Sivut

Kommentit (370)

Vierailija

Kiinnostaisi tietää, että mitä ap:n tilalla viljellään. Nimittäin jos pariskunta menee aamulla ja illalla navettaan niin tilanne on aivan toinen. Silloin sukulaiset ovat täysiä kuspäitä jos kuvittelevat tulevansa valmiiseen pöytään elleivät mene sitten auttamaan talon töihin, että emäntä saa rauhassa häärätä.

Vierailija

Surullista, että ihminen keksii juttuja päivät pitkät. Sairaudesta huolimatta luulisi voivan käyttää aikaa yleishyödylliseen toimintaan jonkin verran.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkat perinnettä. Toihan on ihana perinne! Rakastaisin isoja sukujouluja maalla!

Mutta ... jotta se ei kävisi sulle liian raskaaksi ehdotan enemmän nyyttärimeininkiä. Sä ja miehesi tarjoatte tilan ja majapaikan ja ehkä vähän jotakin syötävää myös mutta sitten muut sisarukset tulevat syömiset mukanaan. Joku tekee laatikot, toinen rosollit, leipomukset yms.

Rakastaisit isoja sukujouluja maalla, vaikka joutuisit ne oman 24/7-työsi ohella järjestämään?

Niinpä. Kivahan se olisi mennä valmiiseen pöytään idylliseen sukujouluun. Mutta kun se maatila on myös mun TYÖPAIKKA ja eläimet on hoidettava, oli joulu tai ei. Tämä ei tunnu menevän jakeluun joillain ihmisillä. "No voisit nyt vähän höllätä, onhan sentään joulu/uusivuosi/juhannus" . Öö niin miten? Seuraavaksi on eläinsuojeluviranomaiset oven takana, kun lehmät on lypsämättä, ruokkimatta ja kuivittamatta ja elukat seisoo peessä. Pyhiksi on vaikea saada lomitusta. 

Meille vois tulla viettämään joulua, jos järjestää itse kaiken. Siis KAIKEN.

Siivoaa, koristelee, paketoi, hankkii kynttilät, jouluvalot, ruuat ja juotavat. Paistelee tortut, kinkut ja muut. Suunnittelee illan kulun, tilaa joulupukin, järjestää nukkumiset. Laittaa lakanat ja omat lapsensa nukkumaan. Kolaa pihaan hyvät parkkipaikat, hiekoittaa polut ja laittaa ulkotulet. Lämmittää joulusaunan ja keittelee glögit. Kattaa pöydän ja sytyttelee kynttilät. Hakkaisi takkaan puut ja laittaa tulet. 

Itse voisin tulla sitten aamunavetan (5-9) jälkeen aamukaffelle ja sitten taas päivällä lounaalle ja illalla syömään. 

Kumma juttu, että kun se idyllinen maalais-sukujoulu ei sitten kelpaakaan, jos se pitää itse järjestää, vaikka siinä on niin VÄHÄN työtä. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meillä veli kysyi vaimoltaan vastaavassa tilanteessa, että milloin maksat 800 000 e eli puolet tilan hinnasta. Kun se on maksettu, voit päättää itsenäisesti talon ja tilan käytöstä. Siihen asti sukutila on vain ja ainoastaan veljen, vaimo saa siellä asua ja elää, sisustaa ja laittaa, mutta ei väittää, että "minun kotini, minun sääntöni".

Ihmeestä se käly tuohonkin sopeutui ja joulut on oltu veljen luona kuten äitimme eläessä. Nyyttikestejä ei ole, veljen vaimo laittaa kaiken ja veli maksaa. Vastaavasti pääsiäisenä ollaan meillä.

Melkoisen kultakimpaleen on kälysi löytänyt miehekseen, ei voi muuta sanoa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkat perinnettä. Toihan on ihana perinne! Rakastaisin isoja sukujouluja maalla!

Mutta ... jotta se ei kävisi sulle liian raskaaksi ehdotan enemmän nyyttärimeininkiä. Sä ja miehesi tarjoatte tilan ja majapaikan ja ehkä vähän jotakin syötävää myös mutta sitten muut sisarukset tulevat syömiset mukanaan. Joku tekee laatikot, toinen rosollit, leipomukset yms.

Rakastaisit isoja sukujouluja maalla, vaikka joutuisit ne oman 24/7-työsi ohella järjestämään?

Jos luit mun tekstin ollenkaan, niin huomasit varmaan, että ehdotin nyyttäreitä. Vietetäänhän joulua joka tapauksessa vaikka ollaan töissä. Miksei sitten niin, että mennään ruokien kanssa porukalla jonkun tilavaan taloon?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Jos luit mun tekstin ollenkaan, niin huomasit varmaan, että ehdotin nyyttäreitä. Vietetäänhän joulua joka tapauksessa vaikka ollaan töissä. Miksei sitten niin, että mennään ruokien kanssa porukalla jonkun tilavaan taloon?

Vaikka vieraat toisivat kaikki ruuat tullessaan, meillä pitäisi silti lämmittää ja siivota vintti vieraille nukkumapaikoiksi, raivata tuvassa tilaa pöydän pidennykselle, tiskata pitkään käyttämättömänä olleet astiat. Siis normaalien siivousten lisäksi. Ja sen lisäksi että on koko päivän kiinni tilan töissä.

Vierailija

Joskus voi joustaa suvun ja erityisesti suvun lasten vuoksi. Pitäkää joulupäivälliset vuoronperää eri kodeissa. Lapsista, jos niitä on, on tärkeää tavata serkkujaan, tätejään ja setiään. Moni on juureton, koska ei tunne sukulaisiaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Myykää helahoito ja ostakaa oma koti. Sukulaisethan voivat sen tilan ostaa jos haluavat joulu-unelmia.

Se on heidän omakoti. Mitenkäs työ, kun se on ilmeisesti siinä kodin yhteydessä?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Joskus voi joustaa suvun ja erityisesti suvun lasten vuoksi. Pitäkää joulupäivälliset vuoronperää eri kodeissa. Lapsista, jos niitä on, on tärkeää tavata serkkujaan, tätejään ja setiään. Moni on juureton, koska ei tunne sukulaisiaan.

Mitenkäs maatilalta lähdet joulupäivälliselle yhtään mihinkään?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vuoteen jää 360 päivää tavata sukulaisia, vaikka rauhoittaisi joulun omalle perheelle.

Vierailija

Voi ap, ymmärrän tuskasi. Tuskinpa tästä on mitään apua, mutta meitä on monta jotka tiedämme miltä tuntuu, kun oma koti ei olekaan oma vaan jonkun muun koti. Pidä pintasi, sisko!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä veli kysyi vaimoltaan vastaavassa tilanteessa, että milloin maksat 800 000 e eli puolet tilan hinnasta. Kun se on maksettu, voit päättää itsenäisesti talon ja tilan käytöstä. Siihen asti sukutila on vain ja ainoastaan veljen, vaimo saa siellä asua ja elää, sisustaa ja laittaa, mutta ei väittää, että "minun kotini, minun sääntöni".

Ihmeestä se käly tuohonkin sopeutui ja joulut on oltu veljen luona kuten äitimme eläessä. Nyyttikestejä ei ole, veljen vaimo laittaa kaiken ja veli maksaa. Vastaavasti pääsiäisenä ollaan meillä.

Melkoisen kultakimpaleen on kälysi löytänyt miehekseen, ei voi muuta sanoa.

Kyllä, varsinaisen helmen. Ei voi kuin ihmetellä miten näitä tilallisia maalaispoikamiehiä on niin paljon vapaalla kun ei löydy ei naista. Hhmm en tajua miksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ite olisin tuossa tilanteessa laittamatta juuri mitään. Jos mies on sitä mieltä, että kysessä ei olisi myös minun koti ja kutsuisi sukua jouluksi minun mielipiteestä huolimatta, saisi myös itse laittaa sen joulun.

Vierailija

Tsemppiä ap!

Itse myös miniä maatilalla, ja pärjäilen kyllä. Joulut ja muut. Meillä ei edes kovin paha tilanne, kestitään pieni porukka ja se toisaalta myös mukavaa, kun tulevat.

Mutta joskus kyllä potuttaa. Meillähän tämä tila on henkisesti myös isosetien sekä isotätien ja jälkeläistensä tila. Ovathan nuo kantaisät ja -äidit joskus vuosikymmeniä sitten, sota-aikoina jne. syntyneet tässä talossa.

Heistä on ok säilyttää tavaroitaan meidän vintissä (eihän pieneen kerrostaloasuntoon mahdu). Niitä voi sitten käydä penkomassa.

Tai muuten vain tutkimassa omin lupineen, mitä meidän vintiltä löytyykään.

Oletus on, mitään emme heitä pois. Vanha tavarahan on arvokasta.

Ja he kai hyväntekijöitä, kun näitä arvokkaita tavaroitaan ovat meidän vintille säilytykseen suoneet. (Vanhoja suksia, koulukirjoja jne).

Suuttumus sentään.

Anteeksi avautuminen.

Tiina

Vierailija

Minä ajattelin mennä jouluksi isäni 70-luvulla rakentamaan taloon. En yhtään tiedä ketä siellä nykyään asuu kun myytiin se pois 1985, mutta onhan se jännä yllätys niillekin kun soittelen aattoaamuna ovikelloa ja kerron että päätin tulla vanhoille kotikonnuille joulunviettoon.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sä olet emännäksi sinne taloon itse mennyt. Ja sun tehtävä on siellä emännöidä. Perinteisesti ovet aina auki vieraille ja tarjottavaa on löydyttävä aina valmiina. Koko suku aina tervetullut ilmoittamatta.

Sarkasmi on niin vaikea laji ymmärtää - varsinkin kun aihe on todellisuutta monelle.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Vaikka vieraat toisivat kaikki ruuat tullessaan, meillä pitäisi silti lämmittää ja siivota vintti vieraille nukkumapaikoiksi, raivata tuvassa tilaa pöydän pidennykselle, tiskata pitkään käyttämättömänä olleet astiat. Siis normaalien siivousten lisäksi. Ja sen lisäksi että on koko päivän kiinni tilan töissä.

Päätyisin ainakin kertakäyttöastioihin, jos ei olisi muuta keinoa helpottaa omaa työmäärää.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat