Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Löydät maasta lompakon täynnä käteistä rahaa, mitä teet?

Vierailija
19.12.2019 |

Päivän kysymys.

Kommentit (678)

Vierailija
121/678 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai pidän rahat, koska toimeentulotuella kituessani olen oppinut arvostamaan jokaista euroa! voin sanoa että kelan kanssa joutuu heittämään välillä semmosia kärrynpyöriä että huh huh, tuntuu että he haluaa kyykyttää tahallaan köyhää ja sairasta ihmistä... Jouduin pahoinpitelyn uhriksi ja minun piti syödä kärsimyskorvaukset. Sanon että siinä vaiheessa minulta loppui usko hyvinvointivaltioon.

Vierailija
122/678 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin kerran kadulta lompakon, kukaan ei ollut näkemässä. Tarkistin ajokortista, olisiko kyseessä sattumalta joku tuttu. Ei ollut. Vein lompakon suoraan poliisiasemalle katsomatta, mitä muuta siellä oli sisällä. Saisi siis käteistä olla aikamoinen tukko, että edes tietäisin sitä olevan... En vaatinut löytöpalkkiota. Samoin tekisin edelleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/678 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelisin nopeasti ohi muualle katsoen

Vierailija
124/678 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä pari kuukautta sitten olisin ehdottomasti vastannut että vien poliisilaitokselle rahoineen, tällä hetkellä olisi ehkä kiusaus napata rahat ja kärsiä huonosta omastatunnosta, yllättävä joutuminen pitkälle sairauslomalle on rapauttanut talouden täysin

Minä olin tt-asiakas, kun löysin ja palautin jonkun lompakon sisältöineen. En näe mitenkään, että köyhyyteni ois oikeuttanut varkautta. Joku on aina köyhempi, saako hänkin sitten varastaa siltä vähän rikkaammalta esim. sinulta? En edes kestäisi ajatusta, että köyhän lisäksi olisin varas. Jo köyhänä oleminen on tarpeeksi paha.

Vierailija
125/678 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ttt-asikas* /130

Vierailija
126/678 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ole pikkurahan puutteessa niin kuin joku muu - mukamas minua parempi ihminen joten veisin sen suoraan poliisilaitokselle tietenkin.

Vierailija
127/678 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisin rahat ja lompakon pudottaisin takaisin kadulle.

Vierailija
128/678 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen löytänyt muutamat lompakot ja laukut. Se miten olen toiminut on riippunut pitkälti siitä millainen mielikuva minulle on tullut ihmisestä henkilökorttien ja muun sisällön perusteella. Muut lompakot ja laukut olen palauttanut, paitsi yhden. Laukun sisältö loi ihmisestä sen verta ei miellyttävän kuvan ja rahastakaan ei vaikuttanut olevan puutetta. En ole katunut.

Vierailija
129/678 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta putosi joskus aikonaan Lahdessa lompakko kadulle. Joku ystävällinen sielu oli vienyt sen poliisilaitokselle ja sain sen takaisin, rahaahan siellä ei paljon ollut mutta kaiken maailman kortteja senkin edestä. Olen vieläkin kiitollinen tälle rehelliselle palauttajalle.

Vierailija
130/678 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veisin poliisilaitokselle, ottaisin setelit ja sanoisin että löytyi tyhjänä.

Nimesi otetaan ylös, lompakko palautetaan omistajalle ja sinä saat syytteen varkaudesta? Järkevää.

Tuota, tutustupa vähän lakiin ennenkuin tulet huutelemaan tänne

Kerropa mikä laki antaa oikeuden varastaa löydettyä tavaraa? Sinun joku ihan oma laki?

Aloita lukemalla vaikka tämä:

Rangaistus löytötavaran anastamisesta on säädetty rikoslain 28 luvun 4 §:n 2 momentissa sekä 5 ja 6 §:ssä.

Et tainnut ihan ymmärtää. Sinä väitit, että siitä saa rangaistuksen, jos palauttaa tyhjän lompakon löytötavaratoimistoon. Ei se niin mene. Vaikka olisitkin ottanut sieltä rahaa, ei kukaan voi todistaa, että se olet ollut sinä ja siten et voi saada teosta rangaistusta ellet itse myönnä asiaa

Kyllä voi todistaa! Joka paikassa on kameroita. Kamerassa näkyy, kun mummon lompakko tippuu kadulle ja sinä tulet ja otat sen. Mummo pystyy todistamaan, että lompakossa oli rahaa. Kameran tallenteella näkyy, että lompakko on joutunut vain sinulle.

Vierailija
131/678 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taida moni käyttää enää käteistä.

Huono töiden saanti ajaa tekemään pimeitä töitä, jotka maksetaankin sitten vaan käteisellä. Eikä niitä kauheesti uskalla tilille lisätä.

Vierailija
132/678 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useampi (?) on väittänyt, ettei rahojen anastusta voi todistaa kameroista huolimatta, jos vie tyhjän lompakon löytötavaroihin. Vääntäkää rautalangasta, miksi ei. Joku kirjoitti, ettei voi tietää ottaako joku lompakon viedäkseen sen rahoineen suoraan löytötavaratoimistoon vai varastaakseen rahat. Jos vain yksi ihminen todistetusti ottaa sen lompakon ja rahat häviää ennen löytötavaratoimistoa, eikö se ole selvää, kuka ne varasti??

Vierailija
133/678 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä sen näkee miten paljon on epärehellisiä ihmisiä, noin puolet ainakin.

Siinä mielessä he ovat rehellisiä, että myöntävät että pitäisivät rahat. Mietin, että ne jotka sanovat vievänsä poliisiasemalle, tekisivätkö tosipaikan tulleen niin.

Vierailija
134/678 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan enää palauta mihinkään löytämääni pankkikorttia.

Siitä on tolkuttomasti vaivaa, löytöpalkkio on naurettava, ja sitäkin saa kinuta.

Lompakon veisin lähinämpään kiskaan/kauppaan.

Vierailija
135/678 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin tietenkin povariin lompsan, mitäs muuta ajattelit?

Vierailija
136/678 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen löytänyt neljä kertaa lompakon. Ikinä en vienyt mitään. En koskaan myöskään saanut löytöpalkkiota. Paskat enää palautan.

Vierailija
137/678 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljonko siellä on rahaa. Jos kyse tonneista, tottakai omaan taskuun ja lompakko kytikselle. En näe mitään väärää jos ihminen varastaa nälkäänsä. Olen köyhä.

Vierailija
138/678 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vien poliisille, koskematta sisältöön.

Vierailija
139/678 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin kuvittelin pitkään, että ottaisin rahat ja veisin itse lompakon löytötavaratoimistoon, kunnes tilanne sitten oikeasti sattui kohdalle. Oon siis aikaisemminkin löytänyt lompakoita, mutta ovat olleet käteisettömiä ja olen kiikuttanut niitä löytöpaikasta riippuen hotellien vastaanottoihin, kauppakeskusten infoihin tms. Mä olen myös kadottanut omia lompsiani ja rahattomina olen saanut takaisin ne, jotka ylipäänsä ovat mulle palautuneet.

Muutama kuukausi sitten löysin rahaa pullollaan olevan lompakon, päälle tuhat euroa siinä näytti olevan. Rahojen lisäksi sisältä löytyi eteläeurooppalainen henkilökortti, jokin saman maan pankin maksukortti, bussikortti ja opiskelijakortti. Ihan selvästi siis jonkun vaihto-opiskelijan syksyn rahavarannot siinä, lompsa löytyi erään ison yliopiston kampusalueelta. Opiskelijan kotimaa oli siis sellainen, jossa yleisesti kaikki maksetaan käteisellä, joten siksikin uskon että siinä oli todennäköisesti monen kuun käyttövarat.

Omatunto ei mitenkään olisi sallinut mun ottaa sieltä penniäkään rahaa, mäkin olen ollut köyhä opiskelija. Köyhä olen tosin vieläkin. Numerotiedustelusta en saanut hänen yhteystietojaan, mutta arvasin oikean mailiosoitteen löytöpaikan (yliopisto) ja nimen perusteella ja lompakko löysikin tiensä omistajansa luo alle puolessa tunnissa. Poika oli älyttömän helpottunut, ei ollut edes tajunnut rahapussin tippuneen. Löytöpalkkiota en pyytänyt, eikä hän tarjonnut, mutta en olisi tarvinnutkaan. Luulen että kundin helpotuksentunne oli sen verran ylitsevuotava, ettei tullut ajatelleeksi koko asiaa.

Kerran menin otto-automaatille jonkun eläkeläisherran jälkeen ja häneltä oli jäänyt 350€ ottamatta automaatista. Juoksin perään ja annoin rahat. Oli kovasti kiitollinen.

Oon myös löytänyt pieniä summia kadulta, enimmillään satasen verran. Nää oon aina pitänyt, vähän vaikea löytää oikeita omistajia. Joskus opiskeluaikoina löysin valtavan pinkan lounasseteleitä, en muista tarkkaan arvoa, mutta yli 200€. Pidin nekin. Niillä sai pidettyä itsensä ruuissa aika pitkään.

Vierailija
140/678 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se lompsa pitäisi kiikuttaa poliisi laitokselle. Eihän siinä hyödy mitään, päin vastoin, kuluja tulee parkkimaksuista ym.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi viisi