Te tietoisesti lapsettomat: kuka teidät hoitaa vanhana?
Vai onko teillä perheessä ollut tapana, että te lapset ette pidä mitään yhteyttä vanhempiinne ja jätätte vain oman onnensa nojaan tms?
Kommentit (240)
Ap, meidän perheessä, minä, vela, hoidin itse vanhempani, muut sisarukset ei tehneet mitään!
Nytkin hoitolaitokset täynnä vanhuksia JOILLA ON LAPSIA!! Milloin tajuatte ettei lapset takaa vanhuuden hoitoa! Kuinka sokeita ihmiset on?
Helppo se näin nuorena on ajatella että ennemmin nappia kuin vaippoihin vanhana mutta ajatukset varmasti muuttuu kun asia ajankohtainen. Ja sinä voit olla jo huomenna siinä kunnossa että olet loppuiän vaipoissa ja autettavissa.
Moni täällä uhoaa että ei joudu vanhainkotiin tai hoitoon, kun päättää päivänsä ennen sitä? Aika äkkiä sitä kuulkaas tulee joku kohtaus, aivot pettää ja ei enää pystykään ajattelemaan kuten ennen vaan muuttuu ihmisenä kokonaan ja hups olet seniili ja hoidossa ihmettelemässä.
Onhan se surkeeta jos vanhuksella ei ole ketään läheistä jota edes ajatella siellä laitoksessa. Lapset myös yleensä käy katsomassa vanhempiaan edes joskus ja sen odottaminen tuo jo iloa. Mutta entä ne lapsettomat joilla ei ole ketään ketä edes ajatella? Ihan yksin.
Vierailija kirjoitti:
Helppo se näin nuorena on ajatella että ennemmin nappia kuin vaippoihin vanhana mutta ajatukset varmasti muuttuu kun asia ajankohtainen. Ja sinä voit olla jo huomenna siinä kunnossa että olet loppuiän vaipoissa ja autettavissa.
Se ei ollut ketjun aihe kuitenkaan, vaan se, kuka hoitaa lapsettomia heidän ollessaan vanhoja.
Ja vastaushan on, että sama taho kuin lapsia hankkineitakin.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se surkeeta jos vanhuksella ei ole ketään läheistä jota edes ajatella siellä laitoksessa. Lapset myös yleensä käy katsomassa vanhempiaan edes joskus ja sen odottaminen tuo jo iloa. Mutta entä ne lapsettomat joilla ei ole ketään ketä edes ajatella? Ihan yksin.
No eivät ne lapset aina käy eivätkä aina edes soittele.
Olen pitänyt seuraa monelle vanhukselle, joilla on lapsia, kun olen käynyt omaa vanhempaani tapaamassa hoitolaitoksessa. Eräs rouva puhuu nonstop, että odottaa poikansa soittoa.
Hahahaha, joku tekee vielä lapsia luullen että he hoitavat vanhana. Jo on aikoihin eletty. :D
Boomerit jo aloitti uuden trendin tunkemalla omat vanhempansa hoitokoteihin. Ei nyky-yhteiskunnassa ole aikaa hoitaa muun elämän lisäksi vielä vanhempia siinä sivussa. Mahdoton yhtälö, kun ei meinaa ehtiä olemaan edes omien lastensa kanssa.
On muuten yleistymässä, että vanhempia ihmisiä muuttaa kimppakämppiin. Vielä vetreitä ja monilla lapsiakin, mutta jo tai pian eläkkeellä ja varmistavat näin itselleen seuraa.
Ystävät, serkut jne.
Itse harkitsen sitä myös ja on jo otettu puheeksi parin ystävän kanssa.
Voin kyllä sanoa että se vaipoissa olo ei ole pahinta mitä sulle voi tapahtua.
Aloittaja on joku katkera mamma, joka katuu lapsentekoaan. Heidät tunnistaa yleensä tällaisista teksteistä.
Vierailija kirjoitti:
Juu onhan se surkeaa jos ei ole ketään läheistä, mutta se että ei ole lapsia ei tarkoita etteikö olisi ketään muita läheisiä. Oma mummuni on vanhainkodissa ja kyllä häntä käy katsomassa moni ystävä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eivät ne lapset aina käy eivätkä aina edes soittele.
Olen pitänyt seuraa monelle vanhukselle, joilla on lapsia, kun olen käynyt omaa vanhempaani tapaamassa hoitolaitoksessa. Eräs rouva puhuu nonstop, että odottaa poikansa soittoa.
Luepa uudestaan mitä kirjoitin. USEIMMAT käy ja juuri tällä vanhuksella oli joku jonka soittoa odotella. Mietipä tilannetta ettei sulla ole ketään joka muistaa sinun olevan edes olemassa?
Minun lapset ei missään nimessä saa ottaa minua hoitoon. En halua olla vaivaksi.
En ala hoitaa ilkeää äitiäni. Ehkä joku suomea taitamaton kuuro vois hoitaa häntä. Ja jos vielä joku kunnon muistisairaus iskee häneen niin kaikki voittaa. Saan olla rauhassa.
Polttohautauksen saa, halusi tai ei. Varma on varmaa.
Lasten olemassaolohan ei kauheasti vaikuta näiden hoitokodeissa jo olevien arkeen (paitsi ehkä vanhusten asioiden hoitajina ja etujen ajajina), mutta kotona asuville jälkipolvista on ainakin oman lähipiirini perusteella suuri apu. Isoisälläni oman vanhemmat käyvät pari kertaa viikossa auttamassa jonkin paperin täyttämisessä, tietsikkaongelmissa, ostoksien kanssa jne. Luultavasti itse teen samoin omien vanhempieni kanssa aikanaan, ja useimmat auttavat vanhempiaan näin. Isoisän omat kaverit ovat joko kuolleet, hoitokodissa tai niin vanhoja itsekin, ettei heistä ole apua.
Onko aloituksen taustalla vilpitön uteliaisuus lapsettoman vanhuksen sosiaalisista suhteista vai toive siitä, että lapseton kohtaa lopussa universumin rangaistuksen "väärästä" valinnasta?
Toivoisin että lapsia haluavat antaisivat itselleen vähän enemmän arvostusta, lasten kasvatus ei ole kaikille sopivaa puuhaa. Jos onnistutte tehtävässänne, saatte sekä koko elämän kestäviä rakkaita ihmissuhteita että tyydytyksen siitä että olette saattaneet elämän tielle terveitä, fiksuja ja pystyviä ihmisiä. Jos lapsiperheiden arvostusta pitää yrittää pönkittää uhkakuvien maalailulla lapsettomien kurjasta tulevaisuudesta, syntyy sellainen vaikutelma että perheellistyminen on tapahtunut vain olosuhteiden pakosta, eikä aidosta kiinnostuksesta ja rakkaudesta perhettään kohtaan. Voitte olla onnellisia ja tyytyväisiä siitä että teillä on tiivis perhe, eikä huolta yksinäisestä vanhuudesta.
Lapsettomaksi jäämiseen liittyy se riski että jää yksin vanhana. Lapseton hyväksyy sen, koska lapsien tekeminen vastoin aitoa halua tekee elämänmittaista hallaa sekä lapsettomalle itselleen että lapselle. Mikä tässä on niin vaikeaa hyväksyä?
En voi hankkia lapsia vakavan sairauden takia. En pystyisi huolehtimaan heistä. Olisin kyllä halunnut kovasti lapsia, mutta asiat eivät aina mene niinkuin toivoisi. Säästän vanhuutta varten (jos elän edes vanhaksi), että saisin mahdollisimman hyvää hoitoa.
- lapsi voi kuolla ennen vanhempiaan
- lasta ei välttämättä lainkaan kiinnosta minkäänlainen yhteydenpito vanhempiinsa. Ja vielä vähemmän vanhukseen, joka ei muista edes omien lastensa nimiä.
- hoitaako nyky-yhteiskunnassa lapset vanhempansa? Ei, joten miksi sitten tulevaisuudessa?
Lisäksi ihmisiä on erilaisia ja kaikki eivät edes kaipaa ihmisiä ympärilleen, vaan nauttivat yksinolosta.
Höpsis. Kiinnostanut mua kyllä aina, mutten tiedä elänkö vanhaksi, tuskin. Säästän rahaa palvelujen ostoon.