Mieheni sisarukset aikoo tulla perheineen meille jouluksi. Heidän lapsuuden koti, nykyään minun koti.
Tulin miniäksi mieheni sukutilaan. Anoppini asui kanssamme ja oli ihan luonnollista että hänen lapset kävivät meillä jouluna. Anoppi auttoi paljon järjestelyissä.
Viime kesänä anoppi kuoli mutta nyt sisarukset ovat edelleen tulossa meille joulua viettämään. Tämä on kyllä nyt minun koti vaikka olikin heidän lapsuuden kotinsa. En minäkään menisi heidän koteihinsa yöksi joulua viettämään.
Mies on puun ja kuoren välissä tässä asiassa.
Mitä mietteitä herättää?
Kommentit (370)
Minusta tuo olisi mukavaa, mutta jos ette tykkää niin ilmoittakaa että olette joulun vaikka Kanarialla.
Meillä veli kysyi vaimoltaan vastaavassa tilanteessa, että milloin maksat 800 000 e eli puolet tilan hinnasta. Kun se on maksettu, voit päättää itsenäisesti talon ja tilan käytöstä. Siihen asti sukutila on vain ja ainoastaan veljen, vaimo saa siellä asua ja elää, sisustaa ja laittaa, mutta ei väittää, että "minun kotini, minun sääntöni".
Ihmeestä se käly tuohonkin sopeutui ja joulut on oltu veljen luona kuten äitimme eläessä. Nyyttikestejä ei ole, veljen vaimo laittaa kaiken ja veli maksaa. Vastaavasti pääsiäisenä ollaan meillä.
Sukulaiset tuovat omat eväät ja petivaatteet mukanaan. Sinun ei tarvitse olla kenenkään joulupiikana.
Voisitteko sopia että tulevat päiväseltään joulupäivänä käymään ja tarjoilut hoidetaan nyyttäriperiaatteella. Älä ota heitä koko jouluksi täysihoitoon.
Miten niin mies on puun ja kuoren välissä? Oletan että sukutila on myös hänen kotinsa, ei vain ap:n.
Ap sopii yhdessä miehensä kanssa millainen joulu, ja millä porukalla se vietetään. Ja sitten se kerrotaan miehen sisaruksille, joko kutsun muodossa, tai ilmoituksena että sukutilan ovet eivät aukea koko poppoolle jouluna.
En ymmärrä noita tossukka-miehiä jotka ei saa suutaan auki mihinkään suuntaan, eivätkä tarvittaessa edes oman kotinsa rajoja saa suljettua tungettelevilta sukulaisilta. Tai pidä puoliaan vaimoaan vastaan, joka ei halua sukujoulua, mutta mies haluaisikin samanlaisen perinnejoulun kuin lapsesta asti on vietetty.
Vierailija kirjoitti:
Meillä veli kysyi vaimoltaan vastaavassa tilanteessa, että milloin maksat 800 000 e eli puolet tilan hinnasta. Kun se on maksettu, voit päättää itsenäisesti talon ja tilan käytöstä. Siihen asti sukutila on vain ja ainoastaan veljen, vaimo saa siellä asua ja elää, sisustaa ja laittaa, mutta ei väittää, että "minun kotini, minun sääntöni".
Ihmeestä se käly tuohonkin sopeutui ja joulut on oltu veljen luona kuten äitimme eläessä. Nyyttikestejä ei ole, veljen vaimo laittaa kaiken ja veli maksaa. Vastaavasti pääsiäisenä ollaan meillä.
En kyllä laittaisi tai sisustaisi mitään tollaisessa kodissa. Avioliitossa pitäisi olla yhteistä, eikä tosiaan laittaa yhtä kokkaamaan koko suvulle ja muut tulee paikalle käsiään heiluttaen. Ja joka pääsiäinen ja joulu pitäisi aina viettää samalla kaavalla ja vain toisen puolison suvun kanssa. Kauhea ajatus.
Noh, eiköhän tuossakin "ihan yllättäen" vaimo jossain vaiheessa jätä. Sittenpä se velipoika makselee puolet sen tilan arvosta eksälleen. Avioehtoa tuskin on.
Mmm.
Et kai kuvitellut pääseväsi ison talon emännäksi takaovesta niin, että siinä ei olisi sukurasitetta?
Jos sulla on yhtään järkeä päässä et ala hankalaksi.
Pääset pian allekirjoittamaan avioeropapereita, ja sitten olet mukuloinesi kaupungin vuokratalossa.
Vierailija kirjoitti:
Taivaalle kiitos minä en joutunut sinun tai veljesi kanssa naimisiin, vaan löysin itselleni fiksun miehen, joka arvostaa vaimoaan ja omaa perhettään.
Olisi hirveää viettää joulu kaltasesi ääliön kanssa ja vielä hirveämpää olisi että oma puoliso olisi yhtä typerä kuin veljesi.
Missä on veljesi vaimon ja oman vaimosi sukulaisuussuhteiden vaaliminen ja arvostus?
Niin ei missään, kun idiootit narsistiveljekset jyrää.
Oksettavaa sakkia olette.
Vierailija kirjoitti:
Oi että, kun olette ihana perhe. Käytätte veljen vaimoa koko suvun ilmaisena piikana. Kyllä hän on onnekas, kun saa oikein sisustaa ja siivota helmiveljesi huushollia!
Vierailija kirjoitti:
Mmm.
Et kai kuvitellut pääseväsi ison talon emännäksi takaovesta niin, että siinä ei olisi sukurasitetta?
Pääset pian allekirjoittamaan avioeropapereita, ja sitten olet mukuloinesi kaupungin vuokratalossa.
Usko huviksesi, se kaupungin vuokratalo on parempi vaihtoehto, kuin vuosikausia roikkua "löysässä hirressä".
Olisi hyvä tietää mitä mieltä mies on. Jos mies haluaa sisaruksensa jouluksi (mikä ihan oikeasti on mahdollista, ensimmäiset pyhäpäivät läheisen kuoleman jälkeen on vaikeita ja yhdessäolo voi helpottaa sitä), mies hoitaa tarjoilut, siivoukset sun muut. Ap ottaa rennosti. Jos mies ei halua sisaruksia kylään, nyt on aika sanoa se ääneen ja niin että sisaruksetkin ymmärtävät.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten sinä heräsit ja huomasit rupisessa 20 neliön kelan maksamassa yksikössäsi, jossa ainoana kalusteeksi on paskainen patja viltti, että kaljat ja rahat on taas loppu.
Vierailija kirjoitti:
No jonain jouluna ihmettelette missä kinkku on kun käly lähtikin kanarialle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvostaisit perhejoulua, monelle se on vain etäinen unelma. Mutta tottakai voi kysellä, että mites nyt kun anoppi on poissa, niin kulut ja työ jaetaan.
Antaisin paljon perinnejoulusta, jossa talo olisi täynnä väkeä ja ääniä.
Mutta provohan tämä on selkeästi.
Miehen sisarukset perheineen ovat sukua, mutta eihän ne nyt perhettä ole. Perhejoulua vietetään sen oman perheen kanssa.
Voin kuvitella miten kävisi, jos nämä ”ei omaa perhettä” sukulaiset sitten jatkaisivat perinnettään muualla. Seuraisi ”meitä ei kutsuttu miehen perheen sukujuhlaan” marmatus.
Vierailija kirjoitti:
Olisi hyvä tietää mitä mieltä mies on. Jos mies haluaa sisaruksensa jouluksi (mikä ihan oikeasti on mahdollista, ensimmäiset pyhäpäivät läheisen kuoleman jälkeen on vaikeita ja yhdessäolo voi helpottaa sitä), mies hoitaa tarjoilut, siivoukset sun muut. Ap ottaa rennosti. Jos mies ei halua sisaruksia kylään, nyt on aika sanoa se ääneen ja niin että sisaruksetkin ymmärtävät.
Onpas nuivaa tuollainenkin että "jos nyt haluat sukusi tänne niin saat sitten hoitaa yksin kaiken". Kyllä meillä molemmat osallistuu valmisteluihin, oli vieraana kumman sukua hyvänsä. Ja usein niinkin että jos joku miehen minulle vähemmän tuttu sukulainen tai ystävä tulee käymään niin minä hoidan "kyökkivuoron" että saavat rauhassa jutustella ja mies taas passaa silloin kun on joku minun tuttuni kyseessä.
Meillä hoidettiin vastaava tilanne niin, että kun appivanhemmat olivat kuolleet lukot vaihdettiin ja ilmoitettiin puolison sisaruksille että ovat osuutensa tilasta saaneet. Lukot vaihdettiin siis anoppilaan puolelle, tähän meidän puolelle ne vaihdettiin jo silloin kun kaupat tilasta oli tehty ja sisarukset saaneet osansa. Mieheni sisarukset viettivät joulujaan anopin puolella passauttaen itseään vanhalla äidillään.
Natinaa ilmeni, mutta eipä se ketä kiinnostanut.
Vierailija kirjoitti:
Mmm.
Todennäköisesti elämä olisi mukavampaa siellä kaupungin vuokratalossa. Nöyristelemään ei pidä alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Mmm.
Avioerotilsnteessa yleensä lähtee puolet tilan arvosta emännän mukaan. Liian harvat tekevät avioehdon.
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin maatiloilla tuo on tavallinen ilmiö. Vaikka vanhemmat ovat jo edesmenneet ja yksi sisaruksista on lunastanut tilan itselleen ja elää siellä perheineen, niin aikuiset sisarukset kuvittelevat edelleen, että heillä on täysi oikeus tulla ja menna kuinka vain, "kun se nyt on meidän koti". Se oli heidän lapsuudenkotinsa, mutta nyt se on tilan omistavan sisaruksen ja hänen perheensä koti. Heillä ei ole mitään velvollisuutta passata sisaruksia, jotka tulevat kahta tyhjää kättä heilutellen niin kesällä kuin joulunakin "vanhalta muistilta" entiseen kotiinsa. On eri asia, jos heidät kutsutaan esim. joulunviettoon vanhaan kotiin.
Voisko nuo lapsuudenkotiin jouluksi halajavat sisarukset lähettää aamulla navettaan, kun kerran tulevat "kuin kotiinsa". Joutaisivat sitten hoitamaan osan töistäkin, kuten varmaan lapsuudessaan/nuoruudessaankin.
Miehen sisarukset perheineen ovat sukua, mutta eihän ne nyt perhettä ole. Perhejoulua vietetään sen oman perheen kanssa.