Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Järkyttävää kohtelua tänään lääkärissä (julkisella puolella)

Vierailija
04.12.2019 |

Suorastaan järkyttävää kohtelua tänään julkisella puolella. Kyllä, olen ylipainoinen nainen, mitta v*ttuakos se sille lääkärille kuuluu? Muilla vastasvia kokemuksia?

Taas pitää syödä vanilijadonitseja ja suklaakeksejä suruun, kiitos vaan tk lääkäri!! -.-

Kommentit (160)

Vierailija
81/160 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ap olisi helpointa että karistaisit liikakilot pois?

Ei, sehän ei ole yleensä helpointa. Harmi, kun muut kuvittelee niin.

ohis

Vierailija
82/160 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

voin kyllä kokemuksesta sanoa, että ylipainosta puhutaan todella ikävään sävyyn ja törkeästi, kokonaan huomioimatta potilaan taustat.

ja lisäksi jos siitä ylipainosta sanotaan, niin ikinä ei auteta, vaan ”sun pitäisi laihduttaa x määrä,

jotta olet normaalipainossa” ja sitkun kysyy miten ja kertoo yrittäneensä kauan, niin vastaus on ”syö lautasmallin mukaan”.

lääkärien pitää huomioida potilaan taustat. jos potilas kärsii esim mt-ongelmista, niin siinä

ei paljoa ylipainosta huomauttelu auta, kun se voi saada jonkun vaan voimaan huonommin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/160 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoisen on ikävä käydä lääkärissä, koska joka ainut vaiva liittyy lääkärin mukaan siihen ylipainoon.

Mulla on tästä kokemusta. Ennen lasten saantia olin ihan normaalipainoinen. Mulla oli jatkunut yskä hyvin pitkään ja menin lääkäriin. Lääkäri epäili astmaa ja tein pef-mittaukset ja sitten piti varata aikaa spirometriaan. Tässä välissä yskä alkoi helpottaa ja tulin myös raskaaksi.

Lapsen syntymän jälkeen mulle jäi tosi paljon raskauskiloja ja lihoin vielä lisää. Olin varmaan 25/30kg ylipainoinen. Vanha yskä alkoi taas vaivata ja menin lääkäriin. Nyt ei tullut mitään astmaepäilyjä tms vaan lääkäri selitti koko vastaanoton ajan vain sitä miten ylipainoisuus on pahasta ja yskäkin melko varmasti helpottuu jos laihdun. Olin ihan että mitä ihmettä.

No pari vuotta kului ja yskä vaan jatkui. Aloitin uuden liikuntaharrastuksen ja aloin laihtua. Nyt sitten taas normaalipainoisena menin lääkäriin ja kas kummaa, yskän syy ei enää ollutkaan lihavuus! Lopulta mulla todettiin astma. Onneksi ei kovin hankala.

Mulle jäi 0 raskauskiloa. Miksi pitää ahmia itsensä siaksi?

Mulle jäi -4 raskauskiloa. Niin voitko selittää, miksi olet sika?

Vierailija
84/160 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene hakemaan saikkulappua flunssan takia -> "Sulla on tota ylipainoa, niin tarkistetaanpa sokeri ja kolesteroli, mä laitan lähetteen, varaa soittoaika." "Mites se saikku?" "No laitetaan nyt huominen."

Mene tutkituttamaan outo kyhmy -> "Ne sun sokerit oli viimeksi siinä rajalla, katsotaan ne vielä uudestaan. Voisit mennä ravitsemusterapeutillekin." "Entäs se kyhmy?" "Mä teen lähetteen ultraan, varaa soittoaika niistä labroista."

Mene pyytämään kilpirauhaskokeita -> "Sun pitää laihduttaa. Käy labrassa."

Miettikää itse, millaista on kohdata tällaista jatkuvasti. Miettikää miltä se tuntuu, kun ohitetaan vaikka ne kilpirauhasoireet, päätetään seurata tilannetta vaikka arvot vaatisivat lääkitystä, takerrutaan johonkin 0,2 yli viiterajan olevaan paastosokeriin ja lykätään kouraan lautasmallin kuva.

mutta paras tunne on se, kun lääkäri määrää kaiken maailman kokeisiin ja kaikki kunnossa.

Vierailija
85/160 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa viestissä nimenomaan puhutaan lääkärin huomauttamisesta! Lääkäri tosiaan voisi puhua asiasta kunnolla, varata sitä varten uuden ajan, eikä toisen vaivan ajalla huomautella. Ottaisi asiakseen.

Kyllähän se ketuttaa, kun esim itse kävin silmätulehduksen takia lääkärissä ja tuo sitten mietti ääneen, että tuota ylipainoa on kertynyt. Juu, mutta tää silmä on toooosi kipeä nyt. Onneksi paikalla oli myös opiskelija, joka sai lääkärin palaamaan tähän silmä asiaan NELJÄSTI. Siellä mitään tulehdusta ollut, sitä lähdettiinkin kiireellä silmäpolille.

Silmähän siinä vielä leikattiin. Jossittelemaan jäin, että jos tuo opiskelija ei olisi ollut paikalla, niin oliskohan se lääkäri ikinä edes vilkaissut mun silmään kunnolla? Oliskohan mimmi nyt yksi silmäinen?

Vierailija
86/160 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoitte OIKEASTI näin surkeaa trollia?

Vierailija
87/160 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommentoitte OIKEASTI näin surkeaa trollia?

Kyllä. vaikka aloitus on trolli, niin ei se tätäkään aihetta tekemättömäksi tee.

Vierailija
88/160 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän turhautumisesi, omalla kohdallani syy on tosin eri. Sairastan masennusta ja syömishäiriötä, lääkärin on helppo aina pistää kaikki vaivani jo olemassa olevien diagnoosien piikkiin. Sellaista se vähän on, ikävä kyllä. Toisaalta jos sinulla on runsaasti ylipainoa, on se luonnollistakin ottaa huomioon vaivoja tutkiessa. Onhan se ihan yleisessä tiedossa, että runsas ylipaino pidemmän päälle aiheuttaa terveysongelmia. Silti - tulisi lääkärin nähdä sinussa muutakin kuin paino ja ottaa vaivasi tosissaan.

Vierailija
89/160 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on lääkärin tehtävä huomauttaa ylipainosta (varsinkin, jos sitä on runsaasti). Miksi menit lääkäriin?

Lääkärin ei välttämättä tarvitsisi huomautella ylipainosta, jos käynnin syy on vaikka korvatulehdus tai venähtänyt ranne. Saati sitten ohittaa se varsinainen vaiva ja keskittyä pelkkään ylipainoon, sekin koettu.

eri

Toki se varsinainen vaiva pitää hoitaa, mutta kyllä mielestäni lääkäri voi myös huomauttaa runsaasta ylipainosta ohimennen.

Miksi? 🤔

Meinaatko, että runsaasti ylipainoinen ei tiedä olevansa ylipainoinen? 😂😂😂

Ei tiedä, että siitä voi tulla terveysongelmia?

No koska ylipainoinen ei ole tarttunut toimiin painon poistamiseksi, siitä voi olla hyötyä että lääkäri sanoo asiasta, koska silloin luulisi suhtautuvan siihen vähän vakavammin ja saisi tarvittaessa jopa ohjausta.

Vierailija
90/160 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni lääkäreillä ei ole mitään oikeuksia puuttua ihmisten yksityisasioihin. Jokainen on semmoinen kun haluaa!

Törkeää!

Se rasittaa koko systeemiä, kun lihavat ramppaavat siellä hoidattamassa oireita, kun pitäisi puuttua siihen juurisyyhyn joka niin monenlaista vaivaa aiheuttaa.

Vierailija
91/160 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

XD

Vierailija
92/160 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on lääkärin tehtävä huomauttaa ylipainosta (varsinkin, jos sitä on runsaasti). Miksi menit lääkäriin?

Meinaatko, että lihavat ovat niin tyhmiä, ettei tajua olla lihavia? Miten tyhmä on lääkäri, joka ei tajua lihavann olevan lihava? Aivan.

Vierailija
93/160 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärin ei välttämättä tarvitsisi huomautella ylipainosta, jos käynnin syy on vaikka korvatulehdus tai venähtänyt ranne. Saati sitten ohittaa se varsinainen vaiva ja keskittyä pelkkään ylipainoon, sekin koettu.

eri

Toki se varsinainen vaiva pitää hoitaa, mutta kyllä mielestäni lääkäri voi myös huomauttaa runsaasta ylipainosta ohimennen.

Miksi? 🤔

Meinaatko, että runsaasti ylipainoinen ei tiedä olevansa ylipainoinen? 😂😂😂

Ei tiedä, että siitä voi tulla terveysongelmia?

No koska ylipainoinen ei ole tarttunut toimiin painon poistamiseksi, siitä voi olla hyötyä että lääkäri sanoo asiasta, koska silloin luulisi suhtautuvan siihen vähän vakavammin ja saisi tarvittaessa jopa ohjausta.

Helvetin hyvin ovatkin lääkärit hoitaa lihavuusongelmaa. Mitä enemmän he ovat asiasta huomatelleet, ilman toimenpiteitä, sitä enemmän ihmiset lihoo. Haloo järki! Lääkäri on vihoviimeinen ihminen jolta kannattaa kysyä apua lihavuuteensa, sitten tulee ravitsemusterapeutit. Molempien onnistumisprosentti on alle 5.

- Eri

Vierailija
94/160 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoisen on ikävä käydä lääkärissä, koska joka ainut vaiva liittyy lääkärin mukaan siihen ylipainoon.

Mulla on tästä kokemusta. Ennen lasten saantia olin ihan normaalipainoinen. Mulla oli jatkunut yskä hyvin pitkään ja menin lääkäriin. Lääkäri epäili astmaa ja tein pef-mittaukset ja sitten piti varata aikaa spirometriaan. Tässä välissä yskä alkoi helpottaa ja tulin myös raskaaksi.

Lapsen syntymän jälkeen mulle jäi tosi paljon raskauskiloja ja lihoin vielä lisää. Olin varmaan 25/30kg ylipainoinen. Vanha yskä alkoi taas vaivata ja menin lääkäriin. Nyt ei tullut mitään astmaepäilyjä tms vaan lääkäri selitti koko vastaanoton ajan vain sitä miten ylipainoisuus on pahasta ja yskäkin melko varmasti helpottuu jos laihdun. Olin ihan että mitä ihmettä.

No pari vuotta kului ja yskä vaan jatkui. Aloitin uuden liikuntaharrastuksen ja aloin laihtua. Nyt sitten taas normaalipainoisena menin lääkäriin ja kas kummaa, yskän syy ei enää ollutkaan lihavuus! Lopulta mulla todettiin astma. Onneksi ei kovin hankala.

Mulle jäi 0 raskauskiloa. Miksi pitää ahmia itsensä siaksi?

Mulle jäi -4 raskauskiloa. Niin voitko selittää, miksi olet sika?

Voi vttu. Kaikkien kehot ovat erilaisia ja ehkä siksi joillakin jää myös enemmän raskauskiloja kuin toisilla! Toiset lihovat enemmän ollessaan raskaana, toisilla on suurempi ruokahalu kuin toisilla, toisten vatsat kasvavat näkyvämmin kuin toisten, toisille jää enemmän kiloja raskauden jälkeen. Ei ole kenenkään oma valinta tämä. 

Vierailija
95/160 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä on ihan tutkimustietoakin että ylipainosta huomauttelusta ei ole muuta kuin haittaa. 

Lääkärin työ on hyvin tehtynä vaikeaa, mutta jos hyväksymme sellaisen työnteon että ei hoideta potilasta vaan heitellään asiattomia kommentteja niin voimme ratkaista lääkäripulan rekrytoimalla jotain satunnaisia kaduntallaajia ja palkaksi riittää 1200 €/kk.

Vierailija
96/160 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eri

Ajatteletko että ihminen ei tiedä olevansa lihava?

Koko ajanhan täälläkin maanisesti hoetaan ettei BMI kerro mitään. Niin oletettavasti ei, ihminen ei aina tiedä olevansa lihava.

Lääkärin ei kuulu puuttua siihen silloin kun ylipainolla ei ole suoranaisesti merkitystä käynnin aiheen kanssa, jotain häikkää persoonassa jos huomauttelee muusta, hakee yliotetta tai jotain. 

Okei, kenen sitten kuuluu puuttua? Ei kenenkään, vai mitä? Syökää itsenne kuoliaaksi ja lääkäri vaan määrää älyttömän kalliita lääkkeitä ja hoitoja siihen asti?

Ei kenenkään, koska siitä ei ole hyötyä. Minä olen runsaasti ylipainoinen ja tiedän sen. Lääkärit ja hoitajat ovat tuloksetta jäkättäneet ja lähettäneet ties montako kertaa ravitsemusterapeutille. Kerran on lähetetty psykologillekin mutta siitäkään ei ollut apua. Avauduin psykologille syystä, josta herkuttelen. Eipä hänelläkään ollut ratkaisua.

Puuttua voi, mutta se aiheuttaa vain pahaa mieltä, jota pitää lääkitä herkuilla. Nykyisin eivät onneksi enää huomauttele. On ikää jo sen verran että tajuavat sen olevan hyödytöntä.

Vierailija
97/160 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eri

Koko ajanhan täälläkin maanisesti hoetaan ettei BMI kerro mitään. Niin oletettavasti ei, ihminen ei aina tiedä olevansa lihava.

Lääkärin ei kuulu puuttua siihen silloin kun ylipainolla ei ole suoranaisesti merkitystä käynnin aiheen kanssa, jotain häikkää persoonassa jos huomauttelee muusta, hakee yliotetta tai jotain. 

Tämän lainatun kirjoittanut on niitä samoja tolloja, jotka suu vaahdossa huutavat kuinka pitäisi saada lisää lääkäreitä terveysasemille, jotta saataisiin aikoja lyhennettyjä ja tehokkaampaa ennaltaehkäisyä. Kai te tollot ymmärrätte, että se painoon puuttuminen on sitä tehokkainta ennaltaehkäisyä?

Painoon on puututtu noin 40 vuotta. Mikä on tulos? Niinpä. Ehkä olisi aika potkia pihalle ne ihmiset, jotka antavat hyödyttömiä neuvoja ja syyllistävät turhaan lihavia.

Vierailija
98/160 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eri

Tämän lainatun kirjoittanut on niitä samoja tolloja, jotka suu vaahdossa huutavat kuinka pitäisi saada lisää lääkäreitä terveysasemille, jotta saataisiin aikoja lyhennettyjä ja tehokkaampaa ennaltaehkäisyä. Kai te tollot ymmärrätte, että se painoon puuttuminen on sitä tehokkainta ennaltaehkäisyä?

Painoon on puututtu noin 40 vuotta. Mikä on tulos? Niinpä. Ehkä olisi aika potkia pihalle ne ihmiset, jotka antavat hyödyttömiä neuvoja ja syyllistävät turhaan lihavia.

Niin siis sinun pitäisi itsekin tehdä asian eteen jotain. Tyypillistä lihavan saamattomuutta, pitäis jonkun toisen niiden puolesta laihduttaakin.

Vierailija
99/160 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oli aikoinaan itse ylipainoinen mutta häntä ärsytti suunnattomasti kun lihava naislääkäri öhkien sanoi, että äidin pitää laihtua. Eipä äiti enää kuolessaan painanut kuin 50 kiloa kun laihdutti, joi vain appelsiinmehuja ja söi kalaa. Kuoli 69 vuotiaana. Ei sekään äitiä tappanut mutta se, oli saanut useita sydänkohtauksia joita ei ollut tuntenut diabeetikkona, elämä on aika raadollista mutta toivon, ettet syö niitä keksejä ynnä muuta. Olet upea oma itsesi, muista.

Vierailija
100/160 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä lääkäri oli huolissaan. Pakko heidän on kertoa, jos potilas on ylipainoinen! Sehän nostaa kaikkia riskejä: nivelkivut, metabolinen oireyhtymä (diabetes, verenpaine, kolesteroli...) 

Ennaltaehkäisy (painon pudottaminen) on parasta lääkettä.

Syö vähemmän, liiku enemmän. Pyydä resepti vaikka ruokahalua vähentävään lääkkeeseen , tällainen on. Eräs mielialalääke, stimulanttipohjainen (mutta ei kumminkaan huumereseptiä vaativa)