Mieheni sisarukset aikoo tulla perheineen meille jouluksi. Heidän lapsuuden koti, nykyään minun koti.
Tulin miniäksi mieheni sukutilaan. Anoppini asui kanssamme ja oli ihan luonnollista että hänen lapset kävivät meillä jouluna. Anoppi auttoi paljon järjestelyissä.
Viime kesänä anoppi kuoli mutta nyt sisarukset ovat edelleen tulossa meille joulua viettämään. Tämä on kyllä nyt minun koti vaikka olikin heidän lapsuuden kotinsa. En minäkään menisi heidän koteihinsa yöksi joulua viettämään.
Mies on puun ja kuoren välissä tässä asiassa.
Mitä mietteitä herättää?
Kommentit (370)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvoisat miehet,
Voisitteko itse yrittää järjestää sukujoulun, kun se tuntuu niin helposti käyvän suvun naisilta? Ostatte joulukortit ja lähetätte joulukukat sekä kortit. Mietitte lastenne/kummilasten joulukalenterit sekä joulukortit lasten kavereille ja pienet lahjat opettajille. Ostatte joulukoristeet ja tuotte muut vanhat koristeet ja kukat kotiinne joulutunnelmaa tuomaan. Suunnittelette, kuka tarvitsee mitäkin jouluksi. Ostatte lahjat ja paketoitte ne kauniisti. Suunnittelette joulun pyhien ruokalistan ja jälkiruokalistan. Muistaakaa toki erikoisruokavaliot ja allergiat. Siivoatte kodin kauniiksi ja petaatte sängyt mahdollisille jouluvieraille. Aloitatte jouluruokien valmistamisen jo hyvissä ajoin ja pakastatte osan ruuista. Ja sitten 2-3 päivää ennen joulua teette jouluruokia ja leivotte joulun makeisia kuin viimeistä päivää! Jouluaamuna on riisipuuro valmiina koko suvulle ja glögit tulilla! Ja te naiset hakekaa tai ostakaa se joulukuusi. Lämmittäkää joulusauna ja joulurauhan jälkeen vain rentoudutte joulun viettoon!
Puolet uhritumislistastasi on silkkaa paskaa ja täyttä pelleilyä.
Sinäkö et muista todellakaan sitä, mitä perinteiseen joulupöytääsi kuuluu ilman suunnittelemista?
Ja oikein karkitkin teet itse? Heität joka joulu koristeet roskiin?
No samaa ihmettelin. Mikä ihme on jälkiruokalista?
JÄLKIRUOKALISTA TARKOITTAA VARMAANKIN ERI JOULUN PÄIVINÄ TARJOTTAVIA MAKEITA VAIHTOEHTOJA, KUTEN ESIM. JOULUTORTUT, KONVEHDIT, JOULUPIPARIT JNE. LAITOIN TÄMÄN SELKOSUOMENKIELELLÄ, JOTTA YMMÄRRÄT.
Nyt täytyy sanoa, että minulla ei myöskään oikein kirkastunut tämä ilmeisesti aikaa vievä tehtävä. Siis lista johon kirjoitetaan tortut, piparit, taatelikakku, konvehdit ja mitä kullakin nyt on? On jäänyt tekemättä.
Kommentoija tarkoitti kaikkea suunnittelua ja metatyötä, mikä sisältyy kaikkeen työhön - myös jouluvalmisteluihin! Mutta se ei varmaankaan aukea niille, jotka eivät ole joutuneet itse valmistamaan sukujoulua.
18 sukujoulunvalmistelun kokemuksella voin sanoa, että noinhan se menee, jos ei osaa arkeaan elää. Me tavallisessa maailmassa elävät emme tee mitään erityistä sukujoulumetatyötä, me muistamme piparit ja konvehdit muutenkin.
Lasten kavereiden joulukortteja ja jälkiruokalistauksia ei oikein osaa työksi laskea, kun oikeasti tekee sukujoulun. Ja on 4 lasta, joista 2alle kouluikäistä.
Minulla on neljä lasta, ja olen useamman joulun järjestänyt. On siinä hommia, mutta ei nyt sentään mitään jälkiruokalistoja. Herkkuja on tehty ja niitä on tuotu tarjolle. Siinä se. Kakkuja ja pipareita, torttuja ja suklaita. Ei se minusta kamalan monimutkaista se metatyö siinä ole. Esim siivoaminen on paljon rankempaa. Ja tosiaan joka vuosi ei koristeita ostella, eikä makeisia ole pakko tehdä itse. Se on hifistelyä, jota saa tehdä se, jota sellainen kiinnostaa.
Ja toki on hyvä ottaa ne miehet mukaan hommiin, mutta minusta se kannattaa tehdä niin, ettei esitetä älyttömiä vaatimuksia itsetehdyistä karkeista lähtien, vaan jaetaan ne oikeasti järkevät työt.
Aloittajan asiaan sen verran, että todellakaan hänen ei tarvitse miehen sukua kestitä jos ei halua. Jos asia on miehelle tärkeää, mies järjestää. Tai sitten ei kutsuta vieraita.
Ja kuka on niin käytöstavaton juntti, että tyrkyttää itseään minnekään kylään???
No kun eihän ne mene omasta mielestä minnekään kylään vaan kotiin. Siellähän pitää oma huonekin olla samassa kunnossa mitä teinivuosina oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähtekää reissuun. Tyhjennä kaapit ruuista. Laita lukot kaappeihin. Poista myös lakanat sänngyistä, peitot ja tyynyt myös. Kaikki koti tarpeet lukollisiin kaapeihin. Jätät vaan ne appivanhempien kamat joita on jäljellä esille. Pesuineet pyhkeet myös. Lappu pöydälle. Lähdettiin lomalle. Eiköhän mene viesti edes mielensopukoihin. Anele omilta sisaruksilta katto päänpäälle siksi ajaksi tai mene hosttelliin. Booking.comistakin voi kämppä löytyä.
Tää on niin naurettavaa teatteria. Järjestää tuollainen näytös, kun voi vain ihan suomeksi sanoa, että nyt jokainen viettää joulut omassa kodissaan.
Hirveä homma alkaa tyhjentelemään kaapit ja myllätä koko asunto jouluksi, vain sen takia, ettei voi sanoa, että yhteiset joulut on nyt loppu.
Itse kyllä antaisin miehen sisarusten tulla vielä viimeisen kerran yhteiseen joulunviettoon, ihan vain anopin/mummon muistoksi.
Sopisin vain, kuka mitäkin tuo, ettei joulu jäisi yksin minun kustannettavaksi.
Tämä on hyvä ajatus. Viimeinen yhteinen joulu, isoäidin muistoksi.
Jokainen tekee osuutensa.
Meillä on sellainen tapa, että vietetään jouluaatto yhdessä jonkun kotona - tämä vaihtelee. Sovitaan etukäteen, kuka tuo mitäkin ruokaa tai leivonnaista. Kulloinenkin isäntäväki tarjoaa halukkaille saunan, keittää vaikkapa perunat ja tarjoaa jotain spesiaaliherkkuaan.
Kokoonpanot vaihtelevat, jotkut tekevät joskus reissun tai viettävät joulua toisen puolison suvun parissa. On ihan mukavia ja leppoisia jouluja, yöksi voi jäädä jos haluaa, mutta asutaan lähekkäin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvoisat miehet,
Voisitteko itse yrittää järjestää sukujoulun, kun se tuntuu niin helposti käyvän suvun naisilta? Ostatte joulukortit ja lähetätte joulukukat sekä kortit. Mietitte lastenne/kummilasten joulukalenterit sekä joulukortit lasten kavereille ja pienet lahjat opettajille. Ostatte joulukoristeet ja tuotte muut vanhat koristeet ja kukat kotiinne joulutunnelmaa tuomaan. Suunnittelette, kuka tarvitsee mitäkin jouluksi. Ostatte lahjat ja paketoitte ne kauniisti. Suunnittelette joulun pyhien ruokalistan ja jälkiruokalistan. Muistaakaa toki erikoisruokavaliot ja allergiat. Siivoatte kodin kauniiksi ja petaatte sängyt mahdollisille jouluvieraille. Aloitatte jouluruokien valmistamisen jo hyvissä ajoin ja pakastatte osan ruuista. Ja sitten 2-3 päivää ennen joulua teette jouluruokia ja leivotte joulun makeisia kuin viimeistä päivää! Jouluaamuna on riisipuuro valmiina koko suvulle ja glögit tulilla! Ja te naiset hakekaa tai ostakaa se joulukuusi. Lämmittäkää joulusauna ja joulurauhan jälkeen vain rentoudutte joulun viettoon!
Sinäkö et muista todellakaan sitä, mitä perinteiseen joulupöytääsi kuuluu ilman suunnittelemista?
JÄLKIRUOKALISTA TARKOITTAA VARMAANKIN ERI JOULUN PÄIVINÄ TARJOTTAVIA MAKEITA VAIHTOEHTOJA, KUTEN ESIM. JOULUTORTUT, KONVEHDIT, JOULUPIPARIT JNE. LAITOIN TÄMÄN SELKOSUOMENKIELELLÄ, JOTTA YMMÄRRÄT.
Nyt täytyy sanoa, että minulla ei myöskään oikein kirkastunut tämä ilmeisesti aikaa vievä tehtävä. Siis lista johon kirjoitetaan tortut, piparit, taatelikakku, konvehdit ja mitä kullakin nyt on? On jäänyt tekemättä.
Jos tekee itse, niin tarvikkeisiin ainakin minä tarvitsen ostoslistan. Esim. piparitaikinan mausteita en ulkoa muista.
Itse ihan tarkoituksella ymmärsin "jälkiruokalistan" siten, että siihen kuuluu tuon pahamaineisen listan toteuttaminen käytännössä.
Esim. jos listaan isältyy jouluinen hedelmäkakku tai useampia, ne pitäisi tehdä nyt, eli tänään olisi hyvää aikaa silputa kuivahedelmiä ja murskata pähkinöitä. Taidankin aloittaa jälkiruokalistan toteuttamisen siitä, koska itselleni juuri hedelmäkakku on jälkiruokalistan ykkönen, vaikkei niistä kaikki välitäkään :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en kykene järjestämään 15-18 hengen(riippuu tuleeko kaikki) joulua tuosta noin vain sivumennen. Teen pitkää työpäivää lasten tarhasta hakemisineen, kuten miehenikin.
Ruokaa täytyy laittaa aika lailla, että riittää koko porukalle ja niille sukulaisille, jotka jäävät yöksi ja ovat seuraavankin päivän. Minulla kyllä menee aikaa siihen, että suunnittelen, mitä tarjotaan minäkin päivänä ja ehdin esivalmistella suurimman osan. Lisäksi leipomiset ja muut "herkut". Jossain välissä pitää ehtiä käymään alkossa hakemassa juomat ja lahjatkin on nyt vielä ostamatta, koska pari viimeistä viikkoa riehui perheessä kuumeinen mahatauti ja siinä ei muuta ehtinyt tekemään, kuin hoitaa kipeitä lapsia miehen kanssa vuorotellen ja pestä oksennuspyykkiä.
Siistiä on kyllä aina, joten perussiivous riittää. Mutta kaikkeen pikkupuuhaan menee aikaa esim. astiaston esiinottaminen, peseminen yms.
Se metatyö on onneksi tehty eli olen suunnitellut ateriat eli mitä teen millekkin päivää. Onneksi nyt on kolme päivää vapaata, niin saa tehtyä osan ruoista pakkaseen. 18 hengelle kuitenkin sitä pitää laittaa aika paljon.
