Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Lihavuus maksaa Suomelle yli seitsemän miljardia euroa vuodessa

Vierailija
05.08.2026 |

"Lihavuus lisää merkittävästi sydäntauteja, aivohalvauksia, munuaisten vajaatoimintaa, kihtiä, useita syöpätyyppejä ja muita sairauksia."

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000012020190.html

Velkaantumisesta on viime päivinäkin uutisoitu ja säästökohteita etsitty. Vink, vink.

Lihava, koetko häpeää ruokaostoksilla käydessäsi? Muut tarkkailevat ostosvalintojasi : )

Naisten kohdalla toki puhutaan kehopositiivisuudesta.

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

hih hih

Vierailija
2/59 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

uh uh uh

äh äh äh

öh öh öh

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lihavuutta pitäisi hoitaa. Mikään ilkkuminen ei sitä vähennä, vaan päinvastoin lisää. Eikä toisten haukkuminen lisää omaa hyvinvointia, vaan tekee sairaaksi. 

Vierailija
4/59 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No lihavuutta pitäisi hoitaa. Mikään ilkkuminen ei sitä vähennä, vaan päinvastoin lisää. Eikä toisten haukkuminen lisää omaa hyvinvointia, vaan tekee sairaaksi. 

Ei tosiasioiden toteaminen ole ilkkumista.

Vierailija
5/59 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kjeh kjeh

Vierailija
6/59 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvä, että Suomi saa edes jostain tuloja. 7 miljardia rahaa valtion kassaan on mukava summa.

Vierailija
7/59 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko siltä osin, mitä lihavuus ja sen aiheuttamat sairaudet ovat itse aiheutettua, ainakin sairaskustannusten omavastuuta merkittävästi nostaa? Ellei sitten jopa vaatia henkilöä maksamaan kokonaan itse sellaiset kustannukset.

Vierailija
8/59 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
9/59 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi läski kantaa turhaa lisäkuormaa mukanaan vuodeta toiseen eikä laihduta? 

Vierailija
10/59 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enimmäkseen kyllä näkyy hoikkia ja hyväkuntoisia ihmisiä. Onkohan niin, että jotkut ovat sairaalloisen lihavia, ja se nostaa ihmisten keskimääräistä bmi:tä? Mikähän on suomlaisten yleisin bmi-arvo eli moodi? 

Ja onko niin, että lihavat eivät juurikaan liiku kodin ulkopuolella? Tänä vuonna on tullut kierrettyä ympäri Suomea, ja kyllä suurin osa ihmisistä joka paikassa näyttää normaalipainoisista tai hoikilta. Osa vieläpä ns. laihoilta.

Vierailija
11/59 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi läksin Puppan kanssa aamutuimaan uimaan? 👴🏻💜

Vierailija
12/59 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko siltä osin, mitä lihavuus ja sen aiheuttamat sairaudet ovat itse aiheutettua, ainakin sairaskustannusten omavastuuta merkittävästi nostaa? Ellei sitten jopa vaatia henkilöä maksamaan kokonaan itse sellaiset kustannukset.

Mutta miten voit olla varma, onko sairauden syy nimenomaan lihavuus? 

Vierailija
13/59 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitomaksuihin voisi laittaa euron korotuksen jokaista ylipainokiloa kohti. Voisikohan Purra hoitaa maksujen toteutuksen?

Vierailija
14/59 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mimmin muhkeet muotoviivat

Sai mun tunteeni soimaan

Kahlatessamme kaislikossa

Puli-puli-pulikoimaan

Mimmi ui vain käsipohjaa

Minä koiraa huiskin

Mimmi kirkui, kun hänen päälleen

Vähän vettä ruiskin

Vierailija
15/59 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoahan se on crossfit-kansan huudella. Mutta yrittäkäpää itse syödä perhepizza ja pari suklaalevyä kerralla. Nih!

Vierailija
16/59 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enimmäkseen kyllä näkyy hoikkia ja hyväkuntoisia ihmisiä. Onkohan niin, että jotkut ovat sairaalloisen lihavia, ja se nostaa ihmisten keskimääräistä bmi:tä? Mikähän on suomlaisten yleisin bmi-arvo eli moodi? 

Ja onko niin, että lihavat eivät juurikaan liiku kodin ulkopuolella? Tänä vuonna on tullut kierrettyä ympäri Suomea, ja kyllä suurin osa ihmisistä joka paikassa näyttää normaalipainoisista tai hoikilta. Osa vieläpä ns. laihoilta.

Monet ei enää tunnista lihavuutta, kun ovat itse jo läskejä.

Vierailija
17/59 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli terhakka pönäkkyys ison talon ja rikkaan isännän ja emännän merkki, nykyään mitä rikkaampia, sitä kuikelompia luuviuluja kasviksiaan järsimässä ja yleensä känisemässä kaikesta...

Vierailija
18/59 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta vastaan kävelevät ihmiset ovat järjestään ylipainoisia, osa lihavia.

Vierailija
19/59 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet ei enää tunnista lihavuutta, kun ovat itse jo läskejä.

ANnntheeks nyt voon ett oon 2 kiloa ylipainoinen 🤬

Vierailija
20/59 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hyvä, että Suomi saa edes jostain tuloja. 7 miljardia rahaa valtion kassaan on mukava summa.

Mistä nämä 7 miljardia kassaan tulee? 
Automaatista vai? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme