Löydät maasta lompakon täynnä käteistä rahaa, mitä teet?
Kommentit (678)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veisin poliisiasemalle. Mistä sitä tietää, vaikka siinä lompakossa olisi jonkun köyhän vanhuksen kaikki rahat.
Te, jotka vastasitte, että pitäisitte rahat: Hävetkää.Entäs jos itse on yhteiskunnan armoilla ja käy esim. leipäjonossa hakemassa ruokansa tai kenties jopa kodittomana talvipakkasessa? Voiko tuollaisen henkilön teon jotenkin moraalisesti hyväksyä?
Ei voi tietenkään
Vain idiootti miettii moraalia kun ilmasta massia on otettavissa. Lompakko kannattaa myös pitää jos laadukasta nahkaa.
Löysin bussista lompakon, en edes katsonut sisältöä ja vein löytötavaraan kun olin siitä ohi menossa joka tapauksessa. Muuten olisin vienyt kuskille.
Vaikka lompuukissa olisi 50 senttiä veisin sen polliisille.
At least I tried.
No mä tein niin, että katsoin pankkikortista tyypin nimen (joka oli harvinainen) ja soitin numerotiedusteluun, josta yhdistettiin kyseiselle lompakon omistajalle. Tehtiin treffit saman tien (mies suunnilleen juoksi luokseni) ja lompakko pääsi omaan kotiin. Eipä siinä sen kummempaa. Tunsin itseni hyväksi ihmiseksi.
Kerran olin viemässä löytö puhelinta löytö tavaraan kun siinä käytävällä tuli poliisi setä vastaan ja tunnisti minut sanoi että tuleppas sitten käymään tuolla hänen huoneellaan. Jouduin yhestä jutusta epäillyksi ja sain sakot. Eli joo enää en vie.
Talvella lumien sulettua löytyy todella paljon tyhjiä lompakoita pellon pientareilta ja ojista. Eli joko ne on heitetty rikkinäisyyden vuoksi pois tai kynitty rahasta ja heitetty sinne. Jos näin on niin rosvoja on todella paljon.
Tsekkaisin henkkarit ja jos omistaja olisi nuori beibe niin pitäisin rahat mutta palauttaisin lompakon muine sisältöineen ja sanoisin että löytyi tyhjänä mutta onneksi löysin henkkareiden perusteella omistajan sekä tietysti vonkaisin pillua.
Etsin lähimmän vanhuksen ja kysyn onko lompakko kateissa kun tuskin kellään muulla enään lompakko täynnä käteistä?
Vierailija kirjoitti:
Tsekkaisin henkkarit ja jos omistaja olisi nuori beibe niin pitäisin rahat mutta palauttaisin lompakon muine sisältöineen ja sanoisin että löytyi tyhjänä mutta onneksi löysin henkkareiden perusteella omistajan sekä tietysti vonkaisin pillua.
Itse olen saanut pillua kun palautin vähän humalaiselle typykälle tippuneen puhelimen :D Lähti mun mukaan sitten siitä
Vierailija kirjoitti:
No mä tein niin, että katsoin pankkikortista tyypin nimen (joka oli harvinainen) ja soitin numerotiedusteluun, josta yhdistettiin kyseiselle lompakon omistajalle. Tehtiin treffit saman tien (mies suunnilleen juoksi luokseni) ja lompakko pääsi omaan kotiin. Eipä siinä sen kummempaa. Tunsin itseni hyväksi ihmiseksi.
No varmasti rientäisi kuka tahansa hakemaan sitä, jos sanot vaan että "täällä olisi lompakko löytynyt, tuletko hakemaan". Kai nyt edes jotain tuntomerkkejä lompsasta tenttasit ensin, ettet kenelle tahansa saman nimiselle luovuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Etsin lähimmän vanhuksen ja kysyn onko lompakko kateissa kun tuskin kellään muulla enään lompakko täynnä käteistä?
Siksipä nämä "pitäisin rahat"-jutut kummastuttaakin. Vähävarasen eläkeläisen kuukauden lääke- ja ruokarahat tuntuu olevan helppo varastaa.
Multa hävis lompakko, olin lasten kanssa kaupassa todella väsyneenä. Laitoin ostokset autoon, samoin lapset. Pienin rupesi rimpuilemaan ja laitoin epähuomiossa lompakon auton katolle. Olin ajanut ainakin 10 km ennen kuin huomasin.
Poliisi soitti päivän päästä, lompakko löytynyt. Joten sinä, joka sen veit Lidl pihasta niin kiitos ettet vienyt ajokorttia tai electron korttia. Jos olisit myös palauttanut puolen kuun palkkani, joka oli lompakossa 729e, olisin mieluusti antanut löytöpalkkion.
Vierailija kirjoitti:
Multa hävis lompakko, olin lasten kanssa kaupassa todella väsyneenä. Laitoin ostokset autoon, samoin lapset. Pienin rupesi rimpuilemaan ja laitoin epähuomiossa lompakon auton katolle. Olin ajanut ainakin 10 km ennen kuin huomasin.
Poliisi soitti päivän päästä, lompakko löytynyt. Joten sinä, joka sen veit Lidl pihasta niin kiitos ettet vienyt ajokorttia tai electron korttia. Jos olisit myös palauttanut puolen kuun palkkani, joka oli lompakossa 729e, olisin mieluusti antanut löytöpalkkion.
Minkä helvetin takia pitää olla noin suuri summa käteistä rahaa lompakossa? Ymmärtää jos on vanhus tai jotenkin sairas ettei osaa käyttää pankkikorttia maksuvälineenä, mutta kun yleensä tuollainen summa käteistä kertoo siitä että ihminen on tehnyt jotain hämärää. Myynyt huumeita tai tehnyt pimeitä töitä. Tai varastanut jostain.
Minun täytyy kyllä todeta, että varastamista surullisempaa on se, että se lompakko heitetään tyhjennyksen jälkeen kortteineen päivineen roskikseen. Niiden korttien uusimisessa on aivsn älytön vaiva, paljon suurempi kuin sen lompakon viemisessä lähimpään kioskiin/kassalle/ihan mihin tahansa. Hävettää, että suomalaiset ovat näin epärehellisiä.
Sanomatta selvää että palauttaisin omistajalle. Työpaikalleni on useita kertoja omaisuutta jäänyt ja koska operoimme henkilörekistereissä, on palauttaminen usein onnistunut nopeasti.
Jos löytäisin sen kadulta, hyödyntäisin siinäkin työtäni ajansäästön vuoksi, se hätä kun lompakko katoaa on niin iso että kadoksissaoloajan minimoiminen on tärkeää.
Eli suunnilleen puolet ihmisistä tämän mukaan varastaa ainakin jos tulee siihen tilaisuus. Turha syytellä esim. mustalaisia joista 10% varastelee ammatikseen, kun kantasuomalaisista lukema on 50%.
Vierailija kirjoitti:
Sanomatta selvää että palauttaisin omistajalle. Työpaikalleni on useita kertoja omaisuutta jäänyt ja koska operoimme henkilörekistereissä, on palauttaminen usein onnistunut nopeasti.
Jos löytäisin sen kadulta, hyödyntäisin siinäkin työtäni ajansäästön vuoksi, se hätä kun lompakko katoaa on niin iso että kadoksissaoloajan minimoiminen on tärkeää.
🙏
Kerran löysin ja vein poliisiasemalle siten kun olin sen löytänyt ja jouduin melkein kuulusteluun siitä.
Eli jos toiste löydän niin teeskentelen etten näe sitä ja antaa jonkun muun hoitaa likainen työ.