Taidamme ensi jouluna lähteä ulkomaille jouluna. Saman hintaista, kuin sukujoulun järjestäminen ja saisi levätä rauhassa. En ole niin kätevä emäntä, kuten moni tässä ketjussa, että tuosta suit sait sivumennen laittaa 18 hengen ateriat työpäivien jälkeen valmiiksi ja aattona seurustelee vieraiden kanssa ja ottaa rauhallisesti ja astiat lentää itsestään pöytään ja siitä koneeseen ja sieltä kaappeihin.
Joulu on ihan samalla tavalla juhla kuin muutkin ja kyllä muidenkin juhlien järjestämiseen saa aikaa menemään
Ai meillä syödään sitä suomalaista jouluruokaa koko joulu eli ei mitään eri aterioita eli laatikot, rosollit, kinkku, kalat, juustot, maksapasteijat jne jne. Mitä aterioita teillä tehdään?. Riisipuuroa ja leivonnaiset vielä päälle.
Elisyökolme päivää samoja laatikoita ja kinkkua vieraille. No toki näin on helpompaa, jos aatoksi paistaa kinkut ja ostaa laatikot ja rosollit valmiiksi ja ainaa ne vain samat foliolaatikot pöydälle seuraavana päivänä kaksi kertaa (lounas ja päivällinen) ja sanoo, että lämmittäkää annos mikrossa.
Ehkä tosiaan olen tehnyt liikaa työtä, koska olen suunnitellut kolmelle päivälle erilaiset ateriat ja tuoretta lounaalle ja päivälliselle. Atrian lanttulaatikko kolmatta kertaa lämmitettynä kuulostaa vain niin...no, jokainen tavallaan.
Snelma kirjoitti:
He on sun perhettä myös se on se hinta kun mennään naimisiin ja liitytään toisen ihmisen perheseen yhtenäiseksi. Aika moni suomalainen saisi hävetä käytöstään jos tuon on unohtanut!!
Mulla on perhe mieheni ja lasteni kanssa. Mulla on myös oma lapsuudenperhe. Miehen lapsuudenperhe tai suku EI OLE millään mittapuulla MUN perhe. Sukua he toki on miehen kautta.
Mulle perhe ja suku merkitsevät eri asioita. Eikä todellakaan se, että valitsen tietyn miehen ja hän valitsee minut, pakota meistä kumpaakaan liittymään toisen perheeseen ja pitämään vieraita ihmisiä omana perheenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvoisat miehet,
Jos tekee itse, niin tarvikkeisiin ainakin minä tarvitsen ostoslistan. Esim. piparitaikinan mausteita en ulkoa muista.
Itse ihan tarkoituksella ymmärsin "jälkiruokalistan" siten, että siihen kuuluu tuon pahamaineisen listan toteuttaminen käytännössä.
Esim. jos listaan isältyy jouluinen hedelmäkakku tai useampia, ne pitäisi tehdä nyt, eli tänään olisi hyvää aikaa silputa kuivahedelmiä ja murskata pähkinöitä. Taidankin aloittaa jälkiruokalistan toteuttamisen siitä, koska itselleni juuri hedelmäkakku on jälkiruokalistan ykkönen, vaikkei niistä kaikki välitäkään :D
Esim. meille tulee tänä jouluna sukulaisia joulunpyhiksi. Osa tulee aattona ja lähtee tapaninpäivän iltana, koska tulevat kaukaa.
Oma listani, kun tässä vilkaisin sitä, näytti vähän tältä (laatikot ja piparit yms. menee ihan rutiinilla)
Aatto: Jouluateria: Kermat, tuorejuustot, lohet, poronlihat, juurekset, salaatit, viinit, jälkiruokajuomat, jälkiruoka(piparijäädyke)
Joulupäivä: Lounas (aaton ruokia lämmitettynä), päivällinen: käristys, perunamuusi, jälkiruoka(puolukkapannacotta). Näihin viinit
Tapaninpäivä: (tapanina ei enää lämmitetä lantulaatikoita yms). Jokin kalaruoka(en ole vielä päättänyt), jälkiruoka (en ole vielä päättänyt), salaatit.
Lisäksi tapanina tukevampi välipala lähtijöille
Ruokalista ei ole vielä valmis ja pitää katsoa, mitä on kotona ja tehdä kauppalista, mitä tarvitsee lisäksi.
Toki tähän vielä makuupaikkojen järjestäminen (huoneet käyttämättömiä, joten petivaatteiden tuuletus ja puhtaat lakanat ja huoneiden siivous)
Minä mielelläni järjestän isoa joulua, koska minulla on aikaa, kun olen äitiyslomalla. Haluan tehdä vieraille joulusta miellytävän ja nähdä vaivaa siihen.
Tapaninpäivä:
Otan osaa! Mä en jaksaisi järjestää enää yhtäkään sukujoulua. Kolme vuotta sitten aiheutin miehen suvussa pahennusta, kun epäkelpona miniänä ja kälynä menin saamaan sydäninfarktin joulunalusviikolla ja olin joulun sairaalassa. Arvata saattaa, että kukaan miehen suvusta ei käynyt mua katsomassa sairaalassa jouluna.
Oiskohan nyt hyvä ajankohta lopettaa perinne, kun anoppiakaan ei enää ole?
N63
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvoisat miehet,
Esim. meille tulee tänä jouluna sukulaisia joulunpyhiksi. Osa tulee aattona ja lähtee tapaninpäivän iltana, koska tulevat kaukaa.
Oma listani, kun tässä vilkaisin sitä, näytti vähän tältä (laatikot ja piparit yms. menee ihan rutiinilla)
Aatto: Jouluateria: Kermat, tuorejuustot, lohet, poronlihat, juurekset, salaatit, viinit, jälkiruokajuomat, jälkiruoka(piparijäädyke)
Joulupäivä: Lounas (aaton ruokia lämmitettynä), päivällinen: käristys, perunamuusi, jälkiruoka(puolukkapannacotta). Näihin viinit
Tapaninpäivä: (tapanina ei enää lämmitetä lantulaatikoita yms). Jokin kalaruoka(en ole vielä päättänyt), jälkiruoka (en ole vielä päättänyt), salaatit.
Lisäksi tapanina tukevampi välipala lähtijöille
Ruokalista ei ole vielä valmis ja pitää katsoa, mitä on kotona ja tehdä kauppalista, mitä tarvitsee lisäksi.
Toki tähän vielä makuupaikkojen järjestäminen (huoneet käyttämättömiä, joten petivaatteiden tuuletus ja puhtaat lakanat ja huoneiden siivous)
Minä mielelläni järjestän isoa joulua, koska minulla on aikaa, kun olen äitiyslomalla. Haluan tehdä vieraille joulusta miellytävän ja nähdä vaivaa siihen.
Tapaninpäivä:
Yövieraana söisin oikein mielelläni myös aamiaista. Ja jos päivällinen ei ole ihan ilta-aikaan, joku pieni iltapalakin maistuisi.
Ei tulisi mieleenkään tuppautua veljeni kotiin jouluksi tai muutenkaan. En ymmärrä, mitä heillä jotka tuppautuvat oikein liikkuu päässä. Maatilan lapsi olen siis minäkin ja veli pitää tilaa nykyään.
Ai siis naisen on miehen työn takia pakko asua jossain tiettömien taipaleiden takana toisten vanhassa talossa, ei saa vaikuttaa asuntoon, asuinpaikkaan tai mihinkään, ja siitä pitäisi maksaa joku Helsingin keskustan vuokra. Ei tosiaan. Tuollaiselle naiselle sanoisin, että kannattaa vuokrata asunto oman työn läheltä, ja laittaa mies sitten kulkemaan pitkää työmatkaa. Ei tuollainen mies oikein saaliilta kuulosta.
Kaikki eivät tunnu ihan täällä tajuavan, miksi niihin taloihin ei emäntiä löydy.