Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uudet Pisa-tulokset julki. 63% pojista lukee vain, jos on pakko. Antakaa kirjavinkkejä 14-vuotiaalle pojalle!

Vierailija
03.12.2019 |

Myönnän, meillä on kasvatus mennyt pieleen, eikä olla vaadittu poikaa lukemaan. Hän on juuri tuollainen poika, joka lukee vain pakon edessä.

Antakaa kirjavinkkejä 14-vuotiaalle pojalle. Uusia, vanhoja, mitä vaan kirjoja. Voisin laittaa osan joululahjaksi.

Hävettää suorastaan olla äiti, jonka poika ei lue :(

Kommentit (100)

Vierailija
1/100 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se lukuharrastus mikään välttämättömyys ole. Tunnen henkilökohtaisesti tasan yhden teknomiljönäärin, eikä se ole myöskään ikinä lukenut kirjoja. Me kirjaharrastajat taas ollaan köyhiä kuin kirkonrotat.

Vierailija
2/100 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se lukuharrastus mikään välttämättömyys ole. Tunnen henkilökohtaisesti tasan yhden teknomiljönäärin, eikä se ole myöskään ikinä lukenut kirjoja. Me kirjaharrastajat taas ollaan köyhiä kuin kirkonrotat.

Sivistystä ei mitata rahassa. Olen mieluummin älykkään lapsen äiti kuin monimiljonääri-idiootin äiti. Arvostan mielen sivistystä todella paljon enemmän kuin rahaa.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/100 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa typerä kommentti. Onko raha tärkeämpää kuin älykkyys??

Vierailija
4/100 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivistystä ei mitata rahassa. Olen mieluummin älykkään lapsen äiti kuin monimiljonääri-idiootin äiti. Arvostan mielen sivistystä todella paljon enemmän kuin rahaa.

ap

Sanoinko minä että tämä miljonääri on idiotti? Ei ole, ihan mukava ja fiksu mies. Ei vaan lue.

Vierailija
5/100 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi äänikirja? Aihe sellainen mikä poikaa kiinnostaa.

Vierailija
6/100 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos poika ei ole tuohon ikään mennessä lukenut huvikseen, tuskin tulee enää aloittamaan.

Vierailija
7/100 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lukemaan voi pakottaa. Jos lukuhalua ja -taitoa ei ole jo kehitetty, on hankalaa aloittaa tyhjästä. Jotkut tosin alkavat lukea aikuisena, kun se ei ole sidoksissa mihinkään pakkoon. Suomi on sentään lansimaista Viron jälkeen toisena lukutaidon Pisa-tilastossa. Hemmetin hyvä tulos! 

Vierailija
8/100 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Älyllä asian kanssa ei ole mitään tekemistä.

Vierailija
9/100 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin Jules Verneä lukemalla suunnilleen tuossa iässä. Voin suositella.

Vierailija
10/100 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos poika ei ole tuohon ikään mennessä lukenut huvikseen, tuskin tulee enää aloittamaan.

On lukenut koulusta saatuja (pakotettuja..) kirjoja ja ne kirjat, joita on lahjaksi saanut silloin tällöin. Kesäisin on puoliväkisin pakotettu hakemaan kirjastosta jotain lukemista lomalle, kun mökillä ei ole sähköjä.

Kyllä lukemisharrastuksen voi aloittaa ihan milloin vain, peliä ei ole todellakaan menetetty. 

ap

Vierailija
11/100 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stephen King voisi toimia. Taru sormusten herrasta, Neropatit, zlatan, guinnes world records, time riders...

Nämä on vain ehdotuksia. Pitäisi tuntea nuori paremmin voidakseen suositella kirjoja. Varsinkin kun lapselle ei ole syntynyt mielenkiintoa lukea.

Vierailija
12/100 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Sanoinko minä että tämä miljonääri on idiotti? Ei ole, ihan mukava ja fiksu mies. Ei vaan lue.

Aika harva älykäs ihminen on sellainen, joka ei oikeasti lue. Lukutaitoa ei mitata vain romaaneja lukemalla. 

Vierailija
13/100 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stephen King voisi toimia. Taru sormusten herrasta, Neropatit, zlatan, guinnes world records, time riders...

Nämä on vain ehdotuksia. Pitäisi tuntea nuori paremmin voidakseen suositella kirjoja. Varsinkin kun lapselle ei ole syntynyt mielenkiintoa lukea.

Kyseessä hyvin tyypillinen 14-vuotias suomalaispoika, joka mieluiten lojuisi nojatuolissaan koulun jälkeen pelaamassa pleikkaa ja muita pelejä.

ap

Vierailija
14/100 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kepler-sarja

Ready Player One kirjana (suomenk.)

Rick Riordanin Percy Jackson -sarja (Hirviöiden meri ym.)

Manga

Vierailija
15/100 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

It-alalla jos haluaa pärjätä ja pysyä kehityksessä mukana pitää lukea miljoonia rivejä tekstiä. Jatkuvasti tankata uutta tietoa. Vaikka sisältö nykyisin on usein sähköisessä muodossa perinteisten kirjojen sijaan. Jatkuva uuden oppiminen ja tiedon sisäistäminen on kuitenkin yksi tärkeimmistä taidoista alalla.

Vierailija
16/100 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Et taida olla kovin fiksu itsekään. Tunnet yhden rikkaan ihmisen, joka ei lue ja päättelet siitä hienosti, ettei lukeminen kannata. Vau.

Vierailija
17/100 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri kiitos jo vinkanneille, lisää saa ehdottaa! Kirjakaupan kautta kotiin tänään.

ap

Vierailija
18/100 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole pahemmin kirjoja lukenut koskaan, mutta sivistykseni on hyvää keskitasoa, minulla on hyvät työura meneillään, auto, asunto, perhe...kaikki hyvin.

Miksi pitäisi lukea, jos ei vain yksinkertaisesti halua?

Vierailija
19/100 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelaavalle lapselle voisi kokeilla peleihin liittyviä. Näitä on viime vuosina tullut paljon myyntiin. Kirjakaupassa osaavat vinkata.

Vierailija
20/100 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse luin omalle pojalleni ääneen ihan hirveästi kaikkea, loppuvaiheessa hyvää fantasiaa. Hän tykkäsi ääneen lukemisesta ja kun koki olevansa siihen liian vanha, loppuikin lukeminen. Minua harmitti vietävästi. Mutta stephen king sai hänet 15- vuotiaana taas lukemaan, myös kotimaista kauhua. Nuori on hetken siinä välitilassa, että nuorten kirjat on liian lapsellisen oloisia mutta aikuisten kirjojen maailmakaan ei aukea. Sama esim.teatterin suhteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yhdeksän