Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin moni tekee yhdyssanavirheitä nykyään?

Vierailija
14.12.2019 |

En voi käsittää. Jatkuvasti näkee ties missä kamalasti yhdyssanavirheitä eikä pelkästään nuorilta, mutta myös vanhemmilta (n. 50+) ihmisiltä. Mistä tämä johtuu? Onko sivistys nykyään näin huonolla tasolla, eikö välitetä vai onko niin, että koulussa äidinkielestä pääsee läpi vaikkei osaisi yhdyssanoja? Niin paljon näkee näitä yhdyssanavirheitä, etten todellakaan usko kaikkien heidän olevan lukihäiriöisiä.

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin ennakoiva erottelee yhdyssanoja, prkle. Ja jos ei muista painaa välilyöntiä viestin perään, se tekee sen vasta kun on jo lähettänyt 🙄

Vierailija
2/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdy sanavireitä? Mitä ne on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainakin ennakoiva erottelee yhdyssanoja, prkle. Ja jos ei muista painaa välilyöntiä viestin perään, se tekee sen vasta kun on jo lähettänyt 🙄

Miksi käytät ennakoivaa tekstinsyöttöä? Miksi KUKAAN käyttää sitä? Sehän on mielettömän rasittavaa kirjottaa, kun heittää ihan älyttömiä sanoja ja kaikki kirjoitetaan väärin. Paljon helpompaa ja nopeampaa kirjottaa ilman sitä, kun ei tarvi korjata puolia lauseesta.

Vierailija
4/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen yhdyssanavirheitä ja muitakin kielioppivirheitä. Kirjoittaminen on hidasta ja ajatus laukkaa. Jos alkaisin tarkistamaan viestit tarkkaan, siihen menisi ikuisuus. Myös kännykän tekstinsyöttö muuttaa kirjoitusta.

Vierailija
5/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en jaksa enää välittää.

Vierailija
6/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt samaa. Välillä meinaa oikeasti saada migreenin ihmisten kirjoituksista.

https://www.feissarimokat.com/2015/06/kuinka-joonatan-taipuu/

Suosikkini on kieli korva.

Vierailija
7/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi käytät ennakoivaa tekstinsyöttöä? Miksi KUKAAN käyttää sitä? Sehän on mielettömän rasittavaa kirjottaa, kun heittää ihan älyttömiä sanoja ja kaikki kirjoitetaan väärin. Paljon helpompaa ja nopeampaa kirjottaa ilman sitä, kun ei tarvi korjata puolia lauseesta.

Koska sitä ei saa pois päältä 😅 Tai se taitaa olla joku korjaaja vain, ei se tekstikenttään sanoja ehdottelee, mutta korjailee niitä jälkeenpäin miten sattuu. Toki välillä menee oikeinkin 😜

Vierailija
8/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelimella on kauheen vaivalloista hakea väliviivaa, välilyönti on paljon nopeempi ;) Väliviivattomille yhdyssanavirheille en keksi kelvollista selitystä.

Vierailija
9/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä tehtiin ennenkin, mutta ennen ei tavallisilla ihmisillä ollut kauheasti foorumeita julkaista omia kirjoituksiaan, vaan printtimediassa julkaistut kirjoitukset yleensä editoitiin.

Vierailija
10/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstailussa on niin paljon meneillään, että ei ehdi keskittyä viestien kirjoittamiseen kunnolla. Eli keskittyminen hajaantuu, siksi virheitä.

Vierailija
11/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdyssanavirheitä näkee yllättävän paljon ihan viestinnän ammattilaisilta tai toimittajiltakin puhumattakaan tavallisilta ihmisiltä. Silmiin käy välillä suorastaan kipeää. En tiedä onko englannin kielen vaikutusta myös, koska siinähän sanat kirjoitetaan aina erikseen...

Vierailija
12/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle oli jo koulussa kielioppi vaikeata. Olen oikeasti oppinut av:n kautta kirjoittamaan paremmin. Kiitos kielipoliisit!

Ajatuksia minulla on paljon, mutta en aina saa niitä puettua sanoiksi hyvin.

Vierailija
13/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska en jaksa enää välittää.

Miksi? 

Vierailija
14/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään? Eikö ennen tehty?

Miksi ihmisten mielipidekirjoituksissa on niin paljon asiavirheitä?

Vierailija
15/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää myös, ja jos aloituksessa on näitä virheitä, niin en lue koko ketjua.

Vierailija
16/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä tehtiin ennenkin, mutta ennen ei tavallisilla ihmisillä ollut kauheasti foorumeita julkaista omia kirjoituksiaan, vaan printtimediassa julkaistut kirjoitukset yleensä editoitiin.

Ennen keskityttiin. Kirjoitettiin kirjeitä kauniilla käsialalla. Mummoni kirjoitti paljon kirjeitä. Häneltä meni puoli tuntia lyhyen kirjeen kirjoittamisessa. Mutta ajatukset olivat kauniisti muotoiltu ja käsiala siistiä. Toisin on nykyään, ihmiset kirjoittelevat missä vain.

Vierailija
17/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska sitä ei saa pois päältä 😅 Tai se taitaa olla joku korjaaja vain, ei se tekstikenttään sanoja ehdottelee, mutta korjailee niitä jälkeenpäin miten sattuu. Toki välillä menee oikeinkin 😜

Sama ongelma täälläkin, eikä sitä saa pois mitenkään. Viestien kirjoittaminen on hidasta jos haluaa korjata kaikki "korjaukset". Välillä jos painaa vahingossa välilyöntiä korjauksen jälkeen, sana muuttuu taas vääräksi.

ohis

Vierailija
18/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olemme uutta suku polvea emmekä välitä yhdys sanoista tai muusta booooringista. Iso vanhempasi kääntyvät varmaan haudoissaan kun nykyään ymmärretään että suomi hävisi talvi sodan ja jatko sodan ja joutui maksamaan sota korvauksia typeryydestään. Ei olisi pitänyt lähteä suur saksan kelkkaan venäjää vastaan. No, karjalan kannas ja jotain meni siinä rytäkässä, muutama karja tila ja vilja pelto. Mut mitä me pienistä, vieläkin meissä elää talvi sodan henki ja eikun eteen päin, vaikka päätä karjalan mäntyyn, vai miten se meni

Vierailija
19/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi osa ihmisistä nusuttelee sitä pilkkua niin ahkeraan. Älkää aina tulko droppaamaan muiden tunnelmaa la laa laa laa laa. Mitä niinq välii jos joskus jää pilkku laittamatta tai joku yhdys sana meneekin pikkasen ohi Strömsööööööön. Toisaalta myönnän, että välillä on kiva ärsyttää kielipölläreitä ihan tahalteen ja kirjottaa hoono soomi.

Tietenkin jos on lievästi aivovammainen, niin ei varmasti kykene hahmottamaan sitä asiaa siellä viestissä. Sen sijaan ne pienet kielioppivirheet heittävät kiilaa rattaaseen niin, että kolina käy vastaanottajan aivoissa ja savu melkein nousee korvista.

Vierailija
20/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdyssanavirheitä näkee yllättävän paljon ihan viestinnän ammattilaisilta tai toimittajiltakin puhumattakaan tavallisilta ihmisiltä. Silmiin käy välillä suorastaan kipeää. En tiedä onko englannin kielen vaikutusta myös, koska siinähän sanat kirjoitetaan aina erikseen...

Tämän olen pistänyt merkille itsekin ja se etenkin on huolestuttavaa. Luulisi tuossa työssä edellytyksenä olevan se, että kielioppi on hallussa? Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi