Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ei "anna" valvoa ylhäällä kun hän itse menee nukkumaan. Onko kenelläkään muulla näin? Vai muuttuisiko mies?

erittäinpettynyt
15.12.2019 |

Olen aika kokematon miesasioissa, mutta tämä tuntuu silti pahalta, oudolta. Tää mies siis vaatii aina minua kansaan sänkyyn nukkumaan kun hän itsekin menee nukkumaan. Siis silloinkin kun ei ole seksistä kyse. Meillä kuitenkin on käytössämme asunto, jossa makuuhuoneen oven saa kiinni ja esim. läppärillä tai puhelimella voisin olla kuulokkeiden kanssa hyvinkin äänettömästi. Mutta EI, kun miestä häiritsee ja hän ei saa nukuttua ellen makaa hiljaa vieressä.

Mieluiten kuulisin niitä menestystarinoita, että miten vastaavanlainen mies onkin tottunut siihen että kumppani elää hiljakseen asunnossa miehen ollessa jo nukkumassa. Inhoaa korvatulppia, niitä ei siis suostu käyttämään.

Kommentit (232)

Vierailija
101/232 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies oli samanlainen kotinazi nuorempana, myös muita "sääntöjä" oli paljon esim siivouksen ja ruokailun kanssa. Ei ole enää, kun on 10 vuoden aikana oppinut, että toimin aina just niinkuin parhaaksi näen. Sängyt eri huoneissa ja mulle se ja sama kuin mies nukkuu.

Vierailija
102/232 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihmisen luontainen rytmi muutu, vaikka hän menisi jonkun kanssa samanaikaisesti nukkumaan. Uni-valverytmiä ei voi synkronoida. 

Kyllä unirytmiä pystyy muuttamaan, mutta se vain pitää tehdä vähitellen. Ei niin, että jos on tottunut menemään nukkumaan klo 01.00, niin sitten yhtäkkiä mennään jo klo 22.00, kun kumppani sitä vaatii. Muutos tehdään vähitellen. Puoli tuntia kerrallaan siirretään nukkumaanmenoa aikaisemmaksi ja vastaavasti herätään puoli tuntia aikaisemmin. 

Tämä pitää paikkaansa. Tosin jotkut joutuvat tekemään muutoksen vieläkin pienemmissä erissä. Esimerkiksi 10-15 minuuttia kerrallaan. Mutta mahdollista se on. Itse olen kärsinyt kroonisesta unettomuudesta koko ikäni, ja se aina välillä laittaa unirytmini täysin sekaisin. Saatan nukahtaa vasta aamulla neljältä tai viideltä. Silloin ei auta, että yritän laakista muuttaa unirytmin takaisin, vaan pitää juurikin tuolla tavalla vähitellen siirtää nukahtamista normaalimpaan aikaan. Ja kyllähän monet ihmiset opettelevat aamuihmisiksi joko olosuhteiden pakosta tai omasta halustaan, vaikka aikaisemmin ovat olleet yökukkuajia. Kyllä unirytmiä todellakin voi muuttaa, jos haluaa.

Jokaisella ihmisellä on oma luontainen unirytminsä josta poikkeaminen heikentää unen laatua.

Eli voi muuttaa, mutta terveellistä se ei ole jos kovin kauas omasta luonnollisesta rytmistään päätyy.

Minulla esimerkiksi mitattiin unen laatua kun tein 6.15-14.45 töitä ja kävi ilmi että vaikka nukuin säännöllisesti 7 ja puoli tuntia yössä, syvää unta ei ollut käytännössä ollenkaan. Ihmekös että olin ihan sumussa koko ajan. Ja tein tuota työtä muutaman vuoden eli olin kyllä sinänsä sopeutunut aikaiseen unirytmiin niissä rajoissa missä pystyin.

Veikkaan, että olet alun perin tehnyt siirron uuteen unirytmiin liian nopeasti. Eli kehosi ei ikinä oikeasti tottunut siihen. Jotkut joutuvat totuttelemaan jopa 5 minuutin siirroilla uuteen unirytmiin. Kovin yksilöllistä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/232 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en jostain syystä saa millään unta jos mies on hereillä alakerrassa, vaikka olisi täysin hiljaa. En nyt silti pakota häntä nukkumaan samaan aikaan.

Vierailija
104/232 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihmisen luontainen rytmi muutu, vaikka hän menisi jonkun kanssa samanaikaisesti nukkumaan. Uni-valverytmiä ei voi synkronoida. 

Kyllä unirytmiä pystyy muuttamaan, mutta se vain pitää tehdä vähitellen. Ei niin, että jos on tottunut menemään nukkumaan klo 01.00, niin sitten yhtäkkiä mennään jo klo 22.00, kun kumppani sitä vaatii. Muutos tehdään vähitellen. Puoli tuntia kerrallaan siirretään nukkumaanmenoa aikaisemmaksi ja vastaavasti herätään puoli tuntia aikaisemmin. 

Tämä pitää paikkaansa. Tosin jotkut joutuvat tekemään muutoksen vieläkin pienemmissä erissä. Esimerkiksi 10-15 minuuttia kerrallaan. Mutta mahdollista se on. Itse olen kärsinyt kroonisesta unettomuudesta koko ikäni, ja se aina välillä laittaa unirytmini täysin sekaisin. Saatan nukahtaa vasta aamulla neljältä tai viideltä. Silloin ei auta, että yritän laakista muuttaa unirytmin takaisin, vaan pitää juurikin tuolla tavalla vähitellen siirtää nukahtamista normaalimpaan aikaan. Ja kyllähän monet ihmiset opettelevat aamuihmisiksi joko olosuhteiden pakosta tai omasta halustaan, vaikka aikaisemmin ovat olleet yökukkuajia. Kyllä unirytmiä todellakin voi muuttaa, jos haluaa.

Kyllä ja ei, itse saatan onnistua nukahtamaan ajoissa mutta se tarkoittaa usein sitä, että herään aamuyöstä valvomaan. Jos taas nukahdan vähän ennen puoltayötä voi olla, että nukun koko yön hyvin. Millään en sitä heräämistä pysty estämään jos liian ajoissa nukahdan, sitä rytmiä en siis pysty muuttamaan.

Niin, eli edelleen: unirytmin siirtämisessä ei ole kyse siitä, että satunnaisesti mennään nukkumaan aikaisemmin ja sitten taas toisena iltana myöhemmin. Unirytmin siirtäminen tarkoittaa sitä, että keho totutetaan uuteen unirytmiin vähitellen. Jos menet nukkumaan nyt klo 00.00, ja tavoitteenasi on klo 22.00 nukkumaan meneminen, niin 15 minuutin totuttamisella olisit tavoitteessasi 8 vuorokauden päästä. Jos 15 minuuttiakin on liian iso heitto, niin sitten teet sen 10 minuutin erissä ja vastaavasti pääset tavoitteesi 12 vuorokauden päästä. Jos sekin on liikaa, niin kokeilet 5 minuutin siirtoa, jolloin olisit tavoitteessasi 24 vuorokauden päästä. 

Niin ja se että nukahdan aikasemmin hissukseen vaikuttaa siihen, että herään liian aikaisin valvomaan, miten?

Siis oletetaan, että mun lapsi herää aina seiskalta ja munkin pitää tietty sillon herätä ja menen aina nukkumaan kybältä siirrettyäni nukahtamisrytmini siihen.

Herään silti kahdelta valvomaan ja nukahdan uudestaan ehkä viideltä tai kuudelta jos edes ehdin nukahtamaan.

Tollasella rytmillä en jaksa kauaa kun se pitkä unipätkä on jo illasta ja päivästä tulee järkyttävän pitkä.

Sitten kun olen tarpeeksi väsynyt en enää nukahdakkaan illalla vaan nukahdan vasta puolen yön jälkeen jolloin nukun suoraan siihen aamun nukahtamisaikaan ja nukahdankin heti herämisestäni ja nukun siihen seiskaan.

Ja sitten taas koko rumba alusta, ei kiitos enää.

Ennen nukuin lääkkeillä mutta nykyään pärjään näin.

Vierailija
105/232 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella ihmisellä on oma luontainen unirytminsä josta poikkeaminen heikentää unen laatua.

Eli voi muuttaa, mutta terveellistä se ei ole jos kovin kauas omasta luonnollisesta rytmistään päätyy.

Minulla esimerkiksi mitattiin unen laatua kun tein 6.15-14.45 töitä ja kävi ilmi että vaikka nukuin säännöllisesti 7 ja puoli tuntia yössä, syvää unta ei ollut käytännössä ollenkaan. Ihmekös että olin ihan sumussa koko ajan. Ja tein tuota työtä muutaman vuoden eli olin kyllä sinänsä sopeutunut aikaiseen unirytmiin niissä rajoissa missä pystyin.

Veikkaan, että olet alun perin tehnyt siirron uuteen unirytmiin liian nopeasti. Eli kehosi ei ikinä oikeasti tottunut siihen. Jotkut joutuvat totuttelemaan jopa 5 minuutin siirroilla uuteen unirytmiin. Kovin yksilöllistä. 

Sinä voit toki veikkailla mitä huvittaa, mutta tosiasia on se että unirytmi on osittain geeneissä eikä väärässä rytmissä väkisin eläminen ole terveellistä.

Vierailija
106/232 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin, etten voisi muuttaa unirytmiäni, kun olin lapsesta saakka ollut yökukkuja. SSRI yllätti ja mahdollisti ns normaalissa rytmissä elämisen. Nykyään helposti lipsun yökukkumiseen omissa oloissani, mutta jos eläisin parisuhteessa saman katon alla, sopeutuisin kyllä yhteiseen rytmiin. Kerron vaan niille, jotka viivästyneen unirytmin kanssa taistelee, että näinkin voi tapahtua. En pelkän unirytmin takia mielialalääkettä söisi kylläkään, mutta tehkää masennus- ja ahdistustestit netissä arvioidaksenne onko nukkumisongelma ainoa ongelma. Itse nimittäin olisin sanonut, että oli, kun masennus oli tullut normaaliksi olotilakseni vuosien saatossa enkä enää tiennyt, miten hyvä olo voi olla.

Vierailija
107/232 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä olisi ihna turha haaveilla eri aikaan nukkumaanmenosta koska minä en halua uneni häiriintyvän. Kun mies on yövuorossa, menen itse aiemmin nukkumaan että voin herätä kun hän tulee töistä aamuvarhain. Joskus hän onnistuu hiipimään viereen niin että herään vasta parin tunnin päästä, ja vielä harvemmin saan unen päästä uudestaan kiinni jos herään vasta kun mies skömpii sänkyyn. Ymmärrän siis todella hyvin sen että jos ei mene samaan aikaan sänkyyn, niin unisysteemit menee pilalle, mutta en sitä että pakotetaan samaan aikaan sänkyn. Tuollaisessa tilanteessa kun toinen haluaa valvoa ja toinen nukkua pitää olla siihen asunnossa mahdollisuus. Meillä on3 mh ja olkkari vielä päälle, ja jokaisessa noista pystyy nukkumaan, joten ei ole ongelmia minun herkäunisuuteni kanssa. Jos menen nukkumaan ennen miestä, hän nukkuu muualla. Helppoa.

Vierailija
108/232 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en oikeasti kykene muuttamaan unirytmiäni. Viivästynyt unirytmi ollut jo alle kouluikäisestä lähtien. Nytkin olen yli kuukauden saikulla unettomuuden takia, sain yöllä nukuttua 3h ja sitten unet loppu.

Henkistä väkivaltaa pakottaa toinen samaan unirytmiin.

Yhdistät nyt kaksi eri ongelmaa samaksi asiaksi. Unettomuus ja unirytmi. Jos kärsit unettomuudesta ja univelkaa on kasaantunut valtavasti, niin tärkeintä on nukkua vähänkin, jos vain pystyy, riippumatta ajasta. Tai vaihtoehtoisesti yrität nukkua ja lisätä unen määrää unilääkkeen avulla, jolloin unen ajankohtaa voi myös säädellä. Mutta jos ihminen nukkuu riittävästi ja haluaa vain siirtää unirytmiään, niin kyllä se on mahdollista kunhan sen tekee vähitellen. 

Unirytmi on ollut yökyöpeli pienestä lapsesta lähtien. Aina ollut univelkaa, kun en edes alakoululaisena nukahtanut tarpeeksi aikaisin, jostain syystä piristyn aina iltaa kohti vaikka lukisin vain kirjaa. Kokeilemistani unilääkkeistä on ollut vain haittaa, melatoniini ainut hyödyllinen. Toki unen tukena myös iso annos magnesiumia ja väsyttävä antihistamiini.

Nykyään ihan jo käypähoitosuosituksissa on että mielummin lääkkeettömät unettomuuden hoitokeinot. Niin ja sinne sänkyyn ei pidä mennä turhan takia makoilemaan jos ei tippaakaan väsytä niinkuin ap:n mies vaatii.

Vierailija
109/232 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että kyse on siitä etteikö mies saisi nukahdetuksi, vaan siitä ettei voi kontrolloida ja valvoa tekemisiäsi tiedottomassa tilassa samalla kun sinä olet valveilla. Lähde pois ja äkkiä, tuo on todella iso punainen lippu.

