Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avautuminen! Elämä on muuttunut vaikeaksi ja ankeaksi Suomessa.

Vierailija
18.12.2019 |

Jäin muutama kuukausi sitten työttömäksi, sitä ennen oli määräaikaista pätkää muutama vuosi, välillä aina hetki työttömyyttä, mutta nyt sitten lopullisesti kenkää kun olisi kai ollut aika vakinaistaa.

Ennen nykyistä työtä tein pitkän uran toisessa työssä, ilman ylenemismahdollisuuksia mutta jatkoin kuitenkin niin kauan kuin mitenkään pystyin, koska pidin työstä. No sitten ei muuta kuin aikuisiällä uuden alan opiskelu, josta luvattiin vakinaista työtä jne, koska suuret ikäluokat. Niin ei käynyt, vaan pelkkää huonosti palkattua pätkää.

Aktiivimalli leikkasi sopivasti jouluksi päivärahaani, vaikka mitään muuta en haluaisi kuin työpaikan. No se ehkä korjautuu vuodenvaihteessa?

Mies tappelee töissä pienestä palkankorotuksesta, jonka tietysti verot tulevat syömään plusmiinusnolla. Samalla kaikki maksut nousevat, osa on jo ihan taivaissa: sähkö, vesi jne. Olemme joutuneet nyt työttömyyteni aikana kajoamaan säästöihin, joilla oli tarkoitus kattaa uuden kodin käsiraha. Niitä säästöjä oli kerätty yli kymmenen vuotta.

Tuntuu että kaikki yrittäminen on turhaa ja valuu hukkaan. Asunnon arvo laskee, mutta samalla eläminen kallistuu. Lapsille haluaisi tarjota enemmän ja siksi emme tingi esimerkiksi harrastusmaksuista, mutta nekin nousevat jatkuvasti.

Suomessa jopa auton omistaminen on luksusta nykyään, saati jossain käyminen. Kurjistaminen tuntuu saavan yhä uusia muotoja, kunnes jäljellä ei ole enää mitään. Meillä ei ole autoa, ei taloa vaan liian pieni asunto, elektroniikka kestää minkä kestää sitten vasta uutta...

Asioita ei voi enää hoitaa kuten ennen, mihinkään ei voi soittaa, ei edes suoraan ihmiselle, joka "hoitaa" asioitasi.

Alan olla todella väsynyt yrittämään ja uskomaan parempaan.

Kommentit (240)

Vierailija
81/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian suuret menot? Asutaan pienessä asunnossa, ei autoa, kuten jo totesin. Ruoka, sähkö, vesi ja muut pakolliset kulut on hilattu ihan tappiin, samaan aikaan kun palkat laahaavat ainakin vuosikymmenen jäljessä.

Ap

Palkkataso on varmasti alueella ihan käypä. Kulut kannattaa nimenomaan hilata minimiin, ei tappiin. Elätte liian leveästi. Menot pitää suhteuttaa tuloihin, eikä marista ettei tulot riitä.

Voi hel*etti. AP ei tarkoittanut omia kulujaan, vaan sitä että noiden mainittujen hyödykkeiden hinnat on keinotekoisesti nostettu erittäin korkealle ja samaan aikaan palkkataso on hintatasoa jäljessä. Toisin sanoen tässä maassa on surkea ostovoima.

Tässä maassa on surkea ostovoima jos olet pienituloinen ja sinun on pakko asua vuokralla kalliin hintatason alueella.

Mutta jos olet keskituloinen ja voit asua alueella josta pystyt ostamaan omistusasunnon niin elintaso on ihan ok.

Vierailija
82/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virallinen tukikatto on kyllä tuon 694 euroa, mutta harvoin sitä ketään pihalle oikeasti heitetään asian takia.

Kela vain vaatii hakemaan halvempaa asuntoa, ja todistamaan sen että haet. Relevanttia ei ole että saako sitä asuntoa vai ei. Pk-seudulla on huono asuntotilanne, ja tällainen asunnonvaihtaja on jonoissa häntäpäässä.

Löydät kyllä tietoa tästäkin jos hieman viitsit googlettaa.

Minun vuokrani on huomioitu toimeentulotuessa täysimääräisenä jo pitkään. Seuraava todistus halvemman asunnon hausta on maaliskuun toimeentulotukihakemusta varten.

T: sen alkuperäisen viestin kirjoittaja

Ei Kela ole heittämässä ketään pihalle vaan varoitusten jälkeen maksaa vain tuo 694 eikä enempää päälle asuit sitten vaikka 2 000 euron keskustakolmiossa. Ei ne tuet tule asunnon koon vaan perhejäsenien määrän kautta. Jos olet nyt liian kalliissa kämpässä niin Kela antaa sinulle 1-3 kuukautta muuttaa pois ja siihen asti maksavat sen täyden vuokran toimeentulotuella. Olen itsekin käynyt tuon prosessin läpi kun kimppakämpästä muutti kimppa pois ja asunto kävi liian kalliiksi yhdelle.

Eli haiskahtaa vieläkin valehtelulta. Joko valehtelet meille tai olet jotenkin onnistunut valehtelemaan Kelalle, mikä tulevaisuudessa meinaakin sitten jo rikosseuraamuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut kanssa aikuisena yllätti, kuinka ankeaa ja köyhää oikeasti Suomessa on olla. Mulla ja miehellä on ihan fiksut ja kivat ammatit ja tulot yhteensä noin 6500e/kk josta tietysti melkein kaksi tonnia menee veroihin ja kaikkiin muihin maksuihin. Kyllä ihmetyttää, ettei oikein mitään tunnu jäävän käteen silti. Maksetaan alle 200t suuruista asuntolainaa pitkällä laina-ajalla. Yhtiövastikkeen, autolainan lyhennyksen, opintolainojen lyhennyksien, päivähoitomaksun ja kaikkien pakollisten laskujen jälkeen käteen jäävä summa on niin pieni, että käytännössä joka kuukausi käytetään luottokorttia. Toki meidän lapsilla on soittoharrastukset ja pari kertaa kuussa käy siivooja, mihin ei olisi varaa jos palkat olisi pienemmät. On myös varaa lomamatkaan 1-2x vuodessa eikä rahat varsinaisesti ole koskaan loppu. Silti on pakko miettiä, millaista elämää saisimme näissä ammateissa elää jossain muualla?

Vierailija
84/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en tee töitä virallisesti lainkaan, koska se ei kannata minun tuloillani. Nyt minulle maksetaan kelan toimesta 850 vuokra, sähkölasku, kotivakuutus ja terveyskeskusmenot + 495 euroa käyttörahaa kuussa.

Sen lisäksi heitän pimeää keikkaa hieman joka kuukausi, ja niistä about 500e päälle.

Jos menisin töihin nyt 10e brutto, niin nettoni olisi noin 1400e. Eli käytännössä sama kuin tuo 850+495+sähkö+kotivakuutus+terveyskeskusmenot. Itse asiassa se olisi jopa hieman vähemmän kun nyt tarkemmin noita ynnäilee...

Unohdat nyt että noin pienillä tuloilla (1400e) olisit edelleen pääkaupunkiseudulla oikeutettu asumistukeen, joissain tilanteissa myös toimeentulotukeen.

Lisäksi minulla menisi rahaa työmatkoihin, enemmän rahaa ruokaan, enemmän rahaa vaatteisiin, joka arkipäivä 8h + matkat (puhumattakaan epäsäännöllisestä, terveyttä ja sosiaalista elämää rasittavasta "rytmistä" jos kyseessä vuorotyö), ei olisi mahdollisuutta tehdä tuota 500e/kk pimeää keikkaa.

Joo-o.

T: se alkuperäisen viestin kirjoittaja.

Vierailija
85/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut kanssa aikuisena yllätti, kuinka ankeaa ja köyhää oikeasti Suomessa on olla. Mulla ja miehellä on ihan fiksut ja kivat ammatit ja tulot yhteensä noin 6500e/kk josta tietysti melkein kaksi tonnia menee veroihin ja kaikkiin muihin maksuihin. Kyllä ihmetyttää, ettei oikein mitään tunnu jäävän käteen silti. Maksetaan alle 200t suuruista asuntolainaa pitkällä laina-ajalla. Yhtiövastikkeen, autolainan lyhennyksen, opintolainojen lyhennyksien, päivähoitomaksun ja kaikkien pakollisten laskujen jälkeen käteen jäävä summa on niin pieni, että käytännössä joka kuukausi käytetään luottokorttia. Toki meidän lapsilla on soittoharrastukset ja pari kertaa kuussa käy siivooja, mihin ei olisi varaa jos palkat olisi pienemmät. On myös varaa lomamatkaan 1-2x vuodessa eikä rahat varsinaisesti ole koskaan loppu. Silti on pakko miettiä, millaista elämää saisimme näissä ammateissa elää jossain muualla?

Tuskin mitenkään ratkaisevasti parempaa. Ei perusammateilla missään kauheasti pääse rikastumaan. Joku asia on jossain aina halvempaa mutta joku muu taas kalliimpaa. Kulutuksenne olisi luultavasti eri lailla painottunutta muualla mutta ei muuten kauheasti erilaista.

Vierailija
86/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki meidän lapsilla on soittoharrastukset ja pari kertaa kuussa käy siivooja, mihin ei olisi varaa jos palkat olisi pienemmät. On myös varaa lomamatkaan 1-2x vuodessa eikä rahat varsinaisesti ole koskaan loppu.

Voi nyt on kyllä kurja ja ankea elämä! Kyllä vähintään pitäisi 5 lamborghinia olla pihassa, oma kokki ja 10 palvelijaa. Ja lomailla kerran kuussa!

Tuntuu että sinulta puuttuu perspektiivi miten ankeaa se elämä voi Suomessa olla. Itse asun kämäisessä vuokrayksiössä, harrastuksiin ja lomailuihin ei ole varaa, siivooja onneksi ei nyt ongelma ole kun kämppä niin pieni. Ja välillä ne rahat on ihan varsinaisesti loppu ja pari viikkoa elellään nuudeleilla jos osa-aikaduunipaikkoja ei ole löytynytkään. En ole eläessäni Tallinnaa kauempana ulkomailla käynyt.

Vierailija
87/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla vaan on liian helppoa.

Kerropa sitten omista vaikeuksistasi.

Vierailija
88/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en tee töitä virallisesti lainkaan, koska se ei kannata minun tuloillani. Nyt minulle maksetaan kelan toimesta 850 vuokra, sähkölasku, kotivakuutus ja terveyskeskusmenot + 495 euroa käyttörahaa kuussa.

Sen lisäksi heitän pimeää keikkaa hieman joka kuukausi, ja niistä about 500e päälle.

Jos menisin töihin nyt 10e brutto, niin nettoni olisi noin 1400e. Eli käytännössä sama kuin tuo 850+495+sähkö+kotivakuutus+terveyskeskusmenot. Itse asiassa se olisi jopa hieman vähemmän kun nyt tarkemmin noita ynnäilee...

Unohdat nyt että noin pienillä tuloilla (1400e) olisit edelleen pääkaupunkiseudulla oikeutettu asumistukeen, joissain tilanteissa myös toimeentulotukeen.

Lisäksi minulla menisi rahaa työmatkoihin, enemmän rahaa ruokaan, enemmän rahaa vaatteisiin, joka arkipäivä 8h + matkat (puhumattakaan epäsäännöllisestä, terveyttä ja sosiaalista elämää rasittavasta "rytmistä" jos kyseessä vuorotyö), ei olisi mahdollisuutta tehdä tuota 500e/kk pimeää keikkaa.

Joo-o.

No tuota viittäsataa et voi laskea koska sen nyt käytännössä huijaat valtiolta. Se ei siis kuulu laskelmiin. Voisithan sinä töissäkin vaikka myydä itseäsi pomollesi työaikaan mutta ei sitäkään lasketa.

Työhön tosiaan menee aikaa mutta se nyt on ihan sen työn luonne että se vähentää vapaa-aikaa.

Ja yksi asia jota et laske mukaan on se että nyt sinulle ei kerry lainkaan eläkettä. Kuten myös se että Suomessa on aika monta hommaa josta saa enemmän kuin 10e/h, jopa aika pienellä koulutuksella.

Vierailija
89/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo-o.

No tuota viittäsataa et voi laskea koska sen nyt käytännössä huijaat valtiolta. Se ei siis kuulu laskelmiin. Voisithan sinä töissäkin vaikka myydä itseäsi pomollesi työaikaan mutta ei sitäkään lasketa.

Työhön tosiaan menee aikaa mutta se nyt on ihan sen työn luonne että se vähentää vapaa-aikaa.

Ja yksi asia jota et laske mukaan on se että nyt sinulle ei kerry lainkaan eläkettä. Kuten myös se että Suomessa on aika monta hommaa josta saa enemmän kuin 10e/h, jopa aika pienellä koulutuksella.

Se nyt vaan on karu fakta että kyllä se lasketaan, koska se rahasumma mikä jää pakollisten kulujen jälkeen käyttöön, on se joka merkitsee. Kukaan ei elä pyhällä hengellä. Sitten minulla ei olisi enää varaa pitää autoa jos kävisin noissa 10e/h töissä.

Ei minulle eläkettä kertyisi kuitenkaan takuueläkettä enempää tuolla 1600/kk palkalla.

T: se alkuperäinen kirjoittaja

Vierailija
90/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teillä on siis VAIN kallis asunto, auto, useampi lapsi joilla kalliit harrastukset, siivooja, ja pari lomamatkaa vuodessa. Kaikki tämä just ja just keskipalkoilla. Ja sun mielestä teillä menee huonosti?!

Lapsettomina elintasonne voisi olla muualla korkeampi. Mutta lasten hoitomaksut ja koulu ovat suomessa käytännössä ilmaisia, jo KeskiEuroopassa maksaisitte helposti tonneja muutaman tunnin päivittäisestä hoidosta... Tuossa tilanteessa, kun on useampi pieni lapsi, muutto harvemmin on taloudellisesti kannattava.

Vierailija
91/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tämä aika toivotonta on. Yrittäminen on tehty vaikeaksi ja kannattamattomaksi, edes hyvinkoulutetulle ja pitkän työkokemuksen omaavalle ei löydy kuin pätkätöitä. Tällainen tilanne on meidän perheessä. Asumme muuttotappiopaikkakunnalla ja talot täällä ei mene kaupaksi edes puoli-ilmaiseksi. Vanhustenhoito on ala-arvoista, eikä se näytä meidän päättäjiä kiinnostavan tippaakaan, vaan se sysätään omaisten harteille. Kuka jaksaa töiden ja perheen lisäksi huolehtia jopa usemmasta muistisairaasta ja muutenkin huonokuntoisesta vanhuksesta, jotka eivät asu edes samassa kaupungissa?

Masennus, ahdistus ja kaikenlainen synkkyys lisääntyy. Pelotellaan ilmastonmuutoksella, jolle me suomalaiset ei voida oikeastaan yhtään mitään, vaikka kadottaisiin maapallolta kokonaan. Täällä on ummehtunut ja takapajuinen ilmapiiri, ei saa sanoa noin ja näin, ei saa tehdä sitä ja tätä, kohta ei saa käydä enää vaihtoehtohoidoissakaan. On tämä kummallinen maa, sellainen yhden totuuden ja ainaisen itseruoskinnan maa. Olemme alkaneet miettimään, että missä voisi elää loppuelämänsä vähän helpommalla, vähän paremmassa ilmapiirissä. Millaistakahan olisi asua esim. Virossa? Siellä ei taida olla ongelmaa mm. al holin leirin paluumuuttajista. 

No, jos olet tuonne Eestiin muuttamassa, niin opettelet ensitöiksesi kielen ja kulttuurin. Tuskin sinulle hommataan siellä tulkkia avuksi, niin kuin tässä maassa eräät saavat vuosikymmeniksi käyttöönsä.

Vierailija
92/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1100 euron tuloillani jää vuokran sähkön, veden ja vakuutusten jälkeen 790 €.

Sillä saan kaiken mitä haluan, enkä pysty sitä kuluttamaan joka kuukausi.

Miksi olette jääneet sinne valittamaan.

N. 44 Bangkok since 2010

+ 37 aurinkoista 15:18

Ihan liian kuuma, en tykkää kuumasta enkä kesästä. Syksy ja talvi on parhaat vuodenajat. Missähän olisi sellainen ilmasto?

Olen miettinyt samaa ja käsittääkseni Islannissa olisi lämpötilojen suhteen miellyttävää, lukemani perusteella siellä on erittäin harvoin hellettä. Minäkään en pidä kesän kuumuudesta ja se valoisuus on myös tympeää, syksy ja talvi on elämän parasta aikaa.

Vierailija
93/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja åänestätte silti vihervasemmistokokoomuskeskustaa jotka nostavat maksuja koko ajan :)Kannatta aina vähän ajatella kokeilkaa sitä mammelit.Voi päätä vähän kivistää mutta se helpottaa ajan kanssa

Ei heitä äänestetty. Etkö seurannut vaalitulosta? Äänestin persuja, mutta heitä ei huolittu hallitukseen vaikka olivat vaalivoittajia.

Vierailija
94/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja åänestätte silti vihervasemmistokokoomuskeskustaa jotka nostavat maksuja koko ajan :)Kannatta aina vähän ajatella kokeilkaa sitä mammelit.Voi päätä vähän kivistää mutta se helpottaa ajan kanssa

Ei heitä äänestetty. Etkö seurannut vaalitulosta? Äänestin persuja, mutta heitä ei huolittu hallitukseen vaikka olivat vaalivoittajia.

Et tainnut seurata itse. Persut eivät olleet vaalivoittajia vaan kakkossijalla. Vaalivoittaja oli SDP.

Vierailija
95/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme muuttaneet pois Suomesta, keski-Eurooppaan. Kohta Keski-ikäinen pariskunta ja meillä on kolme lasta. Voidaan todellakin sanoa, että asiat ovat muualla paremmin. Jotkin tutut kysyy, milloin tullaan takaisin. Me ei tulla takaisin kun kerran on tuosta loputtomasti kyykyttämissuosta on päästy, jossa kortistopummin leima häämötteli jo otsassa ja lapsillakin oli ongelmia. Täällä elämä rullaa kevyesti jokaisella, maailma täynnä mahdollisuuksia, ja rahat riittää loistavasti. Sekä ihmiset eivät ole välinpitämättömiä, ja verorahoilla saa vastinetta hyvin. Elämä on ihmisarvoista jälleen, kuten oli muutama kymmenen vuotta sitten Suomessakin.

Ja jos jotain nyt vituttaa, niin jääpähän sitä työttömyyskorvausta ja muuta verorahaa sinne teille paremmin jaettavaksi, kun emme ole siellä työttömyysloukussa yhteiskunnan loisena masentumassa.

Vierailija
96/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki meidän lapsilla on soittoharrastukset ja pari kertaa kuussa käy siivooja, mihin ei olisi varaa jos palkat olisi pienemmät. On myös varaa lomamatkaan 1-2x vuodessa eikä rahat varsinaisesti ole koskaan loppu.

Voi nyt on kyllä kurja ja ankea elämä! Kyllä vähintään pitäisi 5 lamborghinia olla pihassa, oma kokki ja 10 palvelijaa. Ja lomailla kerran kuussa!

Tuntuu että sinulta puuttuu perspektiivi miten ankeaa se elämä voi Suomessa olla. Itse asun kämäisessä vuokrayksiössä, harrastuksiin ja lomailuihin ei ole varaa, siivooja onneksi ei nyt ongelma ole kun kämppä niin pieni. Ja välillä ne rahat on ihan varsinaisesti loppu ja pari viikkoa elellään nuudeleilla jos osa-aikaduunipaikkoja ei ole löytynytkään. En ole eläessäni Tallinnaa kauempana ulkomailla käynyt.

Kyllä minä tiedän, tulen pienituloisesta perheestä eikä meillä lapsena todellakaan ollut varaa matkailla tai liiemmin harrastaa. Ekaa kertaa pääsin etelän lomalle muistaakseni 23-vuotiaana, osa-aikatyön palkasta säästämällä. Koen, että ollaan hyväosaisia kun on mahdollisuus omistusasumiseen ja noihin kivoihin juttuihin, mitä mainitsin.

Silti jostain syystä kuvittelin, että kun on aikuinen ja kolmen-neljän tonnin palkka, jää rahaa hirveästi säästöön. Kai luulin, että keskiluokka elää jotenkin leveästi? Yllätyksenä tuli siis se, kuinka kallista oikeasti kaikki on.

No, joskus lainat on maksettu ja varmaan palkkakin edes vähän kokemuksen myötä nousee. Myöskään päivähoitomaksut ei onneksi ole ikuisia.

Meillä ei muuten käy siivooja siksi että asunto olisi jotenkin suuri tai hieno vaan siksi että hän siivoaa meidän kämäisen kerrostalokämpän paljon taitavammin ja tehokkaammin kuin me itse 🙂

Vierailija
97/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä tiedän, tulen pienituloisesta perheestä eikä meillä lapsena todellakaan ollut varaa matkailla tai liiemmin harrastaa. Ekaa kertaa pääsin etelän lomalle muistaakseni 23-vuotiaana, osa-aikatyön palkasta säästämällä. Koen, että ollaan hyväosaisia kun on mahdollisuus omistusasumiseen ja noihin kivoihin juttuihin, mitä mainitsin.

Silti jostain syystä kuvittelin, että kun on aikuinen ja kolmen-neljän tonnin palkka, jää rahaa hirveästi säästöön. Kai luulin, että keskiluokka elää jotenkin leveästi? Yllätyksenä tuli siis se, kuinka kallista oikeasti kaikki on.

No, joskus lainat on maksettu ja varmaan palkkakin edes vähän kokemuksen myötä nousee. Myöskään päivähoitomaksut ei onneksi ole ikuisia.

Meillä ei muuten käy siivooja siksi että asunto olisi jotenkin suuri tai hieno vaan siksi että hän siivoaa meidän kämäisen kerrostalokämpän paljon taitavammin ja tehokkaammin kuin me itse 🙂

No olet käytännössä saanut kokea, mitä tarkoittaa ostovoiman puute johtuen keinotteluun kannustavasta asuntopolitiikasta. Jos asumiseen menee Suomessa keskimäärin jo yli 50% palkasta niin eihän ostovoimaa ole nimeksikään, jos vertaa vaikkapa Saksaan, jossa menee keskimäärin 30%.

Jossain Britanniassa taas on ihan uskomaton kodittomuusongelma, kun kokonaisia kortteleita on toisaalta tyhjillään Lontoossa sijoitusrahanpesukohteina. Suomen malli alkaa muistuttaa Britanniaa ja hesarissakin oli juttu kuinka kluuvissa 40% asunnoista oli pelkkää tyhjillään olevaa sijoitusinstrumenttia.

Vierailija
98/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä logiikalla keskituloisena pitäisi elää keskimääräistä leveämmin?

Vierailija
99/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo-o.

Se nyt vaan on karu fakta että kyllä se lasketaan, koska se rahasumma mikä jää pakollisten kulujen jälkeen käyttöön, on se joka merkitsee. Kukaan ei elä pyhällä hengellä. Sitten minulla ei olisi enää varaa pitää autoa jos kävisin noissa 10e/h töissä.

Ei minulle eläkettä kertyisi kuitenkaan takuueläkettä enempää tuolla 1600/kk palkalla.

T: se alkuperäinen kirjoittaja

No karu fakta on että kyllä sinä voisit puuhata kaikenlaista rikollista lisätuloa vaikka kävisit töissäkin. Eivät ne ole toisiaan poissulkevia.

Ja pointtihan on juuri se että etsi jotain muuta kuin 10e/h työtä. Ne pienipalkkaisimmat paskaduunit eivät ole ainoa mahdollisuus tässä maailmassa. Ja tuo sinun takuueläkkeen suuruinen eläkkeesi pätee vain ja ainoastaan jos jostain kumman syystä viihdyt loppuelämäsi kaikkein pienipalkkaisimmissa töissä. Mutta toinen karu fakta on että jos elät tuilla niin saat elää niillä lopun elämääsi koska ei kukaan enää palkkaa kotona kymmen vuotta lorvinutta. Mutta jos olet töissä, voit aina edetä parempiin hommiin.

Itsekin tunnen yhden kaverin joka oli ensin usemman vuoden varastolla pienellä palkalla mutta sitten puhui itsensä "konttorin puolelle", sitten opiskeli työn ohessa kaupallista alaa ja nyt 10 vuotta myöhemmin tienaa 5000e/kk myyntijohtajana samassa firmassa. 

Vierailija
100/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä logiikalla keskituloisena pitäisi elää keskimääräistä leveämmin?

Sanoinko keskimääräistä leveämmin? Pointti nyt on kuitenkin se, että luulin rahaa jäävän enemmän käyttöön, kuin se mitä nyt sitten jää. Ja huonompaan suuntaan menee. Ankeaa on vaikka käy siivooja ja lomamatkalle pääsee kerran-kaksi vuodessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan