Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhteiskunnasta irtautuminen ja omavaraisuus - onko kukaan suunnitellut tätä edes ajatuksen tasolla?

Vierailija
02.12.2019 |

Kiinnostaisi kuulla teidän näkemyksiänne, kokemuksianne sekä jakaa omiani. Kirjoitan alle tarinan siitä miten AP:ssa heräsivät nämä ajatukset ja siitä missä nyt mennään. Kertokaa myös omianne.

AP:ssa heräsi inho koko yhteiskuntaa kohtaan heti kun astuin työelämään. Aloin välittömästi haaveilla omavaraisesta elämästä, elämästä ilman muille suoritettavia palkkatöitä. Oravanpyörästä on pakko päästä irti.

Perhe, tutut ja lähestulkoon kaikki joille puhuin ajatuksistani omavaraisesta maatilasta ja palkkatöiden lopettamisesta ampuivat ajatukseni alas: "ei enää voi asua niin kuin aikoinaan". No, minä olen jääräpää jolla on aina pakottava tarve näyttää olevansa oikeassa, ei poikkeusta tämän suhteen.

Lopulta ajatustyöskentelyni tuli päätökseen ja aloitin exitoravanpyörä-projektini. Avaan tämän hetken tilanteen nyt kun vuosi projektia takana, sekä sen jälkeen projektin tulevaisuuden vaihtoehdot A ja B.

Nykyhetki: Ostin vuosi sitten vanhan hirsitalon eteläsuomesta yhdessä tyttöystäväni kanssa. Samaan pakettiin ostimme 4ha metsää ja hehtaarin niittyä. Talossa ei ole juoksevaa vettä. Paketti oli niin halpa, että minä olen vapaa velasta viiden vuoden päästä (tai aikaisemmin jos vain haluan, pesämunaa tilillä) ja tyttöystävä 11 vuoden päästä. Tämä on harjoitteluvaihe siitä miten talossa eletään, miten ruokaa kasvatetaan, miten eläimiä hoidetaan jne. Samalla käymme päivätöissä ja keräämme rahaa. Tarkoitus on olla lihan ja kasvisten suhteen omavarainen ennen laina-aikani päättymistä (5-vuotta). Veden ja lämmön+rakennusmateriaalin (puu) suhteen olemme jo omavaraisia. Elämä on kuitenkin rankkaa vuorotöitä tehdessä kaiken muun lomassa.

Tulevaisuuden vaihtoehto A: kun lainat ovat maksettu, olemme alle 35v. Siihen mennessä on tarkoitus saada ostettua pari hehtaaria peltoa lisää. Talo on tarkoitus saada remontoitua ja ulkorakennuksia rakennettua. Tuohon mennessä on tarkoitus olla omavarainen oman ja eläinten ruuan suhteen, suurimmissa määrin. Aurinkosähkö on toivottavasti kehittynyt teknologiana ja se on tarkoitus valjastaa käyttöön. Kun lainat ovat maksettu on aika "downsiftata" ja molempien tienata alle 10 000€ vuodessa (veroraja). 20 000€ on kuitenkin mielestäni paljon rahaa suoraan käteen, kun suurempia menoja ei oikeastaan ole. Eli toisin sanoen 35-vuotiaasta eteenpäin tarkoitus tehdä vain muutama kuukausi töitä vuodessa.

Vaihtoehto B: kun tyttöystävän laina maksettu, muutto keskelle korpea. Pienen pieni hirsitölli, ei mitään mukavuuksia, ei ollenkaan palkkatöitä. Vain lampaiden kasvatusta. Tämä vaihtoehto voi tulla kyseeseen myös kun lapset ovat muuttaneet pois kotoa, heille ehkä vaihtoehto A parempi.

Kommentit (190)

Vierailija
81/190 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt, paljon. Kun lapset ovat kasvaneet, muutan johonkin metsätorppaan asumaan ja elämään omassa rauhassa. Suunnitelmissa on ostaa paikka jo lähiaikoina, mutta vielä pitäisi päättää mistä. 

Eläimiksi tahtoisin kanoja, lampaita, vuohia tai kyyttö ja ehkä lihakaneja, ankkoja tai hanhia ja kalkkunoita. Mahdollisesti joskus kesäpossujakin. (Ei kaikkia eläimiä siis kerrallaan!) Hevonen olisi mahtava apu, mutta niin vaativa, että taitaa jäädä haaveeksi. Mehiläisiä myös, jos joskus on aikaa ja varaa mennä kursseille.

Ei juoksevaa vettä, vain kaivo ja toivottavasti lähde jossain lähettyvillä. Ja joki tai järvi vieressä, josta saa paitsi kalaa, myös kasteluvettä puutarhaan kesällä.

Ei sähköä, paitsi sen mitä aurinkopaneelit tuottavat. Lisäksi mahdollisesti pieni tuulimylly tai vesivoimala.

Puulämmitteinen hirsimökki, saunamökki, navetta, ehkä aitta tai pari varastoiksi ja kunnollinen kellari. 

Maata muutamia hehtaareja, joista osa metsää, osa laidunta ja ja osa puutarhana + kasvimaana. Viljapeltoa en havittele, vaan pyrin järjestämään viljat vaihtotaloudella. Kasvimaa sellaiseksi, että sen hoitamisessa ei tarvitse käyttää koneita.

Oletko koskaan asunut maalla? Ehkä yhden kesän jaksaisit. Puulämmitys, miten hankkisit puut? Kantaisitko eläimillekin juomaveden (talvellakin) kaivosta, lähteestä? Yms.,  yms. Mutta yrittäähän aina voi :)

Asun tälläkin hetkellä maaseudulla, mutta kuitenkin kylässä, jossa ei ole mahdollista elää toivomallani tavalla. Lämmitämme puilla talon jo nyt (sähkölämmitykseen on mahdollisuus, mutta se on ollut pois käytöstä jo vuosia), ja usko tai älä, teemme itse polttopuutkin! ;D

Myös kasvimaanhoito, eläintenhoito ja vedenkantaminen ovat tuttua puuhaa.

Huvittavaa, miten paljon ihmisiä ahdistaa erilaiset valinnat elämässä, ja miten kuvitellaan että kaikki tänne kirjoittavat ovat Helsinkiläisiä, jotka ovat korkeintaan joskus ajaneet maaseutuidyllin ohi.

Minäkin kannon juuri äsken eläimille vedet ja leivinuunissa palaa itsetehdyt polttopuut. Ilman traktoria ja pilkemasteria ei tosin tulisi mitään, koska puumäärät niin suuria.

Vierailija
82/190 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hatunnosto niille, ketkä viitsii ja uskaltaa. Itse olen samalla liian mukavuudenhaluinen. Näissä projekteissa pistää silmään aina se, että isoon ääneen puhutaan omavaraisuudesta ja vapaudesta, mutta sivulauseessa mainitaan että rahana nostetaan kuitenkin tukea.

-Nimenomaan niiltä, ketkä pyörittää omaa oravanpyöräänsä

En ole aloittaja, mutta voin silti vastata.

Tällä hetkellä lait estävät todellisen yhteiskunnasta irtautumisen, joten työttömyystuki on vain pieni korvaus kaikista niistä turhista maksuista ja menetetyistä tuloista, joita ihmisellä voisi olla ilman järjetöntä säätelyä. Minä, kuten moni muukin, irrottautuisi välittömästi yhteiskunnasta, jos se olisi oikeasti mahdollista. Koska se ei ole, en koe minkäänlaista huonoa omatuntoa siitä, että nostan muutaman satasen tukia kuukausittain.

Ihan mielenkiinnosta, mitä te alapeukuttajat tarkalleenottaen alapeukutatte? Onko teistä väärin, että nostaa tukia, vaikka onkin yhteiskunnan toimesta pakotettu maksamaan jos jonkinlaista maksua, eikä saa elättää itseään kuten tahtoo?

Onko ainut hyväksyttävä vaihtoehto oravanpyörässä juokseminen? Vai pitäisikö ihmisen kuolla vapaaehtoisesti nälkään, koska yhteiskunta raastaa kaiken irtilähtevän sellaiseltakin, jolla ei tuloja ole?

En ole alapeukuttanut, luen ketjua vasta nyt, mutta silloin, jos nostaa yhteiskunnan tukia, ei pidä puhua itsestään omavaraisena.

Ehkä selitin kantani huonosti.

Tarkoitin sitä, että vaikka minä päättäisin jättää yhteiskunnan taakseni ja luopua kaikista yhteiskunnan palveluista, yhteiskunta pitää silti minua otteessaan ja estää elämästä, kuten haluaisin. Tämän takia on minusta vain kohtuullista, että yhteiskunta osallistuu maksuihin tukien muodossa, koska maksuista ja säännöistä ei ole mahdollista päästä eroon vaikka tekisi mitä.

Tällaisia maksuja, sääntöjä ja rajoituksia ovat vain muutaman mainitakseni mm:

kiinteistövero

kunnallisvero

yle-vero

alv

tulovero

alkoholilainsäädäntö

tupakkalainsäädäntö

maatilan tuotteiden myyntiä koskeva lainsäädäntö

elintarvikemyyntiä koskevat rajoitukset

oppivelvollisuus

metsästysluvat

eläintenpitoon liittyvä lainsäädäntö

opetusta koskeva lainsäädäntö

ammatinharjoittamista koskevat rajoitukset ja määräykset

jokamiehenoikeudet

kalastusluvat

aseluvat

vaihtotaloutta koskeva lainsäädäntö

vapaaehtoistyötä koskeva lainsäädäntö

luontaislääkintää koskevat määräykset ja rajoitukset

maanomistusta koskevat lait

erilaiset lupakortit, hygieniapassit ym.

ja niin edelleen

Itse pystyisin elättämään itseni hyvin ja asiakkaitakin olisi tiedossa paljon, mutta kaikki osaamieni aihealueiden harjoittaminen on yhteiskunnan taholta tehty tavalla tai toisella joko mahdottomaksi tai äärimmäisen vaikeaksi. Jos saisin irrottautua yhteiskunnasta, tienaisin huomattavasti enemmän kuin nykyiset tukeni enkä joutuisi maksamaan kaikkia turhia maksuja. Mutta koska en saa, on tukien nostaminen erittäin pieni korvaus. Kuten sanottu, minä olen valmis irtautumaan vaikka heti ja jättämään samalla tuet. Tällä hetkellä se ei ole mahdollista, koska yhteiskunta vaatii minua maksamaan jos jonkinlaista maksua, vaikka minulla ei ole tuloja.

Miten minun pitäisi sinusta toimia, jos rahaa noiden pakollisten maksujen maksamiseen ei ole?

Ei ole tuloja mutta etuisuuksia kyllä haluaisit - siipeilyä.

Muuta Venäjälle Siperian korpeen niin voisit kokeilla tuota 100% omavaraisuutta. Suomessa kuitenkin vaatisit tarvittaessa esim. sairaanhoitoa. Suomessa asuessasi lainsäädäntöä joudut noudattamaan halusitpa taikka et.

En halua etuisuuksia, vaan vapauden. En myöskään tavoittele 100% omavaraisuutta, vaan yhteisöllisyyttä ilman yhteiskunnan ylhäältä jakalemia säännöksiä.

Eikä minulla ole mitään mahdollisuutta muuttaa minnekään, puhumattakaan että täältä voisi yhtäkkiä vaan muuttaa toiseen valtioon. Minun vähäinen omaisuuteni on täällä kiinni, eikä rahaa uuden kodin ostamiseen ole. En myöskään puhu muita kieliä, eikä minulla ole tuttavapiiriä muualla. Ongelma ei siis ratkea muuttamalla, vaan yhteiskunnan ongelmakohdat korjaamalla. 

Haluat siis anarkiaa? Sekö on ratkaisu?

Ja kiitos ylhäältä annettujen säädösten, Euroopan Unionin jäsenmaan kansalaisena voit todellakin yhtäkkiä vaan muuttaa toiseen valtioon.

No nyt alkoi kiinnostaa!

Mihin EU-maahan täältä voi muuttaa yhtäkkiä ilman omaisuutta, vaan jonnekin metsään asumaan ja elämään vapaana ilman valtiovallan määrittelemiä sääntöjä ja rajoituksia?

Älä siirrä maalitolppia. Puhe oli vain, että voiko muuttaa ulkomaille, ei, että tarvitseeko siellä noudattaa lakia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/190 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, ei ole nyt aikaa lukea ketjua läpi, olet saattanut jo kertoakin, mutta minkälainen tausta teillä on? Jos ihan vain kaupunkilais, niin hopi hopi opiskelemaan maatalouskouluun. Perustutkinto kestää 2 vuotta. Sieltä saa peruskäytännönopit pelto- ja puutarhaviljelyyn, koneiden käyttöön, eläintenpitoon ja metsätöihin mm. puiden kaatoon ja polttopuiden tekoon.

Ei siellä mitään polttopuidentekoa opeteta herranjestas! Nykyinen maatalous on pikkasen erijuttu kuin 100 vuotta sitten.

Vierailija
84/190 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Korpitilalla tarvitsette auton, jos käytte molemmat palkkatöissä edes vähän, 2 autoa.

Tilalle tarvitsette traktorin varusteineen.

Pieni ryytimaan tyylinen pelto ei tarvitse traktoria. On olemassa myös viljelytekniikoita ja kasveja, jotka eivät tarvitse sellaista maankääntämistä, mitä suomalaisilla pelloilla näkee. Hyvin paranneltu, orgaaninen maa ja suojaisa mikroilmasto voi tuottaa kivasti satoa Suomenkin leveysasteilla.

Itse olen ollut sitä mieltä, että sanovat mitä haluavat nämä maanviljelijät, niin eivät ne mitään eksperttejä ole viljelyssä. Tärkeintä on, että kaikki lasketaan hehtaareissa ja tonneissa. Sinne vaan muovipusseista keinolannotteita ja lähimmästä tukusta ostettuja kasvimyrkkyjä. Keväällä siemennetään ja syksyllä puidaan. Amen.

Suomessa maanviljely saattaisi jopa olla kannattavaa toimintaa, jos liiketoiminta pyörisi muiden kuin niiden perinteisten viljojen ja perunoiden ympärillä ja tietty maataloustukien. Suomessa tämä maanviljely on vähän sellaista ulkoilmamuseon tyylistä... eikös tämä joku miljonääri jopa kasvata niiden tukien vuoksi sokerijuurikasta...

Nimenomaan pieni kasvimaa ei tarvitse koneita..

Masta kyllä on käännettävä, mutta kasvimaalka se hoituu kuokalla.

Mutta AP oli vailla peltoa hehtaaritolkulla.

Dutä ihmettelin.

Polttopuiden haalaaminen sieltä metsästä ilman konevoimaa on myös mahdotonta, toki hevonen hoitaa homman, mutta siinä yksi työmaa ja rahareikä, hevosen ylläpito(nk, siihrn ksi ap sitä peltoa tarvitsee, laidunta ja heinäpeltoa?).

Puita voi pillkkoa tietysti pokasahalla ja kirveellä, mutta polttopuut netsädtä pinoon oelkällä lihasvoimalla: harva urbasni ihminen ymmörtää, kuinka paljon aikas ja hikeä se vaatii.

Lampaita ja hevonen....

Siihenpä jo tarvitsee heinäpeltoa, heinän niitto, seivästys, latoon siirto....

Hevonen syö muutakin kuin heinää....

Peltoa pitäisi olla riittävästi sekä kuivaheinään että kauraan eläimille. Käsipelillä heinän ja kauran viljely... huh huh. Kivennäiset ja muut väkirehut joutuu kuitenkin hankkijalta hakemaan. Eläinten laitumet päälle. Hehtaareita hehtaareita lisää. Meillä on pikkutilat ja peltoa 30 ha. Siltikin hevosten heinät ostetaan muualta, koska investoinnit koneisiin olisi liian kovat. Kaurat viljellään itse ja puinti tilataan naapurista.

Vierailija
85/190 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Korpitilalla tarvitsette auton, jos käytte molemmat palkkatöissä edes vähän, 2 autoa.

Tilalle tarvitsette traktorin varusteineen.

Pieni ryytimaan tyylinen pelto ei tarvitse traktoria. On olemassa myös viljelytekniikoita ja kasveja, jotka eivät tarvitse sellaista maankääntämistä, mitä suomalaisilla pelloilla näkee. Hyvin paranneltu, orgaaninen maa ja suojaisa mikroilmasto voi tuottaa kivasti satoa Suomenkin leveysasteilla.

Itse olen ollut sitä mieltä, että sanovat mitä haluavat nämä maanviljelijät, niin eivät ne mitään eksperttejä ole viljelyssä. Tärkeintä on, että kaikki lasketaan hehtaareissa ja tonneissa. Sinne vaan muovipusseista keinolannotteita ja lähimmästä tukusta ostettuja kasvimyrkkyjä. Keväällä siemennetään ja syksyllä puidaan. Amen.

Suomessa maanviljely saattaisi jopa olla kannattavaa toimintaa, jos liiketoiminta pyörisi muiden kuin niiden perinteisten viljojen ja perunoiden ympärillä ja tietty maataloustukien. Suomessa tämä maanviljely on vähän sellaista ulkoilmamuseon tyylistä... eikös tämä joku miljonääri jopa kasvata niiden tukien vuoksi sokerijuurikasta...

Jotta saat niitä myrkkyjä sieltä tukusta, sinulla pitää olla voimassaoleva kasvinsuojelututkinto. Tutkintotodistus toimitetaan skannattuna liikkeeseen. Jotta pääsisit kokeesta läpi täytyy olla joku käsitys maanviljelystä!

Keväällä siemennetään? Oikea termi on kylvetään ja käsinkö meinasit, että ap kylvää? Ja mistä ostanut siemenet?

Syksyllä puidaan, aivan oikein, ap pui ilman puimuria.

On se niin helppoa. Itseasiassa toivotan kaikki tervetulleeksi kokeilemaan tätä helppoa maanviljelyä.

Terveisin heinähattu

Vierailija
86/190 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poni syö luonnon niityiltä viikatteella niitettyä heinää, kerppuja ja lisäksi on kasvamassa vähän timoteitä.  Ei ole herkkävatsainen. Omat porkkanat kasvatetaan myös. Heinät seivästetään ja siirretään pressuilla latoon. Yhden ponin heinät nyt jaksaa! Kauraa ostetaan vähän.

Vierailija
87/190 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ei nyt tainnut olla kyse yhden ponin ruokkimisesta, vaan perheen.

Vierailija
88/190 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä poni syö luonnon niityiltä viikatteella niitettyä heinää, kerppuja ja lisäksi on kasvamassa vähän timoteitä.  Ei ole herkkävatsainen. Omat porkkanat kasvatetaan myös. Heinät seivästetään ja siirretään pressuilla latoon. Yhden ponin heinät nyt jaksaa! Kauraa ostetaan vähän.

Ei kivennäisiä tai muita rehuja?

Vierailija
89/190 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ei nyt tainnut olla kyse yhden ponin ruokkimisesta, vaan perheen.

Olihan tuossa mainittu porkkana.

Vierailija
90/190 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt, paljon. Kun lapset ovat kasvaneet, muutan johonkin metsätorppaan asumaan ja elämään omassa rauhassa. Suunnitelmissa on ostaa paikka jo lähiaikoina, mutta vielä pitäisi päättää mistä. 

Eläimiksi tahtoisin kanoja, lampaita, vuohia tai kyyttö ja ehkä lihakaneja, ankkoja tai hanhia ja kalkkunoita. Mahdollisesti joskus kesäpossujakin. (Ei kaikkia eläimiä siis kerrallaan!) Hevonen olisi mahtava apu, mutta niin vaativa, että taitaa jäädä haaveeksi. Mehiläisiä myös, jos joskus on aikaa ja varaa mennä kursseille.

Ei juoksevaa vettä, vain kaivo ja toivottavasti lähde jossain lähettyvillä. Ja joki tai järvi vieressä, josta saa paitsi kalaa, myös kasteluvettä puutarhaan kesällä.

Ei sähköä, paitsi sen mitä aurinkopaneelit tuottavat. Lisäksi mahdollisesti pieni tuulimylly tai vesivoimala.

Puulämmitteinen hirsimökki, saunamökki, navetta, ehkä aitta tai pari varastoiksi ja kunnollinen kellari. 

Maata muutamia hehtaareja, joista osa metsää, osa laidunta ja ja osa puutarhana + kasvimaana. Viljapeltoa en havittele, vaan pyrin järjestämään viljat vaihtotaloudella. Kasvimaa sellaiseksi, että sen hoitamisessa ei tarvitse käyttää koneita.

Oletko koskaan asunut maalla? Ehkä yhden kesän jaksaisit. Puulämmitys, miten hankkisit puut? Kantaisitko eläimillekin juomaveden (talvellakin) kaivosta, lähteestä? Yms.,  yms. Mutta yrittäähän aina voi :)

Asun tälläkin hetkellä maaseudulla, mutta kuitenkin kylässä, jossa ei ole mahdollista elää toivomallani tavalla. Lämmitämme puilla talon jo nyt (sähkölämmitykseen on mahdollisuus, mutta se on ollut pois käytöstä jo vuosia), ja usko tai älä, teemme itse polttopuutkin! ;D

Huvittavaa, miten paljon ihmisiä ahdistaa erilaiset valinnat elämässä, ja miten kuvitellaan että kaikki tänne kirjoittavat ovat Helsinkiläisiä, jotka ovat korkeintaan joskus ajaneet maaseutuidyllin ohi.

Minäkin kannon juuri äsken eläimille vedet ja leivinuunissa palaa itsetehdyt polttopuut. Ilman traktoria ja pilkemasteria ei tosin tulisi mitään, koska puumäärät niin suuria.

Niinpä. Ja ilman traktorin polttoainetta jne...

Vierailija
91/190 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aurinkokennoilla pärjää.

Vierailija
92/190 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Traktoritkaan ei ole ikuisia, kuten ei autotkaan. Eli pitää varautua uusimaan, huoltamaan, ostamaan polttoaineet, öljyt.

Ja talo, kuka on sellaisen omistanut, tietää remontteja tarvitaan. Ellei osta ihan uutta taloa, jota ei makseta viidessä vuodessa takaisin pankille.

Ja miten lasten kanssa ilman juoksevaa vettä, pesukonetta, jääkaappia jne? Ekologisesti kertakäyttövaippoja?

Vierailija
93/190 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Se on mahdotonta.

Vierailija
94/190 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö mikä on aurinkokennon kesto, millä rahalla uudet 10 v päästä? Tai paljonko kenno tuottaa, kun katolla on puoli metriä lunta.

Montako tulisijaa tarvitaan, vai asuuko koko perhe yhdessä huoneessa? Paljonko tarvitaan puuta, ja kuinka monta hehtaaria jotta puu riittää lämmitykseen, leivontaan, ruuanlaittoon jne. Käsipelillä kova homma pilkkoa, ja kuljetukseen tarvitaan hevonen. Jonka eläinlääkärikulut voivat yksin olla useamman tonnin vuodessa.

Vanhanajan romanttinen maatalous toimi siksi, että oli rengit ja piiat tekemään työt. Ja elintaso oli puuroa ja velliä, huvituksina puulusikoiden veisto päreen valossa.

Vierailija
95/190 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ei ole ihan halpaa lystiä voin kertoa. Me elämme keskivertoa enemmän omavaraisesti, mutta olisipa ankea ruokavalio jos kaupasta ostaisi vain suolan. Omasta takaa ei ole esim jauhoja leivän leivontaan. Omasta takaa sen sijaan löytyy suurin osa lihasta (naapurista ostan kokonaisen lampaan) kala, peruna, porkkana, punajuuri, kaikki mehut ja hillot teen itse. Säilön omenat ja sienet sekä marjat. Kesäkurpitsa ja muita kasviksia. Ei tässä nyt kaikki tullut mitä säilötään, mutta ei me pärjätä lähellekään omillamme ja raadan kesäisin ja syksyisin kuin hullu!

Pelkkien puiden tekoon hurahtaa aikaa ihan kunnolla, kun niiden pitäisi ehtiä kuivuakin ennen liiteriin laittamista. Meillä jo työmäärä aivan järjetön ja meillä on koneet ja sähkö.

Vierailija
96/190 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen henkilön, joka pyrkii omavaraisuuteen. Hänellä on tosiaan vanha maalaistila, jossa suomenkarjaa. Mutta on heillä sähköt ja vesijohtovesi.

Homma ei vaan elätä. Hänellä on todella hyvätuloinen puoliso, jonka varoilla koko homma pysyy kasassa, ja joilla hankittu nuo talot ja eläimet.

Vierailija
97/190 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen henkilön, joka pyrkii omavaraisuuteen. Hänellä on tosiaan vanha maalaistila, jossa suomenkarjaa. Mutta on heillä sähköt ja vesijohtovesi.

Homma ei vaan elätä. Hänellä on todella hyvätuloinen puoliso, jonka varoilla koko homma pysyy kasassa, ja joilla hankittu nuo talot ja eläimet.

Näin se vaan ikävä kyllä menee.

Vierailija
98/190 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat asuivat molemmat lapsena puulämmitteisissä taloissa, joissa ei ollut vesijohtoa. Huusi pihan perällä, kaupungissa yhteinen useamman talouden kanssa. Aamuisin oli niin kylmä, että hengitys huurusi sisällä, siis talvella. Ja vesiämpäristä piti rikkoa jää pinnalta ennen puuronkeittoa. En usko, että monikaan meistä jaksaisi sellaista elämää.

Vierailija
99/190 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa perehtyä lampaiden hoitoon. Syövät melko paljon heinää eli aiotteko tehdä itse heinät? Tarvitsevat myös kivennäistä ja mielellään jotain rehua/kauraa. Ostoheinä on melko kallista. Karitsat kannattaa synnyttää about toukokuussa niin ovat kesäkuussa valmiita laitumelle. Laidunta pitää olla myös reilusti koska syövät aitaukset tyhjiksi melko nopeasti. Kannattaa muistaa laidunkierto ja kysellä lähialueilta saako mennä pöpelikköjä syöttämään. Toki sielläkin menee koko päivä jos lähtee lampaiden kanssa syöntiin ja hyvä olla paimenkoira mukana. Karitsat ei ehdi kasvaa touko- lokakuussa kovinkaan isoiksi. Heinä on kuitenkin aika kallista niin itse laitan ylimääräiset elikot lahtiin melko aikaisin. Sähköliittymän pito on jo melko kallis, mutta esim. Pakastin hyvä olla jos meinaa lihaa säilyttää.

Tuohon tienaamiseen suosittelen maatilamatkailua. Monet kaupunkilaiset haluaa tulla landelle hoitamaan eläimiä.

Ja tietysti itse nostaisin myös työttömyyskorvausta vaikka se onkin verorahojen väärinkäyttöä. Sen lisäksi voi tehdä 300e/kk palkkatuloja esim. Keikkaa siivojana, tiskarina tms. Myös lasten perhepäivähoitajana olisitte varmaan suosittuja jos teillä on lampaita ja hirsitalo. Itse toisin ainakin mielellään maalaistaloon lapsen hoitoon.

Vierailija
100/190 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ei ole ihan halpaa lystiä voin kertoa. Me elämme keskivertoa enemmän omavaraisesti, mutta olisipa ankea ruokavalio jos kaupasta ostaisi vain suolan. Omasta takaa ei ole esim jauhoja leivän leivontaan. Omasta takaa sen sijaan löytyy suurin osa lihasta (naapurista ostan kokonaisen lampaan) kala, peruna, porkkana, punajuuri, kaikki mehut ja hillot teen itse. Säilön omenat ja sienet sekä marjat. Kesäkurpitsa ja muita kasviksia. Ei tässä nyt kaikki tullut mitä säilötään, mutta ei me pärjätä lähellekään omillamme ja raadan kesäisin ja syksyisin kuin hullu!

Pelkkien puiden tekoon hurahtaa aikaa ihan kunnolla, kun niiden pitäisi ehtiä kuivuakin ennen liiteriin laittamista. Meillä jo työmäärä aivan järjetön ja meillä on koneet ja sähkö.

Ai niin ja kalastaminen ja hirvipassissa kökkiminen vielä päälle, että saisi pakastimeen talveksi. Jos ei olisi pakastimia ei tietysti voisi kalaa ja lihaa ottaa varastoon. Maakuoppia jossa jäitä oli tietysti ennen muinoin, mutta se jäiden raahaaminen ilman hevosta....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi