Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avautuminen! Elämä on muuttunut vaikeaksi ja ankeaksi Suomessa.

Vierailija
18.12.2019 |

Jäin muutama kuukausi sitten työttömäksi, sitä ennen oli määräaikaista pätkää muutama vuosi, välillä aina hetki työttömyyttä, mutta nyt sitten lopullisesti kenkää kun olisi kai ollut aika vakinaistaa.

Ennen nykyistä työtä tein pitkän uran toisessa työssä, ilman ylenemismahdollisuuksia mutta jatkoin kuitenkin niin kauan kuin mitenkään pystyin, koska pidin työstä. No sitten ei muuta kuin aikuisiällä uuden alan opiskelu, josta luvattiin vakinaista työtä jne, koska suuret ikäluokat. Niin ei käynyt, vaan pelkkää huonosti palkattua pätkää.

Aktiivimalli leikkasi sopivasti jouluksi päivärahaani, vaikka mitään muuta en haluaisi kuin työpaikan. No se ehkä korjautuu vuodenvaihteessa?

Mies tappelee töissä pienestä palkankorotuksesta, jonka tietysti verot tulevat syömään plusmiinusnolla. Samalla kaikki maksut nousevat, osa on jo ihan taivaissa: sähkö, vesi jne. Olemme joutuneet nyt työttömyyteni aikana kajoamaan säästöihin, joilla oli tarkoitus kattaa uuden kodin käsiraha. Niitä säästöjä oli kerätty yli kymmenen vuotta.

Tuntuu että kaikki yrittäminen on turhaa ja valuu hukkaan. Asunnon arvo laskee, mutta samalla eläminen kallistuu. Lapsille haluaisi tarjota enemmän ja siksi emme tingi esimerkiksi harrastusmaksuista, mutta nekin nousevat jatkuvasti.

Suomessa jopa auton omistaminen on luksusta nykyään, saati jossain käyminen. Kurjistaminen tuntuu saavan yhä uusia muotoja, kunnes jäljellä ei ole enää mitään. Meillä ei ole autoa, ei taloa vaan liian pieni asunto, elektroniikka kestää minkä kestää sitten vasta uutta...

Asioita ei voi enää hoitaa kuten ennen, mihinkään ei voi soittaa, ei edes suoraan ihmiselle, joka "hoitaa" asioitasi.

Alan olla todella väsynyt yrittämään ja uskomaan parempaan.

Kommentit (240)

Vierailija
41/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä iloa vapaasta on jos ei ole varaa tehdä mitään? Itsekin olen penniä joutunut aikanaan venyttämään ja kyllä se on ihan pelkkää hurskastelua ja pään aukomista selittää että voi ulkoilla ja muuta halpaa touhuta. Kyllä ihminen kaipaa muutakin virikettä kuin vaan talsia kotinurkissa. 

Vaikka viikon loma 5 tähden kylpylähotellissa.

Tai sitten samanlainen vuoristossa.

Alle kaksisataa euroa kahdelle tosi ylellinen budjetti.

Rannalla ei nyt maksa kuin hullut.

Ulkomaille viikoksi Kambodza, Malesia, Myanmar, Laos, Filippiinit, Vietnam kaikkiin lentolippu alle 30 € / henkilö, menopaluu.

Miksi olette jääneet sinne valittamaan.

N. 44 Bangkok since 2010

+ 37 aurinkoista 14:13

Vierailija
42/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas joku joka 'yhtäkkiä' muka huomaa, että kas elämä voikin olla ankeaa ja raskasta, voi  voi, ei näin ennen ole ollut. Ehkä on vähän ylenkatseellisesti vilkaistu niitä laiskoja työttömiä ja muita luusereita ja kohautettu olkapäitä, et hei 'köyhät on aina keskuudessamme'. Oma vika ja sitä rataa.

Vasta sitten kun oma perse on tulessa, oikeasti tajutaan, et kuinka helposti itse voi luiskahtaa tilanteeseen, että ei olekaan niin kivaa. Vaikka kyllä monen esim. työttömiä pilkkaavan kommentin takaa aistii sitä alitajuista pelkoa, et entä jos minä menetänkin duunipaikkani, entä jos huomenna jään rekan alle ja vammaudun jne. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan syö kotona, me syömme ulkona kahdesti päivässä.

Eihän tuo maksa kuin 4+4 euroa juomineen kahdelta.

Aamiainen kotona ja iltapala merenrannalla.

N. 44 Bangkok since 2010

+ 37 aurinkoista 14:18

Vierailija
44/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinteistövero, perintövero, et saa edes asua itse omistamallasi mökillä. Muka ilmainen terveydenhuolto ja koulutus, joista on kuitenkin maksettava ties mitä maksuja. Korkeiden verojen selittäminen palveluilla, joita ei ole edes saatavilla, ja jos onkin, niistä on maksettava. Töitä ei ole, ellei niitä tee ilmaiseksi. Sairas pahoinvointivaltio.

Terveydenhuolto on "ilmaista" mutta on ihan arpapeliä, saako oikeaa hoitoa ja kuinka ajoissa. Saa valmistautua taisteluun aina kun hoitoa lähtee vaatimaan. Koulunkäyntikin on ilmaista, mutta laatu huonontunut ja opettajat uupuneet viime vuosina paristakin syystä.

Vierailija
45/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas joku joka 'yhtäkkiä' muka huomaa, että kas elämä voikin olla ankeaa ja raskasta, voi  voi, ei näin ennen ole ollut. Ehkä on vähän ylenkatseellisesti vilkaistu niitä laiskoja työttömiä ja muita luusereita ja kohautettu olkapäitä, et hei 'köyhät on aina keskuudessamme'. Oma vika ja sitä rataa.

Vasta sitten kun oma perse on tulessa, oikeasti tajutaan, et kuinka helposti itse voi luiskahtaa tilanteeseen, että ei olekaan niin kivaa. Vaikka kyllä monen esim. työttömiä pilkkaavan kommentin takaa aistii sitä alitajuista pelkoa, et entä jos minä menetänkin duunipaikkani, entä jos huomenna jään rekan alle ja vammaudun jne. 

Helppoa tämä on päivässä menee tietokoneella 1-1,5 tuntia kun tsekkaa lehdet ja kurssit.

Miehellä pieni eläke (980 $) juoksee, USA :sta. Itselläni pääomatuloja hieman vähemmän.

Kaikkeen on varaa ja aikaa.

N. 44 Bangkok since 2010

+ 36 aurinkoista 14:26

Vierailija
46/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta täältä ainottakaan joululahjaa vaan lähden aina pois kun lomaa. Muutto parin vuoden päästä, sen koitan kestää.

Vierailija
47/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja åänestätte silti vihervasemmistokokoomuskeskustaa jotka nostavat maksuja koko ajan :)Kannatta aina vähän ajatella kokeilkaa sitä mammelit.Voi päätä vähän kivistää mutta se helpottaa ajan kanssa

Vierailija
48/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinteistövero, perintövero, et saa edes asua itse omistamallasi mökillä. Muka ilmainen terveydenhuolto ja koulutus, joista on kuitenkin maksettava ties mitä maksuja. Korkeiden verojen selittäminen palveluilla, joita ei ole edes saatavilla, ja jos onkin, niistä on maksettava. Töitä ei ole, ellei niitä tee ilmaiseksi. Sairas pahoinvointivaltio.

Terveydenhuolto on "ilmaista" mutta on ihan arpapeliä, saako oikeaa hoitoa ja kuinka ajoissa. Saa valmistautua taisteluun aina kun hoitoa lähtee vaatimaan. Koulunkäyntikin on ilmaista, mutta laatu huonontunut ja opettajat uupuneet viime vuosina paristakin syystä.

Vakuutus maksaa 1270€ vuodessa. Sillä oltu 2 viikkoakin sairaalassa, jonka tasoista ei suomessa tulla koskaan näkemään, yksityishuoneessa 51 kerroksessa.

Lääkäriin tai erikoislääkäriin pääsee kun haluaa, jonottaminen tarkoittaa maksimissaan 10 minuuttia.

Tämä on minulle hyvää.

N. 44 Bangkok since 2010

+ 36 aurinkoista 14:33

Vierailija
49/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja åänestätte silti vihervasemmistokokoomuskeskustaa jotka nostavat maksuja koko ajan :)Kannatta aina vähän ajatella kokeilkaa sitä mammelit.Voi päätä vähän kivistää mutta se helpottaa ajan kanssa

Se ero näissä kahdessa on että toisesta löytyy vielä hitusen verran empatiaa. Muutoin olen samaa mieltä ettei sillä ole juurikaan enää mitään väliä ketä äänestää sillä isommat herrat vievät aina suuremman potin.

Vierailija
50/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valittamisen suomalaiset osaa, siitä pisteet. V.... kuunnella tollasta. Tee jotain parantaaksesi elämääsi, ei kaikki aina ole rahasta kiinni.

Vierailija
51/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ostaa niin paljon kuin pystyy ulkomailta ja antaa tämän yhteiskunnan romahtaa. Kun yhteiskunta romahtaa, on sitten kaikille tekemistä. Tämä on valitettavasti ainoa tapa korjata valuvikainen järjestelmä.

Suomi ei romahtanut minun lähtööni, se romahti kun jäi yksin sosialistiseksi maaksi Euroopassa.

N. 44 Bangkok since 2010

+ 37 aurinkoista 14:40

Vierailija
52/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakuutus maksaa 1270€ vuodessa. Sillä oltu 2 viikkoakin sairaalassa, jonka tasoista ei suomessa tulla koskaan näkemään, yksityishuoneessa 51 kerroksessa.

Lääkäriin tai erikoislääkäriin pääsee kun haluaa, jonottaminen tarkoittaa maksimissaan 10 minuuttia.

Tämä on minulle hyvää.

N. 44 Bangkok since 2010

+ 36 aurinkoista 14:33

No minulla on sairaus, minkä takia kärsin enemmän kuin muuten, kuumilla säillä. Ainakin siksi. - 47

Vierailija
53/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämä. Silloin kun itsellä menee hyvin, niin ne joilla ei mene on vain laiskoja tyhmiä luusereita. Mutta kun oma kurssi sukeltaa, niin yhtäkkiä nähdäänkin kaikki yhteiskunnan epätasa-arvoa luovat rakenteet, huonot poliittiset ratkaisut ja talouden sakkaaminen.

Mutta eipä sillä, tottahan tuo on, että kulut kasvaa kauheaa vauhtia samalla kun palkat ei nouse ja vakitöihin yhä vaikeampi päästä. Itsekin olen korkeakoulututtu ja pelkkiä määräaikaisuuksia tehnyt ja nyt pitäisi oikeasti päättää uskallanko tehdä lapsen tähän tilanteeseen vai jäänkö lapsettomaksi. Miehen palkkakehitys on ollut aivan surkeaa ja olemme huomannet, ettei hänen palkkansa enää työttömyyskausillani riitä meille samalla tavalla kuin vielä yli 5 vuotta sitten. Caruna ja vesiyhtiö vie kaiken. Nyt kun olen taas töissä, tilanteemme on ok, mutta ei tätäkään enää kauaa kestä.

Vierailija
54/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että työttömillä ja opiskelijoilla on taloudellisesti vaikeaa täällä, mutta niin on valitettavasti ollut useimpina aikoina. Opiskelija voi onneksi hakeutua soluasuntoon ja näin minimoida asumiskustannuksensa, mutta harva suostuu tähän. Yksiössä asuminen ilman sivutyötä ei ole minään aikoina onnistunut opiskelijalle ellei vanhemmat tue rahallisesti tai henkilö ole sattunut löytämään suhteettoman edullista asuntoa vuokramarkkinoilta.

Lapsiperheiden tilanne on toki vaikea, koska pienet lapset kuluttavat paljon rahaa mutteivät tuo sitä perheeseen lainkaan.

Sen sijaan työssäkäyvien ihmisten ahdinkoa en täysin ymmärrä (ellei sitten ole nollasopimuksella tms). Toki, jos väkisin haluaa asua Helsingin kantakaupungissa, niin asumiskustannukset ovat suuret. Muuttamalla sieltä vaikka Tampereelle, Vaasaan, Turkuun tms voisi työmahdollisuudet olla samat mutta asumiskustannukset yht'äkkiä vain puolet entisestä!

Vierailija
55/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikea köyhä avautuu, niin pashamyrsky on valtava.

Vierailija
56/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasemmistohallitusten ja feministien syytä tämä kurjuus. Sitä saitte mitä tilasitte kun äänestitte hallituspuolueita. Vain Ps, Kok ja Kd ajavat suomalaisten asiaa.

Ajavat niin kauan kunnes päädyt työttömäksi tai sairastut. Oikeistolaisessa maailmassa on vain menestyjiä. Heikkojen päivien varalle pitää olla säästöjä.

Oikeisto ajaa nimenomaan politiikkaa jossa työpaikat säilyvät suomessa ja kaikille riittäisi töitä varsinkin yksityisellä sektorilla. Vasemmistolainen politiikka taas karkottaa varsinkin miesvaltaiset työt ulkomaille mm. järjettömällä verotuksella ja ilmastopolitiikalla. Vasemmiston äänestäjiä tämä ei tietysti haittaa kun työskentelevät julkisella sektorilla tai elävät sosiaalituilla.

Kaikille töitä, mutta töistä ei mitään maksettaisi:/ tai noh, 9e/pv kulukorvaus...

Valtion sosiaalimenot vain kasvaisivat, kun täytyy paikata puuttuva palkka (toimeentulon kattava) asumis- ym tuilla...

Vierailija
57/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä syystä tein lapsen vasta 34-vuotiaana. Mieheni on varakas ja minua 10 vuotta vanhempi. Elätin kyllä omilla rahoillani hyvin itseni ja matkustelin ympäriinsä, harrastin mitä huvittaa, ostin autot käteisellä, minulla oli oma asunto jne. Mutta rahani eivät olisi riittäneet lapsen kuluihin tai vaihtoehtoisesti olisi pitänyt luopua kaikista omista asioista. Mieheni tuloilla mahdollistetaan se että voin olla lapsen kanssa kotona niin kauan kuin haluan, meillä on velaton asunto. Miehellä useita sijoitusasuntoja ja hyvät tulot.

Ei ole ihme että vela elämä on suosittua. Kaikilla ei ole rahaa elää lapsiperheenä leveästi.

Varmaan jos olisin sinä niin muuttaisin vaikka pk-seudulle johonkin pieneen vuokraluukkuun, siellä ainakin on työpaikkoja niin paljon kuin jaksat kellon ympäri raataa.

Asumme viikot vuokraluukussa 97 m2 kaksi huonetta ja kylpyhuone ja keittiö kerros 52.

Uima-allas katolla ja kuntosali kerrosta alempana. SkyTrain asema 390 metrin päässä.

Autopaikka kerroksessa 4.

Viikonloppuisin merenrannalla Chonburi

Pienessä mökissä 70 m2 kahdessa kerroksessa. Aika kuuluu puutarhaa hoidellessa.

Minulle kelpaa, elämä on hyvää.

N. 44 Bangkok since 2010

+ 37 aurinkoista 15:01

Vierailija
58/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tee töitä virallisesti lainkaan, koska se ei kannata minun tuloillani. Nyt minulle maksetaan kelan toimesta 850 vuokra, sähkölasku, kotivakuutus ja terveyskeskusmenot + 495 euroa käyttörahaa kuussa.

Sen lisäksi heitän pimeää keikkaa hieman joka kuukausi, ja niistä about 500e päälle.

Jos menisin töihin nyt 10e brutto, niin nettoni olisi noin 1400e. Eli käytännössä sama kuin tuo 850+495+sähkö+kotivakuutus+terveyskeskusmenot. Itse asiassa se olisi jopa hieman vähemmän kun nyt tarkemmin noita ynnäilee...

Vierailija
59/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätähän tämä Suomessa on, verotetaan keskiluokka kuoliaaksi. Turha edes yrittää. Lähde suosiolla jonnekin jossa koulutustasi ja ammattitaitoasi arvostetaan.

Maksan 30% tuloistani veroja Suomelle.

En ole saanut tulonsiirtoja 10 vuoteen.

En ole kuulunut suomen sosiaaliturvaan 10 vuoteen..

En ole saanut mitään palveluja Suomesta 10 vuoteen.

Minulla on aina 12 tuntia auringonvaloa päivässä.

Minulla on aina vähintään+ 35/26 C lämmintä.

Minulla on monta kertaa tasokkaampi terveydenhuolto ja viimeisin lääketiede käytössä.

Minulla on kaikki mitä rakastan ja mitä haluan.

N. 44 Bangkok since 2010

+ 36 aurinkoista 15:14

Vierailija
60/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en tee töitä virallisesti lainkaan, koska se ei kannata minun tuloillani. Nyt minulle maksetaan kelan toimesta 850 vuokra, sähkölasku, kotivakuutus ja terveyskeskusmenot + 495 euroa käyttörahaa kuussa.

Sen lisäksi heitän pimeää keikkaa hieman joka kuukausi, ja niistä about 500e päälle.

Jos menisin töihin nyt 10e brutto, niin nettoni olisi noin 1400e. Eli käytännössä sama kuin tuo 850+495+sähkö+kotivakuutus+terveyskeskusmenot. Itse asiassa se olisi jopa hieman vähemmän kun nyt tarkemmin noita ynnäilee...

850 euron tuet asumiseen= 2 henkeä asuu Helsingissä kaksiossa koska noin suuri määrä menee toimeentulotuesta. Joko et saa tuota 850:iä vaan puolet siitä, tai sitten puolisosi ei saa tuota rahaa ollenkaan. Eli jos molemmat teistä kävisi osa-aikatöissä niin silloin jäisitte rapiat 500-800 euroa enemmän kuussa plussalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi