HS: Suomalaisten verenpaine on rikkaiden maiden korkein, kertoo tutkimus – lääkäreiden mukaan uhkaavaa tilannetta ei kuitenkaan oteta vakavasti
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006323497.html
"Sairaus voi johtaa sydänkohtaukseen, aivohalvaukseen tai dementiaan."
-------
"Analyysi osoitti, että korkea verenpaine oli yleisin Suomessa ja harvinaisin Kanadassa, Australiassa ja Etelä-Koreassa. Useammalla kuin joka toisella suomalaisella oli korkea verenpaine, kun Australiassa niin oli joka kolmannella naisella ja Kanadassa joka kolmannella miehellä.
Korkeaksi katsottiin verenpaine, joka on vähintään 140/80 millimetriä elohopeaa (mm Hg). Samaa määritelmää käytetään myös Suomessa: verenpaine on koholla, kun se ylittää tämän tason, Terveyskirjasto kertoo.
Näin korkeaa verenpainetta pitäisi yrittää alentaa elintavoilla. Jos ne eivät riitä, tarvitaan lääkettä."
--
"Erityiskorvausta verenpainelääkkeistä vuonna 2018 sai 409 488 henkilöä.
Paineet ovat lääkkeistä huolimatta korkeita. Niitä todettiin kahden vuoden takaisessa Finterveys-tutkimuksessa 37 prosentilta yli 30-vuotiaista naisista ja 45 prosentilta miehistä."
--
"”Suurimpia esteitä verenpainetason alenemiselle ovat väestön liiallinen suolan saanti, lihominen ja liikkumattomuus”, Laatikainen ja Niiranen kirjoittavat. Myös runsas alkoholin käyttö nostaa verenpainetta.
Vain viisi prosenttia suomalaisista saa suolaa suosituksen verran eli alle viisi grammaa vuorokaudessa."
-----
Onko sinullakin liian korkea verenpaine?
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkos tämäkin nyt sitten geeneistä ja täysjyväviljasta aiheutuvaa?
Asiantuntijat sanovat, että syitä tälle vaaralliselle taudille ovat liika suolansaanti, lihominen ja liikkumattomuus. Kaikki asioita, joihin ihmisellä on oma vastuu.
Onkohan nämä "asiantuntijat" samoja jotka edelleen väittävät sydän- ja verisuonitautien aiheuttajaksi eläinrasvat?
Yleinen tutkimustieto puoltaa kantaa, että liiallinen eläinrasvan saanti on yksi riskitekijä sydän- ja verisuonisairauksissa, muiden ohella.
En ymmärrä, miksi käytät lainausmerkkejä asiantuntijoiden kohdalla. Ilmeisesti halveksut heitä, joilla on ainoa edellytys tutkia ja tulkita ko. riskitekijöitä ja taudinaiheuttajia? Erikoista ylimielisyyttä.
Yleensä kyllä puhutaan kovista/tyydyttyneistä (pahoista) ja pehmeistä/tyydyttämättömistä (hyvistä) rasvoista. On yleinen harhakäsitys, että eläinrasva olisi kovaa rasvaa. Tosiasiassa lihan rasvasta suurin osa on aina pehmeää rasvaa. Ei sillä, että kova rasva olisi aina huono asia, eihän siitäkään ole mitään näyttöä. Kookosöljyäkin pidetään terveystuotteena, vaikka siitä pääosa on kovaa rasvaa. Tieteellinen näyttö on heikkoa suuntaan jos toiseen.
Voitko linkata tähän virallisten suositusten mukaista tutkimustietoa? Kuka virallinen taho pitää kookosöljyä terveystuotteena? Voitko tieteellisesti nyt perustella nämä väitteesi? Että punaisen lihan rasva on tyydyttymätöntä jne? Ja sen, että ei ole yhtään mitään näyttöä, että kova rasva olisi huono asia?
Voin myös toistaa asiantuntijatermein, mutta aiemmin oletin, että maallikkotermit rasvan suhteen olisivat yleisemmin ymmärrettävissä.
Voit tarkastella eri lihojen rasvakoostumusta osoitteesta www.fineli.fi
Löydätkö lihan, jossa suurin osa rasvasta olisi tyydyttynyttä?
Jos aloitetaan vaikkapa ihan sellaisesta kuin naudanliha:
100g sis.
Monityydyttymättömät: 0.3g
Yksittäistyydyttymättömät: 3.1g
Tyydyttyneet: 3.7g
Trans: 0.3g
Niin eli mitä nyt?
50% ei ole suurin osa, vaan puolet.
4.0g tyydyttyneitä on enemmän kuin3.4g tyydyttymättömiä. Kai sinä nyt tämän verran matikkaa sentään osaat? Ai et? No NYT ymmärrän, mistä kiikastaa! :D Elikkä 4.0 g on ENEMMÄN kuin 3.4g. Nyt varmaan myönnät olleesi väärässä tuosta vai mitä :DDDDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiantuntijat sanovat, että syitä tälle vaaralliselle taudille ovat liika suolansaanti, lihominen ja liikkumattomuus. Kaikki asioita, joihin ihmisellä on oma vastuu.
Onkohan nämä "asiantuntijat" samoja jotka edelleen väittävät sydän- ja verisuonitautien aiheuttajaksi eläinrasvat?
Yleinen tutkimustieto puoltaa kantaa, että liiallinen eläinrasvan saanti on yksi riskitekijä sydän- ja verisuonisairauksissa, muiden ohella.
En ymmärrä, miksi käytät lainausmerkkejä asiantuntijoiden kohdalla. Ilmeisesti halveksut heitä, joilla on ainoa edellytys tutkia ja tulkita ko. riskitekijöitä ja taudinaiheuttajia? Erikoista ylimielisyyttä.
Yleensä kyllä puhutaan kovista/tyydyttyneistä (pahoista) ja pehmeistä/tyydyttämättömistä (hyvistä) rasvoista. On yleinen harhakäsitys, että eläinrasva olisi kovaa rasvaa. Tosiasiassa lihan rasvasta suurin osa on aina pehmeää rasvaa. Ei sillä, että kova rasva olisi aina huono asia, eihän siitäkään ole mitään näyttöä. Kookosöljyäkin pidetään terveystuotteena, vaikka siitä pääosa on kovaa rasvaa. Tieteellinen näyttö on heikkoa suuntaan jos toiseen.
Miksi sitten Terveyskirjasto kokoaa tutkimustietoon perustuen seuraavaa:
Tyydyttynyttä kovaa rasvaa on etenkin maitorasvassa eli voissa, juustossa, rasvaisessa maidossa ja muissa rasvaisissa maitovalmisteissa sekä rasvaisessa lihassa, makkaroissa ja useissa leivonnaisissa. Kovaa rasvaa on runsaasti myös joissakin kasvikunnan rasvoissa, esimerkiksi kookosrasvassa ja -öljyssä sekä palmu-, palmuydin- ja sheaöljyssä.
Koviin rasvoihin luetaan myös trans-rasvahapot, joiden kaksoissidos on rakenteeltaan poikkeava. Niitä on pieniä määriä märehtijöiden rasvoissa, kuten voissa, juustossa, muissa rasvaisissa maitovalmisteissa ja lihassa. Trans-rasvahappoja on myös osittain kovetetuissa kasviöljyissä, joita on mm. konditoriatuotteissa. ja niitä voi muodostua uppopaistorasvoissa. Huomattava osa trans-rasvahapoista saadaan Suomessa eläinrasvoista.
Pehmeistä rasvoista kertatyydyttymätöntä öljyhappoa on sekä eläin- että kasvirasvoissa, kun taas monityydyttymättömiä rasvahappoja löytyy runsaimmin kasviöljyistä ja niistä tehdyistä levitteistä.
Runsas kovien rasvojen nauttiminen suurentaa veren kolesterolipitoisuutta, erityisesti sydäntautiriskiä suurentavan LDL-kolesterolin määrää. Kovan rasvan korvaaminen osittain pehmeällä pienentää sepelvaltimotaudin riskiä.
Pehmeät tyydyttymättömät rasvat pienentävät kolesterolipitoisuutta ja sydäntautiriskiä. Kovalla rasvalla ei ole korvaamattomia tehtäviä elimistössä, sillä sitä käytetään vain energiaksi. Suositeltava kovan rasvan osuus on enintään kolmannes ravinnon rasvoista eli alle 10 % ravinnon sisältämästä energiasta.
--
Ole hyvä ja selitä, miksi viralliset tahot haluavat tappaa suomalaiset valheellisella tiedolla? herranjumala tässähän ihan pelkää, että elämme dystopiassa!
Lihan rasvasta suurin osa on tyydyttymätöntä: fineli.fi
Loogista, sillä ihmisen ei kannattaisi laihduttaa, koska tulisi käyttäneeksi omia kovia rasvoja, jotka ovat niin karmeen vaarallisia olevinaan :)
Liekö carnivore-dieetin toimimisen salaisuus juuri siinä, että elimistö adaptoituu hyödyntämään energiaksi samanlaisia rasvoja kuin omassa kehossakin on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitko linkata tähän virallisten suositusten mukaista tutkimustietoa? Kuka virallinen taho pitää kookosöljyä terveystuotteena? Voitko tieteellisesti nyt perustella nämä väitteesi? Että punaisen lihan rasva on tyydyttymätöntä jne? Ja sen, että ei ole yhtään mitään näyttöä, että kova rasva olisi huono asia?
Voin myös toistaa asiantuntijatermein, mutta aiemmin oletin, että maallikkotermit rasvan suhteen olisivat yleisemmin ymmärrettävissä.
100g sis.
Niin eli mitä nyt?
Ihan järkyttävä myötähäpeä puolestasi, kun et osaa ton vertaa edes prosenttiosuuksia laskea ei h elvetti x(
Luulitko, että TRANSRASVA on terveellistä rasvaa?!
Vierailija kirjoitti:
Painan vähän päälle 50 kg, vyötärökin on alle 70 cm. Syön vähintään puoli kiloa rehuja, en käytä itse suolaa. Lakritsaa yms välttelen. Liikuntaa tulee liikuntasuosituksia enemmän, sen lisäksi minulla ei ole bussikorttia tai autoa, vaan kävelen ja pyöräilen kaikkialle mihin on kohtuullinen matka. Joskin talvella en pyöräile, vaan menen sitten joukkoliikenteellä jos matkaa yli 5 km tai paljon kantamuksia. Ikääkin vasta 34, mutta silti saan verenpainelääkityksen tässä ihan justiinsa. Ei löytänyt lääkäri mitään järkevää syytä paineille, sukurasite lienee ainut syy tähän tautiin.
Stressi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100g sis.
Niin eli mitä nyt?
4.0g tyydyttyneitä on enemmän kuin3.4g tyydyttymättömiä. Kai sinä nyt tämän verran matikkaa sentään osaat? Ai et? No NYT ymmärrän, mistä kiikastaa! :D Elikkä 4.0 g on ENEMMÄN kuin 3.4g. Nyt varmaan myönnät olleesi väärässä tuosta vai mitä :DDDDD
Tyydyttynyt/kokonaisrasva 3.7/8.4 = rasvasta 44% on tyydyttynyttä.
Mä oon ylipainoinen. Olen ollut aina pyöreä, lapsesta asti. Mulla on silti ollut aina matala verenpaine. Jo puoli vuosisataa. Harrastan suht paljon liikuntaa ja kaikkea fyysistä, mutta ne ei laihduta mua lainkaan, kiinteyttää enintään. Ainoastaan kitudieetillä tai tupakoimalla saan painoni putoamaan hetkellisesti. Naurattaa, kun sanotaan, että lihavat ovat laiskoja ja huonokuntoisia - en ole. En hengästy juuri lainkaan, kovatempoisessa juoksussa sentään. Naurattaa, kun työkaverit huohottaa, kun juostaan portaat ylös töissä. Leposykkeeni on ollut aina hyvin matala. Muistan kun kouluaikana mitattiin syke, ja mulle sanottiin, että on huippu-urheilijan tasoa. Eli verenpainetta ei näe tosiaankaan päälle päin!
Mutta onhan Serena Williamskin huippu-urheilija.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ylipainoinen. Olen ollut aina pyöreä, lapsesta asti. Mulla on silti ollut aina matala verenpaine. Jo puoli vuosisataa. Harrastan suht paljon liikuntaa ja kaikkea fyysistä, mutta ne ei laihduta mua lainkaan, kiinteyttää enintään. Ainoastaan kitudieetillä tai tupakoimalla saan painoni putoamaan hetkellisesti. Naurattaa, kun sanotaan, että lihavat ovat laiskoja ja huonokuntoisia - en ole. En hengästy juuri lainkaan, kovatempoisessa juoksussa sentään. Naurattaa, kun työkaverit huohottaa, kun juostaan portaat ylös töissä. Leposykkeeni on ollut aina hyvin matala. Muistan kun kouluaikana mitattiin syke, ja mulle sanottiin, että on huippu-urheilijan tasoa. Eli verenpainetta ei näe tosiaankaan päälle päin!
Ai niin, ja syön surutta suolaa ja salmiakkia, välillä oikein tarkoituksella, kun pyörryttää ja heikottaa matalan verenpaineen vuoksi.
Onkohan vertailussa huomioitu ns. valkotakki-ilmiö? Sille altistavat geenit ovat Suomessa yleisempiä kuin monissa muissa maissa.
https://yle.fi/uutiset/3-10824902
"Syy valkotakki-ilmiöön ei ole korvien välissä, vaan sen taustalla on kaksi geeniä, selviää suomalaistutkimuksessa. Valkotakki-ilmiö tarkoittaa tilannetta, jossa verenpaine on vastaanotolla mitattuna korkeampi kuin kotona mitattu.
Ilmiö on Suomessa yleinen: peräti 38 prosentilla suomalaisista verenpaine ylittää suositusten raja-arvon vastaanotolla, mutta ei kotona."
Käyttäjä21362 kirjoitti:
Onkohan vertailussa huomioitu ns. valkotakki-ilmiö? Sille altistavat geenit ovat Suomessa yleisempiä kuin monissa muissa maissa.
"Syy valkotakki-ilmiöön ei ole korvien välissä, vaan sen taustalla on kaksi geeniä, selviää suomalaistutkimuksessa. Valkotakki-ilmiö tarkoittaa tilannetta, jossa verenpaine on vastaanotolla mitattuna korkeampi kuin kotona mitattu.
Ilmiö on Suomessa yleinen: peräti 38 prosentilla suomalaisista verenpaine ylittää suositusten raja-arvon vastaanotolla, mutta ei kotona."
Jos haluaa huonot tulokset, suosittelen mittauksia työpaikalla, kesken kiireisen ja stressaavan työpäivän. Sain aivan törkeät lukemat, vaikka normaalisti minulla on alhainen verenpaine. Pyysin sitten työterveyshoitajalta, että saanko hetken vetäistä henkeä, ja mitataan sitten uudestaan, koska olen juossut vaativien työtehtävien parista kauhealla vauhdilla vastaanotolle. Hetken päästä lukemat olivat huomattavasti alemmat. Eli minun kohdallani erittäin stressaava työ aiheutti hetkellisesti korkeita lukemia.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko verenpaineella olla jotain yhteyttä siihen, millainen mentaliteetti Suomessa vallitsee? Ongelmat pitää kantaa yksin, valittaa ei saa jne. Täällä on kansainvälisesti eniten turvattomasti kiintyneitä ihmisiä, jotka luottavat vain itseensä (joka sekin pettää lopulta sydämen muodossa). Miettikääpä etenkin aiempia sukupolvia, joiden aikuisutta tai lapsuutta väritti sota ja sen seuraukset.
Valittaa ei saa? Suomalaisethan on aivan hirveitä valittajia, mankujia ja kitisijöitä nykyään. Suomalaista sisua josta ennen oltiin niin ylpeitä, ei tässä kansassa enää juurikaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, ja syön surutta suolaa ja salmiakkia, välillä oikein tarkoituksella, kun pyörryttää ja heikottaa matalan verenpaineen vuoksi.
Tällä ei varmaan ole osaa eikä arpaa lihavuuteesi?
Käyttäjä21362 kirjoitti:
Tuskin on huomioitu. Itselläni vp kotona 128/77 ja lääkärissä makuullaan 180/134. Epäilin mittaria, mutta se tarkistettiin vertaamalla lääkärin käyttämään mittariin.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä21362 kirjoitti:
Jos haluaa huonot tulokset, suosittelen mittauksia työpaikalla, kesken kiireisen ja stressaavan työpäivän. Sain aivan törkeät lukemat, vaikka normaalisti minulla on alhainen verenpaine. Pyysin sitten työterveyshoitajalta, että saanko hetken vetäistä henkeä, ja mitataan sitten uudestaan, koska olen juossut vaativien työtehtävien parista kauhealla vauhdilla vastaanotolle. Hetken päästä lukemat olivat huomattavasti alemmat. Eli minun kohdallani erittäin stressaava työ aiheutti hetkellisesti korkeita lukemia.
Stressin kuuluukin nostaa verenpainetta. Pitkäkestoisena neurotoksisuus tuhoaa säätelyjärjestelmät.