Avautuminen! Elämä on muuttunut vaikeaksi ja ankeaksi Suomessa.
Jäin muutama kuukausi sitten työttömäksi, sitä ennen oli määräaikaista pätkää muutama vuosi, välillä aina hetki työttömyyttä, mutta nyt sitten lopullisesti kenkää kun olisi kai ollut aika vakinaistaa.
Ennen nykyistä työtä tein pitkän uran toisessa työssä, ilman ylenemismahdollisuuksia mutta jatkoin kuitenkin niin kauan kuin mitenkään pystyin, koska pidin työstä. No sitten ei muuta kuin aikuisiällä uuden alan opiskelu, josta luvattiin vakinaista työtä jne, koska suuret ikäluokat. Niin ei käynyt, vaan pelkkää huonosti palkattua pätkää.
Aktiivimalli leikkasi sopivasti jouluksi päivärahaani, vaikka mitään muuta en haluaisi kuin työpaikan. No se ehkä korjautuu vuodenvaihteessa?
Mies tappelee töissä pienestä palkankorotuksesta, jonka tietysti verot tulevat syömään plusmiinusnolla. Samalla kaikki maksut nousevat, osa on jo ihan taivaissa: sähkö, vesi jne. Olemme joutuneet nyt työttömyyteni aikana kajoamaan säästöihin, joilla oli tarkoitus kattaa uuden kodin käsiraha. Niitä säästöjä oli kerätty yli kymmenen vuotta.
Tuntuu että kaikki yrittäminen on turhaa ja valuu hukkaan. Asunnon arvo laskee, mutta samalla eläminen kallistuu. Lapsille haluaisi tarjota enemmän ja siksi emme tingi esimerkiksi harrastusmaksuista, mutta nekin nousevat jatkuvasti.
Suomessa jopa auton omistaminen on luksusta nykyään, saati jossain käyminen. Kurjistaminen tuntuu saavan yhä uusia muotoja, kunnes jäljellä ei ole enää mitään. Meillä ei ole autoa, ei taloa vaan liian pieni asunto, elektroniikka kestää minkä kestää sitten vasta uutta...
Asioita ei voi enää hoitaa kuten ennen, mihinkään ei voi soittaa, ei edes suoraan ihmiselle, joka "hoitaa" asioitasi.
Alan olla todella väsynyt yrittämään ja uskomaan parempaan.
Kommentit (240)
Vierailija kirjoitti:
1100 euron tuloillani jää vuokran sähkön, veden ja vakuutusten jälkeen 790 €.
Sillä saan kaiken mitä haluan, enkä pysty sitä kuluttamaan joka kuukausi.
Miksi olette jääneet sinne valittamaan.
N. 44 Bangkok since 2010
+ 37 aurinkoista 15:18
Millaiset koulut siellä on lapsille? Entä onko maksuttomat yliopistot ja korkeakoulut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätähän tämä Suomessa on, verotetaan keskiluokka kuoliaaksi. Turha edes yrittää. Lähde suosiolla jonnekin jossa koulutustasi ja ammattitaitoasi arvostetaan.
Maksan 30% tuloistani veroja Suomelle.
En ole saanut tulonsiirtoja 10 vuoteen.
En ole kuulunut suomen sosiaaliturvaan 10 vuoteen..
En ole saanut mitään palveluja Suomesta 10 vuoteen.Minulla on aina 12 tuntia auringonvaloa päivässä.
Minulla on aina vähintään+ 35/26 C lämmintä.
Minulla on monta kertaa tasokkaampi terveydenhuolto ja viimeisin lääketiede käytössä.Minulla on kaikki mitä rakastan ja mitä haluan.
N. 44 Bangkok since 2010
+ 36 aurinkoista 15:14
Olet ilmeisesti eläkkeellä, jos edelleenkin maksat verosi Suomeen?
Kyllä tämä aika toivotonta on. Yrittäminen on tehty vaikeaksi ja kannattamattomaksi, edes hyvinkoulutetulle ja pitkän työkokemuksen omaavalle ei löydy kuin pätkätöitä. Tällainen tilanne on meidän perheessä. Asumme muuttotappiopaikkakunnalla ja talot täällä ei mene kaupaksi edes puoli-ilmaiseksi. Vanhustenhoito on ala-arvoista, eikä se näytä meidän päättäjiä kiinnostavan tippaakaan, vaan se sysätään omaisten harteille. Kuka jaksaa töiden ja perheen lisäksi huolehtia jopa usemmasta muistisairaasta ja muutenkin huonokuntoisesta vanhuksesta, jotka eivät asu edes samassa kaupungissa?
Masennus, ahdistus ja kaikenlainen synkkyys lisääntyy. Pelotellaan ilmastonmuutoksella, jolle me suomalaiset ei voida oikeastaan yhtään mitään, vaikka kadottaisiin maapallolta kokonaan. Täällä on ummehtunut ja takapajuinen ilmapiiri, ei saa sanoa noin ja näin, ei saa tehdä sitä ja tätä, kohta ei saa käydä enää vaihtoehtohoidoissakaan. On tämä kummallinen maa, sellainen yhden totuuden ja ainaisen itseruoskinnan maa. Olemme alkaneet miettimään, että missä voisi elää loppuelämänsä vähän helpommalla, vähän paremmassa ilmapiirissä. Millaistakahan olisi asua esim. Virossa? Siellä ei taida olla ongelmaa mm. al holin leirin paluumuuttajista.
Vierailija kirjoitti:
N. 44 Bangkok since 2010
Ihan liian kuuma, en tykkää kuumasta enkä kesästä. Syksy ja talvi on parhaat vuodenajat. Missähän olisi sellainen ilmasto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en tee töitä virallisesti lainkaan, koska se ei kannata minun tuloillani. Nyt minulle maksetaan kelan toimesta 850 vuokra, sähkölasku, kotivakuutus ja terveyskeskusmenot + 495 euroa käyttörahaa kuussa.
Sen lisäksi heitän pimeää keikkaa hieman joka kuukausi, ja niistä about 500e päälle.Jos menisin töihin nyt 10e brutto, niin nettoni olisi noin 1400e. Eli käytännössä sama kuin tuo 850+495+sähkö+kotivakuutus+terveyskeskusmenot. Itse asiassa se olisi jopa hieman vähemmän kun nyt tarkemmin noita ynnäilee...
850 euron tuet asumiseen= 2 henkeä asuu Helsingissä kaksiossa koska noin suuri määrä menee toimeentulotuesta. Joko et saa tuota 850:iä vaan puolet siitä, tai sitten puolisosi ei saa tuota rahaa ollenkaan. Eli jos molemmat teistä kävisi osa-aikatöissä niin silloin jäisitte rapiat 500-800 euroa enemmän kuussa plussalle.
Minä asun yksin tässä kaksiossa, ja minulle maksetaan toimeentulotuella + työmarkkinatuella + asumistuella tuo 850e vuoka + 495e rahaa käteen (ja sähkö/kotivakuutus/terveyskeskuslaskut)
paikkana pks.
T: tuon alkuperäisen viestin kirjoittaja
Vierailija kirjoitti:
Mitä iloa vapaasta on jos ei ole varaa tehdä mitään? Itsekin olen penniä joutunut aikanaan venyttämään ja kyllä se on ihan pelkkää hurskastelua ja pään aukomista selittää että voi ulkoilla ja muuta halpaa touhuta. Kyllä ihminen kaipaa muutakin virikettä kuin vaan talsia kotinurkissa.
No eriarvoisuus on jo tutkitusti 1870-luvun tasolla, että naisen on pakko käytännössä mennä naimisiin edes jonkin verran tienaavan miehen kanssa jos halajaa elellä edes jotenkin. Sitten ihmetellään vauvakatoa, vaikkei kaikki pysty edes kahden ihmisen palkalla tulemaan toimeen. Muutto ei auta välttämättä, koska muissa maissa on vielä hullumpi meno.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on pilalla!
Työelämän muutos on maailmanlaajuinen ilmiö.
Niin on. Koska uusi maailmanjärjestys vaatii sen, että keskiluokka hävitetään. Tulevaisuudessa on vain eliitti sekä alaluokka, joka juuri ja juuri pysyy hengissä palkallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttaa yksin tekemään töitä yksiöön Helsinkiin? Oikeasti? Sehän se olisikin järkevää, että tulot menisi vielä enemmän miinukselle, kun mies jäisi yksin tähän maksamaan tätä kotia, samalla kun minun tulot menisi toiseen.
ApTaidat olla vähä-älyinen? Muistatte molemmat sinne yksiöön ja Hki töihin. Asunnot on tehty myytäviksi jos niissä ei ole varaa asua.
Ja vihreät ovat tehneet kolmen suuren kaupungin keskustan ja lähiöiden ulkopuoliset paikat asuinkelvottomiksi. Eli ei siitä asunnosta kukaan mitään maksa, jos se ei sijaitse vihreiden hyväksymällä alueella
Vierailija kirjoitti:
Minä asun yksin tässä kaksiossa, ja minulle maksetaan toimeentulotuella + työmarkkinatuella + asumistuella tuo 850e vuoka + 495e rahaa käteen (ja sähkö/kotivakuutus/terveyskeskuslaskut)
paikkana pks.
Nyt haiskahtaa valheelle. Yksineläjän maksimi hyväksytyt asumismenot eli tukikatto on Helsingissä 694 euroa: https://www.kela.fi/documents/10180/0/Toimeentulotuki_asumismenojen_%20…
Sitä enempää et saa asumismenoihin tukea yksin asuessa, et millään.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ostaa niin paljon kuin pystyy ulkomailta ja antaa tämän yhteiskunnan romahtaa. Kun yhteiskunta romahtaa, on sitten kaikille tekemistä. Tämä on valitettavasti ainoa tapa korjata valuvikainen järjestelmä.
Ainoa keino:) ? Keinoja olisi vaikka kuinka paljon. Valtio voisi vaan yritysten kanssa päättää luoda hyviä järkeviä investointeja. Eli työllistää sekä julkiselle, että yksityiselle puolelle järkevästi, jolloin kakki työllistyisi ja saisi väh.Tes-palkkaa. Tämän työllistämisen voisi aloittaa vaikkpa ottamalla omat mineraalit sekä kaivosoikeudet haltuun.
Mutta jostain syystä ulkomaisille firmoille Suomessa maksetaan siitä, että mainaavat rikkaudet pois maksamatta itse latin latia tähän maailman vähiten korruptoituneeseen maahan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
paikkana pks.
Nyt haiskahtaa valheelle. Yksineläjän maksimi hyväksytyt asumismenot eli tukikatto on Helsingissä 694 euroa: https://www.kela.fi/documents/10180/0/Toimeentulotuki_asumismenojen_%20…
Sitä enempää et saa asumismenoihin tukea yksin asuessa, et millään.
Virallinen tukikatto on kyllä tuon 694 euroa, mutta harvoin sitä ketään pihalle oikeasti heitetään asian takia.
Kela vain vaatii hakemaan halvempaa asuntoa, ja todistamaan sen että haet. Relevanttia ei ole että saako sitä asuntoa vai ei. Pk-seudulla on huono asuntotilanne, ja tällainen asunnonvaihtaja on jonoissa häntäpäässä.
Löydät kyllä tietoa tästäkin jos hieman viitsit googlettaa.
Minun vuokrani on huomioitu toimeentulotuessa täysimääräisenä jo pitkään. Seuraava todistus halvemman asunnon hausta on maaliskuun toimeentulotukihakemusta varten.
T: sen alkuperäisen viestin kirjoittaja
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä aika toivotonta on. Yrittäminen on tehty vaikeaksi ja kannattamattomaksi, edes hyvinkoulutetulle ja pitkän työkokemuksen omaavalle ei löydy kuin pätkätöitä. Tällainen tilanne on meidän perheessä. Asumme muuttotappiopaikkakunnalla ja talot täällä ei mene kaupaksi edes puoli-ilmaiseksi. Vanhustenhoito on ala-arvoista, eikä se näytä meidän päättäjiä kiinnostavan tippaakaan, vaan se sysätään omaisten harteille. Kuka jaksaa töiden ja perheen lisäksi huolehtia jopa usemmasta muistisairaasta ja muutenkin huonokuntoisesta vanhuksesta, jotka eivät asu edes samassa kaupungissa?
Masennus, ahdistus ja kaikenlainen synkkyys lisääntyy. Pelotellaan ilmastonmuutoksella, jolle me suomalaiset ei voida oikeastaan yhtään mitään, vaikka kadottaisiin maapallolta kokonaan. Täällä on ummehtunut ja takapajuinen ilmapiiri, ei saa sanoa noin ja näin, ei saa tehdä sitä ja tätä, kohta ei saa käydä enää vaihtoehtohoidoissakaan. On tämä kummallinen maa, sellainen yhden totuuden ja ainaisen itseruoskinnan maa. Olemme alkaneet miettimään, että missä voisi elää loppuelämänsä vähän helpommalla, vähän paremmassa ilmapiirissä. Millaistakahan olisi asua esim. Virossa? Siellä ei taida olla ongelmaa mm. al holin leirin paluumuuttajista.
TÄMÄ!! Elämä on oikeasti mennyt oudoksi täällä Suomessa. Hyihyi! Itse selviydyn Youtubella, sieltä voi katsoa ihania juttuja, pitävät toivon yllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TÄMÄ!! Elämä on oikeasti mennyt oudoksi täällä Suomessa. Hyihyi! Itse selviydyn Youtubella, sieltä voi katsoa ihania juttuja, pitävät toivon yllä.
Viihde on oopiumia kansalle. Ei kissavideot tuo yhtään vahustenhoitajaa tai työpaikkaa Suomeen.
Nyt pitäisi vaan investoida rankalla kädellä puhtaaseen energiaan, jätehuoltoon ja tulevaisuuden teknologiaan ja ottaa omat mineraalit ja kaivosoikeudet haltuun. Sitten siirtyä 6h työpäivään ja kansalaispalkkaan. All problems solved.
Vierailija kirjoitti:
Teillä on liian suuret menot. Vapaa-aika on tässä yhteiskunnassa arvokkainta, nauti siitä. Moni haluaisi sen kaiken vapaa-ajan, joka sinulla on käytettävissä.
Mutta kun tässä hel*etin yhteiskunnassa ei voi elää ilman rahaa ja sitä tarvitaan tässä keinotekoisen kalliissa maassa ihan hirveitä määriä, ihan perusjuttuihin menee paljon rahaa. Minulla ei ole autoa ja ei todellakaan lapsia, ei minun tuloilla sellaisia elätettäisi. Olen nyt lomautettuna toistaiseksi ja ei ole mitään tietoa milloin työt mahdollisesti jatkuvat.
No joo, kyllähän eläminen suht kallista Suomessa on, mutta mutta. Saat oletettavasti työttömyyskorvausta & tukia yhteiskunnalta. Lapset saavat opiskella ilmaiseksi. Ei tarvitse olla satojen tuhansien vakuutusta päästäkseen lääkäriin. Jotkin asiat ovat täällä todella hyvin, vaikkakin huonompaan suuntaan on menty joissain asioissa.
Palkkoihin voisi kyllä tulla ihan tuntuva yleiskorotus, koska niin moni muu asia on kallistunut, ettei tavallisten ihmisten ostovoima riitä. En todellakaan halua Suomeen sellaista kulttuuria, ettei töitä tekemällä pysty elää (vrt. esim. USA, jossa ihmiset joutuvat tekemään useampaa työtä tullakseen toimeen).
Kuten tässäkin ketjussa huomaa niin ihmisillä on taipumus laittaa tämäkin asia yksilön viaksi. Että suomessa on ilmainen koulutus, miksi et (korkea)kouluttaudu. Onko muka asia kuitattu näin yksinkertaisesti?
Todetaan näin että se on muka YKSILÖN vika ja ongelma vaikka oikeasti kyse on yhteiskunnallisesta ongelmasta. Tämä maa ei pyöri pelkkien korkeakoulutettujen ja kovapalkkaisten voimin kuitenkaan joita on pieni osa maan väestöstä. Ilmeisesti tätä on näiden ihmisten vaikea ymmärtää jos aivan tosisaan ovat aivovammaisten ajatustensa kanssa. Enkä ole ensimmäistä kertaa lukemassa vastaavaa. Samoja heittoja on saanut lukea lukemattomista ketjuista aiemmin.
Kahtiajako niin, että hyvä elämä kuuluu vain niille korkeapalkkaisille jotka suuressa viisaudessaan opiskelivat oikean ja hyväpalkkaisen alan ei todellakaan johda mihinkään hyvään. Korkeakoulutus ei edes suoraan ole mikään tae hyville palkoille vaan usein vaaditaan vielä tuuria ja oikea ala, ehkä suhteitakin. Jos nämä samat ihmiset linjaavat sitten toteamalla että kohtuullinen elintaso ei kuulu muille kuin heille, kuten tässäkin ketjussa monet antavat ymmärtää, niin sellaista ei kyllä ihmiset hyväksy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian suuret menot? Asutaan pienessä asunnossa, ei autoa, kuten jo totesin. Ruoka, sähkö, vesi ja muut pakolliset kulut on hilattu ihan tappiin, samaan aikaan kun palkat laahaavat ainakin vuosikymmenen jäljessä.
ApPalkkataso on varmasti alueella ihan käypä. Kulut kannattaa nimenomaan hilata minimiin, ei tappiin. Elätte liian leveästi. Menot pitää suhteuttaa tuloihin, eikä marista ettei tulot riitä.
Voi hel*etti. AP ei tarkoittanut omia kulujaan, vaan sitä että noiden mainittujen hyödykkeiden hinnat on keinotekoisesti nostettu erittäin korkealle ja samaan aikaan palkkataso on hintatasoa jäljessä. Toisin sanoen tässä maassa on surkea ostovoima.
Vierailija kirjoitti:
Minä en tee töitä virallisesti lainkaan, koska se ei kannata minun tuloillani. Nyt minulle maksetaan kelan toimesta 850 vuokra, sähkölasku, kotivakuutus ja terveyskeskusmenot + 495 euroa käyttörahaa kuussa.
Sen lisäksi heitän pimeää keikkaa hieman joka kuukausi, ja niistä about 500e päälle.Jos menisin töihin nyt 10e brutto, niin nettoni olisi noin 1400e. Eli käytännössä sama kuin tuo 850+495+sähkö+kotivakuutus+terveyskeskusmenot. Itse asiassa se olisi jopa hieman vähemmän kun nyt tarkemmin noita ynnäilee...
Unohdat nyt että noin pienillä tuloilla (1400e) olisit edelleen pääkaupunkiseudulla oikeutettu asumistukeen, joissain tilanteissa myös toimeentulotukeen.
Vierailija kirjoitti:
Vasemmistohallitusten ja feministien syytä tämä kurjuus. Sitä saitte mitä tilasitte kun äänestitte hallituspuolueita. Vain Ps, Kok ja Kd ajavat suomalaisten asiaa.
Meillä ainakin firmassa yt:t käytännössä joka vuosi, mutta ikinä ei osinkoa jätetä jakamatta. Alalle pätevöittävän korkea-asteen koulutuksen hankkiminen ei nosta palkkaa.. Tätä on oikeistolainen maailma, raha halutaan jakaa vain niille valmiiksi menestyneille. Verot on ok, palkka vaan liian pieni. Yritysverotusta saisi Suomessa kiristää, olen sitä mieltä että se voisi jopa olla progressiivinen, pienyrittäjät voisi maksaa vähän vähemmän, suuremmat firmat enemmän, ja isoista osingoista voisi ottaa myös siivun lisää. Niin oikeasti tuettaisiin pienyrittäjyyttä. Toki isommat sijoittajat saattaisivat tällöin hajauttaa enemmän pääomaansa, mutta toisaalta sekin olisi vaan hyvä, ettei kaikkia rahoja survota jo valmiiksi suurimpiin firmoihin.
N. 44 Bangkok since 2010