Järkyttävää kohtelua tänään lääkärissä (julkisella puolella)
Suorastaan järkyttävää kohtelua tänään julkisella puolella. Kyllä, olen ylipainoinen nainen, mitta v*ttuakos se sille lääkärille kuuluu? Muilla vastasvia kokemuksia?
Taas pitää syödä vanilijadonitseja ja suklaakeksejä suruun, kiitos vaan tk lääkäri!! -.-
Kommentit (160)
Noh, lääke on virallisesti masennuslääke, mutta klassinen psykostimulantti (sukua amfetamiinille) , eli se poistaa ruokahalua toisin kuin monet mielialalääkkeet lisäävät mässäilyä. Se myös tehostaa aineenvaihduntaa.
Puhun omasta kokemuksestani, en ole koskaan ollut ylipainoinen mutta olen todellakin huomannut nuo vaikutukset... verenpainetta voi nostaa, eikä muutenkaan kaikille sovi. En täällä sano mitään lääkkeen nimeä tai vaikuttavan aineen nimeä, ettei mene mainostamiseksi. Mutta tällainen lääke on todella olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoisen on ikävä käydä lääkärissä, koska joka ainut vaiva liittyy lääkärin mukaan siihen ylipainoon.
Mulla on tästä kokemusta. Ennen lasten saantia olin ihan normaalipainoinen. Mulla oli jatkunut yskä hyvin pitkään ja menin lääkäriin. Lääkäri epäili astmaa ja tein pef-mittaukset ja sitten piti varata aikaa spirometriaan. Tässä välissä yskä alkoi helpottaa ja tulin myös raskaaksi.
Lapsen syntymän jälkeen mulle jäi tosi paljon raskauskiloja ja lihoin vielä lisää. Olin varmaan 25/30kg ylipainoinen. Vanha yskä alkoi taas vaivata ja menin lääkäriin. Nyt ei tullut mitään astmaepäilyjä tms vaan lääkäri selitti koko vastaanoton ajan vain sitä miten ylipainoisuus on pahasta ja yskäkin melko varmasti
helpottuu jos laihdun. Olin ihan että mitä ihmettä.No pari vuotta kului ja yskä vaan jatkui. Aloitin uuden liikuntaharrastuksen ja aloin laihtua. Nyt sitten taas normaalipainoisena menin lääkäriin ja kas kummaa, yskän syy ei enää ollutkaan lihavuus! Lopulta mulla todettiin astma. Onneksi ei kovin hankala.
Mulle jäi 0 raskauskiloa. Miksi pitää ahmia itsensä siaksi?
Sama mulla. Raskauden aikana paino nousi 9 kg. Kilot lähti heti, eikä ole tulleet takaisin. En halua olla ylipainoinen. Mulla on 5 sisarta ja meille on kunnia-asia pitää huolta itsestämme.
Uskomatonta. Varmasti lääkäri vattuili vain ja ainoastaan koska olet nainen ap.. tässä taas nähdään että feminismillä on vielä töitä!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoisen on ikävä käydä lääkärissä, koska joka ainut vaiva liittyy lääkärin mukaan siihen ylipainoon.
Mulla on tästä kokemusta. Ennen lasten saantia olin ihan normaalipainoinen. Mulla oli jatkunut yskä hyvin pitkään ja menin lääkäriin. Lääkäri epäili astmaa ja tein pef-mittaukset ja sitten piti varata aikaa spirometriaan. Tässä välissä yskä alkoi helpottaa ja tulin myös raskaaksi.
Lapsen syntymän jälkeen mulle jäi tosi paljon raskauskiloja ja lihoin vielä lisää. Olin varmaan 25/30kg ylipainoinen. Vanha yskä alkoi taas vaivata ja menin lääkäriin. Nyt ei tullut mitään astmaepäilyjä tms vaan lääkäri selitti koko vastaanoton ajan vain sitä miten ylipainoisuus on pahasta ja yskäkin melko varmasti helpottuu jos laihdun. Olin ihan että mitä ihmettä.
No pari vuotta kului ja yskä vaan jatkui. Aloitin uuden liikuntaharrastuksen ja aloin laihtua. Nyt sitten taas normaalipainoisena menin lääkäriin ja kas kummaa, yskän syy ei enää ollutkaan lihavuus! Lopulta mulla todettiin astma. Onneksi ei kovin hankala.
Niin, miehillehän niitä raskauskiloja ei yleensä jää tai edes tule. Olet asenteestasi päätelleen selvästi mies.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on lääkärin tehtävä huomauttaa ylipainosta (varsinkin, jos sitä on runsaasti). Miksi menit lääkäriin?
Mitä tuo huomauttaminen auttaa? Kyllä se ylipainoinen tietää olevansa ylipainoinen, jos on jotakuinkin täysjärkinen.
Huomauttaminen ei ole asiallista, mikäli sillä ei ole tekemistä hoidettavan vaivan kanssa. Eikä silloinkaan, vaikka ylipaino olisi osa hoidettavaa vaivaa, jos siihen ylipainoon ei ole antaa apua. Pelkkä huomautus tai ”sun tarttis vähän laihtua” eivät auta ylipainoista pätkääkään eteenpäin. Haittaa huomauttamisesta kyllä on. Asiallisesta keskustelusta voi olla apua, mutta vain, jos potilas itse on motivoitunut elämäntapamuutokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen syntymän jälkeen mulle jäi tosi paljon raskauskiloja ja lihoin vielä lisää. Olin varmaan 25/30kg ylipainoinen. Vanha yskä alkoi taas vaivata ja menin lääkäriin. Nyt ei tullut mitään astmaepäilyjä tms vaan lääkäri selitti koko vastaanoton ajan vain sitä miten ylipainoisuus on pahasta ja yskäkin melko varmasti helpottuu jos laihdun. Olin ihan että mitä ihmettä.
No pari vuotta kului ja yskä vaan jatkui. Aloitin uuden liikuntaharrastuksen ja aloin laihtua. Nyt sitten taas normaalipainoisena menin lääkäriin ja kas kummaa, yskän syy ei enää ollutkaan lihavuus! Lopulta mulla todettiin astma. Onneksi ei kovin hankala.
Niin. Kaikilla erilainen kroppa. Toisille jää raskauskiloja, toisille ei. Sulle kävi selkeästi hyvä säkä geenibingossa kilojen karttumisen suhteen. Sydämen sivistys taas kommenttisi perusteella jäi puuttumaan kokonaan. Oletko aina noin omahyväinen ja ilkeä?
https://areena.yle.fi/audio/1-4208027
Kysy mitä vaan sairaanhoitajalta, joka työskentelee ensiavussa. Tässä saa läskit huutia 👍
Onpa ollutkin hyvä ja ajan tasalla oleva lääkäri, kun on suoraan sanonut asiakkaalle, että ylipainosta täytyy päästä eroon. Totuudessa ei ole mitään törkeää. Ylipainosta kertyy veronmaksajille mittavat kollektiiviset laskut vuosittain, ja summa sen kuin kasvaa. Minusta ylipainosta johtuvista sairauksista kärsivien pitäisi maksaa kaikki sairauskulunsa itse. On väärin, että yhteiskunnan varoista kustannetaan elintapasairauksia.
Minä kun olin 165 cm, 50 kg suositeltiin salilla käyntiä kun olis pitäny pömppistä saada kuntoon. Nyt 165 cm, 70 kg valittelin että kun painoa tullut niin paljon ja pitäis laihtua niin sanottiin että hyvän kokonen olen ja yhtään ei tarvi laihduttaa.
Minulla oli kurkku kauhean kipeä, en saanut suuta kunnolla kiinni ja kuolasin mutta lääkäripä aloitti että rouvan olisi hyvä pudottaa vähän painoa! Ölisin siinä sitten suuta osoitellen että jos kiltti doctor katsoisi tänne kun tämän takia tulin. Jos en olisi ollut niin sairas olisin tehnyt valituksen.
Lääkäri voi ilmaista saman asian kauniisti tai rumasti. Ei aina mitä sanoo vaan miten sanoo...
En voi ymmärtää. Miksi ihmeessä siitä ylipainosta ei voi keskustella.
Vierailija kirjoitti:
Onpa ollutkin hyvä ja ajan tasalla oleva lääkäri, kun on suoraan sanonut asiakkaalle, että ylipainosta täytyy päästä eroon. Totuudessa ei ole mitään törkeää. Ylipainosta kertyy veronmaksajille mittavat kollektiiviset laskut vuosittain, ja summa sen kuin kasvaa. Minusta ylipainosta johtuvista sairauksista kärsivien pitäisi maksaa kaikki sairauskulunsa itse. On väärin, että yhteiskunnan varoista kustannetaan elintapasairauksia.
Kyllä! Myös joka ikinen kännikolhu ja urheiluvamma itse maksettavaksi! Tupakoinnin haitoista puhumattakaan!
Masennus ja ylipaino ovat asioita , joihin lääkärit takertuvat on tulosyy mikä tahansa.
Kaverilla oli masennukseksi ensin diagnosoitu 2-suuntainen mielialahäiriö ja vatsakipunsa leimattiin "harhaiseksi huomion hakemiseksi" kunnes alkoi oksentaa verta .
MInulla on Bed, ahmimishäiriö ilman oksentamista ja tiedän ettei laihtuminen onnistu tässä elämässä. Tiedän hyvin painavani 120 kg enkä ymmärrä miksi lääkärien pitää joka kerta takertua siihen vaikka minulla olisi silmätulehdus tms vaiva jota ei mitenkään voi laittaa ylipainon aiheuttamaksi.
Liikkukaa niin läskit saa kyytiä ja maksaa yhteiskunnalle vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
En voi ymmärtää. Miksi ihmeessä siitä ylipainosta ei voi keskustella.
Saa puhua. Pitää puhua. Ongelma on se, MITEN puhutaan. Usein lääkärit eivät tajua, että ylipaino ei ole se pääasiallinen ongelma, vaan seurausta jostain muusta. Tai sitten eivät halua tajuta, kun se syyllistäminen ja tuomitseminen on niin paljon helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Liikkukaa niin läskit saa kyytiä ja maksaa yhteiskunnalle vähemmän.
Mitäs sit, kun tulee urheiluvamma? Sen hoitaminen maksaa myös yhteiskunnalle, ja tämä voi tulla myös hoikalle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on lääkärin tehtävä huomauttaa ylipainosta (varsinkin, jos sitä on runsaasti). Miksi menit lääkäriin?
Lääkärin ei välttämättä tarvitsisi huomautella ylipainosta, jos käynnin syy on vaikka korvatulehdus tai venähtänyt ranne. Saati sitten ohittaa se varsinainen vaiva ja keskittyä pelkkään ylipainoon, sekin koettu.
eri
Toki se varsinainen vaiva pitää hoitaa, mutta kyllä mielestäni lääkäri voi myös huomauttaa runsaasta ylipainosta ohimennen.
Miksi pitää huomauttaa ohimennen? Onko oikeasti olemassa vielä runsaasti ylipainoisia, jotka eivät itse olisi huomanneet olevansa lihavia?!
Miten luulen ruokahalua vähentävän lääkkeen auttavan mielihyvään syömiseen?