11-vuotiaan menkat alkoi ja tuli kauhea itkukohtaus :(
Ollaan puhuttu menkka-asioista useampaan kertaan ja oon hankkinut siteitä tytölle omaan kaappiin ja näyttänyt miten niitä käytetään, sanonut että alkavat varmaan kohta. No tänään alkoi, tyttö kertoi asian ja rupesi itkemään. Halattiin ja rauhoittelin lasta ja sitten neuvoin vielä kerran siteitten käytön. No siinä kohdassa tyttö rupesi itkemään uudelleen, että hän ei halua että ne alkaa jo nyt. Juteltiin ja tyttö rauhoittui. Mut sitten taas alkoi itku ja protesti että hän vihaa menkkoja ja vaan yhdellä heidän luokan tytöllä jo alkaneet ja hän on toka. Nyt hän on rauhallinen mut selvästi jotenkin shokissa edelleen. Mitähän voisin vielä tehdä - kun toisaalta en halua tehdä asiasta liian isoa numeroakaan. Miten kauan teidän muitten tytöt on poteneet asiaa? Onko tullut jotain raivareita tai itkuja menkkoihin liittyen?
Kommentit (126)
Voisitko luvata, että teette menkkapäivästä aina hemmottelupäivän. Katsotte yhdessä jonkun lempparileffan, jätskiä, teette vaikka toisillenne manikyyrit ja kasvohoidot. Silloin olisi jotain kivaakin mitä odottaa aina kerran kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne välttämättä ala vielä noin nuorella tulemaan kuukausittain. Voi tulla vaikka puolen vuoden välein ja vuosien päästä vasta kuukausittaon.
Juuri näin, en ymmärrä miksi asiallinen viesti on saanut paljon miinuksia. On todella yleistä että jopa vuosien ajan ovat epäsäännölliset ja tulevat jopa vain kerran vuodessa. Ajan mittaan sitten säännöllistyvät. Voi mennä jopa yli 20-vuotiaaksi asti ennen kuin oikea, säännöllinen kierto alkaa.
Ja mitään hoitoa ja hormonia ei nuori tyttö näissä tapauksissa tarvitse. Pikemminkin kannattaa olla iloinen että tulevat harvemmin.
Alapeukutin siksi, ettei se todellakaan ole kivaa elämää, jos ei yhtään tiedä koska menkat tulee. Ei siis mikään lohdutus epäsäännölliset menkat.
Vierailija kirjoitti:
Voisitko luvata, että teette menkkapäivästä aina hemmottelupäivän. Katsotte yhdessä jonkun lempparileffan, jätskiä, teette vaikka toisillenne manikyyrit ja kasvohoidot. Silloin olisi jotain kivaakin mitä odottaa aina kerran kuukaudessa.
Tuo olis ollu niin hirveetä nuorena. Ennemmin kärsi salassa kuin teki niistä numeron.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo olis ollu niin hirveetä nuorena. Ennemmin kärsi salassa kuin teki niistä numeron.
Ei helvata, toi ois hirveetä vielä 30 vuotta myöhemminkin. Veikkaan että mun 19-v ois samaa mieltä, jotain rajaa.
Vierailija kirjoitti:
11v.on vielä aika lapsi ja varmasti tuntuu melkoiselle muutokselle kun menkat alkaa. Ja mitä itse muistelen niin kyllä itketti joka kuukausi pienetkin vastoinkäymiset menkkojen aikaan ja kesti tottua ajatukseen että ne menkat on joka kuukausi vuosia eteenpäin halusi tai ei.
Mulla alko menkat 9v. ja jumalauta, että oli perseestä. Kirjaimellisesti. Vanhemmilta en saanut mitään opastusta enkä tukea, piti vaan selvitä itsekseen, joten AP on ihan tosi, tosi hyvä äiti. Totta kai aikuisiakin järkyttää isot muutokset, joiden tietää kestävän vuosikymmeniä eteenpäin.
Odotan vaihdevuosia innolla.
N37
Joko muuten 11-vuotiaalla on menkkaoireita? Pinna kireällä, ärtynyt, itketyttää jne.
Olet ap jotain tehnyt oikein, kun tyttäresi puhuu sulle. Itelläni menkat alkoivat myös 11-vuotiaana. Kun häpeillen kerroin äidilleni, hän vain totesi, etteivät ne vielä voi alkaa. Hänellä oli alkanut 14-vuotiaana. Eka vuoden yritin pärjätä papereilla ja epämääräisillä räteillä. Sitten aloin pihistää siteitä äidiltä ja jopa kaupasta. Yläasteikäisenä viimrin rohkaistuin ostamaan suojat viikkorahoillani.
Oma tyttöni on nyt 10 ja menkatkin varmaan kohta alkavat. Toivottavasti osaan olla parempi äiti tässä asiassa kuin omani.
Vierailija kirjoitti:
Lapsesi on alaikäinen, mutta kerrot hänen hlökohtaisia asioitaan julkisella palstalla.
Miksi?
Ja tuo on niin normaali asia, että tietoa löytyy varmasti kirjoista ja netistä yllin kyllin.
Eipä tosta tunnista henkilöä 🙄🙄🙄
Hanki lapsellesi e-pillerit niin ei tarvitse niin paljon kärsiä.
11-vuotiaan pitäisi olla vielä lapsi eikä joutua miettimään ”näitä” asioita.
No ainakin hänellä ne alkoi kotona omassa rauhassa...
Kuvitelkaa kun olette sukulaistätien ihasteltevana uudessa mekossa kesän piha juhlissa ja sitten PLOOSH!! Ihan ku mekon alle piilotettu veri ämpäri ois kaatunut..
Ja oikeesti se oli kuin niagara kaikki sai shokin...
Vierailija kirjoitti:
Minua ei aikoinaan haitannut, mutta kun kuulin äitini kertovan asiasta puhelimessa siskolleen, niin siihen loppui luottamus äitiin. Kannattaa miettiä, miten tarkoin asioita selostaa nettiin tai puhelimessa.
Tai somessa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy mieheltäsi. Hän tietää millainen rumba on joka kuukausi.
I. diootti.
Miehet sitä paitsi EI voi ikinä ymmärtää, miltä menkat tuntuu.Ap ei kysynyt miltä ne tuntuu vaan kysyi tuleeko olemaan raivareita tai itkua. Ne muistaa paremmin mies joka tietää millaista on elää taloudessa jossa on naisia.
Tämänkin asian TIETÄÄ MIES PAREMMIN??????
Kyse on menkkojen alkamisesta. Ap ei naisena kysele, itkettääkö menkat naisia yleensä.Naiset eivät ymmärrä kuinka usein niitä raivareita saavat. Miehet taas muistavat hyvin kuinka monta niitä tuli viime kuussa ja mitä pienempää kiusaa tuli läheisille tehtyä.
Tiedoksi sulle mies, että nainen voi raivota ihan myös ilman menkkoja. Ja myös olla raivoamatta menkoista huolimatta. Mutta ei, kyllähän sinä miehenä olet varsinainen kokemusasiantuntija tässä asiassa.
On se jännä miten se on aina se sama viikko kuukaudessa joka menee pinna kireänä.
Mitä ihmeen lisäarvoa luulet tuovasi keskusteluun? Miten sinä siis lohduttaisit 11-vuotiasta lasta, jos olisi sinun tyttäresi, kun niin kovasti asiantuntija tässä asiassa olet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsesi on alaikäinen, mutta kerrot hänen hlökohtaisia asioitaan julkisella palstalla.
Miksi?
Ja tuo on niin normaali asia, että tietoa löytyy varmasti kirjoista ja netistä yllin kyllin.
Mikä seko sinäkin olet? Mistä hitosta me täällä tiedetään kenen pennusta on kyse. Ei tässä aiheessa ole mitään henkilökohtaista.
Jep, Suomessa ei olekaan kuin tuhansia 11-vuotiaita tyttöjä.
Joiden menkat alkoivat juuri nyr, ja joiden äiti juoruaa kaiken nettiin?
Olin aikoinaan todella järkyttynyt kun menkat alkoivat. Itkin ja olin vihainen. Ikää oli 13v. En kertonut äidille muutamaan päivään, mutta äiti oli kai arvannut jo. Tiesin missä äiti piti siteitä ja kävin sieltä itse hakemassa ja tiesin jo, että side pitää vaihtaa muutaman tunnin välein ja, että yöllä voi vuotaa ohi. Koko juttu oli mulle ihan hirveää En halunnut kasvaa ja olla "aikuinen". Kun menin yläasteelle niin mulle puhkesi anoreksia. Pidin painoa alhaalla osittain siksi, että en halunnut, että mulla on menkat. Kun painoin alle 50kg niin menkat pysyivät poissa. Eli mulla meni vähän överiksi koko touhu... Anoreksiaan toki oli ihan muut syyt ja alkujuuri muualla, mutta ehkä menkkajärkytys vaikutti asiaan jotakin.
Muista että hankit kunnon tarvikkeet, siteet, tamponit, kuukuppi ja neuvot miten niitä kaikkia käytetään. Myös kivuista mitä voi olla ja se että burana auttaa menkkojen parina eka päivänä. Neuvonta normaali asioissa on tärkeää👍
Täällä on hyviäkin tsemppiviestejä! Ota vinkit talteen/käyttöön.
Muistan itsekin kuin eilisen päivän sen vessareissun kun huomasin ekan kerran pikkareissa rusehtavaa. Lähdin pihaleikeistä käymään vessassa. Ensimmäinen ajatus oli: Eikä! Mun elämä on pilalla." Salaa hain äidin jotain ikuisuuden vanhoja pieniä suojia joista vanutkin jäi persiiseen leikkiessä. Käytin ne loppuun ja seuraavaksi tungin vessapaperia housuun. Totesin sen toimimattomaksi ja oli mentävä kertomaan äidille. Johon äitini sanoi, että sitten täytyy lähteä ostamaan siteitä. Jonkin aikaa siinä meni totutella ajatukseen mutta eipä se kuitenkaan pilannutkaan elämää. Ainakaan sillälailla kun luulin. Endosta olen kyllä saanut kärsiä ja ollut sen takia veitsen alla ja kuukausia sairaalassa.
Itken edelleen joka kuukautisten aikaan vaikka niiden alkamisesta on 14 vuotta. Kipu ja pahoinvointi käyvät niin ylivoimaisiksi aina jossain vaiheessa. Vuosien varrella on kokeiltu useita kipulääkkeitä ja otan mielummin kahden päivän tuskan kuin kuukauden vatsaongelmat tai riippuvuuden.
Tiedoksi sulle mies, että nainen voi raivota ihan myös ilman menkkoja. Ja myös olla raivoamatta menkoista huolimatta. Mutta ei, kyllähän sinä miehenä olet varsinainen kokemusasiantuntija tässä asiassa.