Te tietoisesti lapsettomat: kuka teidät hoitaa vanhana?
Vai onko teillä perheessä ollut tapana, että te lapset ette pidä mitään yhteyttä vanhempiinne ja jätätte vain oman onnensa nojaan tms?
Kommentit (240)
Eiköhän samat tyypit hoida kuin lapsellisetkin. Minä en ainakaan halua, että mun lapset hukkaa elämänsä mun hoitamiseen.
Täh? Itselläni on neljä lasta, mutta olen ilmoittanut jo vuosia sitten, että mikäli dementoidun tms, hoitavat minut hoitolaitokseen EIVÄTKÄ missään tapauksessa ravaa usein katsomassa. Tietenkin toivon pysyväni kunnossa hyvin vanhaksi asti ja eläväni aktiivista elämää. Itse toki aioin huolehtia miehestäni, mikäli hän sairastuu ennen minua. Mutta se on minun valintani, koska tiedän kykeneväni siihen siten ettei se ole minulle uhraus. En voisi elää muulla tavalla.
Sitten kun en kotona pysty yksin asumaan niin lähden marjaan ja ahmat hoitaa loput.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinä ap tehnyt lapsia vastentahtoisesti, ihan vain jotta joku sinua hoitaa sitten vanhana? Onko tällainen ollut teidän perheessänne ja suvussanne tapana?
Ihan mielenkiinnosta, miksi ihmiset sinun mielestäsi tekevät lapsia? Mikä on sellainen "hyväksytty" syy?
Biologisessa mielessä millään eliöllä ei ole muuta tarkoitusta kuin lisääntyä ja pysyä hengissä. Opetettiin peruskoulun biologiassa.
Että mitä mä just luin? Biologiako meidän elämän mielekkyyden määrittelee? Ajatteletko että vaikka Sofi Oksasen, yhden menestyneimmistä kirjailijoistamme, elämällä ei ole mitään merkitystä, koska hänellä ei ole lapsia? Että kukaan ei enää lue hänen kirjojaan sitten kun aika hänestä jättää.
Kaikilla meistä ei ole tarvetta ulkoistaa elämänsä merkitystä jäkipolville. Sofi on tästä hyvä esimerkki.
Aloittaja: eiköhän minua, tietoisesti lapsetonta, hoida aikanaan ihan samat vanhainkodin työntekijät kuin tietämättään lapsettomia (?), lapsellisia (kuten sinä) ja tahtomattaan lapsettomia.
En mieti tuollaista, se on turhaa. En aio hankkia väkisin lasta ja pilata elämääni "varmuuden vuoksi", vain mukamas paremman lopun toivossa. Voi olla että en edes elä vanhaksi asti, voi olla että kuolen yllärinä syöpään ennen viittäkymmentä niin kuin äidilleni kävi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun en pysty itse huolehtimaan itsestäni, nakkaan lusikan nurkkaan. Miksi pitäisi väkisin kituuttaa, kun ei ole mitään uskonnollista vakaumusta taustalla?
Kovat on puheet nyt, mutta sitten kun se hetki on käsillä niin on vähän eri ääni kellossa :)
Suomessa tekee yli 65-vuotias itsemurhan joka toinen päivä. Että semmoinen se on sitten ääni kellossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinä ap tehnyt lapsia vastentahtoisesti, ihan vain jotta joku sinua hoitaa sitten vanhana? Onko tällainen ollut teidän perheessänne ja suvussanne tapana?
Ihan mielenkiinnosta, miksi ihmiset sinun mielestäsi tekevät lapsia? Mikä on sellainen "hyväksytty" syy?
Biologisessa mielessä millään eliöllä ei ole muuta tarkoitusta kuin lisääntyä ja pysyä hengissä. Opetettiin peruskoulun biologiassa.
Sano se mehiläisyhdyskuntien työmehiläisille, jotka eivät koskaan lisäänny. Heilläkö ei ole tarkoitusta?
Näissä kyselyissä lähdetään aina siitä, että kaikki elävät vanhaksi. Äitini kuoli ennen eläkeikää, ehkä minullekin käy niin. Siinä tapauksessa ei tarvitse eläkettäkään maksaa.
Itse hoidan itseäni niin kauan kuin voin, katsotaan sitten aikanaan mikä on tilanne vanhusten hoidossa, säästöjä kyllä kertyy joten eiköhän asiallinen hoitokoti löydy. Uskon että minulla on hyvät sosiaaliset suhteet vanhanakin. En ole vapaaehtoisesti lapseton, mutta en ole pelännyt ollenkaan sitä, että kuka minua hoitaa tai miten pärjään vanhuksena. Se ei ole syy, miksi lapsen haluaisin vaan päinvastoin kokisin, että minun on tuettava lastani vanhuuteen asti.
Me kaksi vela-lasta hoidamme iäkkään vanhemman arjen ja juhlan. Meitä hoitanee ainakaan valtio.
Lapset eivät hoida tämänkään päivän ikääntyneitä vanhempiaan, joten en tajua ap:n kysymystä . Ei lapsilla ole oikeasti aikaa ja siksi mummovaarit survotaan joko yhteiskunnan ylläpitämiin palvelutaloihin tai yksityisiin.
Yksityiset ovat kalliita, mutta kuten asukkaat siellä sanovat he mieluummin syövät oman perintönsä kuin jättävät muille.
Paras sijoitus on ostaa muutama arvonsa nostava asunto-osake, pitää toista vuokralla ja myydä toinen. Lisäksi on eläke, joten kyllä rahalla saa.
Maahamme onneksi muuttaa muiden kulttuurien edustajia, joilla on suurimmalla osalla vielä kunnioittava asenne ikäihmisiä kohtaan ja käytös kaunista palvelutaloissa. Toisin kuin monella suomalaishoitsulla.
Vierailija kirjoitti:
Tulee kyllä mielenkiintoista nähdä mitä tälle pommille käy kun tilanne on vanhainkodeissakin NYT JO katastrofaalinen. Ikävä kyllä asia alkaa kiinnostaa ihmisiä vasta sitten kun itse on vanha..
Miten se vaikuttaa palstalaisiin? Mehän olemme se viime vuosisadan pienin ikäluokka nyt noin keskimäärin.
Minun ja mieheni suku on ilmeisesti jokin poikkeus. Mamma 95v asuu edelleen kotona, kahden lapsensa hoidettavana ja mieheni mamma 99v myös kotona tyttärensä sekä tämän miehen kanssa. Ainiin ja mieheni toinen mamma asuu poikansa sekä tämän vaimon luona. Myös itse olemme valmiita rakentamaan taloomme lisäsiiven siinä vaiheessa kun omat vanhemmat eivät enää pärjää yksin kotona. Meille suku on rakas <3
En tiedä. Eihän kukaan voi tietää elääkö niin pitkään että tarvitsee apua. Mieheni kuoli 46-vuotiaana joten eipä paljon äitiään auttele. Tai tuttu nainen on yli 90 ja menettänyt kaikki lapsensa. Eipä hän varmasti lapsia siksi halunnutkaan että ne hänestä huolehtisi.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän samat tyypit hoida kuin lapsellisetkin. Minä en ainakaan halua, että mun lapset hukkaa elämänsä mun hoitamiseen.
Tai muiden hoitamiseen. Muu ammatti pitää olla.
Olen täällä nauranut aloittajan naiiviudelle. Olen sosiaalialalla töissä, palvelukodeissa ja ties missä tehnyt töitä, ja ei ne lapset käy vanhempiaan edes näissä paikoissa katsomassa. Hoitamisesta en edes puhuisi, se tapahtuisi vain silloin jos asuisivat samassa osoitteessa tai erittäin lähellä. Totuus on se, että nekin jotka ovat hyvissä väleissä lapsiensa kanssa, saavat jälkikasvunsa vierailulle ehkä kerran kuussa pari tuntia. Siinä jää vanhukselle vielä aika monta tuntia yksinäistä aikaa.
Sanoisinkin, että 1.lapsien teko jotta "joku hoitaa vanhana" on suomalaisessa yhteiskunnassa lähestulkoon naurettava syy tehdä lapsia. Ja 2. vinkki : jos teet lapsia, niin yritä olla pilaamatta välejäsi lapsiin. Voit olla varma että jos olet katkeroitunut ja tehnyt lapsia vain 1.kohdan perusteella niin de ei hyvää tiedä. Eräässäkin palvelukodissa on 14-lapsisen perheen äiti, ja lapsia ei juuri siellä näy. Lapsienko vika pelkästään etäiset välit....? Epäilen.
Saako Mohamed vaihtaa mummojen vaipat?
Kysyn vakavissani.