Sivut

Kommentit (370)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mmm.

Et kai kuvitellut pääseväsi ison talon emännäksi takaovesta niin, että siinä ei olisi sukurasitetta?

Jos sulla on yhtään järkeä päässä et ala hankalaksi.
Pääset pian allekirjoittamaan avioeropapereita, ja sitten olet mukuloinesi kaupungin vuokratalossa.

Usko huviksesi, se kaupungin vuokratalo on parempi vaihtoehto, kuin vuosikausia roikkua "löysässä hirressä".

Epäilemättä.

Tässä provo-tilanteessa kuviteltu ap.
on jäänyt yrittelemään kukkoilua.

Siitähän ei mitään muuta seuraa kuin skismaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvostaisit perhejoulua, monelle se on vain etäinen unelma. Mutta tottakai voi kysellä, että mites nyt kun anoppi on poissa, niin kulut ja työ jaetaan.

Antaisin paljon perinnejoulusta, jossa talo olisi täynnä väkeä ja ääniä.

Mutta provohan tämä on selkeästi.

Miehen sisarukset perheineen ovat sukua, mutta eihän ne nyt perhettä ole. Perhejoulua vietetään sen oman perheen kanssa.

Voin kuvitella miten kävisi, jos nämä ”ei omaa perhettä” sukulaiset sitten jatkaisivat perinnettään muualla. Seuraisi ”meitä ei kutsuttu miehen perheen sukujuhlaan” marmatus.

Enpä usko. Itse ainakin vietän juhlapyhät mieluiten kotosalla ja vain sen oman perheen kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Meillä ei mennyt kuin 20 vuotta ennen kuin älysivät, että se on meidän koti eikä koko suvun. Mutta minä olenkin maankuulu häijy miniä.
Ennen sitä nähtiin monia värikkäitä vaiheita, mutta ketään ei koskaan heitetty pihalle eikä kielletty tulemasta.
Positiivista oli suuren sukujoulun tunnelma kun lapset olivat pieniä, ja serkut myös vaikka heitä piti odottaa aattoiltana ennen kuin joulupukki saattoi tulla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mmm.

Et kai kuvitellut pääseväsi ison talon emännäksi takaovesta niin, että siinä ei olisi sukurasitetta?

Jos sulla on yhtään järkeä päässä et ala hankalaksi.
Pääset pian allekirjoittamaan avioeropapereita, ja sitten olet mukuloinesi kaupungin vuokratalossa.

Olet varmasti mies. Miehet ovat sellaisia raukkoja että ovat ensimmäisenä hylkäämässä lapsensa kun eivät pärjää vaimolleen.
Minä asuisin mieluummin köyhänä yksiössä lasteni kanssa kuin sinun kanssasi missään linnassa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meillä veli kysyi vaimoltaan vastaavassa tilanteessa, että milloin maksat 800 000 e eli puolet tilan hinnasta. Kun se on maksettu, voit päättää itsenäisesti talon ja tilan käytöstä. Siihen asti sukutila on vain ja ainoastaan veljen, vaimo saa siellä asua ja elää, sisustaa ja laittaa, mutta ei väittää, että "minun kotini, minun sääntöni".

Ihmeestä se käly tuohonkin sopeutui ja joulut on oltu veljen luona kuten äitimme eläessä. Nyyttikestejä ei ole, veljen vaimo laittaa kaiken ja veli maksaa. Vastaavasti pääsiäisenä ollaan meillä.

Eli käly ei tee sitten tilan töitäkään ilmeisesti? Vai onko orjana ilman mitään päätäntävaltaa?

Minä olen emännäksi tullut myöskin ja mieheni sanoi ensimmäiseksi anopille ja sisaruksilleen, että uusi emäntä päättää. Niin olen tehnyt ja aina välillä meillä isolla porukalla joulua vietetään. Tänä vuonna ei, koska olen viimeisillään raskaana.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi hyvä tietää mitä mieltä mies on. Jos mies haluaa sisaruksensa jouluksi (mikä ihan oikeasti on mahdollista, ensimmäiset pyhäpäivät läheisen kuoleman jälkeen on vaikeita ja yhdessäolo voi helpottaa sitä), mies hoitaa tarjoilut, siivoukset sun muut. Ap ottaa rennosti. Jos mies ei halua sisaruksia kylään, nyt on aika sanoa se ääneen ja niin että sisaruksetkin ymmärtävät.

Onpas nuivaa tuollainenkin että "jos nyt haluat sukusi tänne niin saat sitten hoitaa yksin kaiken".  Kyllä meillä molemmat osallistuu valmisteluihin, oli vieraana kumman sukua hyvänsä. Ja usein niinkin että jos joku miehen minulle vähemmän tuttu sukulainen tai ystävä tulee käymään niin minä hoidan "kyökkivuoron" että saavat rauhassa jutustella ja mies taas passaa silloin kun on joku minun tuttuni kyseessä.

Mies suunnittelee ja organisoi, mitä kukakin sisaruksista hankkii ja tuo, tekee kauppalistan oman perheensä tarjoiluista ja käy kaupassa yhdessä vaimon kanssa. On siis omassa perheessään päävastuussa jouluvalmisteluissa. Periaatteessa kenenkään ei tarvitse ottaa vieraita vastaan omassa kodissaan jos ei halua ja silloin puolison pitäisi kunnioittaa tätä. Mutta jos mies toivoo yhteistä joulua sisarustensa kanssa, suostuisin vielä tänä vuonna ja tekisin oman osani valmisteluista.

Vierailija

Meillä kävi näin: kun tila otettiin haltuun, rakensimme n. kilometrin päähän oman talon. Appi ja anoppi jäivät asumaan vanhaan päätaloon. Heidän lapset tulivat joulut ja kesät sinne passattaviksi ja tokikan äiti lapsiaan passaa. Nyt talo tyhjillään eikä lapsia enää näy kun kaikki pitäisi tehdä itse. Tähän meidän uuteen ja omaan taloon eivät sentään ole vankuneet enkä minä heidän jouluun tai juhannukseen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olisi hyvä tietää mitä mieltä mies on. Jos mies haluaa sisaruksensa jouluksi (mikä ihan oikeasti on mahdollista, ensimmäiset pyhäpäivät läheisen kuoleman jälkeen on vaikeita ja yhdessäolo voi helpottaa sitä), mies hoitaa tarjoilut, siivoukset sun muut. Ap ottaa rennosti. Jos mies ei halua sisaruksia kylään, nyt on aika sanoa se ääneen ja niin että sisaruksetkin ymmärtävät.

Tässä tapauksessa aloittaja ei myöskään osallistu millään muotoa joulun viettoon, vaan lähtee muualle makaamaan. 

Vierailija

Tietämättä miehen mieliidettä tilanne vaikuttaa hyvinkin perinteiseltä. Vanhan parin eläessä tila on todellakin ollut vielä kotoaan irtautumassa olevien lasten ja heidän puolisoidensa koti, ehkä liiankin rajattomasti. Nyt tilaa isännöi nuoripari jotka ovat tilan itselleen lunastaneet, ja ympäröivä suku ei joko ymmärrä, tai leikkii ymmärtämätöntä. Pariskunta haluaisi säilyttää hyvät välit sukulaisiin, mutta samaan aikaan ne sukulaiset pitäisi saada käsittämään ja myöntämään, että tila ja sen asiat eivät heille enää kuulu. Helpoin ratkaisu olisi vaan sanoa, että joulua on tarkoitus viettää vain perhepiirissä, mutta tuosta sanomisesta sukulaisilla on taipumus loukkaantua.

Nämä ketjussa lapasista ja saamattomuudesta huutelijat eivät tunnu ymmärtävän, että joillekin sukulaiset ovat rakkaita, mutta se ei tarkoita että niitä sukulaisia silti haluaisi tavata ja kestitä jokaisten kissanristiäisten merkeissä.

Ratkaisuksi ehdottaisin jo muutamaan otteeseen mainittua kompromissia. Tämä joulu menköön vielä vanhoja muistellen, mutta mieluiten niin että etukäteen sovitte työnjaon. Joku tuo salaatit, joku laatikot, joku leipoo, tuleeko joulukuusi/kinkku tilalta yms. Siinä illanmittaan voi sitten jo kysellä kenen luona seuraavana jouluna kokoonnutaan. Jos tulee ihmettelyjä siitä, miksei voida samalla tapaa kokoontua tilalle kuin nytkin, siitä voi jo ihan suoraan sanoa, että haluaisi välillä toisenlaisen joulun, että kokee "joutuvansa" emännöimään. Ja että mieluusti tosiaan näkisi myös kuinka ne muut laittavat joulun omissa kodeissaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tässä tapauksessa aloittaja ei myöskään osallistu millään muotoa joulun viettoon, vaan lähtee muualle makaamaan. 

Aloittajalla on oikeus maata kotonaan, ei häntä sieltä voi heittää ulos.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä veli kysyi vaimoltaan vastaavassa tilanteessa, että milloin maksat 800 000 e eli puolet tilan hinnasta. Kun se on maksettu, voit päättää itsenäisesti talon ja tilan käytöstä. Siihen asti sukutila on vain ja ainoastaan veljen, vaimo saa siellä asua ja elää, sisustaa ja laittaa, mutta ei väittää, että "minun kotini, minun sääntöni".

Ihmeestä se käly tuohonkin sopeutui ja joulut on oltu veljen luona kuten äitimme eläessä. Nyyttikestejä ei ole, veljen vaimo laittaa kaiken ja veli maksaa. Vastaavasti pääsiäisenä ollaan meillä.

En kyllä laittaisi tai sisustaisi mitään tollaisessa kodissa. Avioliitossa pitäisi olla yhteistä, eikä tosiaan laittaa yhtä kokkaamaan koko suvulle ja muut tulee paikalle käsiään heiluttaen. Ja joka pääsiäinen ja joulu pitäisi aina viettää samalla kaavalla ja vain toisen puolison suvun kanssa. Kauhea ajatus. 

Noh, eiköhän tuossakin "ihan yllättäen" vaimo jossain vaiheessa jätä. Sittenpä se velipoika makselee puolet sen tilan arvosta eksälleen. Avioehtoa tuskin on.

Huomaatko, mikä ero on sanoa "minun kotini" tai sanoa "meidän kotimme"? Jos avioliitossa kaikki on yhteistä, niin miksi ihmeessä koti on vain naisen koti?

Miksi veli maksaisi puolet tilasta exälle, joka ei omista siitä mitään? Avioehto on nykypäivän kansalaistaito.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Eli käly ei tee sitten tilan töitäkään ilmeisesti? Vai onko orjana ilman mitään päätäntävaltaa?

Minä olen emännäksi tullut myöskin ja mieheni sanoi ensimmäiseksi anopille ja sisaruksilleen, että uusi emäntä päättää. Niin olen tehnyt ja aina välillä meillä isolla porukalla joulua vietetään. Tänä vuonna ei, koska olen viimeisillään raskaana.

Miksi käly tekisi tilan töitä? Monellako opettajalla puoliso korjaa kokeita tai valmistelee tunteja? Tai käykö hammaslääkärin puoliso paikkaamassa hampaita joutoaikoinaan?

Jos tekee tilalla töitä, niin tietenkin ymmärtää maksaa tilasta puolet. Monella alkaa emännyys oman 500 000 euron lainan allekirjoituksella.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Paljonkos ap on maksanut "kodistaan"? Ei senttiäkään.

Lisäksi olisit varmaan samaa mieltä, jos naisen sukulaiset tulisivat kylään, ja mies räkisi kattoon?

Vierailija

Mikä tarve tässä ketjussa on takertua epäolennaiseen sanamuotoon? Enemmän se tällä hetkellä on AP:n kuin niiden miehen sukulaisten koti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Oi että, kun olette ihana perhe. Käytätte veljen vaimoa koko suvun ilmaisena piikana. Kyllä hän on onnekas, kun saa oikein sisustaa ja siivota helmiveljesi huushollia!

Käly teki valintansa ihan itse. Hän voi koska tahansa lähteä, jos vuokrakaksio kirkolla kiinnostaa. Jostain syystä on näköjään mukavampi asua isoa taloa kuin pientä asuntoa.

Älä syyllistä meitä siitä, mitä käly tietoisesti valitsi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

En kyllä laittaisi tai sisustaisi mitään tollaisessa kodissa. Avioliitossa pitäisi olla yhteistä, eikä tosiaan laittaa yhtä kokkaamaan koko suvulle ja muut tulee paikalle käsiään heiluttaen. Ja joka pääsiäinen ja joulu pitäisi aina viettää samalla kaavalla ja vain toisen puolison suvun kanssa. Kauhea ajatus. 

Noh, eiköhän tuossakin "ihan yllättäen" vaimo jossain vaiheessa jätä. Sittenpä se velipoika makselee puolet sen tilan arvosta eksälleen. Avioehtoa tuskin on.

Huomaatko, mikä ero on sanoa "minun kotini" tai sanoa "meidän kotimme"? Jos avioliitossa kaikki on yhteistä, niin miksi ihmeessä koti on vain naisen koti?

Miksi veli maksaisi puolet tilasta exälle, joka ei omista siitä mitään? Avioehto on nykypäivän kansalaistaito.

Samoin se, että hakee hyvitystä toisen hyväksi tekemästään työstä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Lisäksi olisit varmaan samaa mieltä, jos naisen sukulaiset tulisivat kylään, ja mies räkisi kattoon?

Voit jättää lainausmerkit pois. Jos aloittaja on kirjoilla kyseisessä talossa, se on hänen(kin) kotinsa, eikä häntä voi häätää sieltä pois vieraiden tieltä. Miehellä on oikeus räkiä kattoon, jos nainen raahaa sukunsa kylään vastoin puolison tahtoa. Normaalissa parisuhteessa tosin jätetään sukulaisvierailut järjestämättä, jos molemmat eivät ole halukkaita isännöimään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tarina ei kerro minkä suuruiseen lainapaperiin AP on nimensä kirjoittanut kun tilalla on sukupolvenvaihdos tehty. Useimmiten nämä tilat lunastetaan 50-50.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mikä tarve tässä ketjussa on takertua epäolennaiseen sanamuotoon? Enemmän se tällä hetkellä on AP:n kuin niiden miehen sukulaisten koti.

Mutta se on myös miehen koti. Jos mies haluaa sinne jouluksi sukulaisensa, niin ap:lla ei ole asiaan kovinkaan isosti sanomista. Tietenkin hän voi marttyyrina nakella niskojaan ja olla hankala, mutta oikeastiko parisuhde on niin huonolla tolalla, että lasten joulu pitää pilata? Parempi erota jo ennen joulua, lähteä ja antaa miehen sukuineen jouluilla onnellisena.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat