Anteeksi nyt, mutta mikä siinä tonnin iphonessa on niin ihmeellistä?
Ja tähän ketjuun en haluaisi liittää lasten joululahjatoiveita tms.
Ihan vaan kertokaa tyhmälle, miksi tonnin iphone? Itse olen tyytyväinen Samsungiini, enkä kaipaa siihen mitään mitä siinä ei ole. Miksi ihmiset haluaa tonnin iphonen? Merkin, tyylin vai ominaisuuksien vuoksi?
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä statusjuttu.
Kukaan ei tiedä mulla olevan iPhone ellei salaa kurki käyttäessäni sitä. Suojakotelo on anonyymi. Huono statusjuttu sellainen. Valintani on puhtaasti teknisesti perusteltu.
Teknisesti on kyllä todella vaikea perustella Applen tuotteita. Samalla rahalla saa poikkeuksetta modernimpaa ja tehokkaampaa tekniikkaa Android- ja PC-laitteissa. Käyttöliittymällä ja -kokemuksella perustelemisen voisin jotenkin ymmärtää.
Reilun tonnin iPhone vastaa tekniikaltaan n. puolet halvempaa Androidia. Esim tuon ketjussa mainitun XS Maxin komponenttien hinta on jossain 400 euron kieppeillä, mikä vastaa suurinpiirtein 600-700e hintaista Samsungin puhelinta. Tulee omenalogolle hintaa :-)
Käyttöliittymä ja -kokemus ovat teknisiä toteutuksia, samoin kuin toimintavarmuus ja pitkäikäisyys. Viittasin niihin kaikkiin yhdessä. Mä en oo mikään speksinörtti jolle enemmän on parempi. Mulle tärkeintä on toimivuus ja helppous. Pakeista pois, SIM sisään, perusasetukset minuuteissa sisään ja sen jälkeen on 5-7 vuotta täysin huoletonta ja varmaa päivittäistä käyttöä ilman että koskaan tarvitsee päätään asialla vaivata. Ne ovat asioita, joista olen valmis jopa hieman maksamaan. Yksi lysti montako pixeliä ja gigahertsiä jossain on, saati millä arkkitehtuurilla ja alustalla koko roska pyörii. Jotenkin tekniikalla hifisteleviltä nörteiltä menee täysin tutkan ohi tavisten maailmankatsomus koskien elektronisia laitteita. Oleellista on heille se, mitä elämässä tuote mahdollistaa, ei se, millaiset sisuskalut siinä on. Saati se, mitä osien hyhteenlasekttu hinta olisi (kun ei kasalla osia tee kukaan mitään kuitenkaan).
Mä oon ihan tavis, en tunne itseäni speksinörtiksi. Keski-ikäinen semiutelias, säästeliäs rouvashenkilö. En tajua jostain pesukoneista yhtään mitään, mutta katson kyllä ennen ostosta, mitä ne pitää sisällään ja vertailen hintoja. Jääkaappipakastinta ostaessa tein parin tunnin taustatyön jonka perusteella tiesin kysellä liikkeen myyjältä haluamiani asioita. Hän ei tiennyt. Otettiin yhteyttä toiseen henkilöön, joka tiesi. Sain haluamani tiedon ja suoritin ostoksen. Nörtti miehenikin on ollut ostokseen hyvin tyytyväinen. Kuten minä puhelimena edulliseen noksuuni, jossa puhdas android. Mies on jakanut mulle sen verran tietoa, että seuraavan puhelimen osaan ostaa ilman apuakin. Onhan tässä vuosia aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä statusjuttu.
Kukaan ei tiedä mulla olevan iPhone ellei salaa kurki käyttäessäni sitä. Suojakotelo on anonyymi. Huono statusjuttu sellainen. Valintani on puhtaasti teknisesti perusteltu.
Teknisesti on kyllä todella vaikea perustella Applen tuotteita. Samalla rahalla saa poikkeuksetta modernimpaa ja tehokkaampaa tekniikkaa Android- ja PC-laitteissa. Käyttöliittymällä ja -kokemuksella perustelemisen voisin jotenkin ymmärtää.
Reilun tonnin iPhone vastaa tekniikaltaan n. puolet halvempaa Androidia. Esim tuon ketjussa mainitun XS Maxin komponenttien hinta on jossain 400 euron kieppeillä, mikä vastaa suurinpiirtein 600-700e hintaista Samsungin puhelinta. Tulee omenalogolle hintaa :-)
Insinööriajattelun ongelma on juuri se että heille paras laite on se jossa on (paperilla) paras tekniikka. Ihmiset kuitenkin ostavat käyttökokemusta, eivät tekniikkaa. Jos tekniikka toimii käyttäjän kannalta riittävän hyvin, ei hän kaipaa jotain teoreettista parannusta.
Aina myös luetellaan noita jostain vedettyjä hintoja komponenteille tai sitä "ilmaa" hinnoissa. No ainoa relevantti mittari sille "ilmalle" on se, paljonko kukin firma tekee voittoa puhelimillaan. Eikä Apple ole ollut mitenkään ylivertainen tässä tai tee jotain satumaisia voittoprosentteja joten ei sitä "ilmaa" voi niissä hinnoissa ihan loputtoman paljon olla.
Tuotekehitys maksaa, brändäys maksaa, onhan noita kuluja komponenttien päälle. Komponenttien hinta on kiinnostava lähinnä vain siksi että se antaa osviittaa siitä miten kulut jakautuvat.
Jos ajattelee vaikka brändäykseen ja markkinointiin kuluvaa osuutta, niin ne eivät tuo käyttökokemuksen kannalta mitään suoraa lisäarvoa eli siinä mielessä nekin ovat kuluttajan kannalta ilmaa vaikka ihan oikeita kuluja ovatkin.
Kyllähän onnistunut brändäys nimenomaan tuo käyttäjälle lisärvoa. Se antaa kuluttajalle sen tunteen että hän on saanut jotain erityistä. Se tunne on osa käyttökokemusta. Jos se olisi vain jotain täysin olematonta niin ei siitä kukaan maksaisi eikä sitä kannattaisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan iphonen käyttäjä ei kysele "miksi käytät samsungia", sama autojen kanssa, tojota-miehet ilkkui bemaria, ei toisinpäin.
Kaateelliset ihmettelee ja harmittelee kun ei ole varaa, itsellä on ollut monen merkkisiä puhelimia ja autoja, valinta on kuitenkin bmw ja iphone koska laadukkaimmat laitteet.
Taitaa kyllä olla juuri päin vastoin että tojomiehiä ei kauheasti kiinnosta millä muut ajavat, mutta bemmuporukalle on tärkeää julistaa että he ajavat saksalaisella PREMIUMILLA eivätkä millään riisikipolla.
Just tuota tarkoitin, kova paikka tojo-miehelle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppous, toimivuus, luotettavuus, kestävyys. Mulla nelisen vuotta vanha silloinen tonnin iPhone ja edelleen täysin soiva peli. Jos ei tapaturmaisesti tuhoudu, menee varmaan pari-kolme vuotta vielä. Ei vian vikaa koskaan eikä ylimääräistä säätöä minkään kanssa. Ei tämä enää lainkaan kalliilta tunnu vaikka ostaessa kirpaisi hiukan. Köyhällä ei ole varaa halpaan.
Mulla on 7v vanha Huawei, ei tässäkään vikaa.
Olen työn vuoksi kärsinyt noista Huihaista ja muista Android-penaaleista riitttämiin. Ei niiden käytettävyys ja toimivuus sovellukset, pöivitykset yms huomioiden ole vieläkään samalla tasolla, mutta 7 vuotta sitten ne oli ihan täyttä paskaa. Toki toimiihan paskakin, jos tarttee vain lannoitetta. Käyttötarpeet ratkaisee.
Kiinalaiset kuuntelee muuten sua.
IPhonekin kuuntelee, todistettu tätä tyttären kanssa monet kerrat.
Vierailija kirjoitti:
Entisessä firmassa oli iphonet työpuhelimena. Nykyisessä androidit. Toki eroa 600-700 euron puhelimessa tuleekin olla 100-200 euron puhelimeen. Käytössä huomasin seuraavat erot: androidissani sormenjäkilukija toimi harvemmin, ihponessa se toimi aina. Olen siirtänyt cd:ni kannettavalleni, mistä ne oli todella yksinkertaista saada iphoneen, mutta todella työlästä androidiin.
Itse tykkään mallista, missä alkusäätämiseen menee mahdollisimman vähän aikaa. Ei minua kiinnosta muokata puhelinta loputtomiin itseninäköiseksi.
Sähän puhut kuin Android olisi puhelinmerkki.
Vierailija kirjoitti:
iPhone on ylihintainen mutta on se silti erittäin hyvä. Kaikki toimii loogisesti ja luotettavasti eikä tietoturvasta ole ongelmia. Kerran kun siirryt "omenaperheeseen" niin kaikki tietosi, tiedostosi ja asetuksesi siirtyvät hetkessä mihin tahansa uuteen saman merkin laitteeseen ja ovat heti käytettävissä. Uusi puhelin, läppäri tai tabletti näyttää saman tien samalta kuin entinen ja käikki löytyy entisiltä paikoiltaan.
Tämän olen ainakin itse kokenut todella helpottavaksi kun perheessä on kuitenkin neljällä henkilöllä puhelimia, tabletteja ja läppäreitä. Niiden ylläpito olisi aika hankalaa jos joka kerta kun joku saa uuden laitteen, pitäisi aina pähkäillä että miten saa kaiken toimimaan kuten entisessä laitteessa. Nyt vain vanha varmuuskopioidaan ja uusi otetaan heti käyttöön tuon varmuuskopion mukaisilla asetuksilla.
Täh, näinhän mä just tein vaihtaessani Nokia 8:n Nokia Siroccoon.
Asun lähi-idässä eräässä kansainvälisessä kaupungissa ja täällä Applen brändäys on kyllä onnistunut poikkeuksellisen hyvin. Tuntuu, että lähes kaikilla on iPhonet. Yritin taannoin ostaa huaweihini uusia kuoria ja uutta laturia ja etenkin kuoria oli yllättävän vaikea löytää, vaikka koko kaupunki on muuten yhtä valtavaa ostoskeskusta.
Mulla on ollut sekä huaweita, Samsungia ja iPhonea työ/privaattipuhelimena, enkä millään tavoin pysty pitämään Applea ylivertaisena. Kyllä iPhonessa on ilmaa hinnassa mutta jos se oikea brändi on niin tärkeää ja siihen on varaa niin mikäs siinä. Omille lapsilleni tosin olen opettanut sen verran kulutuskriittisyytta ja medialukutaitoa, että he eivät ole nähneet tarpeelliseksi toivoa Applen puhelimia.
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheen ainoa kokemus Applen tuotteista on työsuhdeläppäri, MacBook Air. Eka hajosi ihan yhtäkkiä 6 kk käytön jälkeen, toka kesti vuoden ja sitten hajosi kamera. Ei hirveän vakuuttavaa, muun merkkiset läppärit on toimineet ongelmitta vuosikausia. Puhelimet on koko perheellä Nokioita, lapsen eka oli näppäinpuhelin jonka akku kesti noin 2-3 viikkoa yhdellä latauksella. Vanhin edelleen toimiva on yli 10 v vanha, ei tietenkään älypuhelin mutta sitä ei käyttäjänsä edes koe tarpeelliseksi.
Keskustelun aiheena on iPhone. Onnistuit lyömään useita rivejä vain kertoaksesi kaikesta muusta. No se selvisi sentään ettei sulla ole mitään kokemusta tai mielipidettä iPhoneista.
Ai mikäkö? Etkö todella ole katsonut kameran speksejä tai nähnyt arvioita siitä Iphone 11 pro kamerasta?
Sen kamera vetää vertoja DSLR kameralle ja sitten sinulla on jatkuvasti ammattimaistason kamera kulkemassa mukana taskussasi.
Kuvittele hetki, kuinka arvokas asia se on ihmisten elämään.
Vierailija kirjoitti:
Juuhaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppous, toimivuus, luotettavuus, kestävyys. Mulla nelisen vuotta vanha silloinen tonnin iPhone ja edelleen täysin soiva peli. Jos ei tapaturmaisesti tuhoudu, menee varmaan pari-kolme vuotta vielä. Ei vian vikaa koskaan eikä ylimääräistä säätöä minkään kanssa. Ei tämä enää lainkaan kalliilta tunnu vaikka ostaessa kirpaisi hiukan. Köyhällä ei ole varaa halpaan.
Juu, köyhällä ei ole varaa halpaan. Mutta halvemmaksi tulee tonnin iPhone kun sitä pystyy käyttämään vuosikausia vs android-luurit. Eikä ole Google-sidonnainen.
https://tekniikanmaailma.fi/apple-myonsi-hidastamme-vanhoja-iphoneja-mu…
Android tekee kyllä tiettävästi samaa. Jännästi molempien valmistajien uusille malleille löytyy markkinarakoa jatkuvasti vaikka iso osa iPhonen ostajistakin on aina ostanut iphoneja.
Mitä puhelimia Android valmistaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuhaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, köyhällä ei ole varaa halpaan. Mutta halvemmaksi tulee tonnin iPhone kun sitä pystyy käyttämään vuosikausia vs android-luurit. Eikä ole Google-sidonnainen.
https://tekniikanmaailma.fi/apple-myonsi-hidastamme-vanhoja-iphoneja-mu…
Android tekee kyllä tiettävästi samaa. Jännästi molempien valmistajien uusille malleille löytyy markkinarakoa jatkuvasti vaikka iso osa iPhonen ostajistakin on aina ostanut iphoneja.
Mitä puhelimia Android valmistaa?
Google pixel sarjaa
Vierailija kirjoitti:
Ai mikäkö? Etkö todella ole katsonut kameran speksejä tai nähnyt arvioita siitä Iphone 11 pro kamerasta?
Sen kamera vetää vertoja DSLR kameralle ja sitten sinulla on jatkuvasti ammattimaistason kamera kulkemassa mukana taskussasi.
Kuvittele hetki, kuinka arvokas asia se on ihmisten elämään.
Joo mut mun tsaumoi 9cc pro:ssa on parempi kamera ja maksoi vaan 338e kun tilasin bangcock sivustolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan iphonen käyttäjä ei kysele "miksi käytät samsungia", sama autojen kanssa, tojota-miehet ilkkui bemaria, ei toisinpäin.
Ei kysele mutta sitäkin enemmän tuodaan esiin sitä omaa tuotetta koska brändituote ostetaan juuri kerskumisen takia jotta sitä voi esitellä muille. Esim teinit haluavat iphonen ihan vain sen takia jotta siinä somessa julkaistavassa peili-selfiessä näkyy omenalogo. Kuten joku Guccin laukku, ylihintainen brändituote.
Someteinien selfiepullistelusta kätevästi yleistät sitten koko matkapuhelinmarkkinoihin? Just.
En nyt oikein ymmärrä tätä kauheaa tarvetta kiistää sitä tosiasiaa että Apple on vahvasti brändivetoinen tuote. Hehän ovat itsekin aivan suoraan todenneet esimerkiksi että eivät tule koskaan tekemään halpoja iphone-malleja koska se vahingoittaisi heidän brändiään luksus/premium-puhelinten valmistajana.
Kaikki kuluttajatuotteet ovat brändivetoisis. Myös Huaweit ja Honorit. Eihän niissä muita olekaan. Bulkkielektroniikkaa ja ilmainen avoimen lähdekoodin käyttis. Ulkoasua ja koteloa vähän muotoillaan brändin mukaan ja siinä se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä statusjuttu.
Insinööriajattelun ongelma on juuri se että heille paras laite on se jossa on (paperilla) paras tekniikka. Ihmiset kuitenkin ostavat käyttökokemusta, eivät tekniikkaa. Jos tekniikka toimii käyttäjän kannalta riittävän hyvin, ei hän kaipaa jotain teoreettista parannusta.
Aina myös luetellaan noita jostain vedettyjä hintoja komponenteille tai sitä "ilmaa" hinnoissa. No ainoa relevantti mittari sille "ilmalle" on se, paljonko kukin firma tekee voittoa puhelimillaan. Eikä Apple ole ollut mitenkään ylivertainen tässä tai tee jotain satumaisia voittoprosentteja joten ei sitä "ilmaa" voi niissä hinnoissa ihan loputtoman paljon olla.
Tuotekehitys maksaa, brändäys maksaa, onhan noita kuluja komponenttien päälle. Komponenttien hinta on kiinnostava lähinnä vain siksi että se antaa osviittaa siitä miten kulut jakautuvat.
Jos ajattelee vaikka brändäykseen ja markkinointiin kuluvaa osuutta, niin ne eivät tuo käyttökokemuksen kannalta mitään suoraa lisäarvoa eli siinä mielessä nekin ovat kuluttajan kannalta ilmaa vaikka ihan oikeita kuluja ovatkin.
Kyllähän onnistunut brändäys nimenomaan tuo käyttäjälle lisärvoa. Se antaa kuluttajalle sen tunteen että hän on saanut jotain erityistä. Se tunne on osa käyttökokemusta. Jos se olisi vain jotain täysin olematonta niin ei siitä kukaan maksaisi eikä sitä kannattaisi tehdä.
Minä en laske suoraksi lisäarvoksi käyttökokemuksen kannalta sitä että tykkää apple-logosta. Välillinen ja ehdollinen lisäarvo korkeintaan (jos Applen logolla ei ole sinulle merkitystä niin sinulta jää tuo lisäarvo saamatta).
Sen sijaan että parannettaisiin itse tuotetta niin saadaan sinut kuvittelemaan että se on parempi..
Vierailija kirjoitti:
Asun lähi-idässä eräässä kansainvälisessä kaupungissa ja täällä Applen brändäys on kyllä onnistunut poikkeuksellisen hyvin. Tuntuu, että lähes kaikilla on iPhonet. Yritin taannoin ostaa huaweihini uusia kuoria ja uutta laturia ja etenkin kuoria oli yllättävän vaikea löytää, vaikka koko kaupunki on muuten yhtä valtavaa ostoskeskusta.
Mulla on ollut sekä huaweita, Samsungia ja iPhonea työ/privaattipuhelimena, enkä millään tavoin pysty pitämään Applea ylivertaisena. Kyllä iPhonessa on ilmaa hinnassa mutta jos se oikea brändi on niin tärkeää ja siihen on varaa niin mikäs siinä. Omille lapsilleni tosin olen opettanut sen verran kulutuskriittisyytta ja medialukutaitoa, että he eivät ole nähneet tarpeelliseksi toivoa Applen puhelimia.
Johtuu varmaan siitä että huaveliheillä on satoja eri malleja mynnissä. Ala siinä nyt sitten myymään kuoreja jokaiselle ja yritä ennakoida kysyntää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kysele mutta sitäkin enemmän tuodaan esiin sitä omaa tuotetta koska brändituote ostetaan juuri kerskumisen takia jotta sitä voi esitellä muille. Esim teinit haluavat iphonen ihan vain sen takia jotta siinä somessa julkaistavassa peili-selfiessä näkyy omenalogo. Kuten joku Guccin laukku, ylihintainen brändituote.
Someteinien selfiepullistelusta kätevästi yleistät sitten koko matkapuhelinmarkkinoihin? Just.
En nyt oikein ymmärrä tätä kauheaa tarvetta kiistää sitä tosiasiaa että Apple on vahvasti brändivetoinen tuote. Hehän ovat itsekin aivan suoraan todenneet esimerkiksi että eivät tule koskaan tekemään halpoja iphone-malleja koska se vahingoittaisi heidän brändiään luksus/premium-puhelinten valmistajana.
Kaikki kuluttajatuotteet ovat brändivetoisis. Myös Huaweit ja Honorit. Eihän niissä muita olekaan. Bulkkielektroniikkaa ja ilmainen avoimen lähdekoodin käyttis. Ulkoasua ja koteloa vähän muotoillaan brändin mukaan ja siinä se.
Avainsana tuolla oli se "vahvasti".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheen ainoa kokemus Applen tuotteista on työsuhdeläppäri, MacBook Air. Eka hajosi ihan yhtäkkiä 6 kk käytön jälkeen, toka kesti vuoden ja sitten hajosi kamera. Ei hirveän vakuuttavaa, muun merkkiset läppärit on toimineet ongelmitta vuosikausia. Puhelimet on koko perheellä Nokioita, lapsen eka oli näppäinpuhelin jonka akku kesti noin 2-3 viikkoa yhdellä latauksella. Vanhin edelleen toimiva on yli 10 v vanha, ei tietenkään älypuhelin mutta sitä ei käyttäjänsä edes koe tarpeelliseksi.
Keskustelun aiheena on iPhone. Onnistuit lyömään useita rivejä vain kertoaksesi kaikesta muusta. No se selvisi sentään ettei sulla ole mitään kokemusta tai mielipidettä iPhoneista.
Henkilökohtaista kokemusta ei, mutta läheisten kokemuksien perusteella on kyllä tullut mielipide. Useat ovat todenneet ylihintaiseksi, muutama suitsuttaa huippuna mutta vaihtavat kuitenkin useammin (noin 2 v välein) kuin suurin osa muiden merkkien käyttäjistä kun kuulemma silloin onkin jo ihan huono ja pitää saada uusi ja parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopiston johtamiskurssilla Apple on malliesimerkkinä miten 200€ (valmistuskustannukset) laitteesta saa 1000€: Brändäys. Siitä luodaan suosittu muotibrändi josta teinit maksavat mitä tahansa. Kuten Guccin laukku jne.
Kehotan käymään myös liiketalouden kurssit. Bisneksen idea on tehdä voittoa. Tuotteen kustannukset ovat myös muutakin kuin valmistuskustannukset.
200 eur kiinalaisen Android-luurin valmistuskustannukset ovat luultavasti alle 20 eur.
Mä en oo toi jolle vastasit, mutta jonkin verran tiedän aiheesta. Tottakai tuotteen tulee tuottaa voittoa ja kuluja on muitakin kun vain valmistuskustannukset, mutta se ei poista sitä faktaa että toinen firma voi brändillään pitää tuottomarginaalia korkeammalla kuin toinen. Sä sekoitat nyt omassa viestissäs asioita. Ei sillä kuluttajalle ole väliä tuottaako yritys voittoa, mutta sillä voi olla että yrityksen hinnoittelussa on runsaasti ilmaa. Mun mielestä jokainen ostakoon sen luurin johon on varaa.
Enhän mä mitään sekoita. Se yrityksen tuottama voitto ei ole mitään "ilmaa" vaan se on normaalia liiketoiminnass.a Yritys, jonka tuotteessa ei ole "ilmaa" on entinen yritys.
Se, että joku vaivautuu edes erikseen mainitsemaan yritysten tuottavan voittoa ja hinnoittelevan tuotteensa mahdollisimman kalliiksi, kertoo mun mielestä paitsi aiheen ohi menevänä lätinänä kyvyttömyydestä ymmrätää keskustenunaihetta, myös jonkinlaisesta yleisestä suppeakatseisuudesta maailmanmenoa koskien. On ilmiselvää, että Apple tuottaa voittoa. Kuten myös Huawei tai mikä tahansa puhelinvalmistaja.
Jokainen myös panostaa brändiin ja markkinointiin. Täytyy olla sokea, jos ei näe sitä Huawein pesäpalloviuhkaa jatkuvasti kaikkialla, telkkarissa, tuotteissa, kadunvarsilla jne. Brändit luovat mielikuvia ja mielikuvilla myydään tuotteita. NOKIA on edelleen melko arvokas brändi vaikkei se ole valmistanut matkapuhelimia enää vuosikausiin, mutta oli aikanaan tunnetuimpia ja arvokkaimpia brändejä jopa kaikista bisneksistä ylipäänsä, puhumattakaan kuluttajaelektroniikasta rajatummin.
On totta että brändin on oltava kunnossa, jotta tuote menestyy. Mutta kun nyt puhutaan nimenomaan itse tuotteista ja niiden eroista, niin brändi on sivuseikka. Brändi on se alusta, jolla tietoisuus tuotteesta luodaan ja liitetään siihen positiivisia mielikuvia. Itse tuote ei myy itseään, vaikka olisi kuinka hyvä sinänsä. Tuote ei myy, jos kuluttaja ei siitä tiedä tai sitä tunnista. Siihen tarvitaan brändi. Mikään brändi ei silti myy huonoa tuotetta ylihintaan. Katsokaa NOKIAn kohtaloa. Ylivoimainen brändi, mutta niinpä vaan meni alan suurin ja menestyksekkäin mukkelis makkelis tuosta vain, kun erehtyivät tekemään tuotteiden suhteen strategisia virheitä, lyhyessä ajassa, samalla kun iPhone tuli ja mullisti markkinat alta. Ei ensi sijassa brändillä, vaan tuotteella.
Nyt alkoi pelottamaan kuka mun puhelimeni onkaan valmistanut:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/odotettu-uusi-nokia-superkamerapuhe…
No kyllä ihan Samsungin kännykkäliiketoiminta oli plussalla viime vuonnakin.
Enkä minä sanout että on hyvä tai huono asia minun kannaltani jos Apple tuottaa voittoa vaan että se on yritysten idea. Yritys joka ei tuota voittoa on huono yritys ja menee ennemmin tai myöhemmin konkurssiin.
Sen tuote voi olla asiakkaalle hyvä ostos mutta jostain syystä ne asiakkaan eivät ole valmiita maksamaan siitä tuotteesta niin paljon että siitä jäisi yritykselle voittoa. Eihän mikään firma ihan tarkoituksella mitään tappiolla myy vaan vain siksi että ei pysty tai osaa tehdä tuotteita joista maksettaisiin enemmän.