Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaanhoitajien palkka Suomessa

Vierailija
26.11.2019 |

Olen kyllä aina tiennyt ettei se kaksinen ole, mutta en ole tajunnut että se on näin paljon huonompi muihin pohjoismaihin verrattuna!!! Ylivoimaisesti huonoin! Islannissa vuorotyötä tekevä sairaanhoitaja tienaa yli puolet enemmän! Norjassa ja Tanskassa myös tonneja enemmän, ja jopa Ruotsissa selkeästi enemmän! Onhan noissa maissa eläminenkin tietysti kalliimpaa, mutta ei nyt sentään tuossa mittasuhteessa!

Kommentit (134)

Vierailija
61/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minella alalla tehdään töitä iltaisin, öisin ja viikonloppuisin ilman mitään lisiä tai korvauksia. Hoitajat ei tajua miten onnellisessa asemassa ovat kun saavat jokaisesta työtunnistaan korvauksen ja osan jooa korotettuina. t. nyt viisi viikonloppua pitkeen toimistolla koko päivän istunut, ja normityöpv 10-12 tuntia, lisäkorvaus tästä venymisestä 0 e.

Millä aloilla on muka laillista teettää iltoja/ öitä/ viikonloppuja ilman lisiä? En usko tuota suoraan sanottuna!

Vierailija
62/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Olen sairaanhoitaja isossa kaupungissa ja peruspalkkani on 2450€ vanhusten hoivakodissa.

Ja mikä on palkkasi? Minun peruspalkkani (ihan eri ala) on 2900 ja palkka 3800€. Ei ketään kiinnosta peruspalkka vaan todellinen palkka. Äärimmäisen harva ihminen saa pelkkää peruspalkkaa, eikä kukaan kovin pitkään.

ihmettelen kanssa tota peruspalkkaan jumittumista, sehän on vain vasta-aloittaneen palkka? Suurin osa hoitajista saa jotain lisiä päälle, lisäksi mm. lomarahat. Pitää puhua todellisista bruttotuloista. Mäkin voisin itkeä että peruspalkkani on 2500 euroa ja unohtaa mainita että päälle tulisi toinen mokoma tulospalkkioita. Jos haluatte pelata pelkillä peruspalkoilla, teidän pitää verrata niitä vastavalmistuneiden palkkoihin eri aloilla. Esim. tradenomilla tää on (lisineen ja lomarahoineen!) 2600 euroa.

Ei se ole mikään vasta-aloittaneen palkka!!! Kyllä se vasta-aloittanutkin lisät sentään saa jos tekee vuorotyötä! Mutta jos olet vastaanotto työssä ja teet päivävuoroa arkisin niin ettei lisiä tule, jää palkka noihin lukemiin vaikka olis miten paljon potilaskäyntejä ja vastuuta.

Juuri näin. Itsellä työkokemusta aika tarkalleen 30v. Kun tein pari vuotta sitten vain päivävuoroja leikkaussalissa, niin sain sairaanhoitajan peruspalkkan + ikälisän. Eli 2672e + 197e = 2869e miinus verot. Joten päivätyötä tehdessäni lähes 30 v kokemuksella sain käteeni n. 1800e/kk.

Olen samaa mieltä siitä, että palkka on liian pieni suhteessa työn vaativuuteen, mutta kertomasi brutto- ja nettotulot eivät täsmää toisiinsa. Noiden lukujen mukaan veroprosenttisi olisi pitänyt olla 27,5 ja lisäksi 9,75 pakollisia muita maksuja. Minulla on pienempi veroprosentti 5500 euron bruttotuloilla ilman mitään vähennyksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kova on hoitajien uho. Mitään ette kuitenkaan tee asian eteen.'

Ja yksikään teistä ei ole missään vastuussa ihmishengistä, tämä meemi on aina yhtä naurettava. 

