Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kasvot kapenee ja tuntuu, että laihdun hyvin. Paino ei kuitenkaan putoa toivomaani tahtiin? Mistä kyse?

Vierailija
03.04.2023 |

Selvää eroa kasvoissa on kapeammat ja iho parantunut huomattavasti. Vatsaa ei turvota niin pahasti ja toimii hyvin. Olen virkeä ja paremminvoiva.
Vaatteet eivät kiristä samanlailla ja housutkin tuntuu löystyneen.
Paino on kuitenkin maltilliseen tahtiin tippunut. Voisi kuvitella, että tippuisi nopeammin, sillä ylipainoa on runsaasti (40 kg). Olen vielä melko alussa tässä mutta mistä tuo painon hidas lasku voisi johtua kun kuitenkin on selvää muutosta ulkoisesti (ja sisäisesti)?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta se painonseuranta. Et varmaan massakaudellakaan sitä päivittäin seurannut?

Vierailija
2/39 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta se painonseuranta. Et varmaan massakaudellakaan sitä päivittäin seurannut?

Totta. Haluan kuitenkin tietää olevani oikealla suunnalla. 

Paino tippui ensin melko nopeasti kahdessa viikossa - 4,5 kg ja nyt on neljä päivää ollut sama paino. 

Eli kaksi viikko sitten noin 120 kg ja nyt painan 115,5 kg. Sen vuoksi olettaisin nopeampaa pudotusta. 

Olen ketoosissa suurimmaksi osaksi. Liikun paljon entiseen verrattuna, jaloille on ollut töitä. 

Ehkä pitäisi alkaa katsomaan painoa kuukausitasolla mutta nyt on ollut tärkeää, että tiedän painon olevan laskusuunnassa. 

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punnaa ittes seuraavan kerran kahden viikon kuluttua.

Vierailija
4/39 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimakkaasti ylipainoiset ihmiset laihtuu hitaammin koska merkittävä liikalihavuus hidastaa aineenvaihduntaa merkittävästi. Eli joudut tekemään huomattavasti enemmän töitä laihtumisen eteen kuin esimerkiksi vain 10kg ylipainoinen henkilö.

Vierailija
5/39 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä johtuu? Voisko joku oman kokemuksensa tai tietonsa mukaan kertoa? 

Vierailija
6/39 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paino tippui ensin melko nopeasti kahdessa viikossa - 4,5 kg ja nyt on neljä päivää ollut sama paino. 

Eli kaksi viikko sitten noin 120 kg ja nyt painan 115,5 kg. Sen vuoksi olettaisin nopeampaa pudotusta. 

Olen ketoosissa suurimmaksi osaksi. Liikun paljon entiseen verrattuna, jaloille on ollut töitä. 

Ehkä pitäisi alkaa katsomaan painoa kuukausitasolla mutta nyt on ollut tärkeää, että tiedän painon olevan laskusuunnassa. 

-ap

Paino ei yleensä tipu ihmisillä ihan lineaarisesti. Itse tykkään tehdä niin, että punnitsen itseni päivittäin ja merkkaan painon exceliin niin, että näen siitä sitten pitkän aikavälin trendiä, mihin ollaan menossa. Se tietenkin vaatii luonteelta sen, että ei järkyty, jos paino on tänään kilon enemmän kuin eilen. Erityisesti runsaasti ylipainoisilla ihmisillä päivittäisvaihtelu voi olla jopa useamman kilon riippuen mittaushetkien nestetasapainosta ja suolen tilanteesta. 

Kannattaa myös muistaa, että runsas liikunnan lisäys kerryttää yleensä nestettä lihaksiin ja niveliin hetkellisesti ja saattaa nostaa painoa, mutta se lähtee kyllä pois. 

4 päivän painon pysyminen paikoillaan ei tarkoita vielä mitään. Todennäköisesti olet kuivunut aika paljon noiden parin viikon aikana ja nyt elimistö korjaa vähän nestetasapainoaan. Karppaamalla paino putoaa alussa yleensä aika paljon, koska kehosta lähtee pois varastohiilarit ja 1 gramma glykogeeniä sitoo itseensä n. 4 grammaa vettä, eli kehon täydet glykogeenivarastot painavat n. 2-4 kg lähinnä ihmisen koosta riippuen.  

Vierailija
7/39 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Paino ei yleensä tipu ihmisillä ihan lineaarisesti. Itse tykkään tehdä niin, että punnitsen itseni päivittäin ja merkkaan painon exceliin niin, että näen siitä sitten pitkän aikavälin trendiä, mihin ollaan menossa. Se tietenkin vaatii luonteelta sen, että ei järkyty, jos paino on tänään kilon enemmän kuin eilen. Erityisesti runsaasti ylipainoisilla ihmisillä päivittäisvaihtelu voi olla jopa useamman kilon riippuen mittaushetkien nestetasapainosta ja suolen tilanteesta. 

Kannattaa myös muistaa, että runsas liikunnan lisäys kerryttää yleensä nestettä lihaksiin ja niveliin hetkellisesti ja saattaa nostaa painoa, mutta se lähtee kyllä pois. 

4 päivän painon pysyminen paikoillaan ei tarkoita vielä mitään. Todennäköisesti olet kuivunut aika paljon noiden parin viikon aikana ja nyt elimistö korjaa vähän nestetasapainoaan. Karppaamalla paino putoaa alussa yleensä aika paljon, koska kehosta lähtee pois varastohiilarit ja 1 gramma glykogeeniä sitoo itseensä n. 4 grammaa vettä, eli kehon täydet glykogeenivarastot painavat n. 2-4 kg lähinnä ihmisen koosta riippuen.  

Kiitos! :) Ihanaa lukea huojentavia vastauksia. Minä vaan tässä tosiaan haluan seurata ja miettiä, että pitääkö ruoasta kiristää vai mitä tekisin. Katson kuitenkin rauhassa tässä vielä.

Esim. kolme päivää sitten paino oli 115,1kg, eilen 115,9 kg (olin kyllä jo juonut runsaasti kahvia ja vettä) ja tänään aamupunnituksessa ilman nesteytystä 115,6 kg. Ruoan syömisestä oli väliä ehkä 11 tuntia, söin myöhään illalla kun en ehtinyt töiden vuoksi paljoa päivällä syömään. 

Ehkä olen vähän liian tarkka nyt tässä mutta on tämä tärkeä ja miellyttävä projekti. Ehkä voisin vähän himmata tän painon tarkkailun kanssa, on se kyllä jännittävääkin. :) 

-ap

Vierailija
8/39 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt ainakaan stressaa tuosta! Vasta muutama viikko kulunut ja olet saanut painoa jo aika hyvin laskuun.

Ihan oikealla suunnalla olet. Vasta kuukauden päästä jos paino ei tuosta ala laskemaan alkaisin katsomaan ruokavaliota tarkemmin. 

Vierailija
9/39 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Sen verran voisin vielä lisätä, että päivittäisellä painonseurannalla näkee hyvin, mitkä asiat vaikuttavat päivittäiseen painonvaihteluun. Esimerkiksi minulla viikon alimmat mittaukset tulevat lähes poikkeuksetta viikonloppuina minun nukkumisaamuina. Kun käy vaa'alla klo 9 sen normaalin kuuden sijaan, elimistö on huomattavasti tyhjempi ja helposti 0,5 kg kevyempi kuin muina aamuina. 

Vierailija
10/39 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poskien lihakset kuihtuvat. Lihaskato.

Vierailija
11/39 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla todennäköisesti on palanut rasvaa ja tullut lihasta tilalle mikä selittää sen että vaaka näyttää samaa mutta peilistä selvästi huomaa rasvaa palaneen.

Vierailija
12/39 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Sen verran voisin vielä lisätä, että päivittäisellä painonseurannalla näkee hyvin, mitkä asiat vaikuttavat päivittäiseen painonvaihteluun. Esimerkiksi minulla viikon alimmat mittaukset tulevat lähes poikkeuksetta viikonloppuina minun nukkumisaamuina. Kun käy vaa'alla klo 9 sen normaalin kuuden sijaan, elimistö on huomattavasti tyhjempi ja helposti 0,5 kg kevyempi kuin muina aamuina. 

Joo, täytyy katsoa kun olen vapaalla, että vaikuttaako itsellä lukemiin. No, pääasia, että tästä se kuitenkin lähtee laskemaan. Onko sinullakin painonpudotusprojekti meneillään? 

-ap 

Vierailija
13/39 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla todennäköisesti on palanut rasvaa ja tullut lihasta tilalle mikä selittää sen että vaaka näyttää samaa mutta peilistä selvästi huomaa rasvaa palaneen.

Kehoon ei todellakaan tule lihasta tuolla tahdilla. Varsinkaan, jos ei olla reilusti plussakaloreilla ja treenata erittäin kovaa nimenomaan lihaskasvua optimoiden. Ja varsinkaan, jos kyseessä ei ole nuori mies. Näissä keskusteluissa on aina huvittavaa, kun oletetaan, että pari kertaa viikossa sauvakävelevän keski-ikäisen naisen laihtumattomuuden oletetaan johtuvan massiivisesta lihaskasvusta.

Tässäkään keskustelussa ap ei ole kertonut mitään erityistä treenauksestaan tai taustatilanteestaan, niin oletus lihasmassan kasvamisesta on täysin naurettava. 

Vierailija
14/39 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehoon ei todellakaan tule lihasta tuolla tahdilla. Varsinkaan, jos ei olla reilusti plussakaloreilla ja treenata erittäin kovaa nimenomaan lihaskasvua optimoiden. Ja varsinkaan, jos kyseessä ei ole nuori mies. Näissä keskusteluissa on aina huvittavaa, kun oletetaan, että pari kertaa viikossa sauvakävelevän keski-ikäisen naisen laihtumattomuuden oletetaan johtuvan massiivisesta lihaskasvusta.

Tässäkään keskustelussa ap ei ole kertonut mitään erityistä treenauksestaan tai taustatilanteestaan, niin oletus lihasmassan kasvamisesta on täysin naurettava. 

No en ehkä itsekään usko lihaskasvuun tässä ajassa mutta siihen kyllä, että ehkä hieman nestettä liikunta on kuitenkin kerännyt. Minä en liikkunut pariin vuoteen juuri lainkaan, mitä nyt vähän kävelyä silloin tällöin lenkkeilymielessä.

Nyt kävelen ripeästi 50-60 km/vko ja lisäksi nostelen painoja ja kyykkään kotioloissa. Kyllä siinä on lihaksille töitä ollut versus tuohon kauteen kun lihoin huonolla ruokavaliolla + alkoholilla, enkä liikkunut käytännössä lainkaan. 

-ap 

Vierailija
15/39 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
16/39 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysäperse treenillä kasvot alkaa roikkumaan. Lisää tehoa  ja treenit 6 kertaa viikossa.

Vierailija
17/39 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt ainakaan stressaa tuosta! Vasta muutama viikko kulunut ja olet saanut painoa jo aika hyvin laskuun.

Ihan oikealla suunnalla olet. Vasta kuukauden päästä jos paino ei tuosta ala laskemaan alkaisin katsomaan ruokavaliota tarkemmin. 

Juu. Ota maltilla ja nauti olosta.

Kyllä sinä vaatteista ja omasta olosta tunnet sen, mitä tapahtuu.

Stressihormonit lihottaa. Uni antaa levollista oloa ja tavallaan laihduttaa.

Että rennolla otteella. Kiva, kun onnistut.

Vierailija
18/39 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinhän sulla on lähtenyt käyntiin painonpudotus. Vaakaa mukavampi laihdutuksen seurantaväline saattaa kuitenkin olla mittanauha tai vaatteiden löystyminen. Kehossa on muutakin kuin läskiä, ja nesteet voi vaihdella paljonkin. Lisäksi, jos ylipainoa on paljon, keho yrittää ensin päästä eroon sisäelinrasvasta, mikä on sille toiminnan kannalta paljon tärkeämpää kuin ihonalainen rasva. Maksa toimii sen jälkeen paremmin.

Tsemppiä ja herkullisia ruokahetkiä!

Vierailija
19/39 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos :) 

Malttia malttia.. 

Olen iloinen, että keho tervehtyy hiljalleen. <3 Olen vähän pahoillani mitä olen itselleni tehnyt mutta onneksi tämä tästä alkaa etenemään parempaan suuntaan. 

Vaaka näytti nyt aamulla tasan 115 kg. Eli puoli kiloa vähemmän kuin eilen. Oli aivan hilkulla, ettei menny 114 alkavaan lukuun. No miutta! Laskusuunnassa kuitenkin! 

-ap

Vierailija
20/39 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos :) 

Malttia malttia.. 

Olen iloinen, että keho tervehtyy hiljalleen. <3 Olen vähän pahoillani mitä olen itselleni tehnyt mutta onneksi tämä tästä alkaa etenemään parempaan suuntaan. 

Vaaka näytti nyt aamulla tasan 115 kg. Eli puoli kiloa vähemmän kuin eilen. Oli aivan hilkulla, ettei menny 114 alkavaan lukuun. No miutta! Laskusuunnassa kuitenkin! 

-ap

Menneisyyden virheiden surkuttelusta ei ole mitään hyötyä, koska niitä ei enää voi muuttaa. Toki niistä kannattaa oppia ja miettiä, mikä on aikaisemmin saanut syömään hallitsemattomasti ja miettiä, millä keinoin samoja virheitä voi välttää. Esimerkiksi todella monilla paino nousee, koska iltaisin herkutellaan tylsyyteen. Jos tämä on ollut ongelmasi, säännöllinen mielekäs liikuntaharrastus iltaisin on erittäin tehokas tapa pudottaa painoa. Toki siinä kuluu kaloreitakin, mutta suurempi vaikutus on sillä, että illoissa on muutakin tekemistä kuin istua sohvalla popparipussin kanssa.