Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaanhoitajien palkka Suomessa

Vierailija
26.11.2019 |

Olen kyllä aina tiennyt ettei se kaksinen ole, mutta en ole tajunnut että se on näin paljon huonompi muihin pohjoismaihin verrattuna!!! Ylivoimaisesti huonoin! Islannissa vuorotyötä tekevä sairaanhoitaja tienaa yli puolet enemmän! Norjassa ja Tanskassa myös tonneja enemmän, ja jopa Ruotsissa selkeästi enemmän! Onhan noissa maissa eläminenkin tietysti kalliimpaa, mutta ei nyt sentään tuossa mittasuhteessa!

Kommentit (134)

Vierailija
101/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajan, röntgenhoitajan jne. aloituspalkka Helsingissä julkisella puolella on sama kuin postin pakettilajittelijalla. Sama, vaikka tekisi vaativaa työtä erikoissairaanhoidossa. Parin vuoden jälkeen se nousee muutaman kympin kuussa. Viiden vuoden kuluttua siitä eli 7 vuotta aloituksesta on seuraava palkankorotus.

Näin Suomessa vuonna 2020.

Vierailija
102/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä te itkette, kun saa tehdä(suhteellisen) stressitöntä työtä 3000e/kk palkalla. Samaan aikaan postin lajittelijat saavat 1600e/kk. Eikö yhtään hävetä?

Öö mitä? Stressitöntä? Olet vastuussa ihmisten hengistä...

Btw, postin lajittelijat saavat 2650€/kk. Ottaisit asioista selvää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos taidot riittää niin lukekaa lääkäreiksi. Lääkäreillä on hyvät palkat.

Totuus on, että sairaanhoitajat ovat jo nyt ylipalkattuja( vertaa esi. Lähihoitaja). Tähän syynä kohtuuttomat korotukset Kataisen aikaan.

Ja ratkaisu hoitahapulaan?

Koulutetaan reilusti lisää.

Taitaa lähäri puhua?

Lähärin ja sairaanhoitajan peruspalkassa on 200€ ero ja sairaanhoitajat ylipalkattuja? Vuorossa sh on aina vastaava, hoitaa lääkkeet etc ja koulutus vähintään 3,5v pidempi ja sinun mielestäsi 200€ ero peruspalkassa on ylipalkkausta..

Huhhuh.

Vierailija
104/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaapa sairaanhoitajat minkä verran teette työtunteja vuodessa, siis säännöllisen työajan työtunteja ilman palkallisia ylityötunteja. Monessa vastaavan tasoisen ja pituisen koulutuksen vaativassa hommassa tehdään pidempää päivää ja vuosilomat ovat lyhyemmät kuin sairaanhoitajilla.

eikä makseta lomarahoja

Vierailija
105/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse bioanalyytikko ja ilmeisesti meistäkin on kova pula paikoittain tietyillä alueilla. Kuitenkin esim. kun itse nuorempana olisin voinut siirtyä jopa syrjäseuduille kilpailukykyisellä palkalla, ei kukaan tarjonnut senttiäkään yli tes-minimin. Ei kannustanut kyllä muuttamaan pois kaupungista. En ymmärrä, miksi lääkäreitä pystytään sitten houkuttelemaan myös palkalla.

Vierailija
106/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki on niin suhteellista tuon "huonon palkan suhteen". Olen itse alle viisikymppinen ja valmistunut parikymppisenä sairaanhoitajaksi. Opiskelin myös akateemisen tutkinnon  yliopistossa alalta, joka ei myöskään ole korkeasti palkattu. Tällä hetkellä taas sairaanhoitajana, koska saan siinä parempaa palkkaa kuin tuossa työssä. Moni akateeminen ystävä  (pari tohtoriakin) saavat huonompaa palkkaa. Kaikki ikälisät, vuorotyö ja vähän ylitöitä, palkkani on noin 4-4500  kuussa. Ei se nyt mielestäni niin huono ole. Menisin toiseen työhön, jos saisin saman palkan siitä ja aikanaan ajattelinkin ettei ikinä enää hoitotyöhön. Mutta todellisuus palkan suhteen tulee monella muullakin alalla vastaan, vaikka olisi korkea koulutus. Lähden heti jos saan päivätyöstä paremman palkan, mutta eipä sitä ole vastaan tullut vaikka on nämä koulutukset.

En usko palkkaasi.

Olen itse erikoissairaanhoidossa ja teen 3vk listassa 8 vuoroa öitä ja 2 vkl. Eli lisiä tulee paljon ja minun palkkani vaihtelee 3700-4000€ välillä - kyllä se on hyvä palkka. Mutta ei minulla ole kyllä vapaa-aikaa ja näen ystäviä ja perhettä joskus ja jouluna....

Vierailija
107/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No alapeukuttakaa rauhassa, itselläni siis  aika pitkä kokemus sairaanhoitajana. Jos luulette, että saatte loistopalkkaa muualta, niin valitkaa tarkkaan ala mihin lähdette.  Ja niille aloille ei kovin helppoa ole päästä. Itse lähtisin mielelläni tästä työstä pois ja sitä olen yrittänyt konkreettisin toiminkin, mutta ikä on opettanut sen, että oikeasti se muukaan työ ei välttämättä niin herkkua ole, saati hyvinpalkattua.  t. 73

Minulle kyllä kelpaa hoitajan palkka itsessään, en usko että se on muillekaan sen suuremmin ongelma - ongelma onkin vuorotyö ja työajan säännöttömyys. Usein et tiedä joudutko jäämään iltavuorok jälkeen vielä yövuoroon... Ja ei, joku tulee viisastelemaan että "eihän sinun ole pakko", no ei olekaan mutta kuka on oikeasti niin tunnekuollut ihminen että jätät potilaat kärsimään sen takia että yövuoron kolmesta hoitajalta puuttuu kaksi?? Seuraavaksi huudatte että on työnantajan vika, no niin onkin mutta minkä mahdat?

Mieluusti otan päivätöistä sen saman palkan kuin hoitajalla:)

Vierailija
108/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajan, röntgenhoitajan jne. aloituspalkka Helsingissä julkisella puolella on sama kuin postin pakettilajittelijalla. Sama, vaikka tekisi vaativaa työtä erikoissairaanhoidossa. Parin vuoden jälkeen se nousee muutaman kympin kuussa. Viiden vuoden kuluttua siitä eli 7 vuotta aloituksesta on seuraava palkankorotus.

Säälittäviä valheita sairaanhoitajalta, jälleen kerran. 

Vierailija
109/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä te itkette, kun saa tehdä(suhteellisen) stressitöntä työtä 3000e/kk palkalla. Samaan aikaan postin lajittelijat saavat 1600e/kk. Eikö yhtään hävetä?

Öö mitä? Stressitöntä? Olet vastuussa ihmisten hengistä...

Btw, postin lajittelijat saavat 2650€/kk. Ottaisit asioista selvää.

Säälittävää valehtelua, sairaanhoitajat sen näköjään osaa

Vierailija
110/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Olen sairaanhoitaja isossa kaupungissa ja peruspalkkani on 2450€ vanhusten hoivakodissa.

Ja mikä on palkkasi? Minun peruspalkkani (ihan eri ala) on 2900 ja palkka 3800€. Ei ketään kiinnosta peruspalkka vaan todellinen palkka. Äärimmäisen harva ihminen saa pelkkää peruspalkkaa, eikä kukaan kovin pitkään.

ihmettelen kanssa tota peruspalkkaan jumittumista, sehän on vain vasta-aloittaneen palkka? Suurin osa hoitajista saa jotain lisiä päälle, lisäksi mm. lomarahat. Pitää puhua todellisista bruttotuloista. Mäkin voisin itkeä että peruspalkkani on 2500 euroa ja unohtaa mainita että päälle tulisi toinen mokoma tulospalkkioita. Jos haluatte pelata pelkillä peruspalkoilla, teidän pitää verrata niitä vastavalmistuneiden palkkoihin eri aloilla. Esim. tradenomilla tää on (lisineen ja lomarahoineen!) 2600 euroa.

Ei se ole mikään vasta-aloittaneen palkka!!! Kyllä se vasta-aloittanutkin lisät sentään saa jos tekee vuorotyötä! Mutta jos olet vastaanotto työssä ja teet päivävuoroa arkisin niin ettei lisiä tule, jää palkka noihin lukemiin vaikka olis miten paljon potilaskäyntejä ja vastuuta.

Juuri näin. Itsellä työkokemusta aika tarkalleen 30v. Kun tein pari vuotta sitten vain päivävuoroja leikkaussalissa, niin sain sairaanhoitajan peruspalkkan + ikälisän. Eli 2672e + 197e = 2869e miinus verot. Joten päivätyötä tehdessäni lähes 30 v kokemuksella sain käteeni n. 1800e/kk.

Olen samaa mieltä siitä, että palkka on liian pieni suhteessa työn vaativuuteen, mutta kertomasi brutto- ja nettotulot eivät täsmää toisiinsa. Noiden lukujen mukaan veroprosenttisi olisi pitänyt olla 27,5 ja lisäksi 9,75 pakollisia muita maksuja. Minulla on pienempi veroprosentti 5500 euron bruttotuloilla ilman mitään vähennyksiä.

Aivan. Jätin mainitsematta että verojen lisäksi bruttopalkasta miinustetaan myös ne tellit, lellit ja liiton jäsenmaksu. Muuten summat pitävät paikkansa, katsoin juuri tiliotteestani. 

No, minähän otin huomioon jo ne tellit ja lellit. Ja totesin, että vaikka ne otetaan huomioon, niin veroprosenttisi on suurempi kuin minulla 5500 euron kuukausituloilla, vaikka minulla ei ole verovähennyksiä.

Eli joko veroprosenttisi on pahasti pielessä tai sitten jätät jotain olennaista kertomatta (esim. että sinulla on pääomatuloja, joiden verot pidätetään palkastasi.

Vierailija
111/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suhteellisen stressitöntä työtä??? Trollihan sinä olet muita haise silti pe**eelle.

Peruspalkka ei ole missään kolme tonnia. Sunnuntai - ja yötyö on ainoa josta saat vähän lisää, muut lisät naurettavia vuorotyön haittoihin nähden.

Vierailija
112/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No alapeukuttakaa rauhassa, itselläni siis  aika pitkä kokemus sairaanhoitajana. Jos luulette, että saatte loistopalkkaa muualta, niin valitkaa tarkkaan ala mihin lähdette.  Ja niille aloille ei kovin helppoa ole päästä. Itse lähtisin mielelläni tästä työstä pois ja sitä olen yrittänyt konkreettisin toiminkin, mutta ikä on opettanut sen, että oikeasti se muukaan työ ei välttämättä niin herkkua ole, saati hyvinpalkattua.  t. 73

Minulla on jo kokemusta muiden alojen töistä ennen hoitajaopintoja. Aivan sama saanko vaikka vähän vähemmän kunhan ei tarvitse tehdä vuorotöitä joita elimistö ei kestä JA juosta töissä sekuntipelillä koko päivää joka hetki skarppina koska suurin osa asioista on sellaisia että virheestä kärsii joku mahdollisesti kohtalokkaasti. Virtsarakko on kohta rantapallon kokoinen kun kusella käyntikin on jo kortilla. Kyllä, kolmivuorotyön palkka muodostuu lisineen siedettäväksi mutta jos löytää työ jossa työpäivän jälkeenkin jaksaa jotain niin suosittelen.

Vierailija
113/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle kyllä kelpaa hoitajan palkka itsessään, en usko että se on muillekaan sen suuremmin ongelma - ongelma onkin vuorotyö ja työajan säännöttömyys. Usein et tiedä joudutko jäämään iltavuorok jälkeen vielä yövuoroon... Ja ei, joku tulee viisastelemaan että "eihän sinun ole pakko", no ei olekaan mutta kuka on oikeasti niin tunnekuollut ihminen että jätät potilaat kärsimään sen takia että yövuoron kolmesta hoitajalta puuttuu kaksi?? Seuraavaksi huudatte että on työnantajan vika, no niin onkin mutta minkä mahdat?

Mieluusti otan päivätöistä sen saman palkan kuin hoitajalla:)

Ai ei ole pakko. No on. Kun päivystän kotona, ja jos en tule töihin, kun hälytys tulee, niin poliisit käy hakemassa töihin. Ei taida näin käydä siellä Postissa tai toimistotyössä, joihin niin kovasti sairaanhoitajan työtä verrataan

Että jos ei olisi vaativaa tai vastuullista työtä, niin miksi poliisit tarvittaessa hakee töihin?

Vierailija
114/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis paljonko on sairaanhoitajan tuntipalkka kun on ollut töissä n3-5 vuotta.

En ole ikinä katsonut tuntipalkka, mutta brutto on lisien kanssa 3400 - 3900, Erikoissairaanhoito.

Niin, sulla on ikälisät tuossa tai teet ihan sikana yövuoroa. Mulla esh. peruspalkka 24++ ja lisät muutama satanen.

Vierailija
115/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säälittäviä valheita sairaanhoitajalta, jälleen kerran. 

No näin on muuallakin. Minulla on kaikki mahdolliset ikälisät ja henkilökohtainen lisä ja palkka on kahdella sunnuntailisällä tulisesti 2800. Ilta, yö ja lauantailisät on perseestä Ja suurin osa ryöstä on iltaa ja yötä. Kroppa on ihan romu työn fyysisestä raskaudesta johtuen, nivelrikot ja selkä paskana, että sairaseläkkeelle joudun varmasti jäämään, kuten kaikki työkaverini ennen minua.

Kummityttöni valmistui juuri muistiksi, ja alkupaloja on 2x minun palkka, ja vähän päälle.

Älkää nuoret missään nimessä lähtekö opiskelemaan hoitajaksi. Ei kannata. Menkää mieluummin postiin talo toimistoon. Suosittelen miesvaltaisia aloja , niillä aloilla maksetaan ja niitä arvostetaan

Vierailija
116/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos taidot riittää niin lukekaa lääkäreiksi. Lääkäreillä on hyvät palkat.

Totuus on, että sairaanhoitajat ovat jo nyt ylipalkattuja( vertaa esi. Lähihoitaja). Tähän syynä kohtuuttomat korotukset Kataisen aikaan.

Ja ratkaisu hoitahapulaan?

Koulutetaan reilusti lisää.

Kerrohan minulle, kokeneelle sairaanhoitajalle, mitä olivat Kataisen aikaiset kohtuuttomat korotukset? Ei nimittäin näkynyt minun palkkapussissani.

500e/16%

Linkki

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mtv-reportaasi-hoitajien-historiall…

Turha verrata palkkoja insinöörin/konsultin/lakimiesten palkkoihin. Niissä on vaativuus, paine ja stressi ihan ehi luokkaa. Samalla lailla iltasin ja omalla ajalla saa tehä, mutta ei vaan makseta korvauksia.

Hoitsuna työpäivä loppuu, kun lähtee työpaikalta. Omalla ajallakaan ei matkusteta työmatkoja. Helpolla houtajat pääsevät. Sama se on kuule korkeallakin palkatuilla aloilla, että kahen työt saa tehä ja ainainen kuire.

Vierailija
117/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan, että noista hoitsujen kohtuuttomista palkoista otetaan 30÷ pois!

Vierailija
118/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sh erikoissairaanhoidossa, työvuosia 14. Päivätyö, ei mitään lisiä. Palkka 2450.

Vierailija
119/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vituss@ hoitajat tienaa neljä tonnia? Kertokaa jo nyt ihmeessä, kun olen kolmekymmentä vuotta alalla ollut ja missään en ole tommoision törmännyt

Vierailija
120/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas on ketjussa jo mokoma rokotushullu,  sairaanhoitajavihaaja,  ulkomaille pakkaaja. Hei ne vaipat vielä , joku liittää aina vaipat sairaanhoitajiin. Vaikka esim.  röntgenhoitaja ei tiedä mistään vaipoista, eikä tee yövuoroja.

Niin no, rötgenhoitajahan ei ole sairaanhoitaja sen enempää kuin sairaanhoitaja olisi röntgenhoitaja. Itse olen laboratoriohoitajan työnimikkeellä, mutta sairaanhoitaja en ole minäkään eikä muutkaan labrahoitajat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme