Järkyttävää kohtelua tänään lääkärissä (julkisella puolella)
Suorastaan järkyttävää kohtelua tänään julkisella puolella. Kyllä, olen ylipainoinen nainen, mitta v*ttuakos se sille lääkärille kuuluu? Muilla vastasvia kokemuksia?
Taas pitää syödä vanilijadonitseja ja suklaakeksejä suruun, kiitos vaan tk lääkäri!! -.-
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoisen on ikävä käydä lääkärissä, koska joka ainut vaiva liittyy lääkärin mukaan siihen ylipainoon.
Mulla on tästä kokemusta. Ennen lasten saantia olin ihan normaalipainoinen. Mulla oli jatkunut yskä hyvin pitkään ja menin lääkäriin. Lääkäri epäili astmaa ja tein pef-mittaukset ja sitten piti varata aikaa spirometriaan. Tässä välissä yskä alkoi helpottaa ja tulin myös raskaaksi.
Lapsen syntymän jälkeen mulle jäi tosi paljon raskauskiloja ja lihoin vielä lisää. Olin varmaan 25/30kg ylipainoinen. Vanha yskä alkoi taas vaivata ja menin lääkäriin. Nyt ei tullut mitään astmaepäilyjä tms vaan lääkäri selitti koko vastaanoton ajan vain sitä miten ylipainoisuus on pahasta ja yskäkin melko varmasti helpottuu jos laihdun. Olin ihan että mitä ihmettä.
No pari vuotta kului ja yskä vaan jatkui. Aloitin uuden liikuntaharrastuksen ja aloin laihtua. Nyt sitten taas normaalipainoisena menin lääkäriin ja kas kummaa, yskän syy ei enää ollutkaan lihavuus! Lopulta mulla todettiin astma. Onneksi ei kovin hankala.
No, ylipaino aiheuttaa kyllä myös astmaa, että sikäli ei se lääkäri ihan metsässä ollut. Ikävä, että just sun kohdalla astmaoirehdinta ei hävinnyt kilojen myötä.
Usein ylipainoisten syövät liikaa sokeria, joka pahentaa tulehduksellisia sairauksia, kuten astmaa. Myös ilman ylipainoa, kuten omakohtaisesti olen todennut. Huono ruokavalio, liikkumattomuus ja/tai ylipaino nyt vaan vaikuttavat ihmisen terveyteen ja hyvinvointiin sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä, ikävää että kaikki eivät halua tätä totuutta kohdata ja ottaa vastuuta itsestään huolehtimisesta.
Minulla sama juttu nyt viime vuosina. Huom. Olen koko aikusikäni, n. 40 vuotta, painanut saman. Painoni ei juurikaan muutu, koska olen ns. "tanakka"- vartaloinen. Jos olisin laiha - olisin luuranko - isokokoinen sellainen... Joka kerta käydessäni lääkärissä, syynä milloin mikäkin työvaiva, vastaus on aina sama. Liian lihava - pitää laihduttaa ja saarnat päälle... Se tuskin auttaa käsi ja ranne niveliin ja olkapäähän/hartioihin, joissa jo iän tuomaa kulumaakin ja ahtautumaa. Vaivanneet aina mutta enempi nyt eläkeikää lähestyttäessä. Työni on raskasta, vartalolla tehtävää. Kun olin nuorempi ei syy ollut koskaan lihavuudessa. Nyt viimeaikoina syy on lihavuudessa AINA, vaikka olisi haava sormessa... En ole nyt jaksanut sitten edes mennä lääkärille, kun ei sieltä mitään apua saa. Pinnaan vain töistä ja selitin asian työnjohtajalle... Jos joksus tulee potkut, niin sitten tulee. Ihan sama tässä vaiheessa "eläkeputkea"...
Ylipaino on ihmskehon hälytystila.
Aiheuttaa vaurioita joka solutasolle.
Oletteko nähneet ylipainoisia luonnossa eläviä eläimiä?
Lihavuus aiheuttaa tunteita hoikissa ja normaalipainoisissa esim.kaupan kassalla.
Itse olen normaalipainossa ja joka päivä kieltäydyn halusta syödä suklaata, pizzaa, hampurilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet lihava sika, jonkun on se sinulle sanottava.
Normaali ihminen ei lihota itseään sellaiseksi, että terveys menee ja jota kukaan ei kestä katsella.
👍
Onneksi on sentään pienet verot tässä maassa. Tällä rahalla saa tällaista.
Onpas täällä todella röyhkeää porukkaa!
T. Fitnessmalli kondiksessa oleva nainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko kertoa vähän tarkemmin, miten sinua kohdeltiin, koska koit sen järkyttävän huonona kohteluna? Vai haluatko vain haukkua julkista terveydenhuoltoa?
Ei ap sitä halua, vaan hän haluaa että kaikki haukkuu lihavia. Ihan selvä tapaus. Ei edes viitsinyt kehitellä että mitä muka oli tarkalleen tapahtunut. Eikä tarvinnutkaan, heti oli kommentoijat juonessa kiinni.
Joo, suomalaisten läskivihaan ja pyykinpesukiimaan voi trollit aina luottaa. Kummastakin aiheesta tulee piiiitkät ketjut, eikä trollaajan tarvitse vaivautua edes keksimään mitään yksityiskohtaista.
Vierailija kirjoitti:
Ja sinulla oli verenpainetta? Diabetes? Selkä hajalla? Polvet hajalla? ... ?
En tiedä ap:sta, mulla ei mitään näistä vaikka olen läski. Tulee, tottakai. Sano nyt vielä ettei läskit liiku...heh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on lääkärin tehtävä huomauttaa ylipainosta (varsinkin, jos sitä on runsaasti). Miksi menit lääkäriin?
Lääkärin ei välttämättä tarvitsisi huomautella ylipainosta, jos käynnin syy on vaikka korvatulehdus tai venähtänyt ranne. Saati sitten ohittaa se varsinainen vaiva ja keskittyä pelkkään ylipainoon, sekin koettu.
eri
Toki se varsinainen vaiva pitää hoitaa, mutta kyllä mielestäni lääkäri voi myös huomauttaa runsaasta ylipainosta ohimennen.
Ajatteletko että ihminen ei tiedä olevansa lihava?
Koko ajanhan täälläkin maanisesti hoetaan ettei BMI kerro mitään. Niin oletettavasti ei, ihminen ei aina tiedä olevansa lihava.
Lääkärin ei kuulu puuttua siihen silloin kun ylipainolla ei ole suoranaisesti merkitystä käynnin aiheen kanssa, jotain häikkää persoonassa jos huomauttelee muusta, hakee yliotetta tai jotain.
Tämän lainatun kirjoittanut on niitä samoja tolloja, jotka suu vaahdossa huutavat kuinka pitäisi saada lisää lääkäreitä terveysasemille, jotta saataisiin aikoja lyhennettyjä ja tehokkaampaa ennaltaehkäisyä. Kai te tollot ymmärrätte, että se painoon puuttuminen on sitä tehokkainta ennaltaehkäisyä?
Ja te toiset tollot ette tajua, että jos ylipainosta on huomauteltu lukuisia kertoja, potilaan paino ei tipu siitä että jätetään ihottuma hoitamatta ja huomautetaan jälleen kerran. Jatkuva huomauttelu ilman asiallisen avun tarjoamista saattaa johtaa vain pahempaan.
Hyvä että lääkärit sanovat suoraan että ihminen voisi itsekin kiinnittää huomiota epäterveeseen olemukseensa. Jos ei onnistu potilaalta laihdutus niin sitten voi selvittää miksi, moni syömishäiriöinen ei hae apua. Turha rampata lääkärissä jos ongelmat itse aiheutettuja, lääkäri yrittää hoitaa myös syytä eikä vain oireita. Joskus ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on lääkärin tehtävä huomauttaa ylipainosta (varsinkin, jos sitä on runsaasti). Miksi menit lääkäriin?
Lääkärin ei välttämättä tarvitsisi huomautella ylipainosta, jos käynnin syy on vaikka korvatulehdus tai venähtänyt ranne. Saati sitten ohittaa se varsinainen vaiva ja keskittyä pelkkään ylipainoon, sekin koettu.
eri
Eikös lääkäreillä ole velvollisuus huolehtia asiakkaan terveydestä? Ja lihavuus aiheuttaa monia sairauksia, vaikka juuri sillä hetkellä olisikin terve.
Mene hakemaan saikkulappua flunssan takia -> "Sulla on tota ylipainoa, niin tarkistetaanpa sokeri ja kolesteroli, mä laitan lähetteen, varaa soittoaika." "Mites se saikku?" "No laitetaan nyt huominen."
Mene tutkituttamaan outo kyhmy -> "Ne sun sokerit oli viimeksi siinä rajalla, katsotaan ne vielä uudestaan. Voisit mennä ravitsemusterapeutillekin." "Entäs se kyhmy?" "Mä teen lähetteen ultraan, varaa soittoaika niistä labroista."
Mene pyytämään kilpirauhaskokeita -> "Sun pitää laihduttaa. Käy labrassa."
Miettikää itse, millaista on kohdata tällaista jatkuvasti. Miettikää miltä se tuntuu, kun ohitetaan vaikka ne kilpirauhasoireet, päätetään seurata tilannetta vaikka arvot vaatisivat lääkitystä, takerrutaan johonkin 0,2 yli viiterajan olevaan paastosokeriin ja lykätään kouraan lautasmallin kuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri
Toki se varsinainen vaiva pitää hoitaa, mutta kyllä mielestäni lääkäri voi myös huomauttaa runsaasta ylipainosta ohimennen.
Ajatteletko että ihminen ei tiedä olevansa lihava?
Koko ajanhan täälläkin maanisesti hoetaan ettei BMI kerro mitään. Niin oletettavasti ei, ihminen ei aina tiedä olevansa lihava.
Lääkärin ei kuulu puuttua siihen silloin kun ylipainolla ei ole suoranaisesti merkitystä käynnin aiheen kanssa, jotain häikkää persoonassa jos huomauttelee muusta, hakee yliotetta tai jotain.
Tämän lainatun kirjoittanut on niitä samoja tolloja, jotka suu vaahdossa huutavat kuinka pitäisi saada lisää lääkäreitä terveysasemille, jotta saataisiin aikoja lyhennettyjä ja tehokkaampaa ennaltaehkäisyä. Kai te tollot ymmärrätte, että se painoon puuttuminen on sitä tehokkainta ennaltaehkäisyä?
Ja te toiset tollot ette tajua, että jos ylipainosta on huomauteltu lukuisia kertoja, potilaan paino ei tipu siitä että jätetään ihottuma hoitamatta ja huomautetaan jälleen kerran. Jatkuva huomauttelu ilman asiallisen avun tarjoamista saattaa johtaa vain pahempaan.
Lihavat keksii tekosyyn ihan mistä vain. "En laihduta, kun lääräsi sanoi minua lihavaksi".
No varmaan aloitus ihan totta. Minulla se toisinpäin, olen kilpaillutkin eräässä lajissa ja edelleen aktiivisesti harrastan, ikää 44v.
Kroppa edelleen kunnossa, ehkä vois pari kiloa kiristää niin vatsalihakset erottus paremmin.
Ja joka ikinen kerta lekurissa saanu todella hyvää palvelua ja kehuja vain että hyvä kunto yms.
Ja on joskus kysyneet että kuinka paljon pitää harrastaa että pysyy tässä kunnossa, ja se määrä ei ole paljoa.
Muutama hassu tunti per( 7-8h) viikko riittää, en tajua miten joku muka ei ehdi, samat kiireet meillä kaikilla.
Jos ylipainosta huomattava lääkäri on itsekin vähän tuhdimmassa kunnossa, niin saako potilas huomauttaa hänelle?
Mieslukijaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On osattava pitää ruodussa, jotta heti kun lähtee menemään sivuraiteille, palautus takaisin kurssiin.
Eiköhän se ole lääkäri eikä potilas joka keskustelua ohjaa ja palauttaa sen olennaiseen. Ylipaino on erittäin merkittävä terveysriski joka aiheuttaa ja pahentaa terveysongelmia ja siitä huomautetaan siksi Aina.
siitä ei todellakaan aina huomauteta. on hyviä ja huonoja lääkäreitä. hyvät tietää millon ylipainosta kannattaa puhua.
Mulle tuli raskausajan diabetes ja ehkä ylipainoa 5 kg jos sitäkään. Kukaan ei morkannut.