija
22/53 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne ovat eri koulutukset. Omistakin luokkatovereista iso osa lähihoitajataustaisista oli luokan keskiarvoa heikompaa niilläkin kursseilla, "joilla ei tullut mitään uutta." Ja rinnakkaisen ensihoitajaluokan ensihoitajalähäreistä puolet ei ikinä päässyt läpi kursseista, vaan jätti kesken. Meidänkin lähäreistä neljännes joutui keskeyttämään, kun rästejä kertyi liikaa.

Se, että itse luulee osaavansa ei riitä. Jos mitään uutta ei opi, ei tosiaan kursseista pääse läpi. Isolla osalla tyssää jo ihan ensimmäiseen kurssiin, anatomiaan.

Pitää muistaa, että kyse on kuitenkin aika lailla eri opinnoista. Lähihoitajan ja sairaanhoitajan työkuva ja vastuut ei ainakaan akuuttisairaanhoidossa ole likimainkaan sama.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eijärkee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskaan ja millään alalla ei ole haittaa lisäopinnoista. Kerron oman kokemukseni. Kouluttauduin vuosikymmeniä sitten apuhoitajaksi. Se kesti vain vuoden. En toiminut sen jälkeen perinteisessä hoitotyössä, vaan sain työpaikkakoulutuksen ja tutkin mm laboratorionäytteitä.

Työn ohella suoritin iltalinjalla yo- tutkinnon ja hain yo- pohjaiseen sairaanhoitajakoulutukseen. Kävin sen ja olin muutaman vuoden akuuttisairaanhoidossa ja hain erikoistumiskoulutukseen. Sen päätyttyä olin käynyt 4,5 vuotta opintoja, jotta olin erikoissairaanhoitaja. Työura akuuttisairaanhoidossa, mm ensiapu ja kirurginen hoitotyö.

Vanhamuotoinen erikoissairaanhoitajakoulutus antoi myös pätevyyden osastonhoitajaksi, mutta siihen asemaan en pyrkinyt enkä halunnut.

Sanonta, että yksikään koulutus tai lisäoppi ei ole turhaa, pitää paikkansa. On myös hyvä kerrata vaikka osa tuntuu tutulta. Myös hoitotyö ja tiede on kehittynyt kaiken aikaa ja jo sen vuoksi kannattaa pysyä ajan tasalla.

Kannattaa opiskella ja panostaa opintoihin. Toimin työurallani myös opiskelijoiden ohjaajana ja koin ammattini antoisana olen tyytyväinen kun valitsin hoitajauran.

Jos ajatellaan puhtaasti rahaa niin koulutuksesta voi olla kirkaasti haittaa taloudellisesti, niin kallista se opiskelu on. Laske paljon lähäri menettää palkkarahoja sillä aikaa kun käy ammattikorkeaa. Jos ajatellaan että lähäri tienaa 32k vuodessa ja istut 3,5v koulussa menetät varmasti vähintään puolet palkkatuloista ja tuonkin eteen pitää kaikki vapaa aika olla töissä opiskelujen lisäksi. Menetät 50-100k euroa. Kuinka monta vuotta sulla menee tienata takaisin menettämäsi rahat sairaanhoitajana kun sairaanhoitajan palkka on vain muutama satku parempi per kk....

Kaikki eivät ajattele rahaa, vaan jotain muuta. Jos haluaa töihin , jossa sattuu ja tapahtuu niin silloin kannattaa opiskella sairaanhoitajaksi.

Jos ajattelee vaikka vanhustenhoitoa jossain kroonikkolaitoksessa, niin aivan hyvin työura kuluu lähihoitajana ilman suurta kiirettä, mitä sairaanhoitajat tekevät akuuttipuolella. Juostaan tippapussien/lääkkeiden kanssa ja kellon kanssa kilpaa - suurinpiirtein. Olen nähnyt kiireen käytännössä esim. sydänkirurgisen osaston hoitajien työtä seuratessa. 

Vierailija
24/53 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eijärkee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät ajattele rahaa, vaan jotain muuta. Jos haluaa töihin , jossa sattuu ja tapahtuu niin silloin kannattaa opiskella sairaanhoitajaksi.

Jos ajattelee vaikka vanhustenhoitoa jossain kroonikkolaitoksessa, niin aivan hyvin työura kuluu lähihoitajana ilman suurta kiirettä, mitä sairaanhoitajat tekevät akuuttipuolella. Juostaan tippapussien/lääkkeiden kanssa ja kellon kanssa kilpaa - suurinpiirtein. Olen nähnyt kiireen käytännössä esim. sydänkirurgisen osaston hoitajien työtä seuratessa. 

Siksi tuossa lukikin ”jos ajatellaan puhtaasti rahaa”. Jos haluaa sairaanhoitajaksi akuuttipuolelle niin sitten ehkä kannattaa lukea sairaanhoitajaksi.

Vierailija
25/53 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi kuulla lähäreiden kokemuksia lisää.

Vierailija
26/53 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos haluaa olla sairaanhoitaja niin sitten kannattaa kouluttautua siihen, jos taas olla lähihoitaja niin ei kannata. Palkoissa ei juurikaan tunnu, lähihoitaja hyvillä vuorolisillä pääsee lähes samoihin ansioihin. Työnkuva on kuitenkin erilainen, että se riippuu ihan omasta kiinnostuksesta kannattaako opiskella vaiko ei. Työllisyysnäkymät molemmilla aloilla hyvät, kuten myös lisäkoulutusmahdollisuudet. Huonot puolet samoja: vuorotyö, kiirettä ajoittain, vastuu painaa ja palkka huonohko.

Vierailija
27/53 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveyspuolella sairaalassa työnkuva tismalleen sama (miinus injektioiden pistämiset, mutta sekin riippuu missä sairaalassa olet töissä). 

Vierailija
28/53 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitaja koulutuksessa käydään samoja asioita kuin lähihoitaja koulutuksessa, kyllä, mutta mennään syvemmälle aiheeseen, perehdytään siihen käytännön lisäksi teoreettiseen taustatietoon.

Tavoitteena on, että osataan toimia oikein muuttuvissa tilanteissa, ymmärretään miksi tehdään mitä tehdään, ja milloin on konsultoitava lääkäriä.

Se ettei tule mitään uutta, on aivan sama kuin sairaanhoitaja sanoisi ettei lääkäri tiedä yhtään enempää kuin hän.

Sairaanhoitaja koulutus on teoreettisempaa kuin lh:n. Pyritään siihen, että osataan hyödyntää tieteellistä tietoa, kehittää työtä ja käytäntöjä muuttuvan ja lisääntyvän tiedon mukaan.

Koskaan ei ole ns. Valmis.

Vierailija
29/53 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin hakea nyt yhteishaussa. Olen ollut lähärinä psyk.puolella, mutta jos pääsen kouluun, niin pitää miettiä suuntaavaa uudestaan. Onko vanhuspuolen sairaanhoitajat samalla tavalla perushoidossa kiinni kuin lähärit? 

Vierailija
30/53 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintojen sisältö ja vaatimustaso on niin erilainen, siitä johtuu. Ei sh-opintojen ekat 2 vuotta ole samaa kuin lh:lla. Sh on ammattikorkeakoulututkinto, johon sinänsä jo on tietty vaatimustaso.

Suurin osa tuntemistani akuuttiosastoilla työskennelleistä lähäreistä sanoo, ettei opinnoissa tule paljonkaan uutta asiasisältöä. Työ opettaa. Harkoissa ne uudet asiat opitaan.

Vierailija
31/53 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ovat eri koulutukset. Omistakin luokkatovereista iso osa lähihoitajataustaisista oli luokan keskiarvoa heikompaa niilläkin kursseilla, "joilla ei tullut mitään uutta." Ja rinnakkaisen ensihoitajaluokan ensihoitajalähäreistä puolet ei ikinä päässyt läpi kursseista, vaan jätti kesken. Meidänkin lähäreistä neljännes joutui keskeyttämään, kun rästejä kertyi liikaa.

Se, että itse luulee osaavansa ei riitä. Jos mitään uutta ei opi, ei tosiaan kursseista pääse läpi. Isolla osalla tyssää jo ihan ensimmäiseen kurssiin, anatomiaan.

Pitää muistaa, että kyse on kuitenkin aika lailla eri opinnoista. Lähihoitajan ja sairaanhoitajan työkuva ja vastuut ei ainakaan akuuttisairaanhoidossa ole likimainkaan sama.

Siellähän se vasta onkin 85 % sama ainakin vuodeosastolla. Tietenkin on sitten paikkoja joissa ei ole juurikaan lähäreitä kuten valvonnat ja polit, joten valittavana on enemmän paikkoja.

Vierailija
32/53 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin hakea nyt yhteishaussa. Olen ollut lähärinä psyk.puolella, mutta jos pääsen kouluun, niin pitää miettiä suuntaavaa uudestaan. Onko vanhuspuolen sairaanhoitajat samalla tavalla perushoidossa kiinni kuin lähärit? 

Vastaisiko joku tähän?

Vierailija
33/53 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä valitettavasti monessa vanhusten paikassa sh:t tekee omien duuniensa lisäksi vielä ihan kenttätyötä. Toisissa paikoissa saavat keskittyä sh:n töihin. Jos vanhuksia on paljon, niin olisi suotavaa että sh saisi tehdä omat työnsä rauhassa. Toki pienemmissä yksiköissä on aikaa myös olla kentällä. Ei vanhuspuolelle todellakaan ole sairaanhoitajia jonoksi asti.

Vierailija
34/53 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä valitettavasti monessa vanhusten paikassa sh:t tekee omien duuniensa lisäksi vielä ihan kenttätyötä. Toisissa paikoissa saavat keskittyä sh:n töihin. Jos vanhuksia on paljon, niin olisi suotavaa että sh saisi tehdä omat työnsä rauhassa. Toki pienemmissä yksiköissä on aikaa myös olla kentällä. Ei vanhuspuolelle todellakaan ole sairaanhoitajia jonoksi asti.

Ei huvittaisi lukea 3,5 vuotta vain päästäkseen tekemään perushoitoa. Ehkäpä pitää suuntautua muualle.

Vierailija
35/53 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaisiko joku tähän?

On. Samaa työtä, ja lisäksi tulee sitten lääkärin kierrot, lääketilaukset, lääkkeen jaot, pistämiset, labrat jne. Sairaanhoitajia on yleensä vain yksi osastolla (tai 2, vuoroissa), ja hän toimii tiiminvetäjänä.

Vierailija
36/53 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaisiko joku tähän?

Meillä kotihoidossa on. Hoitavat vaipan vaihdot sun muut käynnillä siinä missä lh.

Vierailija
37/53 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitaja on aika monipuolinen tutkinto jolla voi toimia hyvin monella eri osa-alueella sosiaali-ja terveysalalla.

Vastaavaa ei muista maista löydy.

Ennen suomessakin oli erikseen lastenhoitajan, hammashoitajan, perushoitajan, ym tutkinnot. Nyt vain erikoistuminen on lopuksi, jolloin voi syventyä johonkin näistä. Näin ollen KOKO lähihoitajan tutkintoa ei voi hyväksilukea, vain sen osuuden, joka on yhteistä SAIRAANhoidolle.

Ne lähihoitajat, jotka sairaanhoitajaopintoihin lähtevät asenteella, "ei mitään uutta," ovat jo lähtökohtaisesti väärässä paikassa. AINA voi oppia uutta, ja sairaanhoitajana on syytä varautua elinikäiseen oppimiseen. Asioita on hyvä kerrata, hoitosuositukset ja käytännöt päivittyvät, ja niin toimintatavatkin.

Vierailija
38/53 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaisiko joku tähän?

On. Samaa työtä, ja lisäksi tulee sitten lääkärin kierrot, lääketilaukset, lääkkeen jaot, pistämiset, labrat jne. Sairaanhoitajia on yleensä vain yksi osastolla (tai 2, vuoroissa), ja hän toimii tiiminvetäjänä.

Meillä myös lähihoitahat tilaavat lääkkeet, suorittavat lääkejaon, pistämiset...

Vierailija
39/53 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaisiko joku tähän?

Siskoni on sairaanhoitaja pienen paikkakunnan hoivakodissa ja tekee pelkkää aamuvuoroa, eikä osallistu perushoitoon, vaan juuri lääkkeisiin ja noihin mitä oli yllä kuvattu. Sanoi ihan suoraan jo haastattelussa että tulee tekemään sairaanhoitajan hommia ja perushoito ei kuulu niihin. Vähän oli nikottelua ollut alkuun, mutta nyt saa tehdä rauhassa omia hommiaan.

Vierailija
40/53 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on pelkkää tuhlausta että somesta voi saada sellaisen käsityksen että ensin pitää olla ammattikoulusta  valmistunut  lähihoitaja ja sitten vasta lähdetään lukemaan sairaanhoitajaksi, röntgenhoitajaksi,  fysioterapeutiksi  tai bioanalyytikoksi.

Se on pelkää  tuhlausta. Pitää  opiskella suoraan sairanhoitajaksi.Pelkällä peruskoulun  matikalla ei selviä  röntgenhoitajaksi. Ei sairaanhoitaja saa mitään lisää  amisopinnoista.Ei ne ole mitään  jatkokoulutuksia. ihan eri ammatteja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi