Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älkää hitto soikoon ottako niitä taaperoita mukaan musiikkiopiston konsertteihin

Vierailija
18.12.2019 |

Tai pakatkaa sitten niin paljon virikettä mukaan, että saatte hänet hiljaiseksi. Tai vaihtoehtoisesti poistukaa yleisöstä, jos hiljaa oleminen ei onnistu. Älä ainakaan koko konsertin aikaa hyssyttele tai anna avainnippua leluksi.

Toiset on harjoitelleet esiintymiseen ja yleisössä meteli on niin kovaa, että esiintyjät häiriintyy. Myös muiden lasten vanhemmat mielellään kuulisivat oman lapsensa soiton. Et vain sinä.

Kiitos. (Ja paskamyrsky alkakoon.....)

Kommentit (125)

Vierailija
61/125 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni se on tosiaan paikka, jossa voi harjoitella konserttikäyttäytymistä, mutta häiritä ei saa! Jos alkaa itku tms. niin on lähdettävä ulos.

Minua häiritsee Oppilaskonserteissa videoijat. Miksi kappaletta ei voi vain kuunnella? Eihän oikeassakaan konserteissa kuvata, missään tapauksessa. Siksi harmittaa että täyttyy katsella kännykkänäyttöjä. Vasta kävin jo aivan laadukkaan, puoliammattilsisen nuoriso-orkesterin konsertissa, ja edessä yksi Urpo äiti kuvasi koko konsertin. Otti päästä raskaasti!

juurihan tuolla annettiin vinkkinä, että esityksen voi videoida sille vanhemmalle, joka jää kotiin hoitamaan niitä pikkusisaruksia, ettei ne häiriköi siellä yleisössä. Koittakaas nyt päättää että miten tässä pitää tehdä? Saako tuoda taaperon tai saako videoida?

Ja kyllä, olen myös sitä mieltä että muita häiritsevät taaperot ei kuulu tuollaisiin paikkoihin, mutta en näe pahana sitä että joku haluaa kuvata esityksen mahdollisesti sitä toista vanhempaa varten. 

Vierailija
62/125 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihdoin sain selityksen, miksi äiti ei koskaan tullut katsomaan mun esityksiä. Vihaan pikkusisaruksiani jotka veivät multa äidin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/125 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä varmaan poistetaan koko viesti, mutta silläkin uhalla:

Voisiko niiden kehitysvammaisten kanssa jäädä kokonaan pois konserteista, jotka ovat ns. "oikeita" ja joihin on ostettu liput? Ei nimittäin ole ensimmäinen kerta, kun olen yrittänyt nauttia konsertista, sinfoniakonsertista yms, ja samalla joutunut sietämään mölinää ja puhumista? Ymmärrän, että heilläkin on oikeus ja niin edelleen, mutta voisiko sitten ne liput hommata piippuhyllyltä? On erittäin ärsyttävää yrittää olla suvaitsevainen ja ymmärtää, kun koko konsertin alussa on kuunneltava takana istuvan puhetta, huutoa ja ähkäisyjä? 

Kiitos. 

Koko konsertin ajan, ei alussa. Ihme ajatushärö. 

Vierailija
64/125 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on vanhemmista kiinni. Oltiin musiikkiopiston konsertissa. Mukana lähes kymmenen 2-7 -vuotiasta ja kaikki kuuntelivat nätisti. Ei mitään häiriöitä.

Vastaavasti olen ollut koulun joulujuhlissa, joissa pikkuväki on mekastanut niin paljon, ettei esityksistä saanut selvää.

Esitysten aikana ei juosta, mekasteta tai huudeta. Varaudutaan poistumaan tilasta, jos homma ei suju. Rajat lapsille!

Vierailija
65/125 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime keväänä itseään täydellisenä pitävä äiti antoi päiväkoti-ikäisen lapsensa jutella ja mekastaa ihan koko koulun kevätjuhlan ajan. Istui itse kauempana, mutta ei tehnyt elettäkään että olisi hakenut muita häiritsevän lapsensa pois penkkien väliseltä käytävältä. Kyllä näitä riittää, jotka eivät ilmeisesti itse kehtaa nousta penkistä ja viedä sitä lasta pois. Sosiaalisesti liian rankkaa olla hetki muiden katseiden alla, veikkaan. 

Vierailija
66/125 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on hankala käsittää tätä keskustelun kulkua. Eihän tässä nyt ole puhe siitä, että taaperoita ei saisi ottaa mukaan vaan siitä, että häiritsevään käytökseen pitää puuttua ja tarvittaessa poistua paikalta. Aika yksinkertaista minusta. Aina on sukujuhlissakin joku, jonka annetaan kirkua kirkossa. Viimeksi mun omissa häissä, olipa tosi kiva. N22

Vierailija
67/125 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni se on tosiaan paikka, jossa voi harjoitella konserttikäyttäytymistä, mutta häiritä ei saa! Jos alkaa itku tms. niin on lähdettävä ulos.

Minua häiritsee Oppilaskonserteissa videoijat. Miksi kappaletta ei voi vain kuunnella? Eihän oikeassakaan konserteissa kuvata, missään tapauksessa. Siksi harmittaa että täyttyy katsella kännykkänäyttöjä. Vasta kävin jo aivan laadukkaan, puoliammattilsisen nuoriso-orkesterin konsertissa, ja edessä yksi Urpo äiti kuvasi koko konsertin. Otti päästä raskaasti!

juurihan tuolla annettiin vinkkinä, että esityksen voi videoida sille vanhemmalle, joka jää kotiin hoitamaan niitä pikkusisaruksia, ettei ne häiriköi siellä yleisössä. Koittakaas nyt päättää että miten tässä pitää tehdä? Saako tuoda taaperon tai saako videoida?

Ja kyllä, olen myös sitä mieltä että muita häiritsevät taaperot ei kuulu tuollaisiin paikkoihin, mutta en näe pahana sitä että joku haluaa kuvata esityksen mahdollisesti sitä toista vanhempaa varten. 

Voi videoida niin ettei se häiritse muita.

Vierailija
68/125 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä parkkiintunut harrastelijamuusikko ja kolmen soittavan lapsen äiti. Minusta nuo musiikkiopiston konsertit ovat juuri se paikka, missä pikkusisarukset voivat harjoitella sitä konsertissa käyntiä. Ok, ehkä nyt ihan ei taaperoikäinen, mutta neli-viisivuotiaasta ylöspäin.

Yleensähän kappaleet ovat lyhyitä, nyt ei puhuta mistään Mahlerin sinfonioista. Väleissä voi purkaa energiaansa taputtamalla. Itse selitin aina lapselle (tuhat kertaa), että kappaleen aikana ei saa pitää ääntä, mutta taputusten aikana voi kiemurrella ja saa puhua muutaman sanan.

Olen esim. oopperayleisössä totaalinen nipo ja mulkoilen murhaavasti käsiohjelman rapistelijoita, kiliseviä rannerenkaita heiluttelevia ja kaikenlaisia pianissimoissa virkayskijöitä. MUTTA lapset musiikkiopiston konsertissa eivät ole vielä koskaan häirinneet. Sen sijaan on paljon häirinnyt:

- isä joka näpeltää yleisössä kännykkäänsä, kun muut kuin hänen lapsensa soittavat. oman lapsen esityksen filmaa ja sitten palaa s-posteihinsa. Todella ikävää osoittaa nuorille soittajille, että evvk. Omallekin lapselle varmaan käy selväksi, miten paljon arvostaa tätä tilaisuutta.

-perheet, jotka lähtevät kovalla tohinalla heti kun oma lapsi on soittanut. Tämä ei yhtä paha kuin edellinen, aina ei voi mitään. Keväisin ja jouluisin usein monen perheenjäsenen esiintymiset on samoina iltoina.

Ehkä ei kannata olla niin tuomitsevainen kun ei tiedä ihmisten taustoista. Esimerkiksi tuo isä saattoi olla yrittäjä, jonka on pakko esimerkiksi vastailla asiakkaiden viesteihin, mutta halusi kuitenkin tulla katsomaan lapsensa esitystä.  Niin ja moniko lapsi kiinnittää esiintyessään vieraaseen aikuiseen yleisössä huomitiota? Niinpä. Toisekseen nykypäivän ipanat ovat itse joka paikassa naama puhelimessa kiinni, eivät moiseen edes kiinnitä huomiota.

Itsehän ruoskisin mielelläni kaikki metelöijät ja kännykänräplääjät konserteissa/elokuvissa, mutta koitan myös pitää mielessä etten voi tietää ihmisen tilannetta.

Äläkä nyt sano mitään tekopyhää "olis jääny hoitaan bisniksii kotio"-tason roskaa. Jos oma ipana esiintyy kerran vuodessa, niin sinne voi kyllä mennä vaikka ei ihan kaikkien herranlahjojen esityksiä ehtisi seuraamaan. Eniten nyppii ihmiset, jotka ovat valmiita tuomitsemaan edes kahta ajatusta antamatta kaikki, jotka jollai tavalla toimivat eri tavalla kuin ITSE haluaisi. Luultavasti sinäkin olet ärsyttänyt läsnäolollasi jotakuta muuta joskus.

Vierailija
69/125 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viime kesänä läheisen nuoren konfirmaatiossa oikeasti vitutti aivan suunnattomasti yhden pikkulapsiperheen käytös. Heidän arviolta n. 1,5 vuotias lapsensa mölysi tavalla tai toisella kirjaimellisesti ihan koko seremonian ajan. Joko se oli kovaäänistä juttelua, kiljahteluja (kivasti kaikuva kirkkotila), leluista tulevia ääniä ja kolinoita tai sitten ihan silkkaa itkua. Toivoin, että siinä vaiheessa kun nuoria ruvettiin siunaamaan, tajuaisi jompi kumpi vanhemmista poistua lapsen kanssa kirkon ulkopuolelle, mutta ei. Erään nuoren lukeman evankeliumin ajan lapsi itki suoraa huutoa. Ulkona oli +20 astetta lämmintä, eli mikään ei olisi estänyt siirtymästä sinne. Tätä perhekuntaa kyllä mulkoiltiin siitä lähistöltä tosi ilkeästi, en tiedä vaikka joku olisi sanonutkin suoraan. Todennäköisesti nyt itkevät somessa, miten Suomi on lapsivihamielinen maa ja lapset eivät saa olla lapsia. 

Kuten jo aiemmin todettiin: Tässä on tulos, kun viher-vasemmisto on hoitanut vapaan kasvatuksen ja vanhemmiksi kelpaamaton materiaali on päässyt vapaasti lisääntymään. Onneksi tähän on herätty ja valtio maksaa ehkäisyn kiimaikäisille!

Mikäs p e r s u l i i n i  siellä huutelee? Harmittaako kun enää ei saa lapsia h a k a t a? Ihan tiedoksesi, että tämänhetkinen hallitus yrittää lisätä koulujen rahoitusta ja varhaiskasvatus on taas kaikkien lapsien ulottuvilla. Nuorissa on tulevaisuus ja heihin tulee panostaa. Mikä ei tietenkään tarkoita sitä että jossain konserttisalissa saa mölytä. 

Terveisiä punavihreästä kulttuurikuplasta. Ei ole koskaan ollut ongelmaa noudattaa konserttietikettiä. 

Hohhoijaa. Semmoiset paremman ihmisen paskapostaukset sieltä.

Vierailija
70/125 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei nyt ihan suoraan liity aiheeseen, mutta läheltä liippaa kuitenkin. Olen ahkera oopperakävijä, ja huomasin, että kansallisoopperakin on joutunut lisäämään nettisivuilleen maininnan ettei päänäyttämön esityksiin tule ottaa alle 5-vuotiaita lapsia. Minun mielestäni tällainen kertoo siitä miten ajattelemattomia jotkut vanhemmat ovat ja miten he ilmeisesti kokevat että koko maailma pyörii heidän lapsensa ympärillä. Ei tulisi mieleenkään ottaa vaikkapa 3-vuotiasta vai vielä pienempää lasta parkumaan kolmetuntiseen oopperaan, liput parhaimmilta paikoilta saattavat maksaa yli 100 euroa ja sillä hinnalla onkin tosi kiva sitten kuunnella ajattelemattoman vanhemman lapsen itkua. 

Vierailija
71/125 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiuskova kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsokaapa youtubesta kristittyjä yhteisöjä, jotka pitävät kokouksiaan pienissä tiloissa. Joka kerta kuulijoiden joukossa on vähintään yksi vauvaikäinen lapsi, joka itkee tai kiljuu puhujan päälle ko saarnan ajan. 

Olen ollut tälläisissä kokouksissa, aivan käsittämätöntä, vanhemmat ei tee mitään, lapset huutaa, riehuu, itkee, juoksentelee päin istuvia ihmisiä. Se siitä puheesta sitten ja Jumalan hengen läsnäolosta, ei ihme että ihmisiä ei tule uskoon, liikaa muut meteliä ympärillä

Toi ei ole hyvä kohta raamatussa : antakaa lasten tulla tyköni älkää estäkö heitä sillä sen kaltaisten on valtakunta.

Tuskin Jeesus tarkoitti että lapsi saa häiriköidä kun vanhemmat vaan istuu niin kuin ei näkiskään lapsiaan

Kyllä olisi itse Jeesuskin kohottanut kulmiaan, jos kesken vuorisaarnan siihen olisi tullut taapero spedeilemään ja varastamaan shown.

Vierailija
72/125 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä varmaan poistetaan koko viesti, mutta silläkin uhalla:

Voisiko niiden kehitysvammaisten kanssa jäädä kokonaan pois konserteista, jotka ovat ns. "oikeita" ja joihin on ostettu liput? Ei nimittäin ole ensimmäinen kerta, kun olen yrittänyt nauttia konsertista, sinfoniakonsertista yms, ja samalla joutunut sietämään mölinää ja puhumista? Ymmärrän, että heilläkin on oikeus ja niin edelleen, mutta voisiko sitten ne liput hommata piippuhyllyltä? On erittäin ärsyttävää yrittää olla suvaitsevainen ja ymmärtää, kun koko konsertin alussa on kuunneltava takana istuvan puhetta, huutoa ja ähkäisyjä? 

Kiitos. 

Olisi asiallista olla tulematta esityksiin sellaisten kanssa, jotka eivät kykene pysymään hiljaa. Joo joo, nykyaika ja mulla on oikeis, mutta on niillä muillakin, jotka ovat ostaneet myös sen kalliin lipun, ja jonka konsertti menee pilalle jonkun örisijän vuoksi.

Vierailija
73/125 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmaksi muodostuukin se, kun se luuri nostetaan hieman päiden tason yläpuolelle ja sillä blokataan aika pirun tehokkaasti takana olijan näköyhteys lavalle. Monella keikalla kännyköillä kuvaus on juuri tästä syystä kielletty.

Itsekin piti kesällä oikeasta paria jonnea Rammsteinin keikalla (jossa heti alussa näytettiin hyvin selkeällä kuvalla että kännykät pois, ei saa kuvata) kun kännyvideot alkoivat aina heti hurisemaan kun lavalla tapahtui jotain. Voit kuvitella varmaan kuinka paljon nyppii kun olet maksanut lipuista aika sievoisesti, matkustanut kauempaa paikalle katsomaan spektaakkelia, ja kaikki mitä näet vieläpä suht lavan edessä, on jonkun cappipääjengin kännykät. On muuten aivan sairaan ärsyttävää. Sanoin jopa hieman rumasti asiasta.

Vierailija
74/125 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasteni tanssiharrastuksen myötä tuli käytyä vuosikaudet tanssiopiston joulu- ja kevätnäytöksissä, hienoja elämyksiä joka kerta. Johtuiko sitten näyttävistä tanssiesityksistä ja tehokkaista valo- & musiikkitaustoista, mutta en muista lapsiyleisön koskaan sählänneen siellä. Vain yksi kuusikymppinen häirikkö jäi mieleen - ilmeisesti jonkun nuoren esiintyjän isoisä, joka aloitti kovaäänisen "koska tää loppuu" -kitinän jo ennen show'n alkua. Seuralaiset (vaimo ja tytär) onneksi ymmärsivät jo ennen puoliaikaa, että heidän on pakko lähteä.

Vierailija
75/125 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime keväänä itseään täydellisenä pitävä äiti antoi päiväkoti-ikäisen lapsensa jutella ja mekastaa ihan koko koulun kevätjuhlan ajan. Istui itse kauempana, mutta ei tehnyt elettäkään että olisi hakenut muita häiritsevän lapsensa pois penkkien väliseltä käytävältä. Kyllä näitä riittää, jotka eivät ilmeisesti itse kehtaa nousta penkistä ja viedä sitä lasta pois. Sosiaalisesti liian rankkaa olla hetki muiden katseiden alla, veikkaan. 

Nämä ovat niitä pahimpia taaperoterroristien äitejä. Itsessä tai ipanassa ei ole ikinä vikaa.

Vierailija
76/125 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä aloittajan kanssa, esiintyjiä ei saa häiritä.

Mutta aina voi yrittää olla paikalla, sillä vain siten lapsi oppii. Sitten kun ei hiljaisuus pysy, lähdetään pois ja jutellaan kotona taaperon kanssa siitä miksi piti lähteä pois ja miten ensi kerralla.

Vierailija
77/125 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihinkäs se taapero jätetään?

Se ei ole konserttiyleisön ongelma

Vierailija
78/125 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsokaapa youtubesta kristittyjä yhteisöjä, jotka pitävät kokouksiaan pienissä tiloissa. Joka kerta kuulijoiden joukossa on vähintään yksi vauvaikäinen lapsi, joka itkee tai kiljuu puhujan päälle ko saarnan ajan. 

Jo aate edellyttää.

Vierailija
79/125 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihinkäs se taapero jätetään?

- kassakaappiin

- autoon

- puistoon

- tavaratalon leikkitilaan

- hoploppiin

- narikkaan

Jos nää ei sovi, palkkaa lapsenvahti.

Vierailija
80/125 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai no, jos vauvan/taaperon oma isä/äiti on hautajaisissa siellä arkussa ja hän itkee, niin se on ok,  ilman muuta, Toivottavasti hänellä on kuitenkin siinä tilanteessa joku muu hoitaja kuin se jäljelle jäänyt vanhempi, jolloin pelkkä itkuraivari on helppo taltuttaa viemällä ulos kappelissa.

.

Entä jos taaperon isompi sisar on esiintymässä? Äiti, isä tai molemmat haluavat nähdä esityksen, ja esiintyjäkin kokee, että vanhempien olisi se hyvä nähdä. Se, että perheenjäsenet tulevat konserttiin, kertoo heidän arvostavan musiikkiharrastusta.

Jos esiintyjä on yli 3 v, hän myös  jo osaa hävetä,  jos hänen pikkusisaruksensa tuhoaa konsertin mölyämällä. Hänelle on tärkeää, että vanhemmat tai toinen heistä on mukana, mutta se esiintyminen on hänen hetkensä. Miksi sen ärsyttävän vinkujan pitää saada huomio silloinkin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän