Löydät maasta lompakon täynnä käteistä rahaa, mitä teet?
Kommentit (824)
Jos omistaja on kokoomuslainen tai persu, pidän rahat. Jos on demari tai vasemmistoliitosta, yritän palauttaa omistajalleen. Tee muille niinkuin haluat itsellesi tehtävän.
Käyttäisin lompakon omistajan identiteettiä ja rahoja Riika Purran salamurhaamiseen. Hauskaa vappua Supolle.
Olen löytänyt paristi ,yksi katsomatta paksulompsa,vein myyjälle lupasi soittaa kadottajalle.Pankkikortin löysin myös.Kännykän ..pojan kukkaro missä juuri saatu ajokortti,kirjasto kortti,vein kirjastoon sieltä ne soitti sille,Meikkilaukku missä monia kortteja papereita ,tunnusluku taulukko.Kaikki palautettu ..Hyvin rehellinen.ollut.Mutts nyt miettisin vienkö??jotenkin on kyynistytty...ehkä se omaatuntoa vaivais..
Vierailija kirjoitti:
En ole köyhä enkä varas, niin tietenkin palauttaisin lompakon.
Niin minäkin, mutta rahat pitäisin itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi selvittää ylipäätään mitään tai viedä mitään minnekään. Yritä siinä omana aikanasi lähteä kiikuttamaan toisten lompakkoja ja kortteja jonnekin löytytavaratoimistoihin, kun pitäisi töissäkin kulkea ja omassa arjessa on jo tarpeeksi. Itse jatkan matkaa enkä ota maasta mitään.
Totta puhuen noin itsekin varmaan tekisin. Olen autoton, niin en todellakaan lähtisi julkisilla seikkailemaan jonnekin poliisiasemalle tai löytötavaratoimistolle. Arki on jo muutenkin ihan tarpeeksi väsyttävää.
Jos löytäisin lompakon vaikka jonkun kaupan pihasta, niin veisin sen kauppaan ja työntäisin käteen lähimmälle työntekijälle.
Mutta tosiaan muuten kävelisin lompakon ohi.
Laiska, v....mainen luonne.
"Ai, siinä lojuu jonkun lompakko. No enpä v jaksa noukkia, löytäköön tuon joku rosvo, joka tekee vahinkoa viemällä rahat ja tekee identiteettivarkauden."
Onneksi oma luonteesi on niin aurinkoinen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin yksi helppo ohje oli pudottaa lompakko postilaatikkoon, mutta voiko siihen enää oikeasti luottaa?
Ei voi koska lompakot eivät ole postia, eikä posti kuljeta lompakkoja, eikä posti ole mikään löytötavaratoimisto. Posti kuljettaa postia. Lompakkojen paikka on poliisilaitoksella mutta eipä sinne ketään huvita mennä koska asiasta on liikaa vaivaa. Sitten käy niin että niitä pudotellaan postilaatikoihin tai nostellaan roskisten päälle että joku muu hoitaa ne eteenpäin. Ja eihän toisaalta kellään edes ole velvollisuutta etsiä omistajia. Itse kuoletin aikanaan kaikki kortit ja tein luottokiellot sun muut kun lompakko hävisi ja oli varma tieto että eräs henkilö oli noukkinut sen maasta. Lompakkoa en saanut takaisin minäkään etsinnöist ja kuulutuksista huolimatta. Toisaalta en kyllä ihmettele että näin kävi. Nykyisin on niin paljon kaikenlaisia persaukisia että tuollaiset käytetään hyödyksi.
On se silti parempi "postittaa" se kuin heittää roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi selvittää ylipäätään mitään tai viedä mitään minnekään. Yritä siinä omana aikanasi lähteä kiikuttamaan toisten lompakkoja ja kortteja jonnekin löytytavaratoimistoihin, kun pitäisi töissäkin kulkea ja omassa arjessa on jo tarpeeksi. Itse jatkan matkaa enkä ota maasta mitään.
Totta puhuen noin itsekin varmaan tekisin. Olen autoton, niin en todellakaan lähtisi julkisilla seikkailemaan jonnekin poliisiasemalle tai löytötavaratoimistolle. Arki on jo muutenkin ihan tarpeeksi väsyttävää.
Jos löytäisin lompakon vaikka jonkun kaupan pihasta, niin veisin sen kauppaan ja työntäisin käteen lähimmälle työntekijälle.
Mutta tosiaan muuten kävelisin lompakon ohi.
"Ai, siinä lojuu jonkun lompakko. No enpä v jaksa noukkia, löytäköön tuon joku rosvo, joka tekee vahinkoa viemällä rahat ja tekee identiteettivarkauden."
Turhaan skitsoat. Laki ei velvoita toisia ihmisiä kuluttamaan aikaansa toisten tavaroitten palauttamiseen ja toiset eivät myöskään ole syyllisiä siihen jos jonku lompakkonsa huolimattomuuttaan hävittäneen tietoja käytetään väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin yksi helppo ohje oli pudottaa lompakko postilaatikkoon, mutta voiko siihen enää oikeasti luottaa?
Ei voi koska lompakot eivät ole postia, eikä posti kuljeta lompakkoja, eikä posti ole mikään löytötavaratoimisto. Posti kuljettaa postia. Lompakkojen paikka on poliisilaitoksella mutta eipä sinne ketään huvita mennä koska asiasta on liikaa vaivaa. Sitten käy niin että niitä pudotellaan postilaatikoihin tai nostellaan roskisten päälle että joku muu hoitaa ne eteenpäin. Ja eihän toisaalta kellään edes ole velvollisuutta etsiä omistajia. Itse kuoletin aikanaan kaikki kortit ja tein luottokiellot sun muut kun lompakko hävisi ja oli varma tieto että eräs henkilö oli noukkinut sen maasta. Lompakkoa en saanut takaisin minäkään etsinnöist ja kuulutuksista huolimatta. Toisaalta en kyllä ihmettele että näin kävi. Nykyisin on niin paljon kaikenlaisia persaukisia että tuollaiset käytetään hyödyksi.
Sinä se tajua. Postilaatikkoihin laitetaan VAIN postia joissa on osoite johon posti tietää kyseisen lähetyksen toimittaa. Sinne ei laiteta lompakoita, koska posti ei ole mikään löytötavaratoimisto, eikä sen tehtävänkuvaan kuulu lompakkojen toimitus löytötavarasäilytykseen. Posti ei kuljeta lompakkoja eikä ala toimittamaan niitä mihinkään. Just tuolla tavalla ihmiset ei saa lompakkojaan takaisin kun menette "onsesiltiparempi" ajatuksella heittämään ne lompakot sinne postilaatikoihin minne ne ei kuulu luullen että joku muu hoitaa. Mikä siinä on niin vaikeaa tajuta että jos vaan viitsii ja on halua, ne pitää viedä poliisilaitokselle. Ei postilaatikoihin. Mutta nykyään suurta osaa ei edes kiinnosta lähteä viemään toisten lompakkoja poliisille työaikanaan. Ne heitetään yleensä roskiin tai ojaan ja jotkut ottaa rahat mukaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja luuletko sitten sitä postityöntekijää rehelliseksi joka laatikon tyhjentää? Hänhän voi ottaa lompakon itselleen eikä kukaan tiedä siitä mitään. Postin kautta katoaa toisten postia ja lähteyksiä. Itse en enää edes postin kautta mitään kun lähetyksiä on kadonnut, revitty kirjeitä auki jne.
Vasta Wienissä löysin. Oli puistonpenkillä. Vein viereiseen kahvilaan.
a) jos on pudonnut köyhältä palautan sen omistajalleen
tai
b) jos pudonnut kokoomukselaiselta / rikkaalta / persulta, niin selvitän rahojen oikeat omistajat ja palutan rahat oikeille omistajilleen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löysin lompakon, siellä oli kaikki mahdolliset kortit ja rahaa lähemmäs tonni. Tilasin heti yhteystiedot (tämä maksoi mulle 8e) ja sain yhteyden omistajaan jota odottelin hakemaan lompakon. Hän antoi mulle 5euroa palkaksi.. kyllä otti päähän suoraan sanoen.
Olit kuitenkin rehellinen, kun et pitänyt rahoja itselläsi ja korttien ansiosta varastanut vielä identiteettiä, kuten joku muu olisi tehnyt. Ajattelet siltä kantilta, että toimit oikein etkä aiheuttanut menetystä henkilölle, joka ei ollut tehnyt sinulle mitään väärää. Ei pidä olla ahne kaikenlaisten palkkioiden perään, joka on toisen vahingosta hyötymistä, jos asiaa tarkkaan ottaen miettii.
Rehellisyys kannatt... eikun ei tietenkään. Tonni lompakossa ja muutama euro korvausta? Laki nimittäin sanelee, että löytöpalkkio on 10% arvosta, joka rahan kohdalla on selkeää. Ehtona tavaran takaisin saamisesta on löytöpalkkion maksu. Joitain vuosia sitten oli tapaus, jossa kadulta löytyi salkku jossa oli valtava summa rahaa. Arvata saattaa, noudatettiinko lakia..
Itse veisin rahat ja heittäisin lompakon ttuun ja nauraisin matkalla kotiin.
Et voi kiristää toista pimittämällä toiselle kuuluvia poliisin myöntämiä asiakirjoja. Pääset muuten aika äkkiä itse syytetyn penkille ja naurusi hyytyy :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löysin lompakon, siellä oli kaikki mahdolliset kortit ja rahaa lähemmäs tonni. Tilasin heti yhteystiedot (tämä maksoi mulle 8e) ja sain yhteyden omistajaan jota odottelin hakemaan lompakon. Hän antoi mulle 5euroa palkaksi.. kyllä otti päähän suoraan sanoen.
Olit kuitenkin rehellinen, kun et pitänyt rahoja itselläsi ja korttien ansiosta varastanut vielä identiteettiä, kuten joku muu olisi tehnyt. Ajattelet siltä kantilta, että toimit oikein etkä aiheuttanut menetystä henkilölle, joka ei ollut tehnyt sinulle mitään väärää. Ei pidä olla ahne kaikenlaisten palkkioiden perään, joka on toisen vahingosta hyötymistä, jos asiaa tarkkaan ottaen miettii.
Rehellisyys kannatt... eikun ei tietenkään. Tonni lompakossa ja muutama euro korvausta? Laki nimittäin sanelee, että löytöpalkkio on 10% arvosta, joka rahan kohdalla on selkeää. Ehtona tavaran takaisin saamisesta on löytöpalkkion maksu. Joitain vuosia sitten oli tapaus, jossa kadulta löytyi salkku jossa oli valtava summa rahaa. Arvata saattaa, noudatettiinko lakia..
Itse veisin rahat ja heittäisin lompakon ttuun ja nauraisin matkalla kotiin.
Et voi kiristää toista pimittämällä toiselle kuuluvia poliisin myöntämiä asiakirjoja. Pääset muuten aika äkkiä itse syytetyn penkille ja naurusi hyytyy :)
Missä kirjoittaja sanoo itse kiristävänsä ketään?
Tietysti se viedään Poliisille ja ilmoitetaan samalla, että vaatii lain määräämän löytöpalkkion. Poliisi luovuttaa omaisuuden vain jos palkkio maksetaan. Ei siinä kukaan syytetyn penkille joudu, kun lakia noudatetaan. Pidä omaisuudestasi huolta, tai kärsi seuraukset.
Piilokamerakeissi todennäköisesti tai sitten pikku jäynä. Setelit väärennettyjä ja kun käyttelet niitä, pääset keskustelemaan konstaapelin ja tuomarin kanssa. Taskuvarkaiden varalle nuo kopiokoneella tehdyt setelit on ihan hyvä jekku. Väärän rahan levittelystä tulee kovempi tuomio kun taskuvarkaudesta. Rosvohan varmaan selittää varastaneensa lompakon täynnä väärää rahaa. Kantsii itse kuitenkin kännissäkin muistaa, kummassa lompakossa ne kopiokonesetelit oli :-).
Otan rahat ja kävelen pois. On sellanen kokemus että löydettiin paksulompsa ja vietiin oikein poliisiasemalle ja meillä luvattiin löytöpalkkio. Sitä ei kuulunut. Otettiin yhteyttä niin koko keissistä ei löytynyt mitään dokumenttia eikä meidän tietoja, ei mitään. Vähänkö otti päähän. Olivat varmaan jakaneet keskenään rahat jota oli paljon. V....u miten tyhmä ihmisen pitää olla kun piti leikkiä kuuliasta kansalaista. Rahaa oli niin paljon että palkkiota olisi pitänyt tulla useampi 100 euroa.
On tapahtunut kohdallani joitain kertoja. Veisin tietysti lompakon sisältöineen löytötavaratoimistoon tai poliisille. Tätä ennen tietysti yrittäisin selvittää omistajan puhelinnumeron, jotta voisin toimittaa lompakon itse.
Kaikkihan tietää, mikä paniikki iskee, jos lompakko, kännykkä, tms häviää. Puhumattakaan siitä, mikä riesa ja vaiva on sulkea kortit ja hankkia uudet.
Joskus 70 luvulla broidin kanssa löydettiin rahakäärö jossa oli vajaa 1500 markkaa.
Se oli siihen aikaan hieman paremman kuukausipalkan verran.
Pistettiin talteen ja käytettiin vähitellen omiin juttuihin.