Löydät maasta lompakon täynnä käteistä rahaa, mitä teet?
Kommentit (678)
Ainakin nyt vähintä mitä voi tehdä niin älkää hyvät ihmiset hävittäkö sitä lompakkoa kortteineen jos otatte rahat niin jättäkää se näkyvälle paikalle tai viekää löytötavaraan. Tai vaikka postilaatikkoon.
Löysin kerran pankkikortin kadulta. Kiikutin läheiseen pankkiin. Aikanaan ilmaantui tililleni 50 markkaa löytöpalkkiota - en edes älynnyt odottaa tuota, mutta kelpasi hyvin :)
Kerran löydettiin miehen kanssa marketin pihalta satanen ja vietiin miehen aloitteesta infoon. Itse en olisi vienyt ja kassatyöntekijäkin laittoi varmaan omaan taskuun :D.
Toisaalta eihän sitä koskaan tiedä jos on jonkun eläkeläisen viimeiset rahat. En kehtaisi ottaa itselle, vaikka mieli tekisi.
Vierailija kirjoitti:
Kerran löydettiin miehen kanssa marketin pihalta satanen ja vietiin miehen aloitteesta infoon. Itse en olisi vienyt ja kassatyöntekijäkin laittoi varmaan omaan taskuun :D.
Toisaalta eihän sitä koskaan tiedä jos on jonkun eläkeläisen viimeiset rahat. En kehtaisi ottaa itselle, vaikka mieli tekisi.
Puheistasi huomaa että olet rikas
#97 jatkaa
Löysin jokunen vuosi sitten Meilahteen mennessäni Töölöntullin pysäkiltä lompakon, jonka omista xxGarciaM tuntui olevan filippiiniläinen työntekijä, ehkä HUS:ssa töissä. Lompakossa työlupa, bussi-, henkilö- ja pankkikortit ja vähän rahaa.
Omistajan löytäminen olikin sitten hankalampi juttu, koska olisin halunnut heti ilmoittaa löytymisestä ettei hänen tarvitsisi kuolettaa kortteja. Yliopistollinen keskussairaala ei halunnut auttaa - vetosi etteivät saa kertoa onko henkilö heillä töissä. Sanoin, etten ole treffeille pyrkimässä vaan josko he voisivat ilmoittaa ... Eivät kuulemma voineet. Sama tyly vastaus tuli Ulkomaalaisvirastosta joka oli myöntänyt työluvan. Ei kuulemma kuulu heille vaikka olivat työluvan myöntäjä oli suomalaisbyrokraattinen vastaus. Soitin poliisille, josko lähellä olisi partioauto. Ei ollut eikä päivystäjää kiinnostanut - viekää se löytötavaratoimistoon Pasilaan. Ja kissan viikset lähde tästä nyt mihinkään Pasilaan. Riistokapitalistipankki Nordea ja eräs tuttuni eräällä puhelinoperaattorilla olivat ainoat joka yrittivät auttaa, ja ilmeisesti uskoivat etten ollut edelleenkään treffejä suunnittelemassa kadottajan kanssa - ei onnistunut löytää henkilöä.
Aika kului ja olin jo iltapäivällä Malmilla ja lompakko edelleen minulla kun jäljitin poliisiauton. Konstaapelit olivat menossa pitsalle paikalliseen ravintolaan, johon pussitin heidät ja kerroin että annan löytämäni lompakon heille. Olivat sitä mieltä että lompakko pitää viedä Pasilaan. Sanoin etten vie vaan annan sen tässä teille käteen ja ilmoitin että minulla ei mitään vaadetta saada löytöpalkkiota. Juttu ei kerro saiko xxGM lompakkonsa takaisin mutta minulla on vahva luottamus suomalaiseen poliisiin.
Tämä tarina on tosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veisin poliisilaitokselle, ottaisin setelit ja sanoisin että löytyi tyhjänä.
Nimesi otetaan ylös, lompakko palautetaan omistajalle ja sinä saat syytteen varkaudesta? Järkevää.
Tuota, tutustupa vähän lakiin ennenkuin tulet huutelemaan tänne
Kerropa mikä laki antaa oikeuden varastaa löydettyä tavaraa? Sinun joku ihan oma laki?
Aloita lukemalla vaikka tämä:
Rangaistus löytötavaran anastamisesta on säädetty rikoslain 28 luvun 4 §:n 2 momentissa sekä 5 ja 6 §:ssä.
Et tainnut ihan ymmärtää. Sinä väitit, että siitä saa rangaistuksen, jos palauttaa tyhjän lompakon löytötavaratoimistoon. Ei se niin mene. Vaikka olisitkin ottanut sieltä rahaa, ei kukaan voi todistaa, että se olet ollut sinä ja siten et voi saada teosta rangaistusta ellet itse myönnä asiaa
Oletko kovinkin ylpeä itsestäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puheistasi huomaa että olet rikas
Meni harvinaisen pieleen! Olin tuolloin köyhä opiskelija ja nyt köyhä ja työtön :D
Minulla on kuitenkin parisuhde, ystäviä, terveys, koulutus ja hyvät turvaverkot ym. Ennemmin köyhyyttä kokeneena ymmärrän, että minuakin köyhempiä ja huono-osaisempia on.
Huvittavaa kuinka suomalaiset aina hehkuttaa olevansa niiin rehellistä kansaa, mutta tässä ketjussakin se nähdään että ei tosiaankaan pidä paikkaansa. En käsitä, kuka pitäisi lompakon/rahat itsellään. Mielestäni se on ihan itsestäänselvyys että se palautetaan.
Meni tommonen aikoinaan polliisille. Kieltäytyivät ensin ottamasta kun oli kiire heillä siinä, mutta laitoin välittäjät viemään koska kone lähdössä.
Jos rahaa on joku järjellinen määrä (eli ei esim 20 000 euroa), niin pidän itselläni. Kortit ja lompakon vien pankkiin, koska pankki maksaa siitä löytöpalkkion :D
Vierailija kirjoitti:
Pulloja kun keräilen niin paljon löytyy roskiksista lompakoita joissa on vielä kaikki kortit tallella muttei rahaa. Eli rahat on nyysitty ja laitettu lompakko roskikseen. Itse ottaisin vaan rahat ja jättäisin lompakon jonnekin josta joku voisi viedä löytötavaroihin. Tulisi raha tarpeeseen nimittäin. Voisi edes yhden illan pitää vapaata. Joudun keräilemään talvipakkasessa, joulut, juhannukset, uudet vuodet, pääsiäiset...
Varmaan paljon pulloja hangessa jouluna.
Olen löytänyt Bulevardin S-Marketista todella kalliinnäköisen käsilaukun jossa oli sisällä lompakko, lääkkeitä ja what not. Toimitin S-Marketin henkilökunnalle, ei sitä tarvinnut edes miettiä. Jonkun muutaman tonnin hyödyn takia en viitsisi ottaa itselleni huonoa omaatuntoa.
Jos kadulta löytyisi lompakko, tietenkin veisin sen poliisille. Saisin siitä löytöpalkkion, jonka saisin pitää hyvällä omallatunnolla, ja lisäksi hyvän mielen ja lompakon omistajan kiitollisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa kuinka suomalaiset aina hehkuttaa olevansa niiin rehellistä kansaa, mutta tässä ketjussakin se nähdään että ei tosiaankaan pidä paikkaansa. En käsitä, kuka pitäisi lompakon/rahat itsellään. Mielestäni se on ihan itsestäänselvyys että se palautetaan.
Auta armias jos näitten varkaitten oma lompakko sattuu putoamaan ja rahat pöllitään niin suu vaahdossa huudetaan kuinka epärehellisiä ihmiset on.
Veisin poliisiasemalle, en pystyisi viemään rahaa jonkun lompakosta, vaikka olen pitänyt itselläni esimerkiksi kirjaston kirjan välissä olleen setelin.
Olen saanut mm. kadonneen puhelimen ja bussikortin takaisin, koska ne on löytänyt rehellinen ihminen, joten ilman muuta vien itsekin lompakon ja muut arvokkaat löytöesineet poliisiasemalle tai löytötavaratoimistoon.
Ottaisin rahat, katkoisin kaikki kortit ja heittäisin lompakon hilkkereineen ojaan/jorpakkoon
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin rahat, katkoisin kaikki kortit ja heittäisin lompakon hilkkereineen ojaan/jorpakkoon
Toivottavasti sinulta katoaa jotain tärkeää ja löytäjä toimii noin. :)
Palauttaisin, tietenkin.
Olen löytänyt kolme käsilaukkua enkä tietenkään ottanut niistä rahaa.
Olen pitkien syöpähoitojeni jälkeen köyhä, mutta en ole rikollinen.
mats kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan uskomatonta miten moni pöllisi rahat!
Olen löytänyt kerran tuliterän iphonen ostoskeskuksen veskistä ja toisen puhelimen puiston penkiltä. Ekan puhelimen vein ostoskeskuksen infopisteeseen ja toisen vein poliisilaitokselle.
Vähän hävettää nämä suomalaiset jotka ovat olevinaan rehellisia joka suhteessa.
Löysin aikoinaan pubin lattialta Lontoossa kuminauhalla rullatun puntasetelikäärön. Annoin tiskillä baarimikolle, joka sitten kuulutti kovaan ääneen, että täällä on rehellinen suomalainen joka ...
Tuli hyvä mieli ja tuli myös muilta asiakkailta painttia paintin perään ja olalle taputtelijoita koko ilta!!!
No mikäs siinä niin hävettää? Eli itseäs taputtelet olalle ja meitä muita rehellisiäkö ei muka ole olemassakaan? Mites se vanha sanonta menikään..? Kohtele muita kuten haluaisit itseäsi kohdeltavan.
Vielä pari kuukautta sitten olisin ehdottomasti vastannut että vien poliisilaitokselle rahoineen, tällä hetkellä olisi ehkä kiusaus napata rahat ja kärsiä huonosta omastatunnosta, yllättävä joutuminen pitkälle sairauslomalle on rapauttanut talouden täysin
Olin Tilkassa opiskelijana ja eräs vanha nainen jota taluttelin antoi minulle sadan markan setelin. Hän oli aivan tolkuissaan ja koruista päätellen varakas.
Hän antoi rahan minulle, mutta tyhmänä annoin sen osastonhoitajalle, joka laittoi sen kahvikassaan. Oli muutenkin harvinaisen tympeä paikka, siellä oli sen ajan julkkislääkäri jota hoitajat mielisteli. Puhuivat potilaista (inttipojat) halventavaan sävyyn ja tavalla joka ei sopisi tänään. Kamalia ämmiä.