Löydät maasta lompakon täynnä käteistä rahaa, mitä teet?
Kommentit (824)
Metrosta olen kerran löytänyt ja sen enempää lompakkoa tutkimatta annoin sen vaan ensimmäiselle metroasemalla näkemälleni vartijalle.
Kahtena erillisinä kertoina olen myös nähnyt kun henkilöiltä on tippunut takataskusta lompakko. Ensimmäisellä kerralla juoksin henkilön kiinni ja kerroin heille että heiltä tippui lompakko, toisella kerralla noukin lompakon maasta ja juoksin jälleen henkilön kiinni ja annoin lompakon hänelle.
Kummallakaan kertaa lompakon sisältöä en jäänyt tutkimaan.
Ajattelisin että jos itse olisin hukannut lompakon niin kuinka ihanaa olisi saada se takaisin niin että kaikki rahat on tallella ja kuinka kiitollinen helpottunut olisin. Sitten päättäisin, että haluan tehdä jollekin sen palveluksen ja veisin löytötavaratoimistoon. laittaisin myös Facebookiin viestin paikalliseen puskaradioon että tällainen löytynyt ja toimitettu löytötavaroihin.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelisin että jos itse olisin hukannut lompakon niin kuinka ihanaa olisi saada se takaisin niin että kaikki rahat on tallella ja kuinka kiitollinen helpottunut olisin. Sitten päättäisin, että haluan tehdä jollekin sen palveluksen ja veisin löytötavaratoimistoon. laittaisin myös Facebookiin viestin paikalliseen puskaradioon että tällainen löytynyt ja toimitettu löytötavaroihin.
Minullepa ei tehty noin kun tippui kadulle josta sen oli joku noukkinut . Ei palautettu poliisillekaan vaikka oli ajokorttia sun muuta. En luota ihmisiin enää tippaakaan joten miksi siis minäkään tekisin mitään kun näen kadulla jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullepa ei tehty noin kun tippui kadulle josta sen oli joku noukkinut . Ei palautettu poliisillekaan vaikka oli ajokorttia sun muuta. En luota ihmisiin enää tippaakaan joten miksi siis minäkään tekisin mitään kun näen kadulla jotain.
Näin se mualima rappeutuu pala palalta.
Aiemmin yksi helppo ohje oli pudottaa lompakko postilaatikkoon, mutta voiko siihen enää oikeasti luottaa?
Vierailija kirjoitti:
Miksi selvittää ylipäätään mitään tai viedä mitään minnekään. Yritä siinä omana aikanasi lähteä kiikuttamaan toisten lompakkoja ja kortteja jonnekin löytytavaratoimistoihin, kun pitäisi töissäkin kulkea ja omassa arjessa on jo tarpeeksi. Itse jatkan matkaa enkä ota maasta mitään.
Totta puhuen noin itsekin varmaan tekisin. Olen autoton, niin en todellakaan lähtisi julkisilla seikkailemaan jonnekin poliisiasemalle tai löytötavaratoimistolle. Arki on jo muutenkin ihan tarpeeksi väsyttävää.
Jos löytäisin lompakon vaikka jonkun kaupan pihasta, niin veisin sen kauppaan ja työntäisin käteen lähimmälle työntekijälle.
Mutta tosiaan muuten kävelisin lompakon ohi.
Vierailija kirjoitti:
Tarkistan näkikö kukaan. Jos ei nähny, niin otan rahat lompakosta ja sen jälkeen heitän lompakon roskikseen.
Samalla vaivalla lähimpään postilaatikkoon
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin yksi helppo ohje oli pudottaa lompakko postilaatikkoon, mutta voiko siihen enää oikeasti luottaa?
Ei voi koska lompakot eivät ole postia, eikä posti kuljeta lompakkoja, eikä posti ole mikään löytötavaratoimisto. Posti kuljettaa postia. Lompakkojen paikka on poliisilaitoksella mutta eipä sinne ketään huvita mennä koska asiasta on liikaa vaivaa. Sitten käy niin että niitä pudotellaan postilaatikoihin tai nostellaan roskisten päälle että joku muu hoitaa ne eteenpäin. Ja eihän toisaalta kellään edes ole velvollisuutta etsiä omistajia. Itse kuoletin aikanaan kaikki kortit ja tein luottokiellot sun muut kun lompakko hävisi ja oli varma tieto että eräs henkilö oli noukkinut sen maasta. Lompakkoa en saanut takaisin minäkään etsinnöist ja kuulutuksista huolimatta. Toisaalta en kyllä ihmettele että näin kävi. Nykyisin on niin paljon kaikenlaisia persaukisia että tuollaiset käytetään hyödyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet mielummin siis se joka tuhoaa jonkun toisen uskon ihmisiin kun se joka vahvistaa tai palauttaa toisen uskon ihmisiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet mielummin siis se joka tuhoaa jonkun toisen uskon ihmisiin kun se joka vahvistaa tai palauttaa toisen uskon ihmisiin
Kyllä, sillä minulle tehtiin tuo juurikin se joka osaltaan tuhosi uskoni ihmisiin. Se ei vielä edes riittänyt että lompakkoni katosi ja vietiin eikä sitä koskaan palautettu, vaan kun sitä kyselin mm. Facebook ryhmissä sain vain vittuilua ja naureskelua kuinka tyhmä olen, joten poistin koko ilmoituksenkin. Olen huomannut elämässäni että kehenkään ei kannata luottaa ja kun pitää huolen itsestään ja todella läheisistä ihmisistä se riittää.
Vierailija kirjoitti:
Ohje joka on täysin väärää tietoa. Lompakkojen paikka on poliisilaitos. Ilmanko lompakoita ei palauteta jos ihmiset jättää ne postilaatikoihin. Eihän posti niitä tietenkään kantele mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Typerä kysymys.
Typerä on housuissasi.
Löysin lompakon, siellä oli kaikki mahdolliset kortit ja rahaa lähemmäs tonni. Tilasin heti yhteystiedot (tämä maksoi mulle 8e) ja sain yhteyden omistajaan jota odottelin hakemaan lompakon. Hän antoi mulle 5euroa palkaksi.. kyllä otti päähän suoraan sanoen.
Kerran löydettiin maahan pudonnut lompakko, jossa joku 50 tai 100 markkaa. Siitä on jo niin kauan aikaa. Katsottiin, onko mitään henkilöllisyystodistusta mukana ja oli. Selvisi, että omistaja asuu ihan siinä lähistöllä, joten vietiin lompakko ovelle ja palautettiin se. Omistajalla oli ihan lottovoittajan tuuri, kun sen löysi kaksi rehellistä ja oltiin siinä Liipolan kupeessa, lähellä sitä Prismaa.
Vierailija kirjoitti:
Löysin lompakon, siellä oli kaikki mahdolliset kortit ja rahaa lähemmäs tonni. Tilasin heti yhteystiedot (tämä maksoi mulle 8e) ja sain yhteyden omistajaan jota odottelin hakemaan lompakon. Hän antoi mulle 5euroa palkaksi.. kyllä otti päähän suoraan sanoen.
Olit kuitenkin rehellinen, kun et pitänyt rahoja itselläsi ja korttien ansiosta varastanut vielä identiteettiä, kuten joku muu olisi tehnyt. Ajattelet siltä kantilta, että toimit oikein etkä aiheuttanut menetystä henkilölle, joka ei ollut tehnyt sinulle mitään väärää. Ei pidä olla ahne kaikenlaisten palkkioiden perään, joka on toisen vahingosta hyötymistä, jos asiaa tarkkaan ottaen miettii.
baaskantaisin lompakkoon ja veisin sen diakonialaitoksen postilaatikkoon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkistan näkikö kukaan. Jos ei nähny, niin otan rahat lompakosta ja sen jälkeen heitän lompakon roskikseen.
Samalla vaivalla lähimpään postilaatikkoon
Mitä v sitä mihinkään postilaatikkoon viet, kun ei siinä ole mitään osoitetietoja, jotta lompakko päätyisi omistajalleen?
Ei mun rahapussissa ollut kuin noin 25 euroa. Nistit pölli ne ja pankkikortin ja osti kortilla jotain noin 20- 25 euroa maksavaa. Pankki onneksi korvasi tämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olit kuitenkin rehellinen, kun et pitänyt rahoja itselläsi ja korttien ansiosta varastanut vielä identiteettiä, kuten joku muu olisi tehnyt. Ajattelet siltä kantilta, että toimit oikein etkä aiheuttanut menetystä henkilölle, joka ei ollut tehnyt sinulle mitään väärää. Ei pidä olla ahne kaikenlaisten palkkioiden perään, joka on toisen vahingosta hyötymistä, jos asiaa tarkkaan ottaen miettii.
Rehellisyys kannatt... eikun ei tietenkään. Tonni lompakossa ja muutama euro korvausta? Laki nimittäin sanelee, että löytöpalkkio on 10% arvosta, joka rahan kohdalla on selkeää. Ehtona tavaran takaisin saamisesta on löytöpalkkion maksu. Joitain vuosia sitten oli tapaus, jossa kadulta löytyi salkku jossa oli valtava summa rahaa. Arvata saattaa, noudatettiinko lakia..
Itse veisin rahat ja heittäisin lompakon ttuun ja nauraisin matkalla kotiin.
Ajattelen, että olipa minulla onnea ja otan rahat. Lomapakon jätän siihen samaan paikkaan. Vieläkin minua kaduttaa kun en ottanut kerran 150 euroa jotka oli ostoskärryjen vieressä kaupassa, eräs nainen tuli jälkeeni ja huusi, että onko sinun rahat ja minä sittenkin sanoin ettei ole ja vie ne kassalla, voi minua nuijaa.