11-vuotiaan menkat alkoi ja tuli kauhea itkukohtaus :(
Ollaan puhuttu menkka-asioista useampaan kertaan ja oon hankkinut siteitä tytölle omaan kaappiin ja näyttänyt miten niitä käytetään, sanonut että alkavat varmaan kohta. No tänään alkoi, tyttö kertoi asian ja rupesi itkemään. Halattiin ja rauhoittelin lasta ja sitten neuvoin vielä kerran siteitten käytön. No siinä kohdassa tyttö rupesi itkemään uudelleen, että hän ei halua että ne alkaa jo nyt. Juteltiin ja tyttö rauhoittui. Mut sitten taas alkoi itku ja protesti että hän vihaa menkkoja ja vaan yhdellä heidän luokan tytöllä jo alkaneet ja hän on toka. Nyt hän on rauhallinen mut selvästi jotenkin shokissa edelleen. Mitähän voisin vielä tehdä - kun toisaalta en halua tehdä asiasta liian isoa numeroakaan. Miten kauan teidän muitten tytöt on poteneet asiaa? Onko tullut jotain raivareita tai itkuja menkkoihin liittyen?
Kommentit (126)
Vaikka olin kyllä tietoinen menkoista, niin muistan kuinka kamalalta se tuntui 12v, kun alkoi. Kyllä siinä itku pääsi.
Aloitus on jo usean vuoden takaa, mutta aihe on aina ajankohtainen.
Menkkojen alkamisesta tai niistä yleensä ei voi puhua, koska ne on LUONNOTTOMIA asioita ja SALAISUUKSIA, eikä mysteeriä saa avata koskaan, koska muutenhan ne olisivat yhtä luonnollisia kuin mikä tahansa välttämättä elämässä kaikille tapahtuva asia, eikä niihin liittyvista traumoista saisi kärsiä koko ikäänsä.
Siis mitä ihmettä, alkaako tytöillä nykyään menkat jo 11-vuotiaana? Sairasta..
Juhlistakaa asiaa jotenkin! Tyttö tarvitsee hemmottelua
Tyypillinen reaktio? En ole koskaan kuullut kenenkään reagoivan kuukautisiin noin, mutta tämän ketjun mukaan olisikin tyypillistä?
Minun elinpiirissäni kuukautisten alkaminen on ollut joko ihan neutraali tai jännittävä/positiivinen asia. Sellainen josta tytöt puhuu keskenään ja odottelee milloin alkaa. Sitten kun alkaa, niin heti kavereiden kesken puhumaan jne.
Mitä jos tyttö alkaisi vain syömään pillereitä? Aika paha että jo tuossa iässä alkaa tuhlaamaan munasoluja. Liekö yhtäkään jäljellä kun on 30v?
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olin kyllä tietoinen menkoista, niin muistan kuinka kamalalta se tuntui 12v, kun alkoi. Kyllä siinä itku pääsi.
Mulle tuli menkat 12-vuotiaana ja silloin ajattelin, että nyt ne sitten tuli enkä itkenyt yhtään, kun se mielestäni oli ihan luonnollista saada menkat tuohon ikään.
V.... mitä lässynlääpas...kaa X"""""DDDDDDD
Vierailija kirjoitti:
11v.on vielä aika lapsi ja varmasti tuntuu melkoiselle muutokselle kun menkat alkaa. Ja mitä itse muistelen niin kyllä itketti joka kuukausi pienetkin vastoinkäymiset menkkojen aikaan ja kesti tottua ajatukseen että ne menkat on joka kuukausi vuosia eteenpäin halusi tai ei.
Harvoin ne joka kuukausi tulee alussa. Minulla alkoi 13v ja toiset tuli puolen vuoden päästä ja sitten noin vuoden parin kuukauden välein, kunnes aikuisiällä kierto tasan 28vrk.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillinen reaktio? En ole koskaan kuullut kenenkään reagoivan kuukautisiin noin, mutta tämän ketjun mukaan olisikin tyypillistä?
Minun elinpiirissäni kuukautisten alkaminen on ollut joko ihan neutraali tai jännittävä/positiivinen asia. Sellainen josta tytöt puhuu keskenään ja odottelee milloin alkaa. Sitten kun alkaa, niin heti kavereiden kesken puhumaan jne.
Nimenomaan ihan neutraali asia, josta puhuttiin jo etukäteen, että milloinkahan ne alkaa. Kukaan ei itkenyt eikä järkyttynyt, kun ne sitten alkoi.
Muistan että panetti ihan helve..sti mutten ole paritellut vielä nyt 20v myöhemminkään :/
Vierailija kirjoitti:
Hyvin on tyttö tästä tunnistettavissa juu. Ja nyt kaikki tietävät, mikä on tilanne, voi ei.
Joo tosi hyvin on tunnistettavissa yli 3 vuotta vanhasta ketjusta. Ettei vain sulla ois harhoja ja kuvittelet tunnistavasi jonkun tutun 11-vuotiaan tytön, vaikka aloituksen tyttö on jo nykyään 14.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
11v.on vielä aika lapsi ja varmasti tuntuu melkoiselle muutokselle kun menkat alkaa. Ja mitä itse muistelen niin kyllä itketti joka kuukausi pienetkin vastoinkäymiset menkkojen aikaan ja kesti tottua ajatukseen että ne menkat on joka kuukausi vuosia eteenpäin halusi tai ei.
Harvoin ne joka kuukausi tulee alussa. Minulla alkoi 13v ja toiset tuli puolen vuoden päästä ja sitten noin vuoden parin kuukauden välein, kunnes aikuisiällä kierto tasan 28vrk.
Kyllä mulla tuli 12-vuotiaana heti kuukausittain samoin kuin kavereille, joilla alkoi kyllä vähän myöhemmin. Kukaan ei puhunut että menkat olisivat tulleet noin epäsäännöllisesti kuten sinä kuvailet.
Itselläni aikanakin vuodot ovat olleet kaikkein hankalimmat juurikin ensimmäisinä vuosina. Vuoto oli holtitonta ja epäsäännöllistä sekä onnistuin tahrimaan. Lisäksi oli vielä se häpeä, salailu ja se, että itse ei hyväksynyt asiaa. Vasta myöhemmin sain tietää, että tämä holtittomuus johtuu siitä, että ovuulatiota ei ensimmäisinä vuosina todennäköisesti edes tapahdu. Elämä helpottui kun vasta vuosien kuluttua uskalsin ostaa yösiteitä ja aloin tunnistamaan ovulaation. Nykyään tunnistan aika usein ovulaation, mutta en aina.
Vierailija kirjoitti:
Itse itkin teininä sitä kun mulla ei alkanut ja muilla oli jo alkanut
Sama. Olin jo reilusti yli 16 v. kun ne vihdoin alkoivat. Näytin muutenkin vielä ihan lapselta verrattuna muihin samanikäisiin tyttöihin. Todella häpesin ulkonäköäni.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos tyttö alkaisi vain syömään pillereitä? Aika paha että jo tuossa iässä alkaa tuhlaamaan munasoluja. Liekö yhtäkään jäljellä kun on 30v?
Johan on neuvo! Täysin pieleen.
Ei se enää ole mikään tyttö vaan aikuinen nainen. Jossain muussa maassa se annettaisiin vaimoksi jollekin miehelle, jota sen pitäisi ruveta palvelemaan ja jota mies saisi halutessaan myös rakastella.
Tuo on ihan tyypillinen reaktio. Omalla tytöllä menkat alkoi 12-vuotiaana ja hän itki koska ei olisi vielä halunnut niiden alkavan. Hän oli olettanut, että varmaan noin 15-vuotiaana alkaisi.
Kannattaa ottaa vaan tyynesti ne raivonpurkaukset vastaan, kyllä asiaan tottuu pian. Kannattaa tytölle selittää, että menkat vaikuttavat myös mielialaan ja sekin on ihan normaalia.
Hyvä, että olet valistanut tytärtäsi niin hyvin.
Minun isosiskoni ei tiennyt aikoinaan menkoista mitään ja järkytys oli suuri kun ne alkoi. Onneksi nykyään nuoret on valistettu.