Eikös täällä ole oikeiston palkanmaksuhaluttomuuden lisäksi myyty ideaa siitä, että perhe hoitaa itse vanhukset? Lapset ovat siis loppupeleissä vastuussa vanhemmistaan. Mihinkäs se vastuu nyt unohtui?

Vierailija
64/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi Suomi on näin köyhä maa? Luulis olevan kutakuinkin samat edellytykset kuin muilla pohjoismailla, mutta ei! Mistä johtuu että täällä ollaan ennemminkin lähempänä itänaapureita monella tapaa kuin muita pohjoismaita?

Koska me ollaan. Suomi ei ole skandinaviaa vaikka miten haluaisi. aesim. Ruotsissa ja Norjassa on paljon vanhaa rahaa joka kertynyt vuosisatojen aikana-Suomi verrattain nuori maa joka lähtenyt hyvin köyhistä olosuhteista. Muutama tähdenlento kuten Nokia ja nyt me halutaan uskoa että ollaan yhtä rikkaita kuin länsinaapurit. Mutta kun me ei olla.

Vierailija
65/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minella alalla tehdään töitä iltaisin, öisin ja viikonloppuisin ilman mitään lisiä tai korvauksia. Hoitajat ei tajua miten onnellisessa asemassa ovat kun saavat jokaisesta työtunnistaan korvauksen ja osan jooa korotettuina. t. nyt viisi viikonloppua pitkeen toimistolla koko päivän istunut, ja normityöpv 10-12 tuntia, lisäkorvaus tästä venymisestä 0 e.

Ammatinvalinta kysymys sullakin. Turha valittaa.

Vierailija
66/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos taidot riittää niin lukekaa lääkäreiksi. Lääkäreillä on hyvät palkat.

Totuus on, että sairaanhoitajat ovat jo nyt ylipalkattuja( vertaa esi. Lähihoitaja). Tähän syynä kohtuuttomat korotukset Kataisen aikaan.

Ja ratkaisu hoitahapulaan?

Koulutetaan reilusti lisää.

Vierailija
67/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja yksikään teistä ei ole missään vastuussa ihmishengistä, tämä meemi on aina yhtä naurettava. 

Mikä uho? Hoitajat on kyllästyneet mm tälläiseen vttuiluun mitä täällä on ja ovat nyt päättäneet äänestää jaloillaan, eli alalta pois. Kuka hullu pesee perseitä ja vastaa sen lisäksi toisen ihmisen hengestä ja tekee suurimman osan ajasta töitä iltaisin, öisin ja viikonloppuisin jolla on pilipalioalkalka siten, että kun töihin lähdet, et tiedä, että joudutko tekemään kaksi vai kolme vuoroa putkeen ja 2,5 ihmisen työt.

Joo, ei, kiitos. Minä en jaksanut enää. Nyt saan saman palkan ja vastuu on 1/10 siitä mitä ennen muulla alalla

Vierailija
68/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä saisin tehdä 24/7 töitä jos haluaisin, mutta en tee kuin 8 t/pv, koska siitä ylimääräisestä työstä ei makseta. 2400€/kk en tee mitään kokonaistyöaikaan viittaavaakaan.

Vierailija
69/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa Norjaan töihin Suomalaiset sairaanhoitajat. Kannattaa tulla vaikka olisi perheellinen, kuten minä. Myös miehelle järjestyi töitä

Työaika on tosissaan lyhyempi kuin Suomessa, eli 35 tuntia. Sään eriklissairaanhoitajan palkkaa, eli 4300 €kuussa. Henkilökuntaa on enemmän kuin Suomessa , eli ei tarvitse niska limassa puurtaa. Suhteutettuna elinkustannuksiin käteen jää huomattavasti enemmän, kuin Suomessa.

Työtä löytyy täältä nopeasti, ja työnantaja auttaa esim asunnon löytymisessä. Suomalaisia hoitajia arvostetaan täällä - päinvastoin kuin Suomessa, kuten esimerkiksi tästä ketjusta voi päätellä. Suosittelen lämpimästi

Emmekä aio tulla Suomeen takaisin , lapsilla on koulut täällä. Ehkä.sitten eläkkeelle tullaan

Vierailija
70/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle 20 000 palkasta ei mene mitään veroa ja rikkaat saa tulonsa niinikään nollaverolla, siinä välissä olevat maksaa muutaman euron. Asunnot, ruoka, netti jne on halvempaa kuin muissa maissa.

20 000 vuosiansioilla maksaisin ennakonpidätystä 7,5%. 

17 500 vuosiansioilla maksaisin ennakonpidätystä 4,5%.

15 000 vuosiansioilla maksaisin ennakonpidätystä 2%.

Vierailija
71/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nooo.. katsotaan sitten keväällä...

Vierailija
72/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos taidot riittää niin lukekaa lääkäreiksi. Lääkäreillä on hyvät palkat.

Totuus on, että sairaanhoitajat ovat jo nyt ylipalkattuja( vertaa esi. Lähihoitaja). Tähän syynä kohtuuttomat korotukset Kataisen aikaan.

Ja ratkaisu hoitahapulaan?

Koulutetaan reilusti lisää.

Ihan naurettavaa, koska a)ala ei enää houkuttele ja b) ne jotka valmistuu alalle hakeutuu äkkiä pois.

Kohta ei auta edes tosi kovat palkankorotuksetkaan saamaan hoitajia hoitajien töihin- esim kesäisin pitää laittaa nykyään tosi laajat "sulut" lomien ajaksi, kun ei saada kesätyöntekijöitä. Kertoo siitä, että opiskelijoita on niin vähän.

Vierailija
73/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on niin suhteellista tuon "huonon palkan suhteen". Olen itse alle viisikymppinen ja valmistunut parikymppisenä sairaanhoitajaksi. Opiskelin myös akateemisen tutkinnon  yliopistossa alalta, joka ei myöskään ole korkeasti palkattu. Tällä hetkellä taas sairaanhoitajana, koska saan siinä parempaa palkkaa kuin tuossa työssä. Moni akateeminen ystävä  (pari tohtoriakin) saavat huonompaa palkkaa. Kaikki ikälisät, vuorotyö ja vähän ylitöitä, palkkani on noin 4-4500  kuussa. Ei se nyt mielestäni niin huono ole. Menisin toiseen työhön, jos saisin saman palkan siitä ja aikanaan ajattelinkin ettei ikinä enää hoitotyöhön. Mutta todellisuus palkan suhteen tulee monella muullakin alalla vastaan, vaikka olisi korkea koulutus. Lähden heti jos saan päivätyöstä paremman palkan, mutta eipä sitä ole vastaan tullut vaikka on nämä koulutukset.

Vierailija
74/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä aloilla on muka laillista teettää iltoja/ öitä/ viikonloppuja ilman lisiä? En usko tuota suoraan sanottuna!

menepä muuten katsomaan nuorten vastavalmistuneiden ja harjoittelijoiden työntekoa Suomen isoimmissa konsulttifirmoissa ja asianajotoimistoissa. Palkka voi olla 4000 euroa mutta työtunnit viikossa on 60-70 tuntia, säännöllisesti. Tuntipalkka tuosta 14-15 e. Ja tietenkään ei ole laillista, mutta ei viranomaisia kiinnosta noiden alojen osalta.

Vierailija
75/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä uho? Hoitajat on kyllästyneet mm tälläiseen vttuiluun mitä täällä on ja ovat nyt päättäneet äänestää jaloillaan, eli alalta pois. Kuka hullu pesee perseitä ja vastaa sen lisäksi toisen ihmisen hengestä ja tekee suurimman osan ajasta töitä iltaisin, öisin ja viikonloppuisin jolla on pilipalioalkalka siten, että kun töihin lähdet, et tiedä, että joudutko tekemään kaksi vai kolme vuoroa putkeen ja 2,5 ihmisen työt.

Joo, ei, kiitos. Minä en jaksanut enää. Nyt saan saman palkan ja vastuu on 1/10 siitä mitä ennen muulla alalla

Itse olen ex hoitaja ja never evet en aio hoitajan töitä tehdä- olen onnellinen, että pääsin alalta pois. Oma lapseni haaveili hakevansa hoitajaksi opiskelemaan

Onneksi sain ylipuhuttua. Ja niin aion tehdä kaikille muillekin

Riittää vaan kun kertoo faktat työstä 25 vuoden kokemuksella ja sen, että mitä siitä maksetaan

Hakekaa naiset Miesvaltaisilla aloille. Ei kannata tehdä näitä naisvaltsisia töitä, kuten hoitajan työt, jossa on pitkä koulutus, raskas työ, paljon vastuuta ja huomo palkka ja huono arvostus.

Vierailija
76/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No alapeukuttakaa rauhassa, itselläni siis  aika pitkä kokemus sairaanhoitajana. Jos luulette, että saatte loistopalkkaa muualta, niin valitkaa tarkkaan ala mihin lähdette.  Ja niille aloille ei kovin helppoa ole päästä. Itse lähtisin mielelläni tästä työstä pois ja sitä olen yrittänyt konkreettisin toiminkin, mutta ikä on opettanut sen, että oikeasti se muukaan työ ei välttämättä niin herkkua ole, saati hyvinpalkattua.  t. 73

Vierailija
77/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki on niin suhteellista tuon "huonon palkan suhteen". Olen itse alle viisikymppinen ja valmistunut parikymppisenä sairaanhoitajaksi. Opiskelin myös akateemisen tutkinnon  yliopistossa alalta, joka ei myöskään ole korkeasti palkattu. Tällä hetkellä taas sairaanhoitajana, koska saan siinä parempaa palkkaa kuin tuossa työssä. Moni akateeminen ystävä  (pari tohtoriakin) saavat huonompaa palkkaa. Kaikki ikälisät, vuorotyö ja vähän ylitöitä, palkkani on noin 4-4500  kuussa. Ei se nyt mielestäni niin huono ole. Menisin toiseen työhön, jos saisin saman palkan siitä ja aikanaan ajattelinkin ettei ikinä enää hoitotyöhön. Mutta todellisuus palkan suhteen tulee monella muullakin alalla vastaan, vaikka olisi korkea koulutus. Lähden heti jos saan päivätyöstä paremman palkan, mutta eipä sitä ole vastaan tullut vaikka on nämä koulutukset.

Oho. Teet sitten AMK opettajan tai ylihoitaja hommia kaikilla mahdollisilla lisäillä, sillä ei kukaan KUKAAN sairaanhoitaja tienaa tuommoista. Ihan pjaskaa jäivät, ja minä tiedän, kun olen noiden palkkojen kanssa tekemisissä

Vierailija
78/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣😣😣😣😣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Joo, ei tienaa sairaanhoitaja 4000-45000 euroa. Paitsi jos teet jotain muuta työtä, jossa tienaat sen 2000-2500 € ja loput sairaanhoitajan hommissa

Vierailija
79/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja komppaan  keski-ikäisenä numeroa 76. Älkää tehkö sitä virhettä, että vaihdatte toiselle naisvaltaiselle tai huuhaa-humanistiselle alalle, ette tienaa siinä yhtään sen paremmin. Mieluummin amikseen hitsariksi tai sähkömieheksi opiskelemaan jne. Jos korkeampaa koulutusta haluaa niin diplomi-insinööriksi, proviisoriksi tai lääkäriksi Virossa jos ei täällä pääse sisään.  Kaikki sote-ala, kauneudenhoito, suurin osa kaupallisista tutkinnoista kuten tradenomi yms, on sama kuin hypätä ojasta allikkoon.

t. 73

Vierailija
80/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kerroppa heti, missä hoitajille maksetaan tuommoista palkkaa, niin minä vaihdan tämän nykyisen työni takaisin hoitajan töihin heti, jos tuommoista palkkaa hoitajille maksetaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi