Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Suomalaisten veren­paine on rikkaiden maiden korkein, kertoo tutkimus – lääkäreiden mukaan uhkaavaa tilannetta ei kuitenkaan oteta vakavasti

Vierailija
09.12.2019 |

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006323497.html

"Sairaus voi johtaa sydänkohtaukseen, aivohalvaukseen tai dementiaan."
-------

"Analyysi osoitti, että korkea verenpaine oli yleisin Suomessa ja harvinaisin Kanadassa, Australiassa ja Etelä-Koreassa. Useammalla kuin joka toisella suomalaisella oli korkea verenpaine, kun Australiassa niin oli joka kolmannella naisella ja Kanadassa joka kolmannella miehellä.

Korkeaksi katsottiin verenpaine, joka on vähintään 140/80 millimetriä elohopeaa (mm Hg). Samaa määritelmää käytetään myös Suomessa: verenpaine on koholla, kun se ylittää tämän tason, Terveyskirjasto kertoo.

Näin korkeaa verenpainetta pitäisi yrittää alentaa elintavoilla. Jos ne eivät riitä, tarvitaan lääkettä."

--

"Erityiskorvausta verenpainelääkkeistä vuonna 2018 sai 409 488 henkilöä.

Paineet ovat lääkkeistä huolimatta korkeita. Niitä todettiin kahden vuoden takaisessa Finterveys-tutkimuksessa 37 prosentilta yli 30-vuotiaista naisista ja 45 prosentilta miehistä."

--

"”Suurimpia esteitä verenpainetason alenemiselle ovat väestön liiallinen suolan saanti, lihominen ja liikkumattomuus”, Laatikainen ja Niiranen kirjoittavat. Myös runsas alkoholin käyttö nostaa verenpainetta.

Vain viisi prosenttia suomalaisista saa suolaa suosituksen verran eli alle viisi grammaa vuorokaudessa."

-----

Onko sinullakin liian korkea verenpaine?

Kommentit (174)

Vierailija
81/174 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkea verenpaine johtuu ilman muuta lähes aina infektiosta suolessa, usein isoin osa infektiosta on suoliston loppupäässä, siellä missä uloste kerääntyy. Oireina ei ole paljon mitään, koska suolistossa ei ole juurikaan hermopäätteitä kivulle. Ulostamisen vaikeutta voi olla joskus. Sitä pitää hoitaa esim. antibioottiperäruiskeilla tai antibiootein. Tämä infektio on vaarallinen, vaikka on muuten lähes oireeton, koska siitä leviää mikrobimassaa verenkiertoon ja siten suonet tukkeutuvat mikrobeista ja niiden biofilmeistä.

Kyse ei siis ole tulehduksellisesta suolistosairaudesta (Crohn, haavainen paksusuolentulehdus), mutta yleensä verta rupeaa tihkumaan suolen loppupäästä, kun infektiota hoidetaan onnistuneesti. Tämä on samaa tyyppiä kuin verestävät ikenet. Infektio ei ole syvällä suoliston seinämässä, vaan enemmän pinnallinen, toisin kuin esim. Crohnin taudissa. Tätä tulehdusta ei voi havaita helposti verikokein tai tähystyksellä. Verikokeissa voi näkyä kolesterolin ja/tai verensokerin nousuna, mutta sitä ei osata assosioida infektioon. CRP ei myöskään ole korkea, mutta hs-CRP voi olla (C-reaktiivinen proteiini, herkkä).

Vierailija
82/174 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on matala. Viimeksi kun mittasin, se oli noin 100/60. Olen normaalipainoinen ja harrastan hyötyliikuntaa, mutta en mitään rankkaa. En tupakoi tai juo. Olen kasvissyöjä, mutta syön aika paljon sipsejä ja salmiakkia. En kuitenkaan lisää ruokaan juurikaan suolaa, vaan maustan sen yrteillä ym.

Meillä ei juuri kellään suvussa ole korkeaa verenpainetta, joten matalat arvoni voivat johtua osittain geeneistä.

Olennaisinta tuossa varmaan se, että olet normaalipainoinen ja syöt terveellisesti. Ylipaino rasittaa sydäntä.

Tuokin kommentti alapeukutettu :D ei h*lvetti tätä palstaa ja teidän lihavien mielenterveysongelmia, kun ei saa sitäkään sanoa, että SE LÄSKEYS RASITTAA SYDÄNTÄ

Ei täällä saa sanoa ylipainosta mitään pahaa. Kaikki lihavat ovat elämänsä kunnossa ja syövät terveellisesti. Nauroin joskus hulluna, kun luin ketjua missä BMI 35 ihmiset kirjoittivat päivän syömisensä. Pelkkiä smoothieita ja pähkinöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/174 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain idiootti kuvittelee verenpainetaudin olevan lääkkeen puutteesta johtuvaa.

Vierailija
84/174 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on matala. Viimeksi kun mittasin, se oli noin 100/60. Olen normaalipainoinen ja harrastan hyötyliikuntaa, mutta en mitään rankkaa. En tupakoi tai juo. Olen kasvissyöjä, mutta syön aika paljon sipsejä ja salmiakkia. En kuitenkaan lisää ruokaan juurikaan suolaa, vaan maustan sen yrteillä ym.

Meillä ei juuri kellään suvussa ole korkeaa verenpainetta, joten matalat arvoni voivat johtua osittain geeneistä.

Olennaisinta tuossa varmaan se, että olet normaalipainoinen ja syöt terveellisesti. Ylipaino rasittaa sydäntä.

Tuokin kommentti alapeukutettu :D ei h*lvetti tätä palstaa ja teidän lihavien mielenterveysongelmia, kun ei saa sitäkään sanoa, että SE LÄSKEYS RASITTAA SYDÄNTÄ

No ihan käsittämätöntä sanoa, että hän syö terveellisesti, vaikkei olekaan läski, koska nimenomaan sipsit ja lakut nostavat verenpainetta. 

Ehkä läski tosiaan nostaa verenpainetta, koska oloni on parempi 70-80 -kiloisena kuin 50-60 -kiloisena ja alapaine pysyy tasolla 63-71 painavampana eikä laske tuon alle. 

Kyllä minä voin sanoa, että syön ihan terveellisesti, vaikka herkuttelen. Aamupalalla smoothie, välipalaksi pähkinöitä/hedelmä, lounaaksi jotain kasvispitoista papuruokaa, iltapäivällä hedelmä/pähkinöitä ja illalliseksi jotain lounaankaltaista. Iltapalalla menee yleensä sipsejä/suklaata tms, mutta saatan syödä myös hedelmän tai jotain. Kasviksia tulee taatusti se puoli kiloa päivässä.

Sanoin, että syö aika paljon herkkuja ja totta se onkin siinä mielessä, että syön niitä melkein joka päivä. Mutta en todellakaan syö niitä määrällisesti paljon kerrallaan. Sellainen sadan gramman linssisipsipussi kestää pari päivää. Samoin parinsadan gramman karkkipussista riittää pariksi päiväksi. Voisin varmasti syödä vähemmänkin, mutta en nyt sanoisi, että tuo muuttaa ruokavaliotani epäterveelliseksi.

Älä välitä palstan kateellisista ylipainoisista. Kohtuullinen herkuttelu silloin tällöin kuuluu myös terveellisiin elintapoihin, sillä kysehän on kokonaisuudesta. Tällainen menee tällä palstalla kuitenkin lähes aina yli hilseen, sillä täällä monilla on motiivina kaivaa esiin ne kaikki mahdolliset rippeet, joilla voisivat perustella oman vastuunsa elintavoistaan pois.

Uskon siihen 20/80 juttuun. Jos 80 prossaa ruoasta on terveellistä, ei se 20 prossaa roskaa ole maailmanloppu. Olen syönyt aiemmin paljon epäterveellisemmin, joten tämäkin on minulle jo iso juttu. Ja tietysti yritän aina vähentää turhaa herkuttelua.

Vierailija
85/174 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulepa nyt, syön liikaa ja liikun liian vähän, siksi olen ylipainoinen ja se on yksi syy siihen, että verenpaineeni on koholla. Myös mielenterveysongelmani (bipo) vaikuttaa sekä verenkiertoelimistöön, että painoon.  Mutta niistä ei seuraa, että olisin tyhmä, tajuan kyllä tilanteen. Turhaan kohkaat siellä ja nostat paineitas stressillä.

Vierailija
86/174 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ihan käsittämätöntä sanoa, että hän syö terveellisesti, vaikkei olekaan läski, koska nimenomaan sipsit ja lakut nostavat verenpainetta. 

Ehkä läski tosiaan nostaa verenpainetta, koska oloni on parempi 70-80 -kiloisena kuin 50-60 -kiloisena ja alapaine pysyy tasolla 63-71 painavampana eikä laske tuon alle. 

Kyllä minä voin sanoa, että syön ihan terveellisesti, vaikka herkuttelen. Aamupalalla smoothie, välipalaksi pähkinöitä/hedelmä, lounaaksi jotain kasvispitoista papuruokaa, iltapäivällä hedelmä/pähkinöitä ja illalliseksi jotain lounaankaltaista. Iltapalalla menee yleensä sipsejä/suklaata tms, mutta saatan syödä myös hedelmän tai jotain. Kasviksia tulee taatusti se puoli kiloa päivässä.

Sanoin, että syö aika paljon herkkuja ja totta se onkin siinä mielessä, että syön niitä melkein joka päivä. Mutta en todellakaan syö niitä määrällisesti paljon kerrallaan. Sellainen sadan gramman linssisipsipussi kestää pari päivää. Samoin parinsadan gramman karkkipussista riittää pariksi päiväksi. Voisin varmasti syödä vähemmänkin, mutta en nyt sanoisi, että tuo muuttaa ruokavaliotani epäterveelliseksi.

Älä välitä palstan kateellisista ylipainoisista. Kohtuullinen herkuttelu silloin tällöin kuuluu myös terveellisiin elintapoihin, sillä kysehän on kokonaisuudesta. Tällainen menee tällä palstalla kuitenkin lähes aina yli hilseen, sillä täällä monilla on motiivina kaivaa esiin ne kaikki mahdolliset rippeet, joilla voisivat perustella oman vastuunsa elintavoistaan pois.

Uskon siihen 20/80 juttuun. Jos 80 prossaa ruoasta on terveellistä, ei se 20 prossaa roskaa ole maailmanloppu. Olen syönyt aiemmin paljon epäterveellisemmin, joten tämäkin on minulle jo iso juttu. Ja tietysti yritän aina vähentää turhaa herkuttelua.

No, ylipainoon tai diabetekseen taipuvaiselle kyllä on maailmanloppu syödä joka päivä yli sokerin saantisuosituksen ihan vaan karkeista. Myös rasvatasapaino heilahtaa helposti sipseillä ja niissä on paljon suolaa. Loput ruuasta pitää olla täyttä superfoodia eikä riitä välttämättä sittenkään kumoamaan tuota. 

Vierailija
87/174 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menee käsi kädessä lihavuusepidemian kanssa, valitettavasti.

Ja alkoholin. Verenpaine- ja sydäntaudit ovat Suomessa olleet se pahin tappaja jo vuosikymmeniä.

Barkerin hypoteesi on vahvistettu näissäkin, eli sodat ja nälänhätä ovat taustalla. Ts. epigeneettinen ohjelmoituminen.

Vierailija
88/174 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletusarvoisesti herkuttelu yhdistetään liian usein hallitsemattomaan ahmimiseen. Viisikymppinen liikkuva ja normaalipainoinen herkuttelija, jonka verenpaineet ja kolesterolit ovat kunnossa.

Vierailija
89/174 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkyykö vähäinen /runsas suolansyönti verikokeen Na arvossa?

Vai mistä syystä Na on aina alarajalla.

(Verenpaine korkea).

Korkea natrium nostaa verenpainetta, osmoottinen painereaktio, suola imee nestettä suonien nostamaan painetta. Elimistösi yrittää saada vaarallista epäterveellistä tilaa hallintaan hölväämällä liian suolan eli naitriumin ulos elimistöstä virtsan mukana mutta se ei riitä nyt. Tarvitset jotan kunnon lääkettä, ACE-estäjää ta AT-salpaavat joka rentouttaa verisuonesi, nesteenpoistolääke ei varmaan tehoa tarpeeksi enää ja suolaa vähentämällä tilanne tuskin korjaantuu kun suolaa ei kerran liikaa ole muutenkaan. suolaa syömällä ei veren suolamäärä juuri nouse, se on niin tarkkaan ja tehokaaasti hormonaalisesti säädelty ja liian matalaa suola-arvoa ei syömällä saa käytännössä aikaiseksi kuin jollain nälkäkeskitysleirillä j9s sielläkään, elimistö säätelee itse suolansa hyvin tehokkaasti söi sitä tai ei, liika menee saman tien virtsan mukana ulos

Kiitos!

Kyllä, nämä ovat monimutkaisia juttuja ja itse olen ollut ei-lihaa linjalla jo vuosikymmenet. Kananmunaa ja kalaa syön ja kasviksia paljon.

Olen lääkityksellä atr-salpaaja tosiaan, hiukan on vähennetty jo annostusta. Pari vuotta tässä lääkkeet ollut.

Joka päivä lenkillä ja toivon vielä saavani lääkkeet pois tai vähennettyä.

Näitä kaikkia asioita pitää yhdessä tosiaan kokeilla, ei yksi juttu voi ratkaista.

Punajuuren nitriitti alentaa muuten paineita, vinkiksi kaikille.

Vierailija
90/174 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut vuoden verran verenpainelääkkeellä, kalsiumin estäjä. En olisi tuota toivonut, mutta saamani korkean verenpaneen aiheuttama aivoverenkierron häiriö pelästytti pahanpäiväisesti. Tuossa vaiheessa paineet olivat luokkaa 140/120 eli alapaine oli aina korkea systolinen ei. 

Minulla on ikäni ollut alhainen verenpaine, olen siitä kärsinytkin 100/59. n. 40-vuotiaana ensimmäisen kerran mainittiin sanat verenpaine koholla. Korkean verenpaineen lukemat mitattiin 2016, jonka jälkeen olen kovasti yrittänyt elää paineita alentaen. Helppoa se on ollut, toiminnassani ei ollut juurikaan muutetavaa.

-en ole ylipainoinen, koskaan ollutkaan

-en pidä suolaisesta ruoasta ja suoalisista herkuista

-en polta, en juo

-liikuntaa harrastan paljon, aina olen harrastanut

-työni on hyvin fyysistä

-en syö salmiakkia/lakritsia

-syön terveelisesti

-stressiä on, kiire töissä jatkuvaa. Tämä on ainoa, jolle en ole mitään voinut tehdä. En vaan ole saanut muuta työtä.

Verenpainettani ei mitenkään seurata muuten kuin itse tarkkailen tarvittaessa. Työterveyden tai tk:n puolesta kukaan ei kysele verenpaineesta mitään ja tämä ihan suoraan sanottiinki kun lääkereseptin sain. Älkää sitkutelko korkean verenpaineen kanssa. Siitä aivoinfarktista ei välttämättä toivukkaan,

Vierailija
91/174 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ylipainoon tai diabetekseen taipuvaiselle kyllä on maailmanloppu syödä joka päivä yli sokerin saantisuosituksen ihan vaan karkeista. Myös rasvatasapaino heilahtaa helposti sipseillä ja niissä on paljon suolaa. Loput ruuasta pitää olla täyttä superfoodia eikä riitä välttämättä sittenkään kumoamaan tuota. 

Mitä tarkoittaa ylipainoon taipuvainen? Lihavista vain 2 %:lla on geenivirhe, jonka myötä on alttius addiktoitua rasvan syömiseen. Tämähän ei tietenkään kuitenkaan tarkoita sitä, että näilläkään ihmisillä olisi välttämättä taipuvaisuutta ylipainoon, jos hillitsevän rasvanhimonsa. Suurin osa lihavista syö kuitenkin ihan sitä sokeria ja höttöhiilaria kovan rasvan lisäksi aivan liikaa.

Mitenköhän elämäni olisi erilaista, jos minulle olisi lapsena opetettu, että olen vaan ylipainoon taipuvainen sen sijaan, että käytiin koko perhe urheilemassa?

Vierailija
92/174 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli muuten hauska katsoa Olet mitä syöt -ohjelmaa ja kuulla lääketieteen ammattilaisen suusta, että sokerin syönti aiheuttaa masennusta muokkaamalla aivokemian prosesseja. Siinäkin ihan mielenkiintoinen infopala tälle palstalle. (eiku nii se menee toisinpäin ölölölölölö)

Vierailija
93/174 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska kuunnella tässä ketjussa, kuinka lihavat arvostelevat hoikan ilmoittamaa ruokavaliota :DD 

Vierailija
94/174 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut vuoden verran verenpainelääkkeellä, kalsiumin estäjä. En olisi tuota toivonut, mutta saamani korkean verenpaneen aiheuttama aivoverenkierron häiriö pelästytti pahanpäiväisesti. Tuossa vaiheessa paineet olivat luokkaa 140/120 eli alapaine oli aina korkea systolinen ei. 

Minulla on ikäni ollut alhainen verenpaine, olen siitä kärsinytkin 100/59. n. 40-vuotiaana ensimmäisen kerran mainittiin sanat verenpaine koholla. Korkean verenpaineen lukemat mitattiin 2016, jonka jälkeen olen kovasti yrittänyt elää paineita alentaen. Helppoa se on ollut, toiminnassani ei ollut juurikaan muutetavaa.

-en ole ylipainoinen, koskaan ollutkaan

-en pidä suolaisesta ruoasta ja suoalisista herkuista

-en polta, en juo

-liikuntaa harrastan paljon, aina olen harrastanut

-työni on hyvin fyysistä

-en syö salmiakkia/lakritsia

-syön terveelisesti

-stressiä on, kiire töissä jatkuvaa. Tämä on ainoa, jolle en ole mitään voinut tehdä. En vaan ole saanut muuta työtä.

Verenpainettani ei mitenkään seurata muuten kuin itse tarkkailen tarvittaessa. Työterveyden tai tk:n puolesta kukaan ei kysele verenpaineesta mitään ja tämä ihan suoraan sanottiinki kun lääkereseptin sain. Älkää sitkutelko korkean verenpaineen kanssa. Siitä aivoinfarktista ei välttämättä toivukkaan,

Älä huoli, käytän samaa lääkettä migreenin estolääkkeenä. Paineeni tosin ovat liian alhaiset nyt sen myötä, mutta huimaaminen on pieni paha verrattuna aivoinfarktiin.

Vierailija
95/174 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä saa sanoa ylipainosta mitään pahaa. Kaikki lihavat ovat elämänsä kunnossa ja syövät terveellisesti. Nauroin joskus hulluna, kun luin ketjua missä BMI 35 ihmiset kirjoittivat päivän syömisensä. Pelkkiä smoothieita ja pähkinöitä.

Olen lihava, syön terveellisesti ja liikun paljon, mutta minulla on vaikea syömishäiriö, joten sorrun välillä ahmimaan roskaa. Aiemmin olin bulimikko, en tiedä onko tämä parempi vai huonompi. Tunnen itseni huonoksi ihmiseksi ja häpeän liikkua missään. Ulkoilenkin mieluiten metsässä, uimaan en todellakaan mene. Maksaisin mitä tahansa jos saisin itseni normaalipainoiseksi, mutta edes terapia ei auttanut. En hallitse itseäni kun kohtaus iskee päälle.

Voin kertoa, ettei tässä ole mitään hauskaa. Koko elämä on jäänyt tämän paskan varjoon. No kuolen varmaan nuorena, vielä ei tosin ole verenpainetta tai muita ongelmia.

Vierailija
96/174 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulepa nyt, syön liikaa ja liikun liian vähän, siksi olen ylipainoinen ja se on yksi syy siihen, että verenpaineeni on koholla. Myös mielenterveysongelmani (bipo) vaikuttaa sekä verenkiertoelimistöön, että painoon.  Mutta niistä ei seuraa, että olisin tyhmä, tajuan kyllä tilanteen. Turhaan kohkaat siellä ja nostat paineitas stressillä.

Oletko yksi alapeukuttajista? Jos et, niin kommentti ei koskenut sinua ja uhriudut ihan maanisesti turhaan. Jos olit, niin kannattaisi varmaan pohtia, miksi faktojen kuuleminen on sinusta niin ikävää.

Vierailija
97/174 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen normaalipainoinen ja verenpaineeni on ollut aina hyvä. Terveysgeenitesti näytti kohonnutta riskiä korkeaan verenpaineeseen, joten alan seurata sitä nyt. Olen 50v.

Vierailija
98/174 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkos tämäkin nyt sitten geeneistä ja täysjyväviljasta aiheutuvaa? 

Asiantuntijat sanovat, että syitä tälle vaaralliselle taudille ovat liika suolansaanti, lihominen ja liikkumattomuus. Kaikki asioita, joihin ihmisellä on oma vastuu.

Kyllä siihen geenitkin vaikuttaa, kuten myös lihavuuteen. Olen (entinen) ylipainoinen, kuten koko sukuni. Meillä on kaikilla alhainen verenpaine (110/55), kolesterolit hyvällä tasolla, ei sydäntauteja. Mutta ylipainoa kyllä. On ihan eri juttu katsoa miehen sukua jossa hoikkana pysyminen on selvästi helpompaa. Itse sain avun piikitettävästä suolistohormonista ja pystyin laihtumaan, ei vaan enää ollut sellaista pakollista ahmimisen tarvetta jolle ei oikeasti voinut käytännössä mitään.

Toki en sano etteikö ihmisellä itsellään olisi vastuuta, mutta huutelun sijaan olisi tärkeää auttaa etsimään erilaisia keinoja siihen missä vika on ja lakata jankkaamasta sitä ainaista ”selkärankaa”. Kummasti minullekin selkäranka kasvoi suolistohormonilla.

Joo onhan niitä tutkimuksia millä on seurattu kylläisyyshormonien eritystä ylipainoisilla ja normaalipainoisilla. Yllättäen ylipainoisilla kylläisyyshormonit romahtavat nopeasti syömisen jälkeen, toisin kuin normaalipainoisilla. Onhan se hyvä selittää "selkärangasta" jos keho viestittää muuta.

Vierailija
99/174 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkos tämäkin nyt sitten geeneistä ja täysjyväviljasta aiheutuvaa? 

Asiantuntijat sanovat, että syitä tälle vaaralliselle taudille ovat liika suolansaanti, lihominen ja liikkumattomuus. Kaikki asioita, joihin ihmisellä on oma vastuu.

Mutta ihmisiä ei saa syyllistää mistään. Kaikki on terveydenhuollon syytä.

Ei se ihmisten syyllistäminen olekaan välttämätöntä tai tarpeen tietenkään. Mutta etenkään terveydenhuoltoa tai puhumattakaan sairaanhoitoa ei saa syyllistää asiasta: asiaan on puututtu tervydenhuollossa kun on kerrottu asiasta, eli kehotettu vähentämään syömistä, vähentämään suolaa, lopettamaan alkoholin käyttö, lopettamaan tupakointi, laihduttamaan normaalipainoiseksi, lisäämään liikuntaa jne. Tällöin terveydenhuollossa on asiaan siis puututtu eikä ole valittamista tai vastuuta ”virheestä” jos joku saa slaagin 50-vuotiaana. Jos taas ei ohjeista huolimatta verenpaine laske alle 140/85 niin aloitetaan se sairaanhoito sen tervydenhoidon rinnalle eli lääkitys jota säädetään ja seurataan hautaan saakka. laihduttajalle ka lisäämällä liikuntaa, lopettamalla alkoh9lin, suolan, tupakan ja kahvin saattaa päästä lääkkeistä eroonkin )a kuolla ja valtimotaudin tai sydämen sijaan esim. Syöpään terveempänä ja vanhempana

Jos lääkäri avaa suunsa palstamammalle, niin täällä on heti ketju pystyssä, jossa maanisesti hoetaan, ettei lääkärillä ole mitään oikeutta mainita ylipainosta.

Ei ole kyllä mikään ihme, että tämä maa on siinä jamassa, jossa on.

Paljon enemmän täällä on kyllä suoranaista läskivihaa ja syyllistämistä ja omakehua hoikkuudesta, kuin mitään läskipositiivisuutta.

Vierailija
100/174 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauska kuunnella tässä ketjussa, kuinka lihavat arvostelevat hoikan ilmoittamaa ruokavaliota :DD 

Niin että normaalisti haukutaan siitä, että ylipainoinen ei pysty hallitsemaan syömistään ja nyt sitten ilkutaan siitä, että hallitsee ja silti on ylipainoinen? 

Eksä oli laiha kuin mikä ja joskus irvisteli ruokavaliolleni. Söin pari viikkoa samoja ruokia kuin hän ja lihoin viitisen kiloa. Palasin omaan ruokavaliooni ja jatkoin ylipainoista elämääni. 

Jos söisin 500 g karkkia viikossa ja sipsit päälle, paino nousisi helposti jonnekin sadan kieppeille.