Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin moni tekee yhdyssanavirheitä nykyään?

Vierailija
14.12.2019 |

En voi käsittää. Jatkuvasti näkee ties missä kamalasti yhdyssanavirheitä eikä pelkästään nuorilta, mutta myös vanhemmilta (n. 50+) ihmisiltä. Mistä tämä johtuu? Onko sivistys nykyään näin huonolla tasolla, eikö välitetä vai onko niin, että koulussa äidinkielestä pääsee läpi vaikkei osaisi yhdyssanoja? Niin paljon näkee näitä yhdyssanavirheitä, etten todellakaan usko kaikkien heidän olevan lukihäiriöisiä.

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei ärsytä. Ärsyttäviä ihmisiä ärsyttää varmasti ihan kaikki.

Vierailija
62/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa sormella "sieltä" haistakaa sitä sormea!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muuten joku riivatun korjaussysteemi syyllinen siihenkin, että yhä useammin näkee kansallisuuden kirjoitettavan isolla? Volvo on Ruotsalainen, maassamme asuu Suomalaisia  jne. Tupsahti silmille jo tv:n käännöstekstissäkin.

Vierailija
64/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti vaikuttaa sekin, kun ei esim. kirjoja taideta lukea juuri ollenkaan enää, vaan luetaan näitä väärin kirjoitettuja nettikirjoituksia ja sitten kai luullaan, että ne kuuluukin kirjoittaa kuten siellä netissä on kirjoitettu.

Nettilehtien tekstit on päin peetä ja uskomatonta suomentamista löytyy myös teeveen tekstityksistä.

Mä voin sentään valita kirjotanko puhekieltä vai kirjakieltä, mut jos ei osaa ku puhekieltä, ei oo ku se yks vaihtoehto. Jännä nähä, miten kirjotetaan vaikka kymmenen vuoden päästä, huh.

Vierailija
65/65 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virheitä on monenlaisia. Esmes "pistää merkille". Neulalla pistetään. Merkille pannaan.

Olen pistänyt merkille, että tuota panna-verbin käyttöä vältellään ja pyritään korvaamaan se juuri pistämisellä, laittamisella ym. Jopa maksuunpanon olen kuullut korvattavan maksuun pistämisellä. Panemisestahan voi tulla vaikka jotakin sopimatonta mieleen. Tsihihiii tirsk tirsk...

Vähän ohiksena tuosta panna-verbistä. Yli 90 v anoppini kertoi, että alakoulussa opettaja kielsi ko verbin käytön ja vaati käyttämään asettaa- verbiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä