"Nyt se on varmaan tv lupatarkastaja!" ja muita juttuja jotka eivät aukene nuoremmalle sukupolvelle
Jos ovikello soi emmekä odota ketään, vitsaillaan miehen kanssa että siellä on lupatarkastaja, telkka piiloon! Jälkikasvu ei ymmärrä.
Kommentit (1826)
Lentokoneessa sai polttaa takaosassa. Jännitti, että joutuuko taakse istumaan, kun ekan kerran lensi ulkomaille.
Kaikissa ravintoloissa ja discoissa sai polttaa. Jopa meidän koulun pihalla oli oma tupakkapaikka oppilaille. Opettajat sauhuttelivat opettajienhuoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teekkarikylässä oli rappukäytävissä lappuja, että TV-lupatarkastajat ammutaan.
Kaveri kertoi, että heidän rapussa oli joku huutanut "Ai kuka sä oot. AI TV-LUPATARKASTAJA?"
Omalle kohdalle ei osunut, paitsi kerran oli lähellä. Olin muuttanut TKY:n puolelta HOASin yksiöön ja katselin illalla kaikessa rauhassa telkkaria, kun kuulin, että naapurin ovikello soi. Sitten kuului "Ja TV-lupaa!"
Siinä kohtaa meinas luirasta ja telkkari heti pois päältä ja videot ja telkkari kaappiin piiloon! Syke oli varmaan jossain 150+. Eikä se hemmetin tarkastaja edes sitten soittanut mun ovikelloa!
Hah! Ja mulle kävi niin että olin juuri kolme päivää aiemmin muuttanut uuteen asuntoon. Tavarat olivat vielä kesken purkamisen, enkä ollut ehtiny ottaa tv-lupaa uuteen asuntoon. Olin maksanut sitä kuitenkin jo kolmekymmentä vuotta. Oli tarkoitus käydä maksamassa kun olisin uudella paikkakunnalla lähtenyt asioille.
Vaan muutin mieltäni, kun tv-luvan tarkastaja soitti ovikelloa ja antoi sakot. Lähdin suihkusta pyyhe päällä avaamaan ovea, luulin saavani apujoukkoja tavaroiden asetteluun. Kurkkasin ovisilmästä, ketään ei näkynyt, joten luulin että pelleilevät. Avasin oven ja hui, sieltä se tarkastaja hyppäsi oven takaa henkilökortti kädessään. Ei auttanut selitykset, eikä myöskään valitus tv-hallinnolle. Ei kuulemma hyödytä vedota mihinkään inhimillisiin seikkoihin, kuten "olen omille lapsillenikin sanonut että ilmaiseksi ei sitten televisiota katsota, se kuuluu maksaa". 100mk sakkoja. Se oli valtavan iso raha juuri eronneelle ja paikkakuntaa vaihtaneelle, samassa rytäkässä määräaikaisen työn loputtua.
Päätin että siihen loppui mun luvan maksuni, periaatteesta.Ehdin säästää sakon moninkertaisesti ennenkuin lupamaksu muuttui veroksi.
Tosin ovea en uskaltanut enää avata jos ei tuttujen kanssa oltu vierailusta ensin sovittu... ja valitettavasti paksuin verhoin peittelin ruudun välkkymistä ulos. Vainoharhaiseksi siinä vähän tuli.
Nauratti kyllä se tv-lupamainos, missä piileskeltiin sohvan takana pimeässä. Se oli aivan kuin mun sakon jälkeisestä elämästäni 😅
En minä koskaan tv lupaa "uusinut", kun muutin. Lupa oli sen ihmisen nimellä joka sitä maksoi ja tuli kyllä vanhalla sopimuksella uuteenkin osoitteeseen. Maksoin sen saman luvan joka paikkaan missä asuin. Ei siihen uutta lupaa tarvinnut tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin just viemässä säästöpossun sisällön (43 markkaa ja 17 penniä) Meritaan.
Postipankin Kultapossukerho ja sen lehti. Lehdissä oli muistaakseni tarinoita lapsista jotka olivat onnistuneet säästämään rahaa suksiin tai hokkareihin.
Merita-pankin lasten limubileet. Siis pankin tiloissa lasten disko.
Kauppa- ja kirjastoautot.
Meidän kylällä kiertää kirjastoauto edelleen.
Koronan aikana on tullut "kauppa-autokin" koska paikallinen K-kauppias otti käyttöön semmoisen palvelun, että halutessaan voi tilata ruoat joko kaupan ulkopuolelle ja noutaa siitä sovittuna kellonaikana tai sitten kauppias itse tuo kotiin asti pientä korvausta vastaan. Eihän tuo mikään semmoinen valinta-auto ole kuin ennenvanhaan, mutta suosittu palvelu on ollut.
🤡
Meillä oli koulussa kerran vuodessa (ainakin kolmena vuonna peräkkäin) semmoiset perinnepäivät, missä lapsille näytettiin vanhoja työkaluja ja tapoja ja töitä ja kaikki sai kokeilla tehdä niitä hommia. Kerran ainakin piti myös pukeutua vanhanajan vaatteisiin ja silloin meidän mummolan vintillä oli tungos kun muutama naapurin lapsikin lainasi vaatteita sieltä.
Olin ekaluokkalaisena suuri hämmästys koulussa kun osasin keriä lampaan keritsimillä sekä leikata sirpillä ja viikatteella viljaa ja tehdä niistä lyhteitä. Mummolassa olin oppinut kun siellä keritsin lehmien häntiä navetassa ja tehtiin sirpillä lyhteitä linnuille viljapellon reunoista mitä puimurilla oli jäänyt leikkaamatta. Sahansoitto ei vain onnistunut vaikka senkin periaatteessa osasin, mutta kun nuottikorvaa ei ole pätkääkään.
Vierailija kirjoitti:
Lentokoneessa sai polttaa takaosassa. Jännitti, että joutuuko taakse istumaan, kun ekan kerran lensi ulkomaille.
Kaikissa ravintoloissa ja discoissa sai polttaa. Jopa meidän koulun pihalla oli oma tupakkapaikka oppilaille. Opettajat sauhuttelivat opettajienhuoneessa.
90-luvun alussa kävin normikäynnillä työkkärissä haastattelussa sellaisessa pienessä huoneessa käytävällä, niin virkailija poltti. Ei minua haitannut, mutta panin merkille.
Armeijassa oli yksi tupa pyhitetty tupakoinnille, siellä sai käydä polttamassa.
Kasarilla koulukavereiden vanhemmat polttivat joskus molemmat kotonaan.
Mormonit. Suomea amerikkalaisittain puhuvat nuorukaiset. Pitkä musta takki helmat lepattaen pyöräilivät ja tekivät uskontonsa hyväksi käännytystyötä. Perheitä kääntyi. Me lapset pelättiin niitä.
Kuusipäiväinen työ- ja kouluviikko. Lauantaisin puoli päivää.
Koululaisten pakollinen taksvärkkipäivä. En ole varma, mutta varoja kerättiin jonnekin Etelä-Amerikkaan. Varmaan meni perille... Jossain vaiheessa sai olla kotona, kunhan toi "työstä" palkan kouluun, joku 20 markkaa tms.
Ei menisi nykyaikana läpi. Onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Mormonit. Suomea amerikkalaisittain puhuvat nuorukaiset. Pitkä musta takki helmat lepattaen pyöräilivät ja tekivät uskontonsa hyväksi käännytystyötä. Perheitä kääntyi. Me lapset pelättiin niitä.
En muista että olisi ollut pitkiä takkeja. Nää nuoret lähti ulkomaille saarnaamaan, vapautettiin siten USA:ssa asepalveluksesta.
Kulkivat peräkanaa. Takimmaisella oli reppu selässä.
Käytiin ovelta-ovelle keräämässä jätepaperia. Niistä sai jokusen pennin kilolta. Tän jätepaperiostopisteen vieressä oli kiska, minne mentiin ostamaan pennin nalleja.
Joskus jopa karkkiaski. Halvin maksoi 16penniä. Ne ei ollut kovin hyviä.
Fazerin salmiakkiaski 25penniä.
Irtokarkit tuli jolloinkin 70-luvulla.
Koulun ruokalassa oli limuautomaatti, josta yleensä tehtiin sekoitus laittamalla kaikkia makuja sekaisin. Ruoka maksettiin joka päivä, jos oli rahaa. Tai eväät mukaan.
Kauppaoppilaitoksesta kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muista että olisi ollut pitkiä takkeja. Nää nuoret lähti ulkomaille saarnaamaan, vapautettiin siten USA:ssa asepalveluksesta.
Kulkivat peräkanaa. Takimmaisella oli reppu selässä.
Yhdysvalloissa ei ole yleistä asepalvelusta, eli ei vapautettu mistään sellaisesta.
Ja onhan noita vieläkin, aina silloin tällöin olen niitä nähnyt, mutta enimmäkseen keskustassa, ei täällä lähiössä.
Vierailija kirjoitti:
30 v sitten kesämökillä piti nousta talon katolle, että pystyi soittamaan ” kännykällä”, joka oli kookas laatikko ja luuri siinä johdolla kiinni. NMT-kenttien kattavuus oli heikkoa.
Isälläni oli 90-luvun lopulla jo ihan nykypuhelimen kokoinen Ericsson, tosin paljon painavampi, mutta antenni täytyi nostaa sivusta pystyyn. Jos mökin sisällä halusi soittaa, piti puhelinta pitää ikkunassa kiinni ja puhua pää kallellaan. Telellä ei nimittäin ollut tukiasemaa tarpeeksi lähellä, mutta Radiolinjalla oli, ja siksipä isä vaihtoikin pian operaattoria Teleltä Radiolinjaan. Teleltä tuli sitten postitse kysely, jossa piti ilmoittaa, miksi oli heiltä pois vaihdettu. Ihan vapaaehtoinen se kysely oli, mutta minä sen täytin ja isä sen sitten postitti takaisin. Vaihdon syyksi kerroin, että Telen kanssa ei kuulu siellä missä puhelinta käytetään. Taisi mennä vuosi tai pari, niin johan oli Telenkin masto pystyssä mökkipaikkakunnalla. Ehkäpä muutkin mökkiasukkaat olivat sankoin joukoin vaihtaneet operaattoria, ken tietää.
Mikä menee teidän kaaliin häh? Suosikki!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansakoulussa kerättiin jätepaperia jolla ostettiin kouluun televisio jota ei kertaakaan katsottu.
-Ennenvanhaan ei televisiosta tullut päivisin muuta kuin testikuvaa.
Ennen vanhaan oli vain yksi TV-kanava eli YLE TV1.
Myöhemmin näkyvyysalue laajeni ja tuli YLE TV2. Ja sitten MTV.
,
Ja muistatteko videovuokraamot? Sielä sai vuokrata myös videolaitteita.
Vierailija kirjoitti:
"Äiti sä oot hullu!" totesi poika kun kajautin junassa että "Toijalaan asti jos perrrsaus kestää".
#vainysärijutut
1890?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Äiti sä oot hullu!" totesi poika kun kajautin junassa että "Toijalaan asti jos perrrsaus kestää".
#vainysärijutut
1890?
Jonnet ja jennat ei muista "Hugoa".
(Herää, pahvi! *kop kop*)
Vierailija kirjoitti:
Koululaisten pakollinen taksvärkkipäivä. En ole varma, mutta varoja kerättiin jonnekin Etelä-Amerikkaan. Varmaan meni perille... Jossain vaiheessa sai olla kotona, kunhan toi "työstä" palkan kouluun, joku 20 markkaa tms.
Ei menisi nykyaikana läpi. Onneksi.
Kyllä meidän lapset teki taksvärkkipäivän vielä viime syksynäkin. Joka vuosi on ollut.
Nuoriso ei ole kuullutkaan, ettei ruokaillessa nojata kyynärvarrella pöytään.
30 v sitten kesämökillä piti nousta talon katolle, että pystyi soittamaan ” kännykällä”, joka oli kookas laatikko ja luuri siinä johdolla kiinni. NMT-kenttien kattavuus oli heikkoa.