Ap, minun miehelläni on samankaltaista taipumusta. Kyse ei ole mistään kontrolloinnista vaan

a) yhteinen hetki vaikka vain lusikassa ennen hyvää yötä

b) ei pysty sallimaan itselleen nukkumista jos minä vielä vaikkapa silitän ensi viikon vaatteitani vaan sitten hänenkin pitäisi tehdä jotain hyödyllistä

c) jos hän nukahtaa niin hän herää kun minä menen nukkumaan eikä sitten enää saakaan nukuttua - on siis todella huonouninen

d) rentoutuu paremmin (myös ilman seksiä) kun 'koko talo' hiljenee yöhön - eli hän on mielellään se, joka sammuttaa viimeisen valon

Hän on oikeasti hyvä mies ja isä, ollut jo 20+ vuotta eikä se siitä sen pahemmaksi ole mennyt. Ei hän muuten minun menemisiäsi ja tekemisiäni kontrolloi - ja ymmärtää toki, että jos haluaa että mennään samaan aikaan nukkumaan niin joskus myös hän joutuu odottelemaan kun minä vielä haluan puuhata jotain.

Mutta tarkkaile, onko tuo vain vallanhalua ja kontrollointia vaiko miten paljon hän on valmis joustamaan ja valvomaan vuoksesi. Kysy suoraan, mitä sitten jos sinä joskus olet vuorotyössä/työmatkoilla tai vaikkapa nukut kun pystyt koska lapset valvottavat kaiket yöt?

Vierailija
110/232 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en oikeasti kykene muuttamaan unirytmiäni. Viivästynyt unirytmi ollut jo alle kouluikäisestä lähtien. Nytkin olen yli kuukauden saikulla unettomuuden takia, sain yöllä nukuttua 3h ja sitten unet loppu.

Yhdistät nyt kaksi eri ongelmaa samaksi asiaksi. Unettomuus ja unirytmi. Jos kärsit unettomuudesta ja univelkaa on kasaantunut valtavasti, niin tärkeintä on nukkua vähänkin, jos vain pystyy, riippumatta ajasta. Tai vaihtoehtoisesti yrität nukkua ja lisätä unen määrää unilääkkeen avulla, jolloin unen ajankohtaa voi myös säädellä. Mutta jos ihminen nukkuu riittävästi ja haluaa vain siirtää unirytmiään, niin kyllä se on mahdollista kunhan sen tekee vähitellen. 

Unirytmi on ollut yökyöpeli pienestä lapsesta lähtien. Aina ollut univelkaa, kun en edes alakoululaisena nukahtanut tarpeeksi aikaisin, jostain syystä piristyn aina iltaa kohti vaikka lukisin vain kirjaa. Kokeilemistani unilääkkeistä on ollut vain haittaa, melatoniini ainut hyödyllinen. Toki unen tukena myös iso annos magnesiumia ja väsyttävä antihistamiini.

Nykyään ihan jo käypähoitosuosituksissa on että mielummin lääkkeettömät unettomuuden hoitokeinot. Niin ja sinne sänkyyn ei pidä mennä turhan takia makoilemaan jos ei tippaakaan väsytä niinkuin ap:n mies vaatii.

Sun kohdalla saattaa päteä vastaajan 106 tilanne. Kun krooninen unettomuus on jatkunut noin pitkään, muuttaa se aivotoimintaa. Eli tämän hetkisen unettomuutesi syy saattaa olla masennus, eikä se korjaannu ennen kuin masennusta hoidetaan. Melatoniini on siinä vaiheessa pelkkä laastari. Jos sitäkään. 

Vierailija
111/232 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun kohdalla saattaa päteä vastaajan 106 tilanne. Kun krooninen unettomuus on jatkunut noin pitkään, muuttaa se aivotoimintaa. Eli tämän hetkisen unettomuutesi syy saattaa olla masennus, eikä se korjaannu ennen kuin masennusta hoidetaan. Melatoniini on siinä vaiheessa pelkkä laastari. Jos sitäkään. 

On kokemusta myös ssri lääkkeestä pienellä annostuksella, aiheutti mm painajaisia, tuntoaisti muuttui jne. Lisäksi lääkkeestä oli erittäin vaikea päästä eroon. En voi suositella kenellekään kyseisiä lääkkeitä ellei ole suunnilleen elämästä ja kuolemasta kyse.

Vierailija
112/232 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vittu mitä läheisriippuvaisia ihmisiä täällä on.

Mä vetäisin kuonoon jos mun ukko aökais tuollaisia vaatimaan ja hän saisi vetää mua, jos samaa vaatisin.

Eihän tuollaisessa suhteessa voi edes hengittää.

Mitäs sitten kun/ jos tulee lapsia?

Heistä lähtee ääntä. Vauvan yöitkut.

Pitääkö teinienkin nukkua isäpapan syklin mukaan.

Sun ukkos ei kontrollifriikiydestään eroonnkoskaan pääse.

Potkaise se pellolle tai lähde itse.

Vierailija
113/232 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me mennään yleensä yhdessä nukkumaan VAPAAEHTOISESTI. Jos toisella on vaikka inspiraatio tehdä opinnäytettä myöhään, niin sitten tekee. Ihan sairasta jos toinen painostaa tai pakottaa. Juoksisin.

Vierailija
114/232 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tollainen mies. Jos en halunnut samaan aikaan nukkumaan, sai raivarit. En kuulema rakastanut häntä jos ei väsyttänyt. Loppujen lopuksi en saanut käyttää läppäriä tai kaukosäädintä, en tavata ystäviäni yksin eikä mulla saanut olla harrastuksia.

Juokse.

Vierailija
115/232 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa jankkaaminen jostain unirytmeistä kun tässä ei ole kyse siitä vaan siitä että mies yrittää määräillä koska ap menee petiin halusi tai ei.

Kyse on paljon vakavammasta asiasta kuin unirytmi. Aloittakaa unirytmistä oma keskustelunne se kun ei kuulu tähän koko asiaan!

Vierailija
116/232 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pösilöt. kirjoitti:

Lopettakaa jankkaaminen jostain unirytmeistä kun tässä ei ole kyse siitä vaan siitä että mies yrittää määräillä koska ap menee petiin halusi tai ei.

Kyse on paljon vakavammasta asiasta kuin unirytmi. Aloittakaa unirytmistä oma keskustelunne se kun ei kuulu tähän koko asiaan!

Taidat olla vähän niinku apn mies, tarve kontrolliin on suuri.

Vierailija
117/232 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pösilöt. kirjoitti:

Ihmisillä on jokin outo tarve tehdä puhtaita haukkumisketjuja. Suututaan siitä, jos ketjuun syntyykin keskustelua jostakin aiheesta eikä se olekaan vain ap:n miehen haukkumista kusipääksi. Voithan sinä antaa panoksesi ketjuun ja jatkaa ap:n miehen nimittämistä miksi haluat. Mutta jos muille syntyy muitakin ajatuksia ja näkökulmia aiheen pohjalta, niin kyllä niitä voi tuoda esille. 

Vierailija
118/232 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen aamunvirkku ja toinen illanvirkku.

Varmaan harmittaa myös sitä illanvirkkua, kun se aamunvirkku alkaa joa viiden jälkeen hommailemaan kotona jotain.  Kuuntelemaan radiota, suihkuttelemaan ja vaikkapa siivoilemaan ja järjestelemään paikkoja.

Vierailija
119/232 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kokemusta myös ssri lääkkeestä pienellä annostuksella, aiheutti mm painajaisia, tuntoaisti muuttui jne. Lisäksi lääkkeestä oli erittäin vaikea päästä eroon. En voi suositella kenellekään kyseisiä lääkkeitä ellei ole suunnilleen elämästä ja kuolemasta kyse.

No sun uniongelmat ovat olleet ilmeisesti aika vähäisiä, jos niihin on ratkaisuksi riittänyt melatoniini ja antihistamiini. Tuolla edellä puhuttiin vakavasta kroonisesta unettomuudesta, joka on aiheuttanut masennusta. 

Vierailija
120/232 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pösilöt. kirjoitti:

Ihmisillä on jokin outo tarve tehdä puhtaita haukkumisketjuja. Suututaan siitä, jos ketjuun syntyykin keskustelua jostakin aiheesta eikä se olekaan vain ap:n miehen haukkumista kusipääksi. Voithan sinä antaa panoksesi ketjuun ja jatkaa ap:n miehen nimittämistä miksi haluat. Mutta jos muille syntyy muitakin ajatuksia ja näkökulmia aiheen pohjalta, niin kyllä niitä voi tuoda esille. 

Ja se unirytmi, jos mikä kuuluu asiaan Ei mikään määräilyn tarve.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi