Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Järkyttävää kohtelua tänään lääkärissä (julkisella puolella)

Vierailija
04.12.2019 |

Suorastaan järkyttävää kohtelua tänään julkisella puolella. Kyllä, olen ylipainoinen nainen, mitta v*ttuakos se sille lääkärille kuuluu? Muilla vastasvia kokemuksia?

Taas pitää syödä vanilijadonitseja ja suklaakeksejä suruun, kiitos vaan tk lääkäri!! -.-

Kommentit (160)

Vierailija
101/160 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssssdd kirjoitti:

Ehkäpä lääkäri oli huolissaan. Pakko heidän on kertoa, jos potilas on ylipainoinen! Sehän nostaa kaikkia riskejä: nivelkivut, metabolinen oireyhtymä (diabetes, verenpaine, kolesteroli...) 

Ennaltaehkäisy (painon pudottaminen) on parasta lääkettä.

Syö vähemmän, liiku enemmän. Pyydä resepti vaikka ruokahalua vähentävään lääkkeeseen , tällainen on. Eräs mielialalääke, stimulanttipohjainen (mutta ei kumminkaan huumereseptiä vaativa)

Miten luulen ruokahalua vähentävän lääkkeen auttavan mielihyvään syömiseen? 

Vierailija
102/160 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, lääke on virallisesti masennuslääke, mutta klassinen psykostimulantti (sukua amfetamiinille) , eli se poistaa ruokahalua toisin kuin monet mielialalääkkeet lisäävät mässäilyä. Se myös tehostaa aineenvaihduntaa. 

Puhun omasta kokemuksestani, en ole koskaan ollut ylipainoinen mutta olen todellakin huomannut nuo vaikutukset... verenpainetta voi nostaa, eikä muutenkaan kaikille sovi. En täällä sano mitään lääkkeen nimeä tai vaikuttavan aineen nimeä, ettei mene mainostamiseksi. Mutta tällainen lääke on todella olemassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/160 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoisen on ikävä käydä lääkärissä, koska joka ainut vaiva liittyy lääkärin mukaan siihen ylipainoon.

Mulla on tästä kokemusta. Ennen lasten saantia olin ihan normaalipainoinen. Mulla oli jatkunut yskä hyvin pitkään ja menin lääkäriin. Lääkäri epäili astmaa ja tein pef-mittaukset ja sitten piti varata aikaa spirometriaan. Tässä välissä yskä alkoi helpottaa ja tulin myös raskaaksi.

Lapsen syntymän jälkeen mulle jäi tosi paljon raskauskiloja ja lihoin vielä lisää. Olin varmaan 25/30kg ylipainoinen. Vanha yskä alkoi taas vaivata ja menin lääkäriin. Nyt ei tullut mitään astmaepäilyjä tms vaan lääkäri selitti koko vastaanoton ajan vain sitä miten ylipainoisuus on pahasta ja yskäkin melko varmasti

helpottuu jos laihdun. Olin ihan että mitä ihmettä.

No pari vuotta kului ja yskä vaan jatkui. Aloitin uuden liikuntaharrastuksen ja aloin laihtua. Nyt sitten taas normaalipainoisena menin lääkäriin ja kas kummaa, yskän syy ei enää ollutkaan lihavuus! Lopulta mulla todettiin astma. Onneksi ei kovin hankala.

Mulle jäi 0 raskauskiloa. Miksi pitää ahmia itsensä siaksi?

Sama mulla. Raskauden aikana paino nousi 9 kg. Kilot lähti heti, eikä ole tulleet takaisin. En halua olla ylipainoinen. Mulla on 5 sisarta ja meille on kunnia-asia pitää huolta itsestämme.

Vierailija
104/160 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta. Varmasti lääkäri vattuili vain ja ainoastaan koska olet nainen ap.. tässä taas nähdään että feminismillä on vielä töitä!!

Vierailija
105/160 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoisen on ikävä käydä lääkärissä, koska joka ainut vaiva liittyy lääkärin mukaan siihen ylipainoon.

Mulla on tästä kokemusta. Ennen lasten saantia olin ihan normaalipainoinen. Mulla oli jatkunut yskä hyvin pitkään ja menin lääkäriin. Lääkäri epäili astmaa ja tein pef-mittaukset ja sitten piti varata aikaa spirometriaan. Tässä välissä yskä alkoi helpottaa ja tulin myös raskaaksi.

Lapsen syntymän jälkeen mulle jäi tosi paljon raskauskiloja ja lihoin vielä lisää. Olin varmaan 25/30kg ylipainoinen. Vanha yskä alkoi taas vaivata ja menin lääkäriin. Nyt ei tullut mitään astmaepäilyjä tms vaan lääkäri selitti koko vastaanoton ajan vain sitä miten ylipainoisuus on pahasta ja yskäkin melko varmasti helpottuu jos laihdun. Olin ihan että mitä ihmettä.

No pari vuotta kului ja yskä vaan jatkui. Aloitin uuden liikuntaharrastuksen ja aloin laihtua. Nyt sitten taas normaalipainoisena menin lääkäriin ja kas kummaa, yskän syy ei enää ollutkaan lihavuus! Lopulta mulla todettiin astma. Onneksi ei kovin hankala.

Niin, miehillehän niitä raskauskiloja ei yleensä jää tai edes tule. Olet asenteestasi päätelleen selvästi mies.

Vierailija
106/160 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on lääkärin tehtävä huomauttaa ylipainosta (varsinkin, jos sitä on runsaasti). Miksi menit lääkäriin?

Mitä tuo huomauttaminen auttaa? Kyllä se ylipainoinen tietää olevansa ylipainoinen, jos on jotakuinkin täysjärkinen.

Huomauttaminen ei ole asiallista, mikäli sillä ei ole tekemistä hoidettavan vaivan kanssa. Eikä silloinkaan, vaikka ylipaino olisi osa hoidettavaa vaivaa, jos siihen ylipainoon ei ole antaa apua. Pelkkä huomautus tai ”sun tarttis vähän laihtua” eivät auta ylipainoista pätkääkään eteenpäin. Haittaa huomauttamisesta kyllä on. Asiallisesta keskustelusta voi olla apua, mutta vain, jos potilas itse on motivoitunut elämäntapamuutokseen.

Vierailija
107/160 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen syntymän jälkeen mulle jäi tosi paljon raskauskiloja ja lihoin vielä lisää. Olin varmaan 25/30kg ylipainoinen. Vanha yskä alkoi taas vaivata ja menin lääkäriin. Nyt ei tullut mitään astmaepäilyjä tms vaan lääkäri selitti koko vastaanoton ajan vain sitä miten ylipainoisuus on pahasta ja yskäkin melko varmasti helpottuu jos laihdun. Olin ihan että mitä ihmettä.

Niin. Kaikilla erilainen kroppa. Toisille jää raskauskiloja, toisille ei. Sulle kävi selkeästi hyvä säkä geenibingossa kilojen karttumisen suhteen. Sydämen sivistys taas kommenttisi perusteella jäi puuttumaan kokonaan. Oletko aina noin omahyväinen ja ilkeä?

Vierailija
108/160 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://areena.yle.fi/audio/1-4208027

Kysy mitä vaan sairaanhoitajalta, joka työskentelee ensiavussa. Tässä saa läskit huutia 👍

Vierailija
109/160 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ollutkin hyvä ja ajan tasalla oleva lääkäri, kun on suoraan sanonut asiakkaalle, että ylipainosta täytyy päästä eroon. Totuudessa ei ole mitään törkeää. Ylipainosta kertyy veronmaksajille mittavat kollektiiviset laskut vuosittain, ja summa sen kuin kasvaa. Minusta ylipainosta johtuvista sairauksista kärsivien pitäisi maksaa kaikki sairauskulunsa itse. On väärin, että yhteiskunnan varoista kustannetaan elintapasairauksia.

Vierailija
110/160 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kun olin 165 cm, 50 kg suositeltiin salilla käyntiä kun olis pitäny pömppistä saada kuntoon. Nyt 165 cm, 70 kg valittelin että kun painoa tullut niin paljon ja pitäis laihtua niin sanottiin että hyvän kokonen olen ja yhtään ei tarvi laihduttaa.

Vierailija
111/160 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli  kurkku kauhean kipeä, en saanut suuta kunnolla kiinni ja kuolasin mutta lääkäripä aloitti että rouvan olisi hyvä pudottaa vähän painoa! Ölisin siinä sitten suuta osoitellen että jos kiltti doctor katsoisi tänne  kun tämän takia tulin. Jos en olisi ollut niin sairas olisin tehnyt valituksen.

Vierailija
112/160 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri voi ilmaista saman asian kauniisti tai rumasti. Ei aina mitä sanoo vaan miten sanoo...

Vierailija
113/160 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi ymmärtää. Miksi ihmeessä siitä ylipainosta ei voi keskustella. 

Vierailija
114/160 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa ollutkin hyvä ja ajan tasalla oleva lääkäri, kun on suoraan sanonut asiakkaalle, että ylipainosta täytyy päästä eroon. Totuudessa ei ole mitään törkeää. Ylipainosta kertyy veronmaksajille mittavat kollektiiviset laskut vuosittain, ja summa sen kuin kasvaa. Minusta ylipainosta johtuvista sairauksista kärsivien pitäisi maksaa kaikki sairauskulunsa itse. On väärin, että yhteiskunnan varoista kustannetaan elintapasairauksia.

Kyllä! Myös joka ikinen kännikolhu ja urheiluvamma itse maksettavaksi! Tupakoinnin haitoista puhumattakaan!

Vierailija
115/160 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus ja ylipaino ovat asioita , joihin lääkärit takertuvat on  tulosyy mikä tahansa.

Kaverilla oli masennukseksi ensin  diagnosoitu 2-suuntainen mielialahäiriö ja vatsakipunsa leimattiin "harhaiseksi huomion hakemiseksi" kunnes alkoi oksentaa  verta .

Vierailija
116/160 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInulla on Bed, ahmimishäiriö ilman oksentamista ja tiedän ettei laihtuminen onnistu tässä elämässä. Tiedän hyvin painavani 120 kg enkä ymmärrä miksi lääkärien pitää joka kerta takertua siihen vaikka minulla olisi silmätulehdus tms  vaiva jota ei mitenkään voi laittaa ylipainon aiheuttamaksi. 

Vierailija
117/160 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikkukaa niin läskit saa kyytiä ja maksaa yhteiskunnalle vähemmän.

Vierailija
118/160 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi ymmärtää. Miksi ihmeessä siitä ylipainosta ei voi keskustella. 

Saa puhua. Pitää puhua. Ongelma on se, MITEN puhutaan. Usein lääkärit eivät tajua, että ylipaino ei ole se pääasiallinen ongelma, vaan seurausta jostain muusta. Tai sitten eivät halua tajuta, kun se syyllistäminen ja tuomitseminen on niin paljon helpompaa.

Vierailija
119/160 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikkukaa niin läskit saa kyytiä ja maksaa yhteiskunnalle vähemmän.

Mitäs sit, kun tulee urheiluvamma? Sen hoitaminen maksaa myös yhteiskunnalle, ja tämä voi tulla myös hoikalle!

Vierailija
120/160 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on lääkärin tehtävä huomauttaa ylipainosta (varsinkin, jos sitä on runsaasti). Miksi menit lääkäriin?

Lääkärin ei välttämättä tarvitsisi huomautella ylipainosta, jos käynnin syy on vaikka korvatulehdus tai venähtänyt ranne. Saati sitten ohittaa se varsinainen vaiva ja keskittyä pelkkään ylipainoon, sekin koettu.

eri

Toki se varsinainen vaiva pitää hoitaa, mutta kyllä mielestäni lääkäri voi myös huomauttaa runsaasta ylipainosta ohimennen.

Miksi pitää huomauttaa ohimennen? Onko oikeasti olemassa vielä runsaasti ylipainoisia, jotka eivät itse olisi huomanneet olevansa lihavia?!