Mies ei "anna" valvoa ylhäällä kun hän itse menee nukkumaan. Onko kenelläkään muulla näin? Vai muuttuisiko mies?
Olen aika kokematon miesasioissa, mutta tämä tuntuu silti pahalta, oudolta. Tää mies siis vaatii aina minua kansaan sänkyyn nukkumaan kun hän itsekin menee nukkumaan. Siis silloinkin kun ei ole seksistä kyse. Meillä kuitenkin on käytössämme asunto, jossa makuuhuoneen oven saa kiinni ja esim. läppärillä tai puhelimella voisin olla kuulokkeiden kanssa hyvinkin äänettömästi. Mutta EI, kun miestä häiritsee ja hän ei saa nukuttua ellen makaa hiljaa vieressä.
Mieluiten kuulisin niitä menestystarinoita, että miten vastaavanlainen mies onkin tottunut siihen että kumppani elää hiljakseen asunnossa miehen ollessa jo nukkumassa. Inhoaa korvatulppia, niitä ei siis suostu käyttämään.
Kommentit (232)
Vierailija kirjoitti:
M82 kirjoitti:
Ihmiset käyvät myös vuorotöissä. Toiset tulee keskellä yötä töistä tai lähtee ja kaikkea siltä väliltä. Ei tuo ole normaalia että ihminen ei saa itse päättää koska menee nukkumaan ja herää. Mitähän määräilee jatkossa? Miten pukeudut, mitä syöt, mitä harrastat, koska tulet kotiin jne...
Mua huvittaa vuorotyöläisenä lukea näitä kirjoituksia. Voi saada helpolla sen käsityksen että suomessa se ainoa oikea työaika on 08~17. Oikeasti asiat eivät ole niin mustavalkoisia. Jos meen aamuvuoroon niin parasta mennä nukkumaan viimeistään kymmeneltä, joka toinen viikko iltavuoron jälkeen kotiudun vasta kello 23 jälkeen. Pitäskö ukko sillon herättää?
Tulin just töistä. Mieheni oli jo lähtenyt. Nukun siihen asti, kun hän tulee. Hän menee illalla nukkumaan, kun lähden töihin. Raukkaparka, ihan yksin joutuu nukahtamaan.
.
Keskustelun paikka. On tärkeä selvittää, mistä on kyse. Avauksessa oli mainittu vain nukkumaanmenosta. Mikä on aamuisin tilanne?
Naiset aina luulee, että kyllä se mies aikaa myöden muuttuu, vaan ei se muutu.
Miehet luulee, ettei nainen koskaan muutu, mutta kyllä se vaan valitettavasti muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihmisen luontainen rytmi muutu, vaikka hän menisi jonkun kanssa samanaikaisesti nukkumaan. Uni-valverytmiä ei voi synkronoida.
Kyllä unirytmiä pystyy muuttamaan, mutta se vain pitää tehdä vähitellen. Ei niin, että jos on tottunut menemään nukkumaan klo 01.00, niin sitten yhtäkkiä mennään jo klo 22.00, kun kumppani sitä vaatii. Muutos tehdään vähitellen. Puoli tuntia kerrallaan siirretään nukkumaanmenoa aikaisemmaksi ja vastaavasti herätään puoli tuntia aikaisemmin.
Tämä pitää paikkaansa. Tosin jotkut joutuvat tekemään muutoksen vieläkin pienemmissä erissä. Esimerkiksi 10-15 minuuttia kerrallaan. Mutta mahdollista se on. Itse olen kärsinyt kroonisesta unettomuudesta koko ikäni, ja se aina välillä laittaa unirytmini täysin sekaisin. Saatan nukahtaa vasta aamulla neljältä tai viideltä. Silloin ei auta, että yritän laakista muuttaa unirytmin takaisin, vaan pitää juurikin tuolla tavalla vähitellen siirtää nukahtamista normaalimpaan aikaan. Ja kyllähän monet ihmiset opettelevat aamuihmisiksi joko olosuhteiden pakosta tai omasta halustaan, vaikka aikaisemmin ovat olleet yökukkuajia. Kyllä unirytmiä todellakin voi muuttaa, jos haluaa.
Vastaat ikään kuin ap:lla olisi ongelma ja hänen velvollisuutensa olisi muuttaa tapojaan. Kyllä se on mies, jolla tässä on ongelma ja se ongelma on ylikorostunut tarve kontrolloida.
Enhän vastaa. Puhuin yleisesti. Ap tietenkin päättää itse, mitä haluaa tehdä. Mutta edellä kirjoittanut väitti, että unirytmin siirtäminen ei ole mahdollista ja tuo väite ei pidä paikkaansa. Kyllä unirytmiä voi siirtää ja monet niin tekevätkin.
Voi siirtää, joo, itsekin joudun siirtämään joka ikinen viikko. Valvon su-ma yön unettomana, samoin vielä ma-ti yöstä osan, ti-iltana olen niin poikki, että nukahdan, samoin ke- ja to-. Pe-iltana luontainen haluni valvoa voittaa jälleen ja valvon pe- ja la pikkutunneille saakka.
Olen aina ollut ilta- ja yöihminen. Graduni on kirjoitettu aamuyöllä. Lomilla menen aina nukkumaan vasta pikkutunneilla ja herään kymmenen aikoihin aamupäivällä. Ei se mihinkään muutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihmisen luontainen rytmi muutu, vaikka hän menisi jonkun kanssa samanaikaisesti nukkumaan. Uni-valverytmiä ei voi synkronoida.
Kyllä unirytmiä pystyy muuttamaan, mutta se vain pitää tehdä vähitellen. Ei niin, että jos on tottunut menemään nukkumaan klo 01.00, niin sitten yhtäkkiä mennään jo klo 22.00, kun kumppani sitä vaatii. Muutos tehdään vähitellen. Puoli tuntia kerrallaan siirretään nukkumaanmenoa aikaisemmaksi ja vastaavasti herätään puoli tuntia aikaisemmin.
No eikö olisi paljon helpompaa, että se toinen vain opettelee nukahtamaan yksin. Pelkkä tottumiskysymys se on. Naurettavaa, että toisen pitäisi alkaa muokkaamaan unirytmiään ja tekemisiään noin radikaalisti toisen käskystä. Toinen saa varmaan päättää myös, että nyt valvotaankin pidempään. ap ei saa mennä yksin nukkumaan väsyneenä, jos puoliso ei anna lupaa. pitääkö siihenkin vain sitten sopeutua?
Kyse oli siitä, onko unirytmin muuttaminen mahdollista. Kyllä on. En ottanut kantaa siihen, pitäisikö ap:n niin tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä pitää paikkaansa. Tosin jotkut joutuvat tekemään muutoksen vieläkin pienemmissä erissä. Esimerkiksi 10-15 minuuttia kerrallaan. Mutta mahdollista se on. Itse olen kärsinyt kroonisesta unettomuudesta koko ikäni, ja se aina välillä laittaa unirytmini täysin sekaisin. Saatan nukahtaa vasta aamulla neljältä tai viideltä. Silloin ei auta, että yritän laakista muuttaa unirytmin takaisin, vaan pitää juurikin tuolla tavalla vähitellen siirtää nukahtamista normaalimpaan aikaan. Ja kyllähän monet ihmiset opettelevat aamuihmisiksi joko olosuhteiden pakosta tai omasta halustaan, vaikka aikaisemmin ovat olleet yökukkuajia. Kyllä unirytmiä todellakin voi muuttaa, jos haluaa.
Kyllä ja ei, itse saatan onnistua nukahtamaan ajoissa mutta se tarkoittaa usein sitä, että herään aamuyöstä valvomaan. Jos taas nukahdan vähän ennen puoltayötä voi olla, että nukun koko yön hyvin. Millään en sitä heräämistä pysty estämään jos liian ajoissa nukahdan, sitä rytmiä en siis pysty muuttamaan.
Kyse ei ole mistään unirytmeistä vaan siitä että ihminen saa itse päättää oman nukkumaanmenonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaat ikään kuin ap:lla olisi ongelma ja hänen velvollisuutensa olisi muuttaa tapojaan. Kyllä se on mies, jolla tässä on ongelma ja se ongelma on ylikorostunut tarve kontrolloida.
Enhän vastaa. Puhuin yleisesti. Ap tietenkin päättää itse, mitä haluaa tehdä. Mutta edellä kirjoittanut väitti, että unirytmin siirtäminen ei ole mahdollista ja tuo väite ei pidä paikkaansa. Kyllä unirytmiä voi siirtää ja monet niin tekevätkin.
Voi siirtää, joo, itsekin joudun siirtämään joka ikinen viikko. Valvon su-ma yön unettomana, samoin vielä ma-ti yöstä osan, ti-iltana olen niin poikki, että nukahdan, samoin ke- ja to-. Pe-iltana luontainen haluni valvoa voittaa jälleen ja valvon pe- ja la pikkutunneille saakka.
Olen aina ollut ilta- ja yöihminen. Graduni on kirjoitettu aamuyöllä. Lomilla menen aina nukkumaan vasta pikkutunneilla ja herään kymmenen aikoihin aamupäivällä. Ei se mihinkään muutu.
Ethän sinä ole ikinä muuttanut unirytmiäsi, jos siirtelet nukkamaanmenoaikaa edes takaisin joka viikko. Ei tuo ole unirytmin muuttamista. Unirytmin siirtäminen on nimenomaan pitkä prosessi. Eli jos siirrät unirytmiäsi esim. tuon 15 minuuttia per vuorokausi, tarkoittaa se sitä, että viikon päästä olet siirtänyt unirytmiäsi 1 h 45 minuuttia aikaisemmaksi. Tarkoituksena ei ole rääkätä kroppaa vaihtelemalla jatkuvasti nukkumaanmenoaikaa, vaan totuttaa se vähitellen uuteen unirytmiin, jossa pysytään.
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole mistään unirytmeistä vaan siitä että ihminen saa itse päättää oman nukkumaanmenonsa.
Ei niin ja jos aplle olisi helppo muuttaa unirytmiään niin sittenhän se olisi jo tapahtunut eikä ongelmaa olisi kun ap menisi mielellään petiin jo ajoissa.
Vaikka epäilen, että esiin nousisi joku muu kontrollointitapa.
Kyllä minäkin toivon, että mies tulisi minun kanssani samaan aikaan nukkumaan, mutta minä sentäs tiedostan, että en voi kontrolloida toista ihmistä..
Noissa ensimmäisissä parisuhteissa on tosiaan se ongelma, että ei tiedetä, mikä on toiselta normaalia ja mikä ei. Eli ap:lle täältäkin painava sana: toisen ihmisen kontrolloiminen ei ole normaalia. Se vain lisääntyy ajan myötä.
Totta kai toiveita saa esittää, mutta jos toinen vastaa kieltävästi, niin se pitää hyväksyä. Minkäänlainen pakottaminen, syyllistäminen uhkailusta puhumattakaan EI ole normaalia. Älä sitoudu sellaiseen parisuhteeseen. Ja tämä tulee syvällä kokemuksen rintaäänellä.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai saa päättää omasta nukkumaanmenosta. Mutta ei silti tarvitse levitellä valheita ja väittää ettei unirytmin muuttaminen ole mahdollista.
Mä en oikeasti kykene muuttamaan unirytmiäni. Viivästynyt unirytmi ollut jo alle kouluikäisestä lähtien. Nytkin olen yli kuukauden saikulla unettomuuden takia, sain yöllä nukuttua 3h ja sitten unet loppu.
Henkistä väkivaltaa pakottaa toinen samaan unirytmiin.
En koskaan huomannut ajatella, että kyse voisi olla kontrolloimisesta, kun ensimmäisessä suhteessani mies halusi mun olevan vierellään, kun nukahti. Pidin suloisena juttuna. Tosin se ei pannut pahakseen jos hiivin puuhailemaan omiani sen nukahdettua eikä sillä kestänyt kuin hetken saada unta.
Vierailija kirjoitti:
En koskaan huomannut ajatella, että kyse voisi olla kontrolloimisesta, kun ensimmäisessä suhteessani mies halusi mun olevan vierellään, kun nukahti. Pidin suloisena juttuna. Tosin se ei pannut pahakseen jos hiivin puuhailemaan omiani sen nukahdettua eikä sillä kestänyt kuin hetken saada unta.
Ei se välttämättä olekaan, jos kyse on yksittäisestä asiasta. Mutta yleensä vaativa ihminen on vaativa kaikessa muussakin. Asia on kontrollointia, jos kielteistä asiaa ei hyväksy, vaan pakotetaan toinen toimimaan tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ja ei, itse saatan onnistua nukahtamaan ajoissa mutta se tarkoittaa usein sitä, että herään aamuyöstä valvomaan. Jos taas nukahdan vähän ennen puoltayötä voi olla, että nukun koko yön hyvin. Millään en sitä heräämistä pysty estämään jos liian ajoissa nukahdan, sitä rytmiä en siis pysty muuttamaan.
Niin, eli edelleen: unirytmin siirtämisessä ei ole kyse siitä, että satunnaisesti mennään nukkumaan aikaisemmin ja sitten taas toisena iltana myöhemmin. Unirytmin siirtäminen tarkoittaa sitä, että keho totutetaan uuteen unirytmiin vähitellen. Jos menet nukkumaan nyt klo 00.00, ja tavoitteenasi on klo 22.00 nukkumaan meneminen, niin 15 minuutin totuttamisella olisit tavoitteessasi 8 vuorokauden päästä. Jos 15 minuuttiakin on liian iso heitto, niin sitten teet sen 10 minuutin erissä ja vastaavasti pääset tavoitteesi 12 vuorokauden päästä. Jos sekin on liikaa, niin kokeilet 5 minuutin siirtoa, jolloin olisit tavoitteessasi 24 vuorokauden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella ihmisellä on oma luontainen unirytminsä josta poikkeaminen heikentää unen laatua.
Eli voi muuttaa, mutta terveellistä se ei ole jos kovin kauas omasta luonnollisesta rytmistään päätyy.
Minulla esimerkiksi mitattiin unen laatua kun tein 6.15-14.45 töitä ja kävi ilmi että vaikka nukuin säännöllisesti 7 ja puoli tuntia yössä, syvää unta ei ollut käytännössä ollenkaan. Ihmekös että olin ihan sumussa koko ajan. Ja tein tuota työtä muutaman vuoden eli olin kyllä sinänsä sopeutunut aikaiseen unirytmiin niissä rajoissa missä pystyin.
Mies nyt kuitenkin on herra talossa ja määrää näin ollen myös nukkumaanmenoajat. Ole tyytyväinen, että miehelläsi on aikainen nukkumaanmenoaika sen sijaan, että komentaisi sinua esim. valvomaan aamuviiteen seuranaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ethän sinä ole ikinä muuttanut unirytmiäsi, jos siirtelet nukkamaanmenoaikaa edes takaisin joka viikko. Ei tuo ole unirytmin muuttamista. Unirytmin siirtäminen on nimenomaan pitkä prosessi. Eli jos siirrät unirytmiäsi esim. tuon 15 minuuttia per vuorokausi, tarkoittaa se sitä, että viikon päästä olet siirtänyt unirytmiäsi 1 h 45 minuuttia aikaisemmaksi. Tarkoituksena ei ole rääkätä kroppaa vaihtelemalla jatkuvasti nukkumaanmenoaikaa, vaan totuttaa se vähitellen uuteen unirytmiin, jossa pysytään.
Mitä kohtaa et osannut lukea? Olen ilta- ja yövirkku. Voin muuttaa unirytmiäni mutta en voi enkä edes halua yrittää muuttaa biologista rytmiäni. Miksi pitäisi? Minusta olisi ihan kamalaa tuhlata viikonloppu- ja lomaillat menemällä nukkumaan iltakymmeneltä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en oikeasti kykene muuttamaan unirytmiäni. Viivästynyt unirytmi ollut jo alle kouluikäisestä lähtien. Nytkin olen yli kuukauden saikulla unettomuuden takia, sain yöllä nukuttua 3h ja sitten unet loppu.
Henkistä väkivaltaa pakottaa toinen samaan unirytmiin.
Yhdistät nyt kaksi eri ongelmaa samaksi asiaksi. Unettomuus ja unirytmi. Jos kärsit unettomuudesta ja univelkaa on kasaantunut valtavasti, niin tärkeintä on nukkua vähänkin, jos vain pystyy, riippumatta ajasta. Tai vaihtoehtoisesti yrität nukkua ja lisätä unen määrää unilääkkeen avulla, jolloin unen ajankohtaa voi myös säädellä. Mutta jos ihminen nukkuu riittävästi ja haluaa vain siirtää unirytmiään, niin kyllä se on mahdollista kunhan sen tekee vähitellen.