Löydät maasta lompakon täynnä käteistä rahaa, mitä teet?
Kommentit (678)
Muutamaa kymppiä tai satasta en edes harkitsisi ottavani, mutta jos lompakossa olis vaikka muutama tonni, niin...varmaan tulis kiusaus pitää rahat. Jos mukana olis henkkarit, stalkkaisin kenestä on kyse. Mikäli tyyppi osoittautuisi tavikseksi, ottaisin yhteyttä ja palauttaisin kaiken itse. Jos kyseessä olis joku kiistatta joku rikas tyyppi ( Kimi Räikkönen ) en palauttaisi jeniäkään. Jos mukana ei olis henkkareita, pitäisin rahat myös siinä tapauksessa. Lapsen ja eläke-ikäisen lompakon palauttaisin varmasti helpommin kaikkineen - siis jos en varmaksi tietäisi, että kyseessä on joku Aatos Erkon perillinen tai sisar. En luota poliisiin tälläisessä asiassa yhtään enempää, kuin itseeni. Tästä voi todeta, että moraalini on todella liukuva ja täysin tapauskohtainen.
Jos löytäisin vaikka lompakon, jossa olisi 1000 euroa, niin veisin sen silti löytötavaratoimistoon. Mulla on rahaa itelläni ihan riittävästi, ja tulis hyvä mieli, kun omistaja sais lompakkonsa takaisin. Parempi mieli siitä tulis, kuin että ottaisi rahat itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vähän miten paljon sitä rahaa on. No pakko sanoa että raha kuin raha kelpaisi vaikka euron kolikko nykytilanteessani mutta jos löytäisin ihan jonkun jackpotin vaikka pari tonnia niin vaikea olisi vastustaa kiusausta pitää itsellä. Jos jollakin on noin paljon varaa kantaa mukanaan niin todennäköisesti on myös varaa hävitä sen verran. T. 50 tonnia ulosotossa
Vai ”jackpotin” ja ”varaa hävitä”. Tältä kirjoittajalta ei tarvitse erikseen kysyä, miksi ulosotossa on 50 tonnia.
Vierailija kirjoitti:
Veisin poliisiasemalle. Mistä sitä tietää, vaikka siinä lompakossa olisi jonkun köyhän vanhuksen kaikki rahat.
Te, jotka vastasitte, että pitäisitte rahat: Hävetkää.
Laitan rahat omaan taskuun lompakon veisin parin päivän päästä löytötavaratoimistoon.
Sanottakoon vielä että ostaisin rahoilla kaapit täyteen tonnikalaa, pakastimen täyteen jauhelihaa, kanaa ja lohta.
T:opiskelija
Kirjoitin, että pitäisin rikkaan rahat ja mahdollisesti henkkarittoman rahat myös - näin ajattelen edelleen, mut siis VAIN, jos löydän lompakon maasta. Tääkin vähän epämääräistä, tajuan kyllä. Mut esim kaupan kassalta tai muusta suljetusta tilasta löytämäni kamat veisin ja olen aina toimittanutkin omistajalleen takaisin. Riippumatta paljonko omaisuutta laulussa tai lompakossa on ollut. Mut jos maasta löytäisin lompakon, jossa pelkkää rahaa, niin pitäisin kyllä kaiken.
Tuli mieleen, että Onneli ja Anneli menevät poliisilaitokselle, koska löysivät lompakon, jossa luki ”rehellinen löytäjä saa pitää”, koska eivät tienneet ovatko rehellisiä vaiko eivät. Ja saivat pitää rahat. Moraalinen opetus tietysti on, että rehellisyys on ( olisi ) aina parempi vaihtoehto.
Olen löytänyt lompakon, jossa oli rahaa, tosin vain vähän päälle 50 eur, mutta silti. Soitin numerotiedusteluun ja kysyin ajokortissa olevalle nimelle numeroa. Kolme kpl löytyi ja yhden osoite oli ihan huudeilla, niin soitin sinne ja lompakon omistaja löytyi. Palautin lompakon koskemattomana ja hän tyrkkäsi 20 euroa käteen vaivanpalkkaa. Hyvä mieli kuitenkin tärkein palkkio.
Olen löytänyt ja vienyt sen poliisiasemalle. Mikään muu vaihtoehto ei edes käynyt mielessäni.
Juu varmaan tänne kirjoitellaan helpommin mitä sylki suuhun tuo kun ei tarvitse varoa kasvojen menetystä. Eri juttu olisi jossain Facebookissa jos joku kysyisi vastaavan, luulen ettei niin hirmu moni mielellään vastaisi tuota toista vaihtoehtoa. Toisaalta, tälläisella foorumilla on helppo olla kerrankin rehellinen joten tiedä sitten mikä todellisuus on. Väitän ettei nykyihminen ole hirveästi muuttunut luolamiesajoista jolloin varasteltiin toisen klaanin jäseniltä ja tapettiinkin näitä kun vaan tilaisuus tuli. Tuo on yhä meillä verissä eikä siitä kovin helppo ole päästä eroon.
mä otasin joku 6e sitä lomppakosta pääsen vielmään sen poliisiasemalle
Jos lompakosta löytyy omistajan nimi niin palautan tietysti koskemattomana omistajalleen.
Jos ei löydy mitään tietoa omistajasta ja lompakko on ns. tavallinen eli sen perusteella olisi vaikea kenenkään omaksi varmistaa, niin saattaisin laittaa rahat omaan lompakkoon ja heittää lompakon roskiin. Tämä on toki vähän siinä ja siinä, jos lompakko löytyisi jostain sisätiloista tms. selkeästä paikasta, niin voisin lähellä olevien ihmisten tai somen kautta kuulostella onko joku kaivannut kadonnutta lompakkoa. Mitään löytöilmoitusta en varmaan lähtisi levittämään, mistäs sitä tuollaisessa tietää, onko se ilmoituksen perusteella lompakkoa omakseen vaativa sen omistaja vai joku epärehellinen röyhkimys.
Toisen lompakoista varastaminen ja sillä eläminen on aika moraalitonta vaikka moni tuossa väittää niin tekevänsä. Veikkaanpa etteivät nämä henkilöt ole olleet töissä päivääkään elämänsä aikana ja todennäköisesti se on ''jonkun muun syy'' ettei sinne pysty menemään.
No, olen löytänytkin, ja tekisin yhä kuten silloin eli ottaisin selvää omistajasta ja palauttaisin. Yleensä lompakossa on myös mm. ajokortti tai kelakortti, josta lompsan omistaja käy ilmi. Ja sen perusteella tietysti löytyy osoite ja puhelinnumerokin yleensä. Jos ei löydy, toimittaisin lompakon löytötavaratoimistoon.
Aika kurjaa, jos joku on niin epärehellinen, että varastaisi tuollaisen itselleen. Entä, jos ne rahat ovat jollekin elinehto?
Kyse on omanarvontunnosta. Haluan pitää itsestäni ja tuntea toimivani moraalisesti oikein. Sitä ei pikkurahasta myydä. Varkaaksi en sen takia ryhdy.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on omanarvontunnosta. Haluan pitää itsestäni ja tuntea toimivani moraalisesti oikein. Sitä ei pikkurahasta myydä. Varkaaksi en sen takia ryhdy.
Tämä! Hyvin sanottu, tuostahan siinä on pitkälti kyse.
Hyvin ja oikein toimiminen pitää omantunnon puhtaana ja se on tärkeä arvo.
Joskus nuorisolais-ikäisinä löydettiin jonkun juopon näköisen (ajokortin kuvasta päätellen) keski-ikäisen äijän lompakko lojumasta kerrostalon rappusilta keskellä kaupunkia jonain sunnuntai-aamuna.
Otettiin lompakko mukaan, tyhjennettiin fyrkat (muistaakseni joku 300mk) omiin taskuihin ja sit pistettiin lompakko kortteineen päivineen oranssinväriseen postilaatikkoon. Oletimme, että se sieltä postin lajittelun ohessa kulkeutuu oikealle omistajalleen.
Minusta ihan hyvä diili. Äijä oli ollut myöhään lauantai-yöhön viihteellä ja hukannut lompsansa kännipäissään, me pidettiin rahat ja ukko sai kuitenkin korttinsa ja lompakkonsa takaisin.
Hei, löysin kerran laivalta lompakon, joka oli täynnä rahaa. Vein sen laivan respaan ja jätin yhteystietoni. Seuraavana päivänä sain tietää että kyseessä oli ruotsalaisen juniorijalkapalojoukkueen matkakassa. Joukkueen johtaja toi minulle joukkueen viirin muistoksi.
Veisin joko omistajalle tai löytötavaroihin kuten olen tehnytkin. Sairaalan vessasta löysin kerran kassin täynnä uusia kalliita vaatteita, vein infoon kyseisen kassin.
Palauttaisin sisältöineen lompakon poliisille, mikäli sielä olisi henkkarit,ajokortti tms. Muuten löytötavaratoimistolle
Vierailija kirjoitti:
Löysin bussista lompakon, en edes katsonut sisältöä ja vein löytötavaraan kun olin siitä ohi menossa joka tapauksessa. Muuten olisin vienyt kuskille.
Kannattaa tosiaan antaa se lompakko bussikuskille... Ei hyvää päivää. Ja neljä yläpeukkua tähän mennessä.
Tää oli paras!