Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin moni tekee yhdyssanavirheitä nykyään?

Vierailija
14.12.2019 |

En voi käsittää. Jatkuvasti näkee ties missä kamalasti yhdyssanavirheitä eikä pelkästään nuorilta, mutta myös vanhemmilta (n. 50+) ihmisiltä. Mistä tämä johtuu? Onko sivistys nykyään näin huonolla tasolla, eikö välitetä vai onko niin, että koulussa äidinkielestä pääsee läpi vaikkei osaisi yhdyssanoja? Niin paljon näkee näitä yhdyssanavirheitä, etten todellakaan usko kaikkien heidän olevan lukihäiriöisiä.

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin tarkistutan Googlella onko kyseessä yhdyssana, ennen kuin kirjoitan mihinkään. Aina ei ole ihan selvä tapaus.

Vierailija
42/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko ap täällä Vauva-palstalla näkyviä omituisia sanaviritelmiä? Itse kyllä hallitsen yhdyssanat sun muutkin kielioppiasiat, mutta täällähän noiden kiihkomielisten modejen takia täytyy välillä katkoa omituisesti sanoja, ettei sensuuri iskisi ketjuun samantien (varsinkin jos täällä keskustellaan noista päivänpolttavista asioista).

Täällä myös, mutta ihan ylipäätään netissä. Eri uutissivustojen kommenttikentissä, Facebookissa, missä tahansa. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ymmärrä miksi on niin paljon yhdys sanavirheitä.

Vierailija
44/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enpä juutu toisten kirjoitusvirheisiin. Pääasia kuitenkin että tajuaa tekstin.

Vierailija
45/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ihmiset eivät lue kirjoja, vaan somea, josta ne väärät kirjoitustavat tarttuvat. Nykyään näkee somessa tosi usein, että koko ajan kirjoitetaan yhteen. Mutta kokoajan on sanan kokoaja genetiivi

Vierailija
46/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään? Eikö ennen tehty?

Miksi ihmisten mielipidekirjoituksissa on niin paljon asiavirheitä?

Varmaan tehtiinkin, mutta olen itse -94 syntynyt, joten en tiedä millaista tämän asian suhteen oli vaikkapa 20 vuotta sitten. Tosin silloin ei kirjoiteltu nettiin, vaan lehtien mielipidepalstoille. Olen vain pistänyt merkille, että tämä ilmiö tuntuu lisääntyneen tässä niiden vuosien aikana, kun olen somea käyttänyt. Ap 

20 vuotta sitten oli jo netti.

Minäkin olen notkunut netissä suunnilleen Windows95:n ajoista lähtien, jolloin Netscape Navigator oli se suosituin selain ennen Microsoft Internet Exploreria. Ainakin yliopistossa opiskelevat käyttivät tekstipohjaisia uutisryhmiä (newsgroups), jotka olivat eräänlaisia nettifoorumien edeltäjiä 1990-luvulla. Esimerkiksi sfnet.keskustelu.kieli uutisryhmässä keskusteltiin PINE-sähköpostiohjelman avulla suomen kielen kysymyksistä. https://fi.wikipedia.org/wiki/Pine

Vierailija
47/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään tosi paljon. Muistakaa kuitenkin, että jotkut panostavat kirjoittamaan kunnollisesti sen tekstin. Kielioppivirheitä on tosi paljon, koska nykyään ihmiset (tarkoitan joitakin) eivät opiskele kouluissa.

Ja tiedän, että olen kaksitoista. En tiedä vielä niin paljon, mutta osaan edes käydä koulua.

Vierailija
48/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle oli jo koulussa kielioppi vaikeata. Olen oikeasti oppinut av:n kautta kirjoittamaan paremmin. Kiitos kielipoliisit!

Ajatuksia minulla on paljon, mutta en aina saa niitä puettua sanoiksi hyvin.

Uskon vakaasti että ihmiset osaavat nyt kirjoittaa paljon paremmin kuin ennen, koska nykyään kirjoitetaan paljon enemmän kuin ennen.

Suhteellisesti huonoa tekstiä on varmasti enemmän, koska ennen juttuja julkaisi vain ammattitoimittajat. Nyt kuka tahansa pääsee julkaisemaan melkein mitä tahansa. Edes monet letijutut eivät ole enää ammattitoimittajien kiroittamia, vaan ne kerätään harrasteljoilta.

Vierailija
49/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ihmiset eivät lue kirjoja, vaan somea, josta ne väärät kirjoitustavat tarttuvat. Nykyään näkee somessa tosi usein, että koko ajan kirjoitetaan yhteen. Mutta kokoajan on sanan kokoaja genetiivi

Siinä on tosiaan eroa että oksentaako koko ajan vai kokoajan.

t. Kokoaja

Vierailija
50/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No enpä juutu toisten kirjoitusvirheisiin. Pääasia kuitenkin että tajuaa tekstin.

Kirjoitusvirheisiin puuttuu´vat yleensä ne, joilla ei ole varsiniseen asiaan mitään järkevää lisättävää. Toinen sääntö näyttäisi olevan se, että kirjoitusvirhestävalittavat lähes poikkeuksetta tekevät niitä itse.

Vierailija
51/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takia, että niin useimmat tulokkaat kuin suomalaisen kielen ja kulttuurin väheksyjät eivät viitsi opetella suomea, kun se on niin juntti-kieli ja ei ole kansainvälinen. Kituvat täällä sen aikaa, että saavat ilmaisen koulutuksen ja nautinnon haukkua ja panetella kaikkea mikä liittyy suomeen ja suomalaisiin.

Vielä sen jälkeenkin, kun ovat päässeet täältä pois, pitää heidän tulla tällekin sivustolle haukkumaan junttikieltä, juntti-ihmisiä, junttikulttuuria, junttimaata. 

Joskus sitten käy niin, että kopsahtaa siellä paratiisissa ja joutuu kalliisiin sairaaloihin tai hoitokoteihin tai muuten töpeksii niin, että joutuu vankilaan tai johonkin keskitysleiriin, niin sitten tietysti juntti-Suomen pitää, painotan PITÄÄ, auttaa. Koska jos on kerran joutunut sietämään juntti-Suomea, niin pitäähän siitä korvaus saada sitten avun muodossa. Nih.

Vierailija
52/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teksti joka on täynnä yhdyssanavirheitä tai muita kielioppivirheitä, on hyvin vaivalloista lukea ja ymmärtää. Jos itse sellaista tekstiä luen, joudun käymään tekstin uudelleen läpi monta kertaa, sillä sisältöä on hankala ymmärtää. 

Vierailija
53/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teksti joka on täynnä yhdyssanavirheitä tai muita kielioppivirheitä, on hyvin vaivalloista lukea ja ymmärtää. Jos itse sellaista tekstiä luen, joudun käymään tekstin uudelleen läpi monta kertaa, sillä sisältöä on hankala ymmärtää. 

Riippu vähän siitä jos puuttuu kirjaimia ja ajatusvirta on mielenvikaista. Kyllä mä muuten ymmärrän maalaisjärkeä käyttäen. 

Vierailija
54/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen mikä ärsyttää, kun kirjoitetaan niin helevetin pitkiä "lauseita" kun ei viitsitä välimerkkejä ja -lyöntejä laittaa. Yhteen pötköön kirjoitettua tekstiä vaan ei oo kiva lukea, vaikka sen tajuaakin.

Vierailija
55/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainakin ennakoiva erottelee yhdyssanoja, prkle. Ja jos ei muista painaa välilyöntiä viestin perään, se tekee sen vasta kun on jo lähettänyt 🙄

Miksi käytät ennakoivaa tekstinsyöttöä? Miksi KUKAAN käyttää sitä? Sehän on mielettömän rasittavaa kirjottaa, kun heittää ihan älyttömiä sanoja ja kaikki kirjoitetaan väärin. Paljon helpompaa ja nopeampaa kirjottaa ilman sitä, kun ei tarvi korjata puolia lauseesta.

Kyllä se on nopeampi, jos on kömpelösorminen. 

Vierailija
56/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuisikohan nykyajasta?

Vierailija
57/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä myönnän tekeväni niitä. Olen varmaan ihan täyspaska ihminen tämän takia, jonka ei kuuluisi edes elää. Lähden tästä kiduttamaan itseäni laittamalla neuloja kynsieni alle näiden kirjoitusvirheiden vuoksi.

Vierailija
58/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitusvirheisiin puuttuu´vat yleensä ne, joilla ei ole varsiniseen asiaan mitään järkevää lisättävää. Toinen sääntö näyttäisi olevan se, että kirjoitusvirhestävalittavat lähes poikkeuksetta tekevät niitä itse.

Kirjoitusvirhe on eri asia, kuin kielioppivirhe. En minä puutu typoihin, niitä nyt voi sattua kelle vaan, mut välimerkkien puuttuminen tai niiden liiallinen käyttö (tyyliin,,, kun kirjotetaan,,,, vähän niinkun,,,, näin) ja yhdyssanavirheet kertovat vain kirjottajan junttiudesta ja välinpitämättömästä asenteesta. Huvittavinta on, että juuri kukaan näistä Suomi ensin-tyypeistä ei osaa edes yksinkertaisimpia yhdyssanoja eli eivät osaa kirjottaa suomen kieltä. Kannattais ensin opetella oma äidinkielensä ennen kun käy huutelemaan julkisesti.

Vierailija
59/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen mikä ärsyttää, kun kirjoitetaan niin helevetin pitkiä "lauseita" kun ei viitsitä välimerkkejä ja -lyöntejä laittaa. Yhteen pötköön kirjoitettua tekstiä vaan ei oo kiva lukea, vaikka sen tajuaakin.

Tämä myös! Hitto että ärsyttää lukea pitkää tekstiä jossa ei ole pilkkuja, ei pisteitä. Pitkä teksti ilman noita on vain sekamelska jonka joutuu lukemaan useaan kertaan jotta ymmärtäisi mitä yritetään sanoa. Missä ihmisten kirjoitustaito? 

Vierailija
60/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin juuri Kotimaista-merkin piparkakkutaikinan. Paketissa lukee "pipar kakku taikina". Miten on mahdollista, että näissä tuotteissa ei käytetä yhdyssanojen kohdalla sitä väliviivaa, jos sanat joudutaan jakamaan eri riveille? Tämä piparkakkutaikina oli vain yksi esimerkki, tätä samaa näkee paljon eri tuotteissa kun kaupassa käy. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi