Sivut

Kommentit (370)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi hyvä tietää mitä mieltä mies on. Jos mies haluaa sisaruksensa jouluksi (mikä ihan oikeasti on mahdollista, ensimmäiset pyhäpäivät läheisen kuoleman jälkeen on vaikeita ja yhdessäolo voi helpottaa sitä), mies hoitaa tarjoilut, siivoukset sun muut. Ap ottaa rennosti. Jos mies ei halua sisaruksia kylään, nyt on aika sanoa se ääneen ja niin että sisaruksetkin ymmärtävät.

Tässä tapauksessa aloittaja ei myöskään osallistu millään muotoa joulun viettoon, vaan lähtee muualle makaamaan. 

Aloittajalla on oikeus maata kotonaan, ei häntä sieltä voi heittää ulos.

Paljonkos ap on maksanut "kodistaan"? Ei senttiäkään.

Lisäksi olisit varmaan samaa mieltä, jos naisen sukulaiset tulisivat kylään, ja mies räkisi kattoon?

Tarina ei kerro minkä suuruiseen lainapaperiin AP on nimensä kirjoittanut kun tilalla on sukupolvenvaihdos tehty. Useimmiten nämä tilat lunastetaan 50-50.

Aika vähän taitaa olla 50/50 -lunastuksia. Enemmän on 100% toisen omistukseen meneviä tiloja, avioehto ja isot laina. Näin varmistetaan se, että ammattikoulutuksen saanut ei menetä erossa yritystään.

Vierailija

Tässä onkin tullut paremmin kuin hyvin selväksi, miksi APN miehen kaltaiset luuserit eivät käy oikein kaupaksi. Ja tämä on hyvä. Voivat kestitä sisaruksensa täysin vapaasti vaikka maailman tappiin saakka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi hyvä tietää mitä mieltä mies on. Jos mies haluaa sisaruksensa jouluksi (mikä ihan oikeasti on mahdollista, ensimmäiset pyhäpäivät läheisen kuoleman jälkeen on vaikeita ja yhdessäolo voi helpottaa sitä), mies hoitaa tarjoilut, siivoukset sun muut. Ap ottaa rennosti. Jos mies ei halua sisaruksia kylään, nyt on aika sanoa se ääneen ja niin että sisaruksetkin ymmärtävät.

Tässä tapauksessa aloittaja ei myöskään osallistu millään muotoa joulun viettoon, vaan lähtee muualle makaamaan. 

Aloittajalla on oikeus maata kotonaan, ei häntä sieltä voi heittää ulos.

Paljonkos ap on maksanut "kodistaan"? Ei senttiäkään.

Lisäksi olisit varmaan samaa mieltä, jos naisen sukulaiset tulisivat kylään, ja mies räkisi kattoon?

Tarina ei kerro minkä suuruiseen lainapaperiin AP on nimensä kirjoittanut kun tilalla on sukupolvenvaihdos tehty. Useimmiten nämä tilat lunastetaan 50-50.

Aika vähän taitaa olla 50/50 -lunastuksia. Enemmän on 100% toisen omistukseen meneviä tiloja, avioehto ja isot laina. Näin varmistetaan se, että ammattikoulutuksen saanut ei menetä erossa yritystään.

Itse en tiedä yhtään tapausta, jossa tila olisi vain toisen nimissä. Yleensä kaikki ovat olleet jo perheellisiä sukupolvenvaihdos vaiheessa. Toki varmaan peräkamarin vötjäkepojilla ei sitä kumppania siinä vaiheessa ole- eikä tule olemaankaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tarve tässä ketjussa on takertua epäolennaiseen sanamuotoon? Enemmän se tällä hetkellä on AP:n kuin niiden miehen sukulaisten koti.

Mutta se on myös miehen koti. Jos mies haluaa sinne jouluksi sukulaisensa, niin ap:lla ei ole asiaan kovinkaan isosti sanomista. Tietenkin hän voi marttyyrina nakella niskojaan ja olla hankala, mutta oikeastiko parisuhde on niin huonolla tolalla, että lasten joulu pitää pilata? Parempi erota jo ennen joulua, lähteä ja antaa miehen sukuineen jouluilla onnellisena.

Toki meillä on käytössä vain ap:n kuvaus tilanteesta, mutta aloitusviestistä kyllä välittyy se kuva, että mieskään ei niitä sukulaisia niin kauhean mielellään kestitsisi. Ja edelleenkin, sunkin mielestä on sitten varmaan ok, että sun luona kokoontuu aina ja ikuisesti jokainen joulu sun puolisosi sukulaiset?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tarve tässä ketjussa on takertua epäolennaiseen sanamuotoon? Enemmän se tällä hetkellä on AP:n kuin niiden miehen sukulaisten koti.

Mutta se on myös miehen koti. Jos mies haluaa sinne jouluksi sukulaisensa, niin ap:lla ei ole asiaan kovinkaan isosti sanomista. Tietenkin hän voi marttyyrina nakella niskojaan ja olla hankala, mutta oikeastiko parisuhde on niin huonolla tolalla, että lasten joulu pitää pilata? Parempi erota jo ennen joulua, lähteä ja antaa miehen sukuineen jouluilla onnellisena.

AP ei sanonut lapsista mitään, joten oletettavasti niitä ei ole. Vaikka olisikin ei lasten joulu siitä pilaannu , että viettää sen oman perheen kanssa ilman vieraita.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meillä ei mennyt kuin 20 vuotta ennen kuin älysivät, että se on meidän koti eikä koko suvun. Mutta minä olenkin maankuulu häijy miniä.
Ennen sitä nähtiin monia värikkäitä vaiheita, mutta ketään ei koskaan heitetty pihalle eikä kielletty tulemasta.
Positiivista oli suuren sukujoulun tunnelma kun lapset olivat pieniä, ja serkut myös vaikka heitä piti odottaa aattoiltana ennen kuin joulupukki saattoi tulla.

Menikö teiltä miehenne kanssa 20 vuotta saada suunne auki ja sanoa asiasta?
Meillä sovittiin asiat sukupolvenvaihdoksen yhteydessä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Arvostaisit perhejoulua, monelle se on vain etäinen unelma. Mutta tottakai voi kysellä, että mites nyt kun anoppi on poissa, niin kulut ja työ jaetaan.

Antaisin paljon perinnejoulusta, jossa talo olisi täynnä väkeä ja ääniä.

Mutta provohan tämä on selkeästi.

Tämä oma näkemyksesi, vaikkakin on ihan täysin oikea sinulle, ei tietysti nyt AP:tä kauheasti lohduta koska hän ei näin ajattele.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä veli kysyi vaimoltaan vastaavassa tilanteessa, että milloin maksat 800 000 e eli puolet tilan hinnasta. Kun se on maksettu, voit päättää itsenäisesti talon ja tilan käytöstä. Siihen asti sukutila on vain ja ainoastaan veljen, vaimo saa siellä asua ja elää, sisustaa ja laittaa, mutta ei väittää, että "minun kotini, minun sääntöni".

Ihmeestä se käly tuohonkin sopeutui ja joulut on oltu veljen luona kuten äitimme eläessä. Nyyttikestejä ei ole, veljen vaimo laittaa kaiken ja veli maksaa. Vastaavasti pääsiäisenä ollaan meillä.

Eli käly ei tee sitten tilan töitäkään ilmeisesti? Vai onko orjana ilman mitään päätäntävaltaa?

Minä olen emännäksi tullut myöskin ja mieheni sanoi ensimmäiseksi anopille ja sisaruksilleen, että uusi emäntä päättää. Niin olen tehnyt ja aina välillä meillä isolla porukalla joulua vietetään. Tänä vuonna ei, koska olen viimeisillään raskaana.

Miksi käly tekisi tilan töitä? Monellako opettajalla puoliso korjaa kokeita tai valmistelee tunteja? Tai käykö hammaslääkärin puoliso paikkaamassa hampaita joutoaikoinaan?

Jos tekee tilalla töitä, niin tietenkin ymmärtää maksaa tilasta puolet. Monella alkaa emännyys oman 500 000 euron lainan allekirjoituksella.

On tuloja joissa pari tekee yhdessä töitä tilalla. Luulin, että tämä käly on tilalla töissä? En ajatellut, että hän on opettaja kun avauksessa ei niin lukenut. Itse olen tullut emännäksi vaiheessa, että tila oli maksettu jo. Töitä olen tilan menestyksen eteen tehnyt ja sitten yhdessä lisämaata hankittu ja maksettu. Koneita osteltu jne. Tila on yhtälailla minun, koska täällä olen raatanut kuin hullu ja mieheni on samaa mieltä.

Vierailija

Jos nyt palattaisiin tähän aloittajan ongelmaan...

Onko näillä miehen sisaruksilla tapana "loisia". Eli tulevat valmiiseen pöytään ja mitään ei tehdä koko jouluna ja jälkeen jää vaan sotkut ja isot pyykkikasat petivaatteita?

Mietitte nyt miehen kanssa uudet säännöt. Ruokaa tuodaan tullessaan ja talon askareisiin osallistutaan, kuten "kotona ollessa". Jos nämä ei sovi vieraille, ei sitten ole tulemista.

Vierailija

Jatkat perinnettä. Toihan on ihana perinne! Rakastaisin isoja sukujouluja maalla!

Mutta ... jotta se ei kävisi sulle liian raskaaksi ehdotan enemmän nyyttärimeininkiä. Sä ja miehesi tarjoatte tilan ja majapaikan ja ehkä vähän jotakin syötävää myös mutta sitten muut sisarukset tulevat syömiset mukanaan. Joku tekee laatikot, toinen rosollit, leipomukset yms.

Vierailija

Mitä mies haluaa? Jos olisin ap, kysyisin mieheltäni mitä tehdään. Täytyy muistaa että sen äiti on juuri kuollut, eli joulu voi olla hyvinkin kipeä.

Jos mies sanoisi, että nimenomaan haluaa sukujoulun, sanoisin että okei, mutta pyytäisin että sukulaiset tuovat myös jotain syötävää, että ei tarvitse kaikkea laittaa itse.

Jos mies sanoisi, että EI tahdo sukulaisiaan jouluksi, sanoisin että selvä, ole hyvä ja tee se sukulaisillesi selväksi sitten.

Vierailija

Aloittajalta olisi asiallista joustaa ja huolia suku kylään vielä tänä vuonna ja sopia ensi vuodesta hyvissä ajoin. Muuten kannatan ehdottomasti aloittajan oikeutta kotirauhaan, mutta tilanteessa missä sisarukset ovat ensimmäistä joulua ilman äitiään olisi hyvä osoittaa tukea ja ymmärrystä. Tosin jos mies ei halua sukujoulua, sitten sitä ei tietenkään järjestetä, vaan halukkaat sisarukset voivat kokoontua jonkun omaan kotiin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tottakai perinteitä tulee jatkaa. Tosin nyt sitten jokain tuo jotain mukanaan ruokapöytään. Sinä voit emäntänä olla listasta vastuussa.

Miksei mies voi olla vastuussa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klassikko, siksi 1/5

Klassikkoa todella: aikuiset lapset pitää lapsuudenkotia toisena kotinaan niin kauan kun vaan on suvun hallussa.

Meillä sama, paitsi että myös anoppi pitää maataloa toisena kotinaan, vaikka ovat muuttaneet muutaman kilometrin päähän jo 20 vuotta sitten. Tulee edelleen kutsumatta sisälle, siivoaa ja sisustaa ja ennen kaikkea valittaa siitä, miten huono olen siivoamaan ja sisustamaan. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miehesi sukutila.

Ei sinun. Piste. 

Miksi ei olisi ap:n? Kyllä minä ainakin omistan puolet mieheni sukutilasta; maksan puolet lainoista jne...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mmm.

Et kai kuvitellut pääseväsi ison talon emännäksi takaovesta niin, että siinä ei olisi sukurasitetta?

Jos sulla on yhtään järkeä päässä et ala hankalaksi.
Pääset pian allekirjoittamaan avioeropapereita, ja sitten olet mukuloinesi kaupungin vuokratalossa.

Mikä vika kaupungin vuokratalossa? Itse asun, siisti ja tilava asunto ja rauhallista. En kaipaa omakotitalon töitä.
Jos ap:lla ja miehellä lapsia, yhteisiä, ei ne ole ap:n mukuloita, vaan molempien, ja voivat erossa jäädä myös isän luo.
Mues vastuussa sisarustensa passaamisesta jos heidät kutsuu.
Ison talon emännäksi pääseminenkö on joku saavutus sinusta?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jatkat perinnettä. Toihan on ihana perinne! Rakastaisin isoja sukujouluja maalla!

Mutta ... jotta se ei kävisi sulle liian raskaaksi ehdotan enemmän nyyttärimeininkiä. Sä ja miehesi tarjoatte tilan ja majapaikan ja ehkä vähän jotakin syötävää myös mutta sitten muut sisarukset tulevat syömiset mukanaan. Joku tekee laatikot, toinen rosollit, leipomukset yms.

Rakastaisit isoja sukujouluja maalla, vaikka joutuisit ne oman 24/7-työsi ohella järjestämään?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Hotellit on jouluna ylibuukattuja, kun puolet suomalaisista perheellisistä miehistä menee sinne viettämään joulua. Kummasti silloin ei ole missään mitään vikaa, kun nainen järjestää joulun perheelle ja miehen suvulle.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai perinteitä tulee jatkaa. Tosin nyt sitten jokain tuo jotain mukanaan ruokapöytään. Sinä voit emäntänä olla listasta vastuussa.

Miksei mies voi olla vastuussa?

Niinpä. Mies sisaruksineen tietää tismalleen, millaista ruokaa äiti tarjosi jouluna. Johan siinä menee muilla joulu pilalle, kun tarjolla ei olekaan mamman reseptillä leivottuja pipareita, maksalaatikkoa ja rusinasoppaa vaan kaupan pipareita, imellettyä perunalaatikkoa ja luumurahkaa.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat