Mies ei "anna" valvoa ylhäällä kun hän itse menee nukkumaan. Onko kenelläkään muulla näin? Vai muuttuisiko mies?
Olen aika kokematon miesasioissa, mutta tämä tuntuu silti pahalta, oudolta. Tää mies siis vaatii aina minua kansaan sänkyyn nukkumaan kun hän itsekin menee nukkumaan. Siis silloinkin kun ei ole seksistä kyse. Meillä kuitenkin on käytössämme asunto, jossa makuuhuoneen oven saa kiinni ja esim. läppärillä tai puhelimella voisin olla kuulokkeiden kanssa hyvinkin äänettömästi. Mutta EI, kun miestä häiritsee ja hän ei saa nukuttua ellen makaa hiljaa vieressä.
Mieluiten kuulisin niitä menestystarinoita, että miten vastaavanlainen mies onkin tottunut siihen että kumppani elää hiljakseen asunnossa miehen ollessa jo nukkumassa. Inhoaa korvatulppia, niitä ei siis suostu käyttämään.
Kommentit (232)
Vierailija kirjoitti:
Itse en pysty ollenkaan nukkumaan jos samassa asunnossa on toinen hereillä. Mutta en kyllä halua muutenkaan asua kenenkään kanssa yhdessä.
Mikset? Siis jos joku sinulle tuttukin on hereillä? Hänhän voi sitten herättää sinut, jos tapahtuu jotakin. Eikö se tuntuisi juurikin turvallisemmalta?
Vierailija kirjoitti:
"en osaa nukahtaa jos toinen on hereillä" tarkoittaa suomeksi: "epäilen, että petät minua netissä, kun nukun ja haluan kontrolloida tekemisiäsi siten, että tulet samaan aikaan sänkyyn makaamaan kanssani ilman puhelinta / läppäriä"
Juuri näin. Miksi ap käyttäydyt kuin mies olisi isäsi? Alkoiko tämä vasta muutettuanne yhteen? Sitä ennenhän olitte tietysti seurustelleet niin pitkään, että olisit tiennyt jos hän olisi tällaista vaatinut, eikö niin? Vai muutitteko yhteen heti alkuhuumassa, kun oli vain ihanaa ettei mieskulta voinut olla hetkeäkään ilman sinua?
erittäinpettynyt kirjoitti:
Kyse ei ole siitä, etteikö osaisi nukahtaa ilman minua vaan siitä, että hän ei pysty nukkumaan jos nainen "elää" asunnossa hänen nukkuessaan. Vaikka kyse tosiaan olisi tässä tapauksessa siitä, että olen kuulokkeilla läppärillä tai puhelimella. Hän matkustaa paljon, joten helposti nukkuu ilman minua. Kyse on tuosta toisesta asiasta.
Eniten ihmetyttää, että hän on vieläpä suurperheestä, jossa ei ole koskaan saanut omaa huonetta. Luulisi meluunkin tottuneen, mutta ei!
Ap
No ihminenhän on nukkuessaan tai muuten tajuttomana ollessaan hyvin puolustuskyvytön. Onko hänelle tehty jotakin kun hän on nukkunut ja kokee sen vuoksi nukkumisen hereillä olevien seurassa mahdottomaksi? Jotain källejä tai muuta, mikä on sitten aiheuttaneet jonkinlaisen trauman, pelon, jota ei ehkä itse tajuakaan?
Voi voi, miksi ihmiset ei mene naimisiin ennenkuin muuttaa yhteen?
En usko että kyse on siitä etteikö mies saisi nukahdetuksi, vaan siitä ettei voi kontrolloida ja valvoa tekemisiäsi tiedottomassa tilassa samalla kun sinä olet valveilla. Lähde pois ja äkkiä, tuo on todella iso punainen lippu.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihmisen luontainen rytmi muutu, vaikka hän menisi jonkun kanssa samanaikaisesti nukkumaan. Uni-valverytmiä ei voi synkronoida.
Kyllä unirytmiä pystyy muuttamaan, mutta se vain pitää tehdä vähitellen. Ei niin, että jos on tottunut menemään nukkumaan klo 01.00, niin sitten yhtäkkiä mennään jo klo 22.00, kun kumppani sitä vaatii. Muutos tehdään vähitellen. Puoli tuntia kerrallaan siirretään nukkumaanmenoa aikaisemmaksi ja vastaavasti herätään puoli tuntia aikaisemmin.
Haiskahtaa aika paljon ihmiseltä joka halua kontrolloida ja määräillä muita. :( kuulostaa todella pahalta. Minkä ikäinen mies on? Jos on parikymppinen niin ehkä vain vielä vähän tollo mutta arveluttaa sekin. Jos vanhempi vaikka jo 30v päällä niin vielä huolestuttavampaa. Ole varuillasi nyt...
Jos ap on ruutuaddikti, joka valvoo aamuyöhön, jos ukko ei komenna nukkumaan?
Kömpii sitten aamu kolmelta ukon viereen ja haluaa seksiä.
Ihmiset käyvät myös vuorotöissä. Toiset tulee keskellä yötä töistä tai lähtee ja kaikkea siltä väliltä. Ei tuo ole normaalia että ihminen ei saa itse päättää koska menee nukkumaan ja herää. Mitähän määräilee jatkossa? Miten pukeudut, mitä syöt, mitä harrastat, koska tulet kotiin jne...
Vierailija kirjoitti:
Jos ap on ruutuaddikti, joka valvoo aamuyöhön, jos ukko ei komenna nukkumaan?
Kömpii sitten aamu kolmelta ukon viereen ja haluaa seksiä.
Ap ei ole millään tavalla ilmaissut haluavansa seksiä aamukolmelta.
Minua ihan oikeasti ihmetyttää, kuinka tällainen asia ei käy ilmi jo seurusteluaikana. Tässäkin tapauksessa olisi ollut helpompi olla muuttamatta yhteen, niin ei olisi tuotakaan ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla samanlainen mies. Odottelee aikansa ja kun sillä menee hermot, heittää mun petivaatteet ulos ovesta ja lyö oven mielenosoituksellisesti kiinni. Sitten valittaa, että helppoahan se sun on, kun ei tarvi herätä aikaisin, vaikka herääkin samaan aikaan, mutta saan nukkua jos väsyttää, kun en ole työelämässä.
Nykyään yritän vaan mennä sänkyyn vaikka ei väsytäkään aina, että mies saa unen. Saatan sitten yöllä hipsiä ylhäällä, kun ei uni tule. Siitäkin kyllä suuttuu, jos olen häipynyt sängystä ja hän herää. Ei se mihinkään muutu.Miksi yhä jatkat tämän kultakimpaleen kanssa? Älä vaan sano, että ”koska se on muuten niin ihana ja sovitaan täydellisesti yhteen”, koska tuskin tuollainen määräilija ja suuttuja on muutenkaan kovin mukava tai kohtuullinen kumppani.
Esim. siksi, että hän on toisissa asioissa hyvin kärsivällinen ihminen. Meillä on lapsia ja minulla on mt-ongelmia, joten on viisasta olla yhdessä eikä rikkoa perhettä. On vain sopeuduttava molempien toisen outouksiin. Luulen, että lapset tarvitsevat omalla tavallaan molempia kaikesta huolimatta. Nykyään vointini on hyvä, mutta en uskoisi pärjääväni yksin tai se olisi ainakin vaikeaa.
Teille sopisi erilliset makuuhuoneet, jos on hyvin erilaiset uni- ja elämänrytmit.
Ja vaikka nyt tuntuu, että yhdessäolo on paras ratkaisu, niin miettisin kyllä, pahentaako tuo suhde mt-ongelmiasi ja kuntoutuisitko sitten kuitenkin paremmin, jos olisit omillasi. Ei kuulosta hyvältä, että hän syyllistää sinua siitä, että olet työelämän ulkopuolella (ilmeisesti sairautesi vuoksi?) ja purkaa sinuun tuolla tavalla turhautumistaan. Toki jos hänellä on univelkaa, niin se saattaa vaikuttaa mielialaan: on ärtyisämpi kuin normaalisti olisi. Mutta itsehän sen tiedät, johtuuko tuo käytös vain unettomuudesta vai onko se pysyvämpi ominaisuus ja hän kokee, että saa kohdella sinua ns. alempiarvoisena.
M82 kirjoitti:
Ihmiset käyvät myös vuorotöissä. Toiset tulee keskellä yötä töistä tai lähtee ja kaikkea siltä väliltä. Ei tuo ole normaalia että ihminen ei saa itse päättää koska menee nukkumaan ja herää. Mitähän määräilee jatkossa? Miten pukeudut, mitä syöt, mitä harrastat, koska tulet kotiin jne...
Mua huvittaa vuorotyöläisenä lukea näitä kirjoituksia. Voi saada helpolla sen käsityksen että suomessa se ainoa oikea työaika on 08~17. Oikeasti asiat eivät ole niin mustavalkoisia. Jos meen aamuvuoroon niin parasta mennä nukkumaan viimeistään kymmeneltä, joka toinen viikko iltavuoron jälkeen kotiudun vasta kello 23 jälkeen. Pitäskö ukko sillon herättää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihmisen luontainen rytmi muutu, vaikka hän menisi jonkun kanssa samanaikaisesti nukkumaan. Uni-valverytmiä ei voi synkronoida.
Kyllä unirytmiä pystyy muuttamaan, mutta se vain pitää tehdä vähitellen. Ei niin, että jos on tottunut menemään nukkumaan klo 01.00, niin sitten yhtäkkiä mennään jo klo 22.00, kun kumppani sitä vaatii. Muutos tehdään vähitellen. Puoli tuntia kerrallaan siirretään nukkumaanmenoa aikaisemmaksi ja vastaavasti herätään puoli tuntia aikaisemmin.
No eikö olisi paljon helpompaa, että se toinen vain opettelee nukahtamaan yksin. Pelkkä tottumiskysymys se on. Naurettavaa, että toisen pitäisi alkaa muokkaamaan unirytmiään ja tekemisiään noin radikaalisti toisen käskystä. Toinen saa varmaan päättää myös, että nyt valvotaankin pidempään. ap ei saa mennä yksin nukkumaan väsyneenä, jos puoliso ei anna lupaa. pitääkö siihenkin vain sitten sopeutua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta kuulostaa hyvältä mennä yhtä aikaa nukkumaan. Silloin ollaan samanrytmisiä. Nukahdetaan ja herätään samaan aikaan. Seksin harrastaminenkin on helppoa, kun ollaan sängyssä samaan aikaan.
Sitten ap voi vaatia että mies valvoo tasan niin pitkään että ap alkaa nukuttamaan. Mikä oikeus miehellä on vaatia että silloin mennään nukkumaan kun hän haluaa. Mennään silloin nukkumaan kun ap haluaa.
Ap, ukko valvomaan ja odottamaan kun sua rupeaa nukuttamaan.
Eri rytmisyys ei ole ok. Jos on iso talo, niin sitten. Mutta pienessä kerrostaloasunnossa, jossa toinen nukkuu ja toinen kolistelee valveilla -ei toimi.
Ihan hyvin toimii, sen jäka jää valvomaan, täytyy vain olla kolistelematta. Jos nukkumaan menijä on herkkäuninen, sitten korvatulpat kehiin.
Meillä mies jää useimmiten valvomaan. Jos mennään yhtäaikaa, en saa nukutuksi kuorsauksen takia. Ollaan illan virkkuja molemmat, mutta mulla aikaisempi lähtö aamulla, joten menen aiemmin nukkumaan. Kun ehdin nukahtaa, kuorsaus ei yleensä haittaa.
En voisi kuvitella tilannetta jossa saisin valvoa ja mies pakottaisi mut nukkumaan samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä pitää paikkaansa. Tosin jotkut joutuvat tekemään muutoksen vieläkin pienemmissä erissä. Esimerkiksi 10-15 minuuttia kerrallaan. Mutta mahdollista se on. Itse olen kärsinyt kroonisesta unettomuudesta koko ikäni, ja se aina välillä laittaa unirytmini täysin sekaisin. Saatan nukahtaa vasta aamulla neljältä tai viideltä. Silloin ei auta, että yritän laakista muuttaa unirytmin takaisin, vaan pitää juurikin tuolla tavalla vähitellen siirtää nukahtamista normaalimpaan aikaan. Ja kyllähän monet ihmiset opettelevat aamuihmisiksi joko olosuhteiden pakosta tai omasta halustaan, vaikka aikaisemmin ovat olleet yökukkuajia. Kyllä unirytmiä todellakin voi muuttaa, jos haluaa.
Kyllä se uni vaan maistuu paremmalta kun tyttis vieressä ja voi ottaa lusikkaan nukkumaan 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä pitää paikkaansa. Tosin jotkut joutuvat tekemään muutoksen vieläkin pienemmissä erissä. Esimerkiksi 10-15 minuuttia kerrallaan. Mutta mahdollista se on. Itse olen kärsinyt kroonisesta unettomuudesta koko ikäni, ja se aina välillä laittaa unirytmini täysin sekaisin. Saatan nukahtaa vasta aamulla neljältä tai viideltä. Silloin ei auta, että yritän laakista muuttaa unirytmin takaisin, vaan pitää juurikin tuolla tavalla vähitellen siirtää nukahtamista normaalimpaan aikaan. Ja kyllähän monet ihmiset opettelevat aamuihmisiksi joko olosuhteiden pakosta tai omasta halustaan, vaikka aikaisemmin ovat olleet yökukkuajia. Kyllä unirytmiä todellakin voi muuttaa, jos haluaa.
Vastaat ikään kuin ap:lla olisi ongelma ja hänen velvollisuutensa olisi muuttaa tapojaan. Kyllä se on mies, jolla tässä on ongelma ja se ongelma on ylikorostunut tarve kontrolloida.
erittäinpettynyt kirjoitti:
Kyse ei ole siitä, etteikö osaisi nukahtaa ilman minua vaan siitä, että hän ei pysty nukkumaan jos nainen "elää" asunnossa hänen nukkuessaan. Vaikka kyse tosiaan olisi tässä tapauksessa siitä, että olen kuulokkeilla läppärillä tai puhelimella. Hän matkustaa paljon, joten helposti nukkuu ilman minua. Kyse on tuosta toisesta asiasta.
Eniten ihmetyttää, että hän on vieläpä suurperheestä, jossa ei ole koskaan saanut omaa huonetta. Luulisi meluunkin tottuneen, mutta ei!
Ap
Ei millään pahalla ap, mutta ei kuullosta terveeltä toi.
Minulla OLI tuollainen mies. Paljastui pahimman luokan pettäjäksi ja kaksoiselämän eläjäksi. Ilmeisesti työajan seksisessiot väsyttivät niin paljon, että oli pakko mennä nukkumaan ajoissa. Jälkeenpäin tietysti ymmärsin tämän asiayhteyden, miksi hän halusi ajoissa nukkumaan ilman seksiä tai läheisyyttä.
"en osaa nukahtaa jos toinen on hereillä" tarkoittaa suomeksi: "epäilen, että petät minua netissä, kun nukun ja haluan kontrolloida tekemisiäsi siten, että tulet samaan aikaan sänkyyn makaamaan kanssani ilman puhelinta / läppäriä"