Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhteiskunnasta irtautuminen ja omavaraisuus - onko kukaan suunnitellut tätä edes ajatuksen tasolla?

Vierailija
02.12.2019 |

Kiinnostaisi kuulla teidän näkemyksiänne, kokemuksianne sekä jakaa omiani. Kirjoitan alle tarinan siitä miten AP:ssa heräsivät nämä ajatukset ja siitä missä nyt mennään. Kertokaa myös omianne.

AP:ssa heräsi inho koko yhteiskuntaa kohtaan heti kun astuin työelämään. Aloin välittömästi haaveilla omavaraisesta elämästä, elämästä ilman muille suoritettavia palkkatöitä. Oravanpyörästä on pakko päästä irti.

Perhe, tutut ja lähestulkoon kaikki joille puhuin ajatuksistani omavaraisesta maatilasta ja palkkatöiden lopettamisesta ampuivat ajatukseni alas: "ei enää voi asua niin kuin aikoinaan". No, minä olen jääräpää jolla on aina pakottava tarve näyttää olevansa oikeassa, ei poikkeusta tämän suhteen.

Lopulta ajatustyöskentelyni tuli päätökseen ja aloitin exitoravanpyörä-projektini. Avaan tämän hetken tilanteen nyt kun vuosi projektia takana, sekä sen jälkeen projektin tulevaisuuden vaihtoehdot A ja B.

Nykyhetki: Ostin vuosi sitten vanhan hirsitalon eteläsuomesta yhdessä tyttöystäväni kanssa. Samaan pakettiin ostimme 4ha metsää ja hehtaarin niittyä. Talossa ei ole juoksevaa vettä. Paketti oli niin halpa, että minä olen vapaa velasta viiden vuoden päästä (tai aikaisemmin jos vain haluan, pesämunaa tilillä) ja tyttöystävä 11 vuoden päästä. Tämä on harjoitteluvaihe siitä miten talossa eletään, miten ruokaa kasvatetaan, miten eläimiä hoidetaan jne. Samalla käymme päivätöissä ja keräämme rahaa. Tarkoitus on olla lihan ja kasvisten suhteen omavarainen ennen laina-aikani päättymistä (5-vuotta). Veden ja lämmön+rakennusmateriaalin (puu) suhteen olemme jo omavaraisia. Elämä on kuitenkin rankkaa vuorotöitä tehdessä kaiken muun lomassa.

Tulevaisuuden vaihtoehto A: kun lainat ovat maksettu, olemme alle 35v. Siihen mennessä on tarkoitus saada ostettua pari hehtaaria peltoa lisää. Talo on tarkoitus saada remontoitua ja ulkorakennuksia rakennettua. Tuohon mennessä on tarkoitus olla omavarainen oman ja eläinten ruuan suhteen, suurimmissa määrin. Aurinkosähkö on toivottavasti kehittynyt teknologiana ja se on tarkoitus valjastaa käyttöön. Kun lainat ovat maksettu on aika "downsiftata" ja molempien tienata alle 10 000€ vuodessa (veroraja). 20 000€ on kuitenkin mielestäni paljon rahaa suoraan käteen, kun suurempia menoja ei oikeastaan ole. Eli toisin sanoen 35-vuotiaasta eteenpäin tarkoitus tehdä vain muutama kuukausi töitä vuodessa.

Vaihtoehto B: kun tyttöystävän laina maksettu, muutto keskelle korpea. Pienen pieni hirsitölli, ei mitään mukavuuksia, ei ollenkaan palkkatöitä. Vain lampaiden kasvatusta. Tämä vaihtoehto voi tulla kyseeseen myös kun lapset ovat muuttaneet pois kotoa, heille ehkä vaihtoehto A parempi.

Kommentit (190)

Vierailija
41/190 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnallisverotuksen alaraja on n. 15 000 euroa, joten osa-aikatöillä kaksi ihmistä voisi ansaita 30 000 euroa vuodessa verottomasti. Jos tila on maksettu, viljelette esim. omat perunat, porkkanat ym. juurekset ja laitatte ne maakellariin, niin ne säilyvät hyvin. Pihalle marjapensaita, esim. viinimarjat ja herukat antavat joka kesä runsaan sadon, lisäksi omena- ja kriikunapuita. Marjastaminen ja sienestäminen, kalastaminen. Sähköverkkoon kannattaa liittyä, mutta myös lämmittää puulla. Jos on kaivo, niin kannattaa sieltä ottaa talousvesi.

Niin, ja mitenkäs siellä osa-aikaisessa työssä sitten käytäisiin, kun asutaan maaseudulla? Autolla. Pitää ostaa polttoainetta, maksaa autoverot, hoitaa katsastukset...

Vierailija
42/190 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kun tulee lapsia, niillekö myös omatekoiset kengät ja harrastusvälineet? Ei tuo ole mitään yhteiskunnan ulkopuolella oloa. Lapset käy muiden kustantamaa koulua, kaikki käytätte terveyskeskusta, tarvitsette kaksi autoa jotka pitää katsastaa, maksaa verot jne. Ja entä talo, mitä kun tarvitaan uudet putket, uusi katto ja viemärijärjestelmä? Talo ei pysy asuttavana ilman huoltoa ja uusimista.

Tiedätkö mm miten pellavaa saadaan? Kasvatuksen lisäksi on 12 muuta vaihetta, mm kuukauden järvessä liottaminen. Löytyykö taitoa tarpeeksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/190 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Korpitilalla tarvitsette auton, jos käytte molemmat palkkatöissä edes vähän, 2 autoa.

Tilalle tarvitsette traktorin varusteineen.

Pieni ryytimaan tyylinen pelto ei tarvitse traktoria. On olemassa myös viljelytekniikoita ja kasveja, jotka eivät tarvitse sellaista maankääntämistä, mitä suomalaisilla pelloilla näkee. Hyvin paranneltu, orgaaninen maa ja suojaisa mikroilmasto voi tuottaa kivasti satoa Suomenkin leveysasteilla.

Itse olen ollut sitä mieltä, että sanovat mitä haluavat nämä maanviljelijät, niin eivät ne mitään eksperttejä ole viljelyssä. Tärkeintä on, että kaikki lasketaan hehtaareissa ja tonneissa. Sinne vaan muovipusseista keinolannotteita ja lähimmästä tukusta ostettuja kasvimyrkkyjä. Keväällä siemennetään ja syksyllä puidaan. Amen.

Suomessa maanviljely saattaisi jopa olla kannattavaa toimintaa, jos liiketoiminta pyörisi muiden kuin niiden perinteisten viljojen ja perunoiden ympärillä ja tietty maataloustukien. Suomessa tämä maanviljely on vähän sellaista ulkoilmamuseon tyylistä... eikös tämä joku miljonääri jopa kasvata niiden tukien vuoksi sokerijuurikasta...

Huh huh. Tulee jotenkin aina järkytyksenä että näin tietämätöntä väkeä on liikkeellä, vaikka ei sen kai pitäisi enää yllättää. Siitä vaan lähde kokeilemaan tuota maanviljelyä, sait sen kuulostamaan niin helpolta ja herttaiselta että on suorastaan ihme miksi kaikki eivät siihen lähde. Tiedätkö mitä tarkoittaa esim. ruiskuttajan tutkinto? Nitraattiasetus? Mitä eroa on pientareella, suojakaistalla ja suojavyöhykkeellä? Entä valtaojalla, ojalla ja purolla? Mitä tarkoittaa pellon viherryttäminen? Entä kesanto tai suojavyöhykenurmi? Tiedätkö montako maanäytettä otetaan hehtaaria kohden ja kuinka usein? Mitä kuuluu EU:n täydentäviin ehtoihin? Mitä kaikkia asioita koskee kirjanpitovelvollisuus? Mitä on hiilen sitominen maaperään? Miten ehkäistään hukkakauraa? Mikä on kerääjäkasvi? Entä peruslohko? Pysyvä nurmi? Miten lietelannan sijoittaminen peltoon eroaa tavallisesta levityksestä? Mitä on valumavesien hallinta? Multaaminen ja patterointi? Kasvipeitteisyysprosentti ja sen laskeminen?

Ei tässä hommassa tosiaan mitään asiantuntemusta vaadita. Tuet vaan juoksee siitä kun kipataan muutama tonni apulantaa ja kasvimurkkyjä pellolle silloin tällöin...

Vierailija
44/190 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hatunnosto niille, ketkä viitsii ja uskaltaa. Itse olen samalla liian mukavuudenhaluinen. Näissä projekteissa pistää silmään aina se, että isoon ääneen puhutaan omavaraisuudesta ja vapaudesta, mutta sivulauseessa mainitaan että rahana nostetaan kuitenkin tukea.

-Nimenomaan niiltä, ketkä pyörittää omaa oravanpyöräänsä

En ole aloittaja, mutta voin silti vastata.

Tällä hetkellä lait estävät todellisen yhteiskunnasta irtautumisen, joten työttömyystuki on vain pieni korvaus kaikista niistä turhista maksuista ja menetetyistä tuloista, joita ihmisellä voisi olla ilman järjetöntä säätelyä. Minä, kuten moni muukin, irrottautuisi välittömästi yhteiskunnasta, jos se olisi oikeasti mahdollista. Koska se ei ole, en koe minkäänlaista huonoa omatuntoa siitä, että nostan muutaman satasen tukia kuukausittain.

Vierailija
45/190 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jenkkilässä kutsutaan nimellä "off the grid". On se mahdollista tiettyyn pisteeseen saakka. Vaikea tosin kuvitella lihankasvatusta ilman antibiootteja ja eläinlääkäreitä, ja ne maksavat. Sama koskee omia sairastumisia. Sitten ovat kiinteistöverot. Jostain pitää siis saada rahaa, ainakin vähän. Sossun tukia ei taida tippua senttiäkään, kun on omaa maata ja talo.

Vaatteita voi tehdä jostain kuiduista. Kanoja lienee helppo kasvattaa, ja sitten on tietenkin kalastus. Se kasvien viljely, marjapensaat ja hedelmäpuut ovat tässä helpoin juttu. Samoin lämmitys puulla.

Saattaisi toimia, jos olisi tarpeeksi alkupääomaa säästössä. Siis niukka elämäntyyli eläkkeelle saakka.

"Vaatteita helppo tehdä jostain kuidusra?

Haluaisinpa nähdä täysin omasta nokkos puskasta itsensä vaatettaneen hippiperheen.

Helpointa ne vaatteet on ostaa kirpparilta.

Ompelutaito on hyvä juttu myös.

Helpoimpia eläimiä ovat tosiaan kanat ja lampaat.

Hygieniamääräykset ovat tehneet eläintenkotiteurastuksesta hankalaa.

Esim teurasjätteitä ei välttämättä saa haudata

tilale, vaan toimittaa raatokeräilyn kautta hävitykseen. Sinne meni oman lihan edullisuus.

Vaatteita on tosiaan melko hankala tehdä, mutta toisaalta jos omistaa nyt kohtalaisesti vaatteita, pärjää niitä korjaamalla vuosikymmeniä, mikäli vaatekoko pysyy suht samana.

Teurasjäteongelman ratkaisee koira. Omavaraistelussa teurasjätettä tulee sen verran vähän, että ne mitä ei itse käytä, saa helposti syötettyä omille koirille. Hygieniamääräykset koskevat vain myytävää lihaa, jokainen saa omaa ruokaansa käsitellä miten tahtoo. (Toki eläinsuojelullisesti ei saa kohdella väärin eläviä eläimiä!)

Vierailija
46/190 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeluaikana tunsin kaverin, joka ystäviensä kanssa päätto vuokrata maatilan ja alkaa kehittää siitä omavaraista yhteisöä. Ideana oli kasvattaa lampaita, viljellä maata, jne. Ja asenne tyyliin hei, kuinka vaikeeta se voi muka olla.

Kellään ei mitään kokemusta maalla asumisesta muuta kuin perusmökkeilystä äidin ja isin mökillä.

Eivät kestäneet vuottakaan. Jälkikäteen kaveri monta kertaa selitti, että ette tiedä, miten vaikeaa on esim joku lampaiden kasvatus ja miten paljon työtä siinä on.

Jos olisin ao, lähtisin enemmän downshiftaamismielellä kuin sillä ajatuksella, että kokonaan irtaantuisi yhteiskunnasta. Omilla isovanhemmilla oli vielä taidot tuohon elämään: oli lehmä, lampaita, kanoja, possu, hevosella haettiin puut metsästä. Rakennettiin saha ja siinä sitten niistä oman metsän puista tehtiin lautoja, joilla rakennettiin talo.

Mummo osasi keritä, lastata, kehrätä, kutoa kangasta. Tehdä saippuaa. Ihan kaikkea. Vaari osasi tehdä kengät. Niin harmittaa, että en tajunnut heiltä näitä taitoja opetella.

Hekään ei eläneet yhteiskunnan ulkopuolella vaan hyvin tiiviisti osana sitä. Isoisä kävi palkkatöissä, isoäiti hoiti talon, eläimet, lapset.

Sanoisin, että jossain yhteisössä, jossa ihmisillä on eri taitoja, tuo voisi toimia paremmin. Mutta ihan perusjutut, kuten pyykinpesu, vaatii rutkasti työtä. Kun muistelen mummoni juttuja siitä pyykinpesusta ilman juoksevaa vettä ja pesukonetta. Luulen, että nykyvaatteet ja tekstiilit ei edes kestäisi.

Vierailija
47/190 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun PAM taas kohta hyväksyy kikyn jatkamisen, harkitsen yhä vakavammin... Vihaan tehdä ilmaistyötä härskille firmalle, joka haluaa halpatyövoiman tekevän ilmaistyötä.

Vierailija
48/190 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnallisverotuksen alaraja on n. 15 000 euroa, joten osa-aikatöillä kaksi ihmistä voisi ansaita 30 000 euroa vuodessa verottomasti. Jos tila on maksettu, viljelette esim. omat perunat, porkkanat ym. juurekset ja laitatte ne maakellariin, niin ne säilyvät hyvin. Pihalle marjapensaita, esim. viinimarjat ja herukat antavat joka kesä runsaan sadon, lisäksi omena- ja kriikunapuita. Marjastaminen ja sienestäminen, kalastaminen. Sähköverkkoon kannattaa liittyä, mutta myös lämmittää puulla. Jos on kaivo, niin kannattaa sieltä ottaa talousvesi.

Niin, ja mitenkäs siellä osa-aikaisessa työssä sitten käytäisiin, kun asutaan maaseudulla? Autolla. Pitää ostaa polttoainetta, maksaa autoverot, hoitaa katsastukset...

Jos on etätyömahdollisuus, töitä voi tehdä kotonakin. Mun työkavereistani osa ei asu enää edes Suomessa vaan on muutettu mm Viroon ja Espanjaan. Osa on muuttanut maaseudulle ja tekee kotona töitä. 

Vierailija
49/190 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totisesti minä sanon teille, että kun vietätte yhden talven kuivattua turnipsia jyystäen keskellä kuuluisa ei-mitään ilman moderneja hapatuksia, kuten internetiä, alkaa keväällä viimeistään muutto sivistyksen pariin.

Siinä on syy, miksi emme enää elä maakuopissa.

Vierailija
50/190 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset eivät siis mene kouluun, lääkäriin jne? Olet mukana yhteiskunnassa lastesi vuoksi.

Vierailija
51/190 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se on kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Korpitilalla tarvitsette auton, jos käytte molemmat palkkatöissä edes vähän, 2 autoa.

Tilalle tarvitsette traktorin varusteineen.

Pieni ryytimaan tyylinen pelto ei tarvitse traktoria. On olemassa myös viljelytekniikoita ja kasveja, jotka eivät tarvitse sellaista maankääntämistä, mitä suomalaisilla pelloilla näkee. Hyvin paranneltu, orgaaninen maa ja suojaisa mikroilmasto voi tuottaa kivasti satoa Suomenkin leveysasteilla.

Itse olen ollut sitä mieltä, että sanovat mitä haluavat nämä maanviljelijät, niin eivät ne mitään eksperttejä ole viljelyssä. Tärkeintä on, että kaikki lasketaan hehtaareissa ja tonneissa. Sinne vaan muovipusseista keinolannotteita ja lähimmästä tukusta ostettuja kasvimyrkkyjä. Keväällä siemennetään ja syksyllä puidaan. Amen.

Suomessa maanviljely saattaisi jopa olla kannattavaa toimintaa, jos liiketoiminta pyörisi muiden kuin niiden perinteisten viljojen ja perunoiden ympärillä ja tietty maataloustukien. Suomessa tämä maanviljely on vähän sellaista ulkoilmamuseon tyylistä... eikös tämä joku miljonääri jopa kasvata niiden tukien vuoksi sokerijuurikasta...

Huh huh. Tulee jotenkin aina järkytyksenä että näin tietämätöntä väkeä on liikkeellä, vaikka ei sen kai pitäisi enää yllättää. Siitä vaan lähde kokeilemaan tuota maanviljelyä, sait sen kuulostamaan niin helpolta ja herttaiselta että on suorastaan ihme miksi kaikki eivät siihen lähde. Tiedätkö mitä tarkoittaa esim. ruiskuttajan tutkinto? Nitraattiasetus? Mitä eroa on pientareella, suojakaistalla ja suojavyöhykkeellä? Entä valtaojalla, ojalla ja purolla? Mitä tarkoittaa pellon viherryttäminen? Entä kesanto tai suojavyöhykenurmi? Tiedätkö montako maanäytettä otetaan hehtaaria kohden ja kuinka usein? Mitä kuuluu EU:n täydentäviin ehtoihin? Mitä kaikkia asioita koskee kirjanpitovelvollisuus? Mitä on hiilen sitominen maaperään? Miten ehkäistään hukkakauraa? Mikä on kerääjäkasvi? Entä peruslohko? Pysyvä nurmi? Miten lietelannan sijoittaminen peltoon eroaa tavallisesta levityksestä? Mitä on valumavesien hallinta? Multaaminen ja patterointi? Kasvipeitteisyysprosentti ja sen laskeminen?

Ei tässä hommassa tosiaan mitään asiantuntemusta vaadita. Tuet vaan juoksee siitä kun kipataan muutama tonni apulantaa ja kasvimurkkyjä pellolle silloin tällöin...

Ja nämä tarkkaan ottaen liittyvät miten siihen riippumattomaan viljelyyn, joka on lähempänä omavaraistaloutta? Nuo mainitsemasi ruiskutukset, nitraatit ja sun muut kertovat, että viljely on kaukana mistään omavaraisuudesta ... Monsanton ja Keskon ehdoilla mennään, ja sitten sama joukko raakkuu, ettei mitään ymmärretä. Hohhoijaa.

Vierailija
52/190 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt, paljon. Kun lapset ovat kasvaneet, muutan johonkin metsätorppaan asumaan ja elämään omassa rauhassa. Suunnitelmissa on ostaa paikka jo lähiaikoina, mutta vielä pitäisi päättää mistä. 

Eläimiksi tahtoisin kanoja, lampaita, vuohia tai kyyttö ja ehkä lihakaneja, ankkoja tai hanhia ja kalkkunoita. Mahdollisesti joskus kesäpossujakin. (Ei kaikkia eläimiä siis kerrallaan!) Hevonen olisi mahtava apu, mutta niin vaativa, että taitaa jäädä haaveeksi. Mehiläisiä myös, jos joskus on aikaa ja varaa mennä kursseille.

Ei juoksevaa vettä, vain kaivo ja toivottavasti lähde jossain lähettyvillä. Ja joki tai järvi vieressä, josta saa paitsi kalaa, myös kasteluvettä puutarhaan kesällä.

Ei sähköä, paitsi sen mitä aurinkopaneelit tuottavat. Lisäksi mahdollisesti pieni tuulimylly tai vesivoimala.

Puulämmitteinen hirsimökki, saunamökki, navetta, ehkä aitta tai pari varastoiksi ja kunnollinen kellari. 

Maata muutamia hehtaareja, joista osa metsää, osa laidunta ja ja osa puutarhana + kasvimaana. Viljapeltoa en havittele, vaan pyrin järjestämään viljat vaihtotaloudella. Kasvimaa sellaiseksi, että sen hoitamisessa ei tarvitse käyttää koneita.

Vierailija
53/190 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hatunnosto niille, ketkä viitsii ja uskaltaa. Itse olen samalla liian mukavuudenhaluinen. Näissä projekteissa pistää silmään aina se, että isoon ääneen puhutaan omavaraisuudesta ja vapaudesta, mutta sivulauseessa mainitaan että rahana nostetaan kuitenkin tukea.

Tällä hetkellä lait estävät todellisen yhteiskunnasta irtautumisen, joten työttömyystuki on vain pieni korvaus kaikista niistä turhista maksuista ja menetetyistä tuloista, joita ihmisellä voisi olla ilman järjetöntä säätelyä. Minä, kuten moni muukin, irrottautuisi välittömästi yhteiskunnasta, jos se olisi oikeasti mahdollista. Koska se ei ole, en koe minkäänlaista huonoa omatuntoa siitä, että nostan muutaman satasen tukia kuukausittain.

Ihan mielenkiinnosta, mitä te alapeukuttajat tarkalleenottaen alapeukutatte? Onko teistä väärin, että nostaa tukia, vaikka onkin yhteiskunnan toimesta pakotettu maksamaan jos jonkinlaista maksua, eikä saa elättää itseään kuten tahtoo?

Onko ainut hyväksyttävä vaihtoehto oravanpyörässä juokseminen? Vai pitäisikö ihmisen kuolla vapaaehtoisesti nälkään, koska yhteiskunta raastaa kaiken irtilähtevän sellaiseltakin, jolla ei tuloja ole?

Vierailija
54/190 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on yhteisöllinen eläin, ei totaalinen irtautuminen yhteiskunnasta jonnekin hevonskutsiin helpota oloa kuin yhden kesän ajan.

Vierailija
55/190 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta, mitä te alapeukuttajat tarkalleenottaen alapeukutatte? Onko teistä väärin, että nostaa tukia, vaikka onkin yhteiskunnan toimesta pakotettu maksamaan jos jonkinlaista maksua, eikä saa elättää itseään kuten tahtoo?

Onko ainut hyväksyttävä vaihtoehto oravanpyörässä juokseminen? Vai pitäisikö ihmisen kuolla vapaaehtoisesti nälkään, koska yhteiskunta raastaa kaiken irtilähtevän sellaiseltakin, jolla ei tuloja ole?

Minä alapeukutan kaikkia, jotka puhuvat "oravanpyörästä". Nämä ihmiset ovat katsoneet liikaa madventuresia, ohjelmaa, jossa kaksi ylimielistä pilvipäätä pyörivät maailmalla halveksimassa katsojia.

Vierailija
56/190 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole alapeukuttanut, luen ketjua vasta nyt, mutta silloin, jos nostaa yhteiskunnan tukia, ei pidä puhua itsestään omavaraisena.

Vierailija
57/190 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä alapeukutan sitä, että ei osallistu yhteiskunnan rahoitukseen, mutta ottaa vastaan tukia ja palveluja.

Vierailija
58/190 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noi haaveilijat yhtään tajua, kuinka paljon työtä tarvitaan jotta saisi ruokansa viljeltyä itse. Miten oli ajatellut säilyttää ruokaa, kun ei ole sähköä pakastimiin?

Vierailija
59/190 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaisi kovasti kuulla aiheeseen innostuneilta vastaus seuraaviin kysymyksiin:

1. Kuinka pärjäätte -30c talvipakkasilla tai ylipäätään koko talven yli pelkän puulämmityksen varassa? Vaatii aika karaistunutta luonnetta, jos on tottunut elämään nykyajan asunnoissa.

2. Aiotteko käyttää yhteiskunnan tarjoamia sairaanhoitopalveluita esimerkiksi syövän iskiessä, vaikka lopetatte suurimmaksi osaksi verojen maksamisen? Pystyttekö aidosti elämään ilman nykyaikaisia kipulääkkeitä?

3. Oletteko tietoisia puutostaudeista, joita omavarainen ruokavalio on entisaikaan aiheuttanut Suomen olosuhteissa, mm. keripukki alkukeväästä (ruoan vitamiiinipitoisuudet pienimillään), jodin ja seleenin saanti ilman moderneja lannoitteita?

Vierailija
60/190 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt, paljon. Kun lapset ovat kasvaneet, muutan johonkin metsätorppaan asumaan ja elämään omassa rauhassa. Suunnitelmissa on ostaa paikka jo lähiaikoina, mutta vielä pitäisi päättää mistä. 

Eläimiksi tahtoisin kanoja, lampaita, vuohia tai kyyttö ja ehkä lihakaneja, ankkoja tai hanhia ja kalkkunoita. Mahdollisesti joskus kesäpossujakin. (Ei kaikkia eläimiä siis kerrallaan!) Hevonen olisi mahtava apu, mutta niin vaativa, että taitaa jäädä haaveeksi. Mehiläisiä myös, jos joskus on aikaa ja varaa mennä kursseille.

Ei juoksevaa vettä, vain kaivo ja toivottavasti lähde jossain lähettyvillä. Ja joki tai järvi vieressä, josta saa paitsi kalaa, myös kasteluvettä puutarhaan kesällä.

Ei sähköä, paitsi sen mitä aurinkopaneelit tuottavat. Lisäksi mahdollisesti pieni tuulimylly tai vesivoimala.

Puulämmitteinen hirsimökki, saunamökki, navetta, ehkä aitta tai pari varastoiksi ja kunnollinen kellari. 

Maata muutamia hehtaareja, joista osa metsää, osa laidunta ja ja osa puutarhana + kasvimaana. Viljapeltoa en havittele, vaan pyrin järjestämään viljat vaihtotaloudella. Kasvimaa sellaiseksi, että sen hoitamisessa ei tarvitse käyttää koneita.

Oletko koskaan asunut maalla? Ehkä yhden kesän jaksaisit. Puulämmitys, miten hankkisit puut? Kantaisitko eläimillekin juomaveden (talvellakin) kaivosta, lähteestä? Yms.,  yms. Mutta yrittäähän aina voi :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan