Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Löydät maasta lompakon täynnä käteistä rahaa, mitä teet?

Vierailija
19.12.2019 |

Päivän kysymys.

Kommentit (824)

Vierailija
761/824 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku köyhä on sen kadottanut, niin palauttaisin, mutta jos joku rikas on sen kadottanut, nin ottaisin rahat ja pudottaisin lompakon postilaatikkoon.

Vierailija
762/824 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

jättäisin  maahan. omistaja varmaankin huolissaan etsii sitä ja kiertelee reittejä, joita on kulkenut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
763/824 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa on tippunut lompakko ja kerran käsilaukku joissa oli isompi summa rahaa kun normaalisti. Olin tosi iloinen kun löytäjät vei ne poliisilaitoksen löytötavara toimistoon, mielelläni maksoin löytöpalkkiot. Olen itsekin löytänyt lompakon ja vienyt löytötavara toimistoon sen, sain löytöpalkkion 15e jonka toimiston työntekijä laski lompakon sisällön arvosta, siinä taisi olla jotain 50e ja kortit joista laski.

Vierailija
764/824 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi selvittää ylipäätään mitään tai viedä mitään minnekään. Yritä siinä omana aikanasi lähteä kiikuttamaan toisten lompakkoja ja kortteja jonnekin löytytavaratoimistoihin, kun pitäisi töissäkin kulkea ja omassa arjessa on jo tarpeeksi. Itse jatkan matkaa enkä ota maasta mitään. 

Totta puhuen noin itsekin varmaan tekisin. Olen autoton, niin en todellakaan lähtisi julkisilla seikkailemaan jonnekin poliisiasemalle tai löytötavaratoimistolle. Arki on jo muutenkin ihan tarpeeksi väsyttävää.

Jos löytäisin lompakon vaikka jonkun kaupan pihasta, niin veisin sen kauppaan ja työntäisin käteen lähimmälle työntekijälle.

Mutta tosiaan muuten kävelisin lompakon ohi.

Laiska, v....mainen luonne. 

"Ai, siinä lojuu jonkun lompakko. No enpä v jaksa noukkia, löytäköön tuon joku rosvo, joka tekee vahinkoa viemällä rahat ja tekee identiteettivarkauden."

Turhaan skitsoat. Laki ei velvoita toisia ihmisiä kuluttamaan aikaansa toisten tavaroitten palauttamiseen ja toiset eivät myöskään ole syyllisiä siihen jos jonku lompakkonsa huolimattomuuttaan hävittäneen tietoja käytetään väärin. 

Vai oikein skitsosin? Ai että näitä tulkintoja, mitä ihmisillä nykyään vaan riittää, riittää, riittää... 

Nii no jatka vaan tolla asenteella, äläkä vaan tee mitään, jolla voisit estää toiselle tapahtuvan suuren vahingon. Päälle vaan syyllistät rikoksen uhria, että mitäs oli huolimaton ja hukkasi lompakkonsa. Tuollaisia mulkkuja nykyään on suurin osa ihmisistä. Ja ihan realistisesti sanottu, ilman mitään skitsoiluja.

Vierailija
765/824 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Löysin lompakon, siellä oli kaikki mahdolliset kortit ja rahaa lähemmäs tonni. Tilasin heti yhteystiedot (tämä maksoi mulle 8e) ja sain yhteyden omistajaan jota odottelin hakemaan lompakon. Hän antoi mulle 5euroa palkaksi.. kyllä otti päähän suoraan sanoen.

Olit kuitenkin rehellinen, kun et pitänyt rahoja itselläsi ja korttien ansiosta varastanut vielä identiteettiä, kuten joku muu olisi tehnyt. Ajattelet siltä kantilta, että toimit oikein etkä aiheuttanut menetystä henkilölle, joka ei ollut tehnyt sinulle mitään väärää. Ei pidä olla ahne kaikenlaisten palkkioiden perään, joka on toisen vahingosta hyötymistä, jos asiaa tarkkaan ottaen miettii.

Rehellisyys kannatt... eikun ei tietenkään. Tonni lompakossa ja muutama euro korvausta? Laki nimittäin sanelee, että löytöpalkkio on 10% arvosta, joka rahan kohdalla on selkeää. Ehtona tavaran takaisin saamisesta on löytöpalkkion maksu. Joitain vuosia sitten oli tapaus, jossa kadulta löytyi salkku jossa oli valtava summa rahaa. Arvata saattaa, noudatettiinko lakia..

Itse veisin rahat ja heittäisin lompakon ttuun ja nauraisin matkalla kotiin.

Et voi kiristää toista pimittämällä toiselle kuuluvia poliisin myöntämiä asiakirjoja. Pääset muuten aika äkkiä itse syytetyn penkille ja naurusi hyytyy :)

Missä kirjoittaja sanoo itse kiristävänsä ketään?

Tietysti se viedään Poliisille ja ilmoitetaan samalla, että vaatii lain määräämän löytöpalkkion. Poliisi luovuttaa omaisuuden vain jos palkkio maksetaan. Ei siinä kukaan syytetyn penkille joudu, kun lakia noudatetaan. Pidä omaisuudestasi huolta, tai kärsi seuraukset.

Missä väitin että kyseinen kirjoittaja on kiristänyt? Älä laita sanoja suuhuni, käy hakemassa hyvä ihminen lasit jos et ymmärrä lukea tekstiä. 

Kommentoija kirjoitti:

"Ehtona tavaran takaisin saamisesta on löytöpalkkion maksu."

Et voi kiristää toista ihmistä ettet luovuta toiselle kuuluvia poliisin myöntämiä asiakirjoja jos palkkiota ei tule. Aivan 100% varmuudella joudut tutkinnan alaiseksi. Käy hyvä ihminen nyt edes lue mitä poliisi sanoo poliisin myöntämistä asiakirjoista. Poliisikaan ei voi vaatia palkkioita kun kyseessä toiselle kuuluvia poliisin myöntämiä asiakirjoja. Menikäö perille vai väännetäänkö rautakangesta. On eri asia jos kyseessä on jokin tavara mutta ajokortit, pankkikortit, KELA-kortit, passit ym et voi alkaa mussuttamaan että luovutat vain jos palkkiota vastaan. 

Vierailija
766/824 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos löytyy käteistä, lähden baariin ja lompakko energiajätteeksi. Jos ei käteistä, lompakko energiajätteeksi.

Vierailija
767/824 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkistan näkikö kukaan. Jos ei nähny, niin otan rahat lompakosta ja sen jälkeen heitän lompakon roskikseen.

Samalla vaivalla lähimpään postilaatikkoon

Yhtä suuri merkitys kuin heittäisit roskiin tai ojaan sillä posti ei ole löytötavaratoimisto eikä lähetä ja toimita lompakkoja. 

Vierailija
768/824 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku köyhä on sen kadottanut, niin palauttaisin, mutta jos joku rikas on sen kadottanut, nin ottaisin rahat ja pudottaisin lompakon postilaatikkoon.

Mistä alkaen köyhillä on ollut lompakossa rahaa niin ettei putinille taivu?

Vierailija
769/824 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi selvittää ylipäätään mitään tai viedä mitään minnekään. Yritä siinä omana aikanasi lähteä kiikuttamaan toisten lompakkoja ja kortteja jonnekin löytytavaratoimistoihin, kun pitäisi töissäkin kulkea ja omassa arjessa on jo tarpeeksi. Itse jatkan matkaa enkä ota maasta mitään. 

Totta puhuen noin itsekin varmaan tekisin. Olen autoton, niin en todellakaan lähtisi julkisilla seikkailemaan jonnekin poliisiasemalle tai löytötavaratoimistolle. Arki on jo muutenkin ihan tarpeeksi väsyttävää.

Jos löytäisin lompakon vaikka jonkun kaupan pihasta, niin veisin sen kauppaan ja työntäisin käteen lähimmälle työntekijälle.

Mutta tosiaan muuten kävelisin lompakon ohi.

Laiska, v....mainen luonne. 

"Ai, siinä lojuu jonkun lompakko. No enpä v jaksa noukkia, löytäköön tuon joku rosvo, joka tekee vahinkoa viemällä rahat ja tekee identiteettivarkauden."

Onneksi oma luonteesi on niin aurinkoinen...

Minä olen sentään rehellinen ja oikeudenmukainen. Jos löydän jonkun lompakon, toimitan sen poliisilaitoksen löytötavaraosastolle, jos ei sitten lompakosta selviä omistajan yhteystiedot. En minä ala varastamaan toisen rahoja ja käyttämään tietoja väärin, niinkuin täällä suurin osa tekisi heti tilaisuuden tullen. 

Vierailija
770/824 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä alkaen köyhillä on ollut lompakossa rahaa niin ettei putinille taivu?

No, kaikki köyhäthän ajelevat uusilla kalliilla sähköautoilla.

Vierailija
771/824 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä maa mikä valuutta, jos löydän suomesta niin ryyppyputki auki.

Vierailija
772/824 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin kerran paikallisjunan penkiltä paksun lompakon ja vein sen poliisiasemalle, vaikka siitä oli vaivaa ja jouduin odottamaan siellä. En katsonut, paljonko siellä oli rahaa.

Vierailija
773/824 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkistan näkikö kukaan. Jos ei nähny, niin otan rahat lompakosta ja sen jälkeen heitän lompakon roskikseen.

Yhtä suuri merkitys kuin heittäisit roskiin tai ojaan sillä posti ei ole löytötavaratoimisto eikä lähetä ja toimita lompakkoja. 

Täällä kaikki idiootit luulee ja uskoo, että maahan pudonnut lompakko päätyy takaisin omistajansa käsiin, kun sen työntää lähimpään postilaatikkoon. Voi v miten sairaan tyhmiä voi ihmiset olla. Ei tätä usko, vaikka omin silmin näkee ja kokee ihan valveilla ollessaan. Ei ihme, että Suomi on tässä jamassa.

Hitto jos postilaatikkoon työnnetään jotain, missä ei ole minkään valtakunnan osoitetietoja, johon se tulee lähettää, niin sille tielle jää. Se voi päätyä ihan mihin muualle tahansa, paitsi takaisin omistajalleen. 

Vierailija
774/824 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä maa mikä valuutta, jos löydän suomesta niin ryyppyputki auki.

Olet alkoholisti ja varaskin vielä. Jopa löytämäsi lompakko on tekosyy päästä juomaan. Huonosti menee.

Vierailija
775/824 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä kaikki idiootit luulee ja uskoo, että maahan pudonnut lompakko päätyy takaisin omistajansa käsiin, kun sen työntää lähimpään postilaatikkoon. Voi v miten sairaan tyhmiä voi ihmiset olla. Ei tätä usko, vaikka omin silmin näkee ja kokee ihan valveilla ollessaan. Ei ihme, että Suomi on tässä jamassa.

Hitto jos postilaatikkoon työnnetään jotain, missä ei ole minkään valtakunnan osoitetietoja, johon se tulee lähettää, niin sille tielle jää. Se voi päätyä ihan mihin muualle tahansa, paitsi takaisin omistajalleen. 

Näinpä ja siksi ihmiset ei saa noita lompakkojaan takaisin. Itse tiedän kun lähipiirissä on postinjakajia että lompakkoja ei posti kuljeta. Miksi kuljettaisi kun ei ole kyljessä osoitetta eikä lähetysmaksuja maksettu. Jos joku posteljooni ottaisikin mukaan niin sinne se jää postikonttoriin eikä sitä aleta sieltä ilmoittelemaan minnekään. Postilaatikoihin tungetaan yleisesti ihan tavan roskiakin ja posteljooni vain heittää ne kaikki roskiin sen kummemin lajittelematta kun on muutenkin tiukka aikataulu. Ei siinä mitään lompakkoja katsella. Itse pidän tuollaista tyhmänä että kuvitellaan että se lompakko päätyy omistajalleen jotenkin postin kautta. Lapsikin tietää että lompakko viedään poliisille, mutta tällaisia jotkut aikuiset ihmiset valitettavasti ovat. Tyhmiä kuin mitkä. Parempi vain että tuollainen ihminen jättää sen lompakon sinne maahan kuin alkaa työntelemään niitä postilaatikoihin joka on aivan sama kuin työntäisi suoraan roskiin. Se toinen ihminen saattaakin olla viisaampi viedä poliisilaitokselle.

Vierailija
776/824 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vien poliisille. Olen aina vienyt.

Vierailija
777/824 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Löysin lompakon, siellä oli kaikki mahdolliset kortit ja rahaa lähemmäs tonni. Tilasin heti yhteystiedot (tämä maksoi mulle 8e) ja sain yhteyden omistajaan jota odottelin hakemaan lompakon. Hän antoi mulle 5euroa palkaksi.. kyllä otti päähän suoraan sanoen.

Olit kuitenkin rehellinen, kun et pitänyt rahoja itselläsi ja korttien ansiosta varastanut vielä identiteettiä, kuten joku muu olisi tehnyt. Ajattelet siltä kantilta, että toimit oikein etkä aiheuttanut menetystä henkilölle, joka ei ollut tehnyt sinulle mitään väärää. Ei pidä olla ahne kaikenlaisten palkkioiden perään, joka on toisen vahingosta hyötymistä, jos asiaa tarkkaan ottaen miettii.

Rehellisyys kannatt... eikun ei tietenkään. Tonni lompakossa ja muutama euro korvausta? Laki nimittäin sanelee, että löytöpalkkio on 10% arvosta, joka rahan kohdalla on selkeää. Ehtona tavaran takaisin saamisesta on löytöpalkkion maksu. Joitain vuosia sitten oli tapaus, jossa kadulta löytyi salkku jossa oli valtava summa rahaa. Arvata saattaa, noudatettiinko lakia..

Itse veisin rahat ja heittäisin lompakon ttuun ja nauraisin matkalla kotiin.

Et voi kiristää toista pimittämällä toiselle kuuluvia poliisin myöntämiä asiakirjoja. Pääset muuten aika äkkiä itse syytetyn penkille ja naurusi hyytyy :)

Missä kirjoittaja sanoo itse kiristävänsä ketään?

Tietysti se viedään Poliisille ja ilmoitetaan samalla, että vaatii lain määräämän löytöpalkkion. Poliisi luovuttaa omaisuuden vain jos palkkio maksetaan. Ei siinä kukaan syytetyn penkille joudu, kun lakia noudatetaan. Pidä omaisuudestasi huolta, tai kärsi seuraukset.

Missä väitin että kyseinen kirjoittaja on kiristänyt? Älä laita sanoja suuhuni, käy hakemassa hyvä ihminen lasit jos et ymmärrä lukea tekstiä. 

Kommentoija kirjoitti:

"Ehtona tavaran takaisin saamisesta on löytöpalkkion maksu."

Et voi kiristää toista ihmistä ettet luovuta toiselle kuuluvia poliisin myöntämiä asiakirjoja jos palkkiota ei tule. Aivan 100% varmuudella joudut tutkinnan alaiseksi. Käy hyvä ihminen nyt edes lue mitä poliisi sanoo poliisin myöntämistä asiakirjoista. Poliisikaan ei voi vaatia palkkioita kun kyseessä toiselle kuuluvia poliisin myöntämiä asiakirjoja. Menikäö perille vai väännetäänkö rautakangesta. On eri asia jos kyseessä on jokin tavara mutta ajokortit, pankkikortit, KELA-kortit, passit ym et voi alkaa mussuttamaan että luovutat vain jos palkkiota vastaan. 

Kyllä voin vaatia eikä minulla ole mikään pakko palauttaa kortteja tai passeja. Jos minulle ei maksettaisi palkkiota, heittäisin kortit uudelleen kadulle ja kehottaisin omistajaa menemään hakemaan sitten itse omaisuutensa. 

Vierailija
778/824 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En valitettavasti ole koskaan löytänyt lompakkoa. Aina sinne olisi lisää sopinut. Menettelen aina kaikkien löytötavaroiden kanssa niin kuin laki sanoo. Vien kaikki löytötavaralain tarkoittamat esineet aina poliisilaitokselle, ellen löydä esimerkiksi lompakossa olevien tietojen perusteella itse suoraan omistajaa.

Vierailija
779/824 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankalampi juttu. Tietysti jos omistajan tiedot löytyy lompakosta niin asia selvä, otan yhteyttä ja palautan. Täällä maalla se löytötavaratoimisto on kahden linja-automatkan päässä ja köyhänä ei ole varaa lähteä huviajeluille joten jäisi viemättä jollei poliisi kävisi hakemassa. Mahdollisia rahoja en käyttäisi vaikka taatusti omistaja niin väittäisi. Todennäköisesti jos löytäisin lompakon kadulta, jättäisin siihen jonkun toisen löydettäväksi. Liikaa vaivaa ja turhaa rahanmenoa itselleni. 

Vierailija
780/824 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kaverin kanssa löydettiin kaupasta 7 käsilaukkua, 5 kukkaroa ja 5 litran öljykanisteri. Myös klapikone meinattiin löytää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi