Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaanhoitajien palkka Suomessa

Vierailija
26.11.2019 |

Olen kyllä aina tiennyt ettei se kaksinen ole, mutta en ole tajunnut että se on näin paljon huonompi muihin pohjoismaihin verrattuna!!! Ylivoimaisesti huonoin! Islannissa vuorotyötä tekevä sairaanhoitaja tienaa yli puolet enemmän! Norjassa ja Tanskassa myös tonneja enemmän, ja jopa Ruotsissa selkeästi enemmän! Onhan noissa maissa eläminenkin tietysti kalliimpaa, mutta ei nyt sentään tuossa mittasuhteessa!

Kommentit (134)

Vierailija
41/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on muuten ainut pohjoismaa jossa on yleissitova TES.

Vierailija
42/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Olen sairaanhoitaja isossa kaupungissa ja peruspalkkani on 2450€ vanhusten hoivakodissa.

Ja mikä on palkkasi? Minun peruspalkkani (ihan eri ala) on 2900 ja palkka 3800€. Ei ketään kiinnosta peruspalkka vaan todellinen palkka. Äärimmäisen harva ihminen saa pelkkää peruspalkkaa, eikä kukaan kovin pitkään.

ihmettelen kanssa tota peruspalkkaan jumittumista, sehän on vain vasta-aloittaneen palkka? Suurin osa hoitajista saa jotain lisiä päälle, lisäksi mm. lomarahat. Pitää puhua todellisista bruttotuloista. Mäkin voisin itkeä että peruspalkkani on 2500 euroa ja unohtaa mainita että päälle tulisi toinen mokoma tulospalkkioita. Jos haluatte pelata pelkillä peruspalkoilla, teidän pitää verrata niitä vastavalmistuneiden palkkoihin eri aloilla. Esim. tradenomilla tää on (lisineen ja lomarahoineen!) 2600 euroa.

Vuorotyön lisiä ei voi suoraan verrata muiden alojen bonuksiin etc. Vuorotyön lisät ovat korvausta huonoista työajoista ja menetetystä vapaa-ajasta muun perheen kanssa (pääsääntöisesti näin.), Niitä ei voi suoraan verrata esimerkiksi tradenomin kuukausi bonuksiin ja ylitöihin.

Ja ei voi verrata myöskään pelkkiä vastavalmistuneiden palkkoja, koska palkkojen kehityskäyrät suhteessa työkokemukseen ovat huomattavasti erilaiset eri aloilla; 20v samassa työssä ollut insinöörillä voi olla peruspalkka 2x verrattuna vastavalmistuneeseen, kun taas hoitajalla vastaava tilanne on Max.8% tessin mukaisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen lyhennettyä työaikaa (32 tuntia) ja käteen jää kuussa huikeat 1700 e. Jos tekisin täyttä viikkoa (n. 40 tuntia) niin käteen jäisi 1950 e. Tämä on todella säälittävä palkka kun miettii työni vastuullisuutta ja päivittäistä työmäärää. Olen joutunut lyhennetyllä työajalla tekemään lisäksi aivan yhtä paljon työtä kuin muutkin, meillä työmäärä (potilastyö sekä kaikki muu pakollinen työ) on joka viikko hurja, koska meitä hoitajia on liian vähän. Taukoa ei ehdi pitää.

Minulla menee vuokraan kuussa yli 1300 e, josta onneksi saan asumistukea 350 e. Muuten emme pärjäisikään millään, olen vielä lisäksi yh. En vihaa työtäni mutta en viihdykään, jatkuvasti katselen muita työpaikkoja. Siivoustyöstä tai kaupan kassalta saisin lähes saman palkan ja työ olisi varmasti ihan mukavaakin. Nyt sairaanhoitajana olen jatkuvasti todella haastavissa asiakastilanteissa ja työilmapiiri on myös jäätävä. Ala on mennyt sellaiseksi että porukkaa vähennetään ja työmäärää lisätään, sijaisia ei palkata ollenkaan. Potilaille luvataan hoitoa jota ei ehditä/voida toteuttaa, esimerkiksi hoitajan tapaamisia/ohjauskäyntejä viikoittain. Lääkäri määrää sen mitä hoitaja tekee eikä kuuntele mitään valitusta, pakko on vaan revetä kaikkialle. On tämä sairas ala!

Vierailija
44/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Olen sairaanhoitaja isossa kaupungissa ja peruspalkkani on 2450€ vanhusten hoivakodissa.

Ja mikä on palkkasi? Minun peruspalkkani (ihan eri ala) on 2900 ja palkka 3800€. Ei ketään kiinnosta peruspalkka vaan todellinen palkka. Äärimmäisen harva ihminen saa pelkkää peruspalkkaa, eikä kukaan kovin pitkään.

ihmettelen kanssa tota peruspalkkaan jumittumista, sehän on vain vasta-aloittaneen palkka? Suurin osa hoitajista saa jotain lisiä päälle, lisäksi mm. lomarahat. Pitää puhua todellisista bruttotuloista. Mäkin voisin itkeä että peruspalkkani on 2500 euroa ja unohtaa mainita että päälle tulisi toinen mokoma tulospalkkioita. Jos haluatte pelata pelkillä peruspalkoilla, teidän pitää verrata niitä vastavalmistuneiden palkkoihin eri aloilla. Esim. tradenomilla tää on (lisineen ja lomarahoineen!) 2600 euroa.

Ei se ole mikään vasta-aloittaneen palkka!!! Kyllä se vasta-aloittanutkin lisät sentään saa jos tekee vuorotyötä! Mutta jos olet vastaanotto työssä ja teet päivävuoroa arkisin niin ettei lisiä tule, jää palkka noihin lukemiin vaikka olis miten paljon potilaskäyntejä ja vastuuta.

Juuri näin. Itsellä työkokemusta aika tarkalleen 30v. Kun tein pari vuotta sitten vain päivävuoroja leikkaussalissa, niin sain sairaanhoitajan peruspalkkan + ikälisän. Eli 2672e + 197e = 2869e miinus verot. Joten päivätyötä tehdessäni lähes 30 v kokemuksella sain käteeni n. 1800e/kk.

Aivan! Näin se menee! Ja täällä moni on sitä mieltä että ihan riittävä palkka kun eihän sullakaan mikään raskas työ oo, eikä varsinkaan mitään vastuuta...

Vierailija
45/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli päivystyksessä Suomessa peruspalkka 2485 euroa ja riippuen vähän kuusta lisineen n. 3000 euroa. Muutin Ruotsiin ja nyt on peruspalkka 39 000 sek (n. 3700 euroa) ja lisineen siis sellaiset 43 000 sek...

Niin ja tämä vielä 34-tuntisella työviikolla. Meitä suomalaisia on täällä monia ja koko ajan tulee lisää. :)

Minusta on surullista, että Suomessa ei tajuta, minkälainen tilanne tulee hoitoalla olemaan jo muutaman vuoden sisällä, kun ei ole hoitajia. Nää hus: n jutut on pientä sen rinnalla. Itse olen hakeutumassa alalta pois yli 20 vuoden työkokemuksen jälkeen- mitta tullut täyteen, ja samaa harkitsee työkavereistani todella todella moni. Omassa työpaikassani sieltä lähtee muutaman vuoden välein tosi paljon hoitajia pois

Vierailija
46/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen lyhennettyä työaikaa (32 tuntia) ja käteen jää kuussa huikeat 1700 e. Jos tekisin täyttä viikkoa (n. 40 tuntia) niin käteen jäisi 1950 e. Tämä on todella säälittävä palkka kun miettii työni vastuullisuutta ja päivittäistä työmäärää. Olen joutunut lyhennetyllä työajalla tekemään lisäksi aivan yhtä paljon työtä kuin muutkin, meillä työmäärä (potilastyö sekä kaikki muu pakollinen työ) on joka viikko hurja, koska meitä hoitajia on liian vähän. Taukoa ei ehdi pitää.

Minulla menee vuokraan kuussa yli 1300 e, josta onneksi saan asumistukea 350 e. Muuten emme pärjäisikään millään, olen vielä lisäksi yh. En vihaa työtäni mutta en viihdykään, jatkuvasti katselen muita työpaikkoja. Siivoustyöstä tai kaupan kassalta saisin lähes saman palkan ja työ olisi varmasti ihan mukavaakin. Nyt sairaanhoitajana olen jatkuvasti todella haastavissa asiakastilanteissa ja työilmapiiri on myös jäätävä. Ala on mennyt sellaiseksi että porukkaa vähennetään ja työmäärää lisätään, sijaisia ei palkata ollenkaan. Potilaille luvataan hoitoa jota ei ehditä/voida toteuttaa, esimerkiksi hoitajan tapaamisia/ohjauskäyntejä viikoittain. Lääkäri määrää sen mitä hoitaja tekee eikä kuuntele mitään valitusta, pakko on vaan revetä kaikkialle. On tämä sairas ala!

Psykiatrian poli? Kuulostaa meinaan tutulta...

Vierailija
47/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin valmis tekemään päivätöitä 40 tuntia viikossa 3500 - 4000 € kuukusipalkalla, jos influenssarokotusta ei tarvitse ottaa. Vuorotyö ei aina tunnu mielekkäältä, kun on pienet lapset ja tahdon nukkua öisin. Enkä tahdo, että palkasta puhutaan lisineen, vaan että puhutaan säännöllisen työajan palkasta, joka ei kyllä ole toivomallani tasolla.

Kuule, Norjassa sairaanhoitaja tienaa yli neljä tonnia ja viikkotunnit on vain 35! Siellä on tajuttu se, että hoitajat lähtee, niin kuin norskit hoitajat tekee, alalta pois.

Kohta loppuu Suomesta hoitajat ,kun suuret ikäluokat jää eläkkeelle. Kuka hullu enää edes hakeutuu hoitoalalle. Kannattaa kaikkien, jotka vaan pystyy lähteä muualle töihin- kaikissa Pohjoismaissa maksetaan parempaa palkkaa hoitajille, kuin Suomessa ja käteen jää enemmän, kuin meillä kun huomioidaan verot ja elinnustannukset

Suurten ikäluokkien edustajat ovat jo yli reippaasti 70-vuotiaita.

Työtä on, mutta omallakin työpaikalla yt:t ja väkeä ei palkata.

Vierailija
48/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Ei se ole mikään vasta-aloittaneen palkka!!! Kyllä se vasta-aloittanutkin lisät sentään saa jos tekee vuorotyötä! Mutta jos olet vastaanotto työssä ja teet päivävuoroa arkisin niin ettei lisiä tule, jää palkka noihin lukemiin vaikka olis miten paljon potilaskäyntejä ja vastuuta.

Juuri näin. Itsellä työkokemusta aika tarkalleen 30v. Kun tein pari vuotta sitten vain päivävuoroja leikkaussalissa, niin sain sairaanhoitajan peruspalkkan + ikälisän. Eli 2672e + 197e = 2869e miinus verot. Joten päivätyötä tehdessäni lähes 30 v kokemuksella sain käteeni n. 1800e/kk.

Aivan! Näin se menee! Ja täällä moni on sitä mieltä että ihan riittävä palkka kun eihän sullakaan mikään raskas työ oo, eikä varsinkaan mitään vastuuta...

Eipä niin. Itse vaihdoin tuon leikkaussalihoitajan työn muulle alalle- ilman koulutusta alalle saan saman palkan, ei tarvitse päivystää ja en vastaa ihmisen hengestä.

Suosittelen kaikille hoitajille vaihtamaan alaa, ei kannata jäädä. Itse kyllästyin palkkaan, johtamiseen ja tämmöiseen väninään, mitä tässäkin ketjussa on ollut meitä hoitajia kohtaan

Vierailija
49/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä te itkette, kun saa tehdä(suhteellisen) stressitöntä työtä 3000e/kk palkalla. Samaan aikaan postin lajittelijat saavat 1600e/kk. Eikö yhtään hävetä?

Vierailija
50/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Ja muutko eivät mielestäsi saa lomarahoja kuin hoitajat?!?! Eikä ne lomarahat nyt joka kuukausi tule ja niistäkin hallitus leikkasi 30%.

Itselläni peruspalkka on n. 2500 ja siihen 195 euroa (täydet kokemuslisät) päälle. Muuta ei valitettavasti tule.

Vierailija
51/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin valmis tekemään päivätöitä 40 tuntia viikossa 3500 - 4000 € kuukusipalkalla, jos influenssarokotusta ei tarvitse ottaa. Vuorotyö ei aina tunnu mielekkäältä, kun on pienet lapset ja tahdon nukkua öisin. Enkä tahdo, että palkasta puhutaan lisineen, vaan että puhutaan säännöllisen työajan palkasta, joka ei kyllä ole toivomallani tasolla.

Kuule, Norjassa sairaanhoitaja tienaa yli neljä tonnia ja viikkotunnit on vain 35! Siellä on tajuttu se, että hoitajat lähtee, niin kuin norskit hoitajat tekee, alalta pois.

Suomen vertaaminen Norjaan on kuin vertaisi keskenään Suomea ja Bulgariaa tai Viroa, niin iso ero on bruttokansantuotetasolla maiden varallisuudessa. Norja on öljymaa ja varallisuus sen mukaan. Suomi pelaa ihan eri sarjassa, sun pitää verrata maihin joiden taloustilanne on verrattavissa Suomeen.

Vaikka kuinka on Norjalla öljynsä, niin täytyy olla jotain muutakin selittävää kun Suomi on kaukana kaikkien muiden pohjoismaiden takana. Ei pelkästään Norjan. Jotainhan täällä tehdään perustavalla tavalla väärin!

Vierailija
52/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä te itkette, kun saa tehdä(suhteellisen) stressitöntä työtä 3000e/kk palkalla. Samaan aikaan postin lajittelijat saavat 1600e/kk. Eikö yhtään hävetä?

Stressitöntä?? No onhan postin jakelu tietty stressaavampaa kuin hoitotyö. Vai miten se nyt menikään...? Sinulla varmasti paljon kokemusta hoitotyöstä?

Vierailija
53/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hävetä kun me hakeudutaan muille aloille töihin. Valmistuin 5 vuotta sitten, ja yli puolet kurssikavereistani on vaihtanut alaa, kun on niin vastuullista, fyysisesti raskasta ja vaativaa. Itse tein samoin

Eipä kaduta, enkä ikinä aio hoitajan hommiin tai th- alalle eikä ne muutkaan, jotka ovat "päässeet" pois

Vierailija
54/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hävetä kun me hakeudutaan muille aloille töihin. Valmistuin 5 vuotta sitten, ja yli puolet kurssikavereistani on vaihtanut alaa, kun on niin vastuullista, fyysisesti raskasta ja vaativaa. Itse tein samoin

Eipä kaduta, enkä ikinä aio hoitajan hommiin tai th- alalle eikä ne muutkaan, jotka ovat "päässeet" pois

Tämä on niin totta. Alalle hakijoiden määrä on romahtanut. Eivät nykyään esim saa kaikkia lähäriryhmiä täyteen

Vierailija
55/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskeskushoitaja, bruttopalkka kaikkine lisineen päivineen n. 2500€/kk. Työkokemusta 5 vuotta, olen jo opiskelemassa toiselle alalle. Miehenikin on hoitoalalla, lähihoitaja. HänKIN on opiskelemassa toista alaa.

Vierailija
56/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minella alalla tehdään töitä iltaisin, öisin ja viikonloppuisin ilman mitään lisiä tai korvauksia. Hoitajat ei tajua miten onnellisessa asemassa ovat kun saavat jokaisesta työtunnistaan korvauksen ja osan jooa korotettuina. t. nyt viisi viikonloppua pitkeen toimistolla koko päivän istunut, ja normityöpv 10-12 tuntia, lisäkorvaus tästä venymisestä 0 e.

Vierailija
57/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kova on hoitajien uho. Mitään ette kuitenkaan tee asian eteen.'

Ja yksikään teistä ei ole missään vastuussa ihmishengistä, tämä meemi on aina yhtä naurettava. 

Vierailija
58/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli päivystyksessä Suomessa peruspalkka 2485 euroa ja riippuen vähän kuusta lisineen n. 3000 euroa. Muutin Ruotsiin ja nyt on peruspalkka 39 000 sek (n. 3700 euroa) ja lisineen siis sellaiset 43 000 sek...

Niin ja tämä vielä 34-tuntisella työviikolla. Meitä suomalaisia on täällä monia ja koko ajan tulee lisää. :)

Minusta on surullista, että Suomessa ei tajuta, minkälainen tilanne tulee hoitoalla olemaan jo muutaman vuoden sisällä, kun ei ole hoitajia. Nää hus: n jutut on pientä sen rinnalla. Itse olen hakeutumassa alalta pois yli 20 vuoden työkokemuksen jälkeen- mitta tullut täyteen, ja samaa harkitsee työkavereistani todella todella moni. Omassa työpaikassani sieltä lähtee muutaman vuoden välein tosi paljon hoitajia pois

Onhan se... mutta tulen kyllä kieltämättä olemaan myös vähän vahingoniloinen kun tämä lopulta ymmäretään. Saapahan sitten todeta sen ”mitäs minä sanoin?”.

Vierailija
59/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen Norjaa, Ruotsia tai Saudeja. Olen ollut töissä Norjassa ja Saudeissa. Hyvin tienaa ja työnantaja tulee esim asunnon saannissa ja koulutuksessa, että jäisit töihin. Samoin on tilanne Englannissa- usea kurssikaveri on ulkomailla töissä.

Itsekin lähden, kun saan kotiasiat kuntoon. Noissa maissa on tajuttu hoitajapula ja Suomalaiset hoitajat on tervetulleita, kun ollaan hyvin koulutettuja, osaavia ja ahkeria työntekijöitä.

Suomessa on kyllä tulossa huono tilanne hoitajapula suhteen....en tiedä, että miten meinaavat meillä asian ratkaista, kun ei ole mitään nillä kilpailla esim Norjan kanssa. Varmaan säätävät lain, jolla pakotetaan kaikki hoitajakoulutuksen saaneet töihin

Vierailija
60/134 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla onnellinen, että eletään lottovoittajien maassa. Tää lottovoittajien paratiisi menee nurin, jos palkkoja nostetaan. Sitähän tässä Postin keissisäkin on yritetty kansalle kertoa. Kyllä hyvinvointivaltio pitää huolen omistaan.

Itse ihmettelen, ettei kansa ole vielä suuremmassa mittakaavassa alkanut pakata säkkejään ja suunnannut pois Suomesta. Aika huono diili perustaa täällä perhe, luoda uraa ja vanheta.

Sitten jollain äitiysrahalla ja päivähoidolla yritetään perustella, miks elämä on täällä Suomessa niin hienoa. Kuvitteleeko joku, että perusinfra ja -toimeentulo ovat jotenkin ainutlaatuisia, suomalaisia keksintöjä???

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan