Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin moni tekee yhdyssanavirheitä nykyään?

Vierailija
14.12.2019 |

En voi käsittää. Jatkuvasti näkee ties missä kamalasti yhdyssanavirheitä eikä pelkästään nuorilta, mutta myös vanhemmilta (n. 50+) ihmisiltä. Mistä tämä johtuu? Onko sivistys nykyään näin huonolla tasolla, eikö välitetä vai onko niin, että koulussa äidinkielestä pääsee läpi vaikkei osaisi yhdyssanoja? Niin paljon näkee näitä yhdyssanavirheitä, etten todellakaan usko kaikkien heidän olevan lukihäiriöisiä.

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millanenhan ap on parisuhteessa tai sängyssä 🤔

Vierailija
22/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä puhun 3 indo eurooppalaista kieltä jossa ei käytetä yhdyssanoja. En näe syytä osata täydellisesti jotain uralilaista kieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään? Eikö ennen tehty?

Miksi ihmisten mielipidekirjoituksissa on niin paljon asiavirheitä?

Varmaan tehtiinkin, mutta olen itse -94 syntynyt, joten en tiedä millaista tämän asian suhteen oli vaikkapa 20 vuotta sitten. Tosin silloin ei kirjoiteltu nettiin, vaan lehtien mielipidepalstoille. Olen vain pistänyt merkille, että tämä ilmiö tuntuu lisääntyneen tässä niiden vuosien aikana, kun olen somea käyttänyt. Ap 

Vierailija
24/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta oli aikoinaan keskustelupalstalla joidenkin oikeus muokata toisten kommentteja. Kirjoitti jotain ja seuraavan kerran kun menet katsomaan niin voi vain todeta, että enhän minä noin asiaa tarkoittanut. :) 

Vierailija
25/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan tehtiinkin, mutta olen itse -94 syntynyt, joten en tiedä millaista tämän asian suhteen oli vaikkapa 20 vuotta sitten. Tosin silloin ei kirjoiteltu nettiin, vaan lehtien mielipidepalstoille. Olen vain pistänyt merkille, että tämä ilmiö tuntuu lisääntyneen tässä niiden vuosien aikana, kun olen somea käyttänyt. Ap 

20 vuotta sitten oli jo netti.

Vierailija
26/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainakin ennakoiva erottelee yhdyssanoja, prkle. Ja jos ei muista painaa välilyöntiä viestin perään, se tekee sen vasta kun on jo lähettänyt 🙄

Miksi käytät ennakoivaa tekstinsyöttöä? Miksi KUKAAN käyttää sitä? Sehän on mielettömän rasittavaa kirjottaa, kun heittää ihan älyttömiä sanoja ja kaikki kirjoitetaan väärin. Paljon helpompaa ja nopeampaa kirjottaa ilman sitä, kun ei tarvi korjata puolia lauseesta.

Koska sitä ei saa pois päältä 😅 Tai se taitaa olla joku korjaaja vain, ei se tekstikenttään sanoja ehdottelee, mutta korjailee niitä jälkeenpäin miten sattuu. Toki välillä menee oikeinkin 😜

Saa ainakin androidissa, kun surffaa sinne järjestelmä -> syöttötapa ja kielet yms.

Vierailija
27/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

20 vuotta sitten oli jo netti.

Kellä oli, kellä ei. :) 

Vierailija
28/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainakin ennakoiva erottelee yhdyssanoja, prkle. Ja jos ei muista painaa välilyöntiä viestin perään, se tekee sen vasta kun on jo lähettänyt 🙄

Miksi käytät ennakoivaa tekstinsyöttöä? Miksi KUKAAN käyttää sitä? Sehän on mielettömän rasittavaa kirjottaa, kun heittää ihan älyttömiä sanoja ja kaikki kirjoitetaan väärin. Paljon helpompaa ja nopeampaa kirjottaa ilman sitä, kun ei tarvi korjata puolia lauseesta.

Kaikki vähän vanhemmat ihmiset eivät edes tiedä, että ennustavan saa pois päältä.

Toinen on se että nykyään kuka tahansa saa julkaistua kirjoituksiaan toisten luettavaksi. Ennen nettiä lehdet korjaili yleisönosastojen kirjeet.

Vierailija
29/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska sitä ei saa pois päältä 😅 Tai se taitaa olla joku korjaaja vain, ei se tekstikenttään sanoja ehdottelee, mutta korjailee niitä jälkeenpäin miten sattuu. Toki välillä menee oikeinkin 😜

Saa, sen saa pois päältä. Se on eri asia viitsiikö nähdä vaivaa sen pois kytkemiseen.

Vierailija
30/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama ongelma täälläkin, eikä sitä saa pois mitenkään. Viestien kirjoittaminen on hidasta jos haluaa korjata kaikki "korjaukset". Välillä jos painaa vahingossa välilyöntiä korjauksen jälkeen, sana muuttuu taas vääräksi.

ohis

Sama täällä. Hirveästi tulee nykyisin virheitä juuri tämän vuoksi. Luonnollisesti sitä enemmän mitä nopeammin haluaa saada viestin lähtemään. Ärsyttää itseänikin.

Vierailija
31/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateemiset tekee niitä tahallaan esiintyessään duunarinaisina tällä palstalla.

Vierailija
32/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä teen yhdyssanavirheitä ja muitakin kielioppivirheitä. Kirjoittaminen on hidasta ja ajatus laukkaa. Jos alkaisin tarkistamaan viestit tarkkaan, siihen menisi ikuisuus. Myös kännykän tekstinsyöttö muuttaa kirjoitusta.

Eihän tuossa ollut yhtään virhettä.

Vierailija
33/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

instant-kulttuuri, ällypuhelimet, pikaviestimet, some, kiire kiire kiire ja haluan olla kaikkialla kaiken aikaa.

Vierailija
34/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko ap täällä Vauva-palstalla näkyviä omituisia sanaviritelmiä? Itse kyllä hallitsen yhdyssanat sun muutkin kielioppiasiat, mutta täällähän noiden kiihkomielisten modejen takia täytyy välillä katkoa omituisesti sanoja, ettei sensuuri iskisi ketjuun samantien (varsinkin jos täällä keskustellaan noista päivänpolttavista asioista).

Vierailija
35/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virheitä on monenlaisia. Esmes "pistää merkille". Neulalla pistetään. Merkille pannaan.

Vierailija
36/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdyssanavirheitä näkee yllättävän paljon ihan viestinnän ammattilaisilta tai toimittajiltakin puhumattakaan tavallisilta ihmisiltä. Silmiin käy välillä suorastaan kipeää. En tiedä onko englannin kielen vaikutusta myös, koska siinähän sanat kirjoitetaan aina erikseen...

Yleensä nämä yhdyssanavirheitä tekevät eivät kyllä osaa englantiakaan kovin kaksisesti. "I speak very good England." ;D

Vierailija
37/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virheitä on monenlaisia. Esmes "pistää merkille". Neulalla pistetään. Merkille pannaan.

Olen pistänyt merkille, että tuota panna-verbin käyttöä vältellään ja pyritään korvaamaan se juuri pistämisellä, laittamisella ym. Jopa maksuunpanon olen kuullut korvattavan maksuun pistämisellä. Panemisestahan voi tulla vaikka jotakin sopimatonta mieleen. Tsihihiii tirsk tirsk...

Vierailija
38/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millanenhan ap on parisuhteessa tai sängyssä 🤔

Miten liittyy yhdyssanavirheisiin? 

Vierailija
39/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska en jaksa enää välittää.

Silloin se varsinainen asia hukkuu niihin kielioppivirheisiin kuten kappalejaon puuttumiseen, yhdyssanavirheisiin ja siihen milloin käytetään isoa ja pientä alkukirjainta.

Vierailija
40/65 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Akateemiset tekee niitä tahallaan esiintyessään duunarinaisina tällä palstalla.

Haluavatko akateemiset miehetkin esiintyä duunarinaisina?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän