Mies ei "anna" valvoa ylhäällä kun hän itse menee nukkumaan. Onko kenelläkään muulla näin? Vai muuttuisiko mies?
Olen aika kokematon miesasioissa, mutta tämä tuntuu silti pahalta, oudolta. Tää mies siis vaatii aina minua kansaan sänkyyn nukkumaan kun hän itsekin menee nukkumaan. Siis silloinkin kun ei ole seksistä kyse. Meillä kuitenkin on käytössämme asunto, jossa makuuhuoneen oven saa kiinni ja esim. läppärillä tai puhelimella voisin olla kuulokkeiden kanssa hyvinkin äänettömästi. Mutta EI, kun miestä häiritsee ja hän ei saa nukuttua ellen makaa hiljaa vieressä.
Mieluiten kuulisin niitä menestystarinoita, että miten vastaavanlainen mies onkin tottunut siihen että kumppani elää hiljakseen asunnossa miehen ollessa jo nukkumassa. Inhoaa korvatulppia, niitä ei siis suostu käyttämään.
Kommentit (232)
Mulla oli aikanaan toisinpäin. Tuntuu ihan hyvältä nykyään kun saa kukkua miten haluaa aamuyöhön asti.
mies51v
Vierailija kirjoitti:
Minä se vasta olen vaikea tapaus, kun olen sekä illan- ja aamuvirkku. Menen myöhään nukkumaan ja herään joka aamu klo 6 riippumatta mihin aikaan menen nukkumaan. En ole käyttänyt herätyskelloa enää vuosikausiin, kun on tuo sisäinen herätyskello. Olen yrittänyt opetella mennä nukkumaan aiemmin, mutta ei vaan uni tuli, joten luovutin, koska ei tästä itselle ole olut mitään haittaa ja vaivaa.
Ihmisillä on erilainen unentarve. Miksi stressata, jos kuitenkin olo ihan hyvä noilla unilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi vittu mitä läheisriippuvaisia ihmisiä täällä on.
Mä vetäisin kuonoon jos mun ukko aökais tuollaisia vaatimaan ja hän saisi vetää mua, jos samaa vaatisin.
Eihän tuollaisessa suhteessa voi edes hengittää.
Mitäs sitten kun/ jos tulee lapsia?
Heistä lähtee ääntä. Vauvan yöitkut.
Pitääkö teinienkin nukkua isäpapan syklin mukaan.
Sun ukkos ei kontrollifriikiydestään eroonnkoskaan pääse.
Potkaise se pellolle tai lähde itse.Ihailen sunkaltaista naista.
Hyvä itsetunto. Oot varmaan aika villikissa.
M 38
Miauu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopikaa niin, että menet hetkeksi sylittelemään ja poistut sitten hiirenhiljaa. Yhteinen hempeä iltahetki tekee hyvää suhteelle. Toki voisit myös koettaa muuttaa rytmiä samaksi, tutkitusti iltayön uni on hyväksi koska se on tärkeää syvää unta. On kuitenkin kohtuutonta vaatia, että sinun olisi pakko maata tuntikausia hiljaa valveilla hänen vieressään tekemättä mitään, jos unirytmin kääntäminen ei onnistu.
Sylittelemään😆 herranjumala. En kyllä " sylittele" aikuista äijää. Menköön äitinsä syliin.
Minä sylittelen lapsiani ja nain mieheni kanssa.
Eri aikaan tosin.
Aijaijai...epäilen että tämä sama villikissa täällä jälleen. Oot kiinnostava tapaus
M38
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä se vasta olen vaikea tapaus, kun olen sekä illan- ja aamuvirkku. Menen myöhään nukkumaan ja herään joka aamu klo 6 riippumatta mihin aikaan menen nukkumaan. En ole käyttänyt herätyskelloa enää vuosikausiin, kun on tuo sisäinen herätyskello. Olen yrittänyt opetella mennä nukkumaan aiemmin, mutta ei vaan uni tuli, joten luovutin, koska ei tästä itselle ole olut mitään haittaa ja vaivaa.
Ihmisillä on erilainen unentarve. Miksi stressata, jos kuitenkin olo ihan hyvä noilla unilla?
Ajattelin saavani liian vähän unta, mutta en stressaa enää kun asia on nyt vain näin eikä tästä ole mitään haittaa minulle. Olen pirteä kuin peipponen aamuisin.
Vierailija kirjoitti:
Kontrolloiva henkilö on kontrolloiva henkilö. Ei se siitä mihinkään muutu. Korkeintaan pahenee. Kohta et saa poistua kotoakaan, koska mies ei osaa olla yksin. Jos olisin sinä, lähtisin nyt kun et vielä ole liian aivopesty. Nimimerkillä hieman vastaavasta kokemusta on.
40 vuotta kesti minulla ennenkuin tajusin poistua takaovesta enkä taakseni kattonut. Nyt muutama vuosi yksineloa ja todellakin nautin, ei ole kukaan komentamassa nukkumaan. Älä mieti liian kauan, juokse kun vielä voit.
Mun on vaikea nukkua, jos joku muu on hereillä. En tiedä, mistä tämä johtuu, mutta näin on ollut ainakin koko aikuisikäni. En pelkää mitään tai kaipaa ketään viereeni nukahtamisen hetkellä, oikeastaan nukahdan ja nukun parhaiten yksin, siis niin, ettei muu perhe ole kotona. En vaan jotenkaan osaa olla kuuntelematta ja jotenkin analysoimatta pieniäkin ääniä tai jopa niiden puutetta (”Nyt se taitaa mennä hammaspesulle, kohta varmaan tulee nukkumaan” tai ”nukahtikohan se nyt sohvalle läppärin ääreen, kun on niin hiljaista”).
Raivostuttavaa, kun kuitenkin tarvitsen unta miestä enemmän. Aamulla mun unta taas ei häiritse mikään, pystyn nukkumaan, vaikka koko suku tanssisi sängyn ympärillä. On tää ihmisen pää outo laitos!
Jos tämä olisi itselleni tuntematon vaiva, väittäisin, että kyseessä on joko kontrollintarve (kotona ei saa tapahtua mitään, mistä ei tiedä) tai epämääräistä pelkoa nukkua ja olla siten tavallaan haavoittumaisimmillaan toisen edessä. En usko, että itselläni on kyse kummastakaan, mutta on kai se mahdollista, että esimerkiksi pelkään jotenkin alitajuisesti, vaikken sitä tunnistakaan.
Minä en ainakaan alkaisi muuttaa rytmiäni vain siksi, että mies haluaa niin. Minä olen vuorotyössä, mies päivätyössä. Synkronointi olisi pusikkoon rysähtänyt idea jo alkuunsa.
Yhteistä aikaa vietetään sitten kun ollaan kumpikin hereillä. Kyllä miehesi saa nyt vain luvan tottua siihen että menee yksin nukkumaan. Aikuinen ihminen. Kaikkeen kyllä tottuu.
Haluaa kontrolloida sinua. Pelkää, että viestittelet muiden kanssa.
Jos jompikumpi meistä haluaa valvoa myöhempään, nukkuu toisessa huoneessa, että ei häiritse herkkäunista.
Yksinkertaista.
Ei tuollaisen takia erota tarvitse!
Minulla samanlainen mies, muutin omaan makuuhuoneeseen muutaman vuoden jälkeen. Yritti sitten hätistää mua sinne aina kun itse meni nukkumaan. Nykyään ei edes yritä, koska tietää etten tottele. Yhdessä nyt oltu 12v.
Mun miehellä on ollut nuoruudesta asti toi sama juttu, että ei pysty nukkumaan jos samassa asunnossa joku muu/muut on hereillä. Ei ole mitään merkitystä sillä, että toinen olisi ihan hipihiljaa kun se on vaan kuulemma se ajatus.
Jos mies menee nukkuun ja mä jään katsomaan vaikka telkkaria niin viimeistään tunnin päästä se huutelee, että tulisitko jo nukkumaan. Sitten kun meen nukkumaan niin simahtaa heti siihen viereen.
Jos teillä muuten menee hyvin niin suosittelen nukkumaan eri huoneissa.
Vierailija kirjoitti:
Mun miehellä on ollut nuoruudesta asti toi sama juttu, että ei pysty nukkumaan jos samassa asunnossa joku muu/muut on hereillä. Ei ole mitään merkitystä sillä, että toinen olisi ihan hipihiljaa kun se on vaan kuulemma se ajatus.
Jos mies menee nukkuun ja mä jään katsomaan vaikka telkkaria niin viimeistään tunnin päästä se huutelee, että tulisitko jo nukkumaan. Sitten kun meen nukkumaan niin simahtaa heti siihen viereen.
Yhdessä kenenkään kanssa asumisen on oltava tuollaiselle ihmiselle todella stressaavaa. Tuosta ongelmasta kannattaisi todella opetella eroon, ihan miehen itsensäkin vuoksi. Voi tulla aika, kun talossa on aina joku joka valvoo myöhään, olitpa se sinä, teini tai vanhainkodin asuintoveri.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinnosta, millainen miehesi muuten on? Itsekäs/epäitsekäs? Kontrolloiva?
No joo, miehellä on jotain traumoja taustalla kun ei voi nukkua ilman sinua. Hylkäämisen/yksinjäämisen tunnelukkoja yms. Neuvo hakemaan apua ja selvittämään mistä johtuu. Syyt yleensä voivat löytyä menneisyydestä tai lapsuudesta.
Erään tutun entisessä parisuhteessa vaimokkeensa ei mennyt nukkumaan ennen miestään, vaikka oli väsynyt, vaan jäi "kyttäämään", mitä mies tekee, kunnes menivät lopulta yhdessä nukkumaan. Kontrollointia tuokin mielestäni. Tai sitten vakavaa läheisriippuvuutta, jos ei sen vertaa pysty elämään omaa elämäänsä, että menisi itsekseen nukkumaan, kun on väsynyt.
Se on hienoa mennä yksin nukkumaan, päivästä toiseen, vuodesta toiseen.
Miettikääs naiset miltä tuntuu / tuntuisi jos mies jäisi aina olut kourassa kanssa pelaamaan kun te menette nukkumaan.
Ei tässä mistään herkkäunisuudesta ole kyse, vaan mustasukkaisuudesta. Hän luulee, että olet netissä muiden miesten kanssa.
Jättäisin sian, jos jatkuu.