Löydät maasta lompakon täynnä käteistä rahaa, mitä teet?
Kommentit (678)
Vierailija kirjoitti:
Eli suunnilleen puolet ihmisistä tämän mukaan varastaa ainakin jos tulee siihen tilaisuus. Turha syytellä esim. mustalaisia joista 10% varastelee ammatikseen, kun kantasuomalaisista lukema on 50%.
Lukema on 99%..
Kyllä se sitten olisi lähdettävä paariin.
Muutaman tunnin päästä lähden ostamaan votka pullon.
Vierailija kirjoitti:
Tässä sen näkee miten paljon on epärehellisiä ihmisiä, noin puolet ainakin.
Vaan kuinka moni on epärehellinen joka sanoo palauttavansa koskematta sisältöön ollenkaan...
Rahat itselle ja lompakko kortteineen löytötavaratoimistoon.
Vierailija kirjoitti:
Miten te jotkut voisitte pölliä rahat? Miettikää, jos oottekin piilokamerassa ja kyseessä onkin rehellisyystesti.
En päästäisi kameraryhmää kotiini kuvaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä sen näkee miten paljon on epärehellisiä ihmisiä, noin puolet ainakin.
Vaan kuinka moni on epärehellinen joka sanoo palauttavansa koskematta sisältöön ollenkaan...
Luonteeltaan itsekkäät/epärehelliset tuppaa selittämään tekonsa sillä että niinhän ne muutkin on samanlaisia. Eli "varastin koska joku muu olisi sen kuitenkin varastanut jos minä en olisi".
Löysin kerran lompakon, missä oli kortteja ja ehkä satasen verran käteistä. En koskenut niihin. Korteissa olleen nimen perusteella soitin numerotiedusteluun ja sain sieltä neljän saman nimisen henkilön puhelinnumeron, jotka asuivat paikkakunnalla. Kolmas puhelu tärppäsi ja omistaja löytyi. Ajokortissa olleiden tietojen perusteella varmistin, että oli oikea henkilö. Löytöpalkkiona sain pullakahvit kaupan kahvilassa ja hyvän mielen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä te oikeutatte itsellenne sen, että otatte rahat? Sehän on yksiselitteisesti varastamista. Varastatteko muutenkin? Vaikka itse oli kuinka köyhä, siinä voi olla jonkun toisen köyhän viimeiset rahat. Ja olivatpa ne rahat sitten kenen hyvänsä, kuuluvat ne yksinomaan omistajalleen . Yhtään millään syyllä en voisi perustella sitä miksi minä olisin oikeutettu varastamaan jonkun toisen rahat. Jos itse kadottaisit jotakin tärkeää, toivoisitko että löytäjä olisi olisi rehellinen? Miksi et toimisi samoin toista kohtaan? Olen hämmästynyt kuinka moni täällä olisi valmis varastamaan ja varmaan olisi hyvillä mielin varastamiensa rahojen kanssa.
Ainakin omalla kohdalla riippuu siitä onko asia minulle tarpeellinen vai ei. Aika paljon olen tavaraa vienyt löytötavaroihin kun en ole niitä tarvinnut esim. puhelimia, avaimia yms. Rahaa en koskaan ole vienyt koska tarvitsen sitä joka päiväisessä elämässä eikä sitä minulla juuri ole eikä tule. En tunne itseäni varkaaksi jos löydän rahaa ja otan sen ja käytän omaan elämiseeni. Ihmisen pitäisi enemmän ajatella omaa henkeään ja terveyttään eikä toisen.
Ps. voitte syyttää valtiota tästä asiasta älkää yksittäistä ihmistä. Antaisivat enemmän rahaa köyhien käytettäväksi niin kaikilla olisi parempi olla.
Oletko joskus ajatellut oikein repäiseväsi ja esim. tienaavasi itse rahasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veisin poliisilaitokselle, ottaisin setelit ja sanoisin että löytyi tyhjänä.
Nimesi otetaan ylös, lompakko palautetaan omistajalle ja sinä saat syytteen varkaudesta? Järkevää.
Millä perusteella lompakon palauttaja saa syytteen jonkun toisen varastamista rahoista? Vähän nyt valoja päälle siellä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimesi otetaan ylös, lompakko palautetaan omistajalle ja sinä saat syytteen varkaudesta? Järkevää.
Tuota, tutustupa vähän lakiin ennenkuin tulet huutelemaan tänne
Kerropa mikä laki antaa oikeuden varastaa löydettyä tavaraa? Sinun joku ihan oma laki?
Aloita lukemalla vaikka tämä:
Rangaistus löytötavaran anastamisesta on säädetty rikoslain 28 luvun 4 §:n 2 momentissa sekä 5 ja 6 §:ssä.
Et osaa lukea?
"sanoisin että löytyi tyhjänä"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota, tutustupa vähän lakiin ennenkuin tulet huutelemaan tänne
Kerropa mikä laki antaa oikeuden varastaa löydettyä tavaraa? Sinun joku ihan oma laki?
Aloita lukemalla vaikka tämä:
Rangaistus löytötavaran anastamisesta on säädetty rikoslain 28 luvun 4 §:n 2 momentissa sekä 5 ja 6 §:ssä.
Et tainnut ihan ymmärtää. Sinä väitit, että siitä saa rangaistuksen, jos palauttaa tyhjän lompakon löytötavaratoimistoon. Ei se niin mene. Vaikka olisitkin ottanut sieltä rahaa, ei kukaan voi todistaa, että se olet ollut sinä ja siten et voi saada teosta rangaistusta ellet itse myönnä asiaa
Kyllä voi todistaa! Joka paikassa on kameroita. Kamerassa näkyy, kun mummon lompakko tippuu kadulle ja sinä tulet ja otat sen. Mummo pystyy todistamaan, että lompakossa oli rahaa. Kameran tallenteella näkyy, että lompakko on joutunut vain sinulle.
No tuohan olisi kätevä rahantekoautomaatti. Pudottelee tyhjiä lompakkoja kadulle, odottaa että joku palauttaa ne ja sitten "todistaa että siellä oli rahaa" ja saa sievät korvaukset.
Oletko ihan oikea neropatti, kenties?
Vierailija kirjoitti:
Kerran olin viemässä löytö puhelinta löytö tavaraan kun siinä käytävällä tuli poliisi setä vastaan ja tunnisti minut sanoi että tuleppas sitten käymään tuolla hänen huoneellaan. Jouduin yhestä jutusta epäillyksi ja sain sakot. Eli joo enää en vie.
Tätäkään ei olisi tapahtunut jos olisit opetellut yhdyssanat.
Vierailija kirjoitti:
Eli suunnilleen puolet ihmisistä tämän mukaan varastaa ainakin jos tulee siihen tilaisuus. Turha syytellä esim. mustalaisia joista 10% varastelee ammatikseen, kun kantasuomalaisista lukema on 50%.
No tännehän nyt on helppo vastailla mitä vaan ihan omaksi huvikseen. En nyt pitäisi mitenkään tilastokelpoisena tätä foorumia ;D
Vierailija kirjoitti:
Miten te jotkut voisitte pölliä rahat? Miettikää, jos oottekin piilokamerassa ja kyseessä onkin rehellisyystesti.
No sitä piilokamerapätkää ei voisi esittää ilman mun suostumusta.
Jos ei mitään henkilötunnisteita olisi niin pitäisin rahat.
Jos olisi tunnistettavissa kenen, ottaisin yhteyttä ja palauttaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tännehän nyt on helppo vastailla mitä vaan ihan omaksi huvikseen. En nyt pitäisi mitenkään tilastokelpoisena tätä foorumia ;D
Eipä tuo todellisessakaan maailmassa hirveän poikkeuksellinen asenne ole. Tyyliin "asioita saa tehdä kunhan ei jää kiinni". Tuonkin olen kuullut ihan livenä kohtalaisen järkevältä muuten vaikuttaneelta ihmiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Niin, että rinnastat löydetyn tavaran pitämisen ammattirikollisuuteen?
Setelit pois ja lompsa takas sinne mistä löytyi
sattuiskin jokin tuollainen "onni". kelläänhän ei ole nykyisin enää käteistä, eikä niitä lompakkoja loju..yhyy. Mut tietty ottaisin rahat. Ihan naurettavaa miten ihmiset kehtaa esittää niin saatanan tunnollista. Luuletteko että ne rikkaat rikastuu moraalilla :D
Löysin kerran lukottoman hyvän polkupyörän ja otin itselleni. Eipä ole kukaan kysellyt perään vaikka 3 vuotta sillä ajellut.