Pahin aikuisen uusavuttomuus mihin olen törmännyt?
Tapailin hetken miestä, joka ei osannut keittää munia. Laitetaanko kuumaan vai kylmään veteen, monta minuuttia pidetään....
Kommentit (387)
Appiukkoni soitti pojalleen ja kysyi miten makaroonia keitetään.
Anopilla kahvikone homeessa. Halusi ostaa uuden tilalle kun asia huomattiin mutta pesu riitti.
Aikuinen mies piteli ensimmäistä kertaa kavipakettia kädessään ja huomautti vaimolleen että kahvipaketti taitaa olla vanha koska on niin kova.
En nyt tiedä onko uusiavuttomuutta, mutta aika uskomatonta: kun isäni kuoli, äitini (82-v) oli aivan pöyristynyt, kun laskuihin oli lisätty joku 24% lisää hintaa. Eli alv. Hän oli ihan vakaasti sitä mieltä, että ei kyllä tuollaisia lisäveroja ala maksamaan.
Yritin nätisti selittää, mikä alv on ja että hän ei todellakaan voi vähentää sitä laskun loppusummasta.
Isäni oli aina hoitanut kaikki laskujen maksut.
Kaveri ei osaa ruokkia eikä pukea sään mukaan 2v lastaan. Saa ainoastaan valmiita vauvaruokia ja kulkee vieläkin kesävaatteissa. Eivät myöskään harrasta ulkoilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ex-vaimo ei osannut perettää autoa taskuparkkiin kadun varteen. Yritti aina nokka edellä ja eihän se niin onnistu kapeaan väliin. Auto jäi monesti vinoon ja parkki-pirkko tietenkin sakotti.
Markettien parkkipaikoilla hän etsi aina parkkipaikan, josta pääsee pois eteenpäin ajamalla.
Taskuparkki kannattaa opetella ei ole vaikeaa tai hankkia auto, jossa on taskuparkkiautomatiikka.
Itse teen tuon ns. läpiparkin etsimisen lähinnä laiskuuttani vaikka saankin auton parkkiruutuun etu- ja takaperin sekä myös taskuparkkiin ilman automatiikkaa (tosin sitäkin käytän laiskuuttani kun sellainen autossa on)
Eiköhän usein kyse ole avaruudellisen hahmottamisen vaikeudesta. Toisilla hahmottaminen on luonnostaan helpompaa joten esim. taskuparkkeeraus totta kai sujuu hyvin. Siskoni oppi heti todella hyväksi taskuparkkeeraajaksi mutta äidilleni se on aina tuottanut vaikeuksia vaikka hän on kokenut kuski ja joutunut paljon taskuparkkeeraamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmekymppinen lähisukulainen oli flunssassa (ei kuumetta) eikä voinut itse hakea apteekista flunssalääkettä. Passitti 30km päässä asuvan äitinsä käymään apteekissa puolestaan ja tuomaan sen lääkkeen hänelle. Tämä sukulainen itse asuu alle kilometrin päässä lähimmästä apteekista. En vaan tajua, itse olen tottunut hoitamaan asioita kipeänäkin ja sietämään vähän epämukavuutta. Tämä henkilö on täysin kyvytön heti kun vähän "kurkussa tuntuu".
Moni äiti paapoo lapsensa itse pilalle. En tiedä, mistä se johtuu, mutta näitä tällaisia tapauksia on jonkin verran. Liekö kyseessä läheisriippuvuus vai mikä.
Minun äitini on juuri tuollainen lellijä. En ollut koskaan käynnistänyt pesukonetta kun muutin pois kotoa. Opettelin sitten kaiken itse, mutta raskasta se oli ja olis ollut vähän helpompi aloittaa oma elämä jos olisin saanut eväitä kotoa. Ruuanlaiton osasin, mutta siinäkin äiti aina siivosi kaiken mun puolesta.
Nyt äiti tekee samaa 19v veljelleni. Aamupala tehdään valmiiksi ja sitä rataa. Sanoi jopa, että kun äijä muuttaa omilleen, voi kantaa pyykit kotiin pestäväksi niin ei mene liian vaikeaksi. Kilahdin jo kerran hänelle tästä, että älä tee samaa virhettä kahden lapsen kohdalla, mutta ei tuntunut kiinnostavan.
Entisen tutun miesystävä, silloin n.25v, oli ihan tosissaan menossa palauttamaan "viallisia" tonnikalapurkkeja kauppaan, kun niissä ei ollut sitä avausrinkulaa :D
Oltiin kaverin mökillä porukalla. Muut joivat (kohtuullisesti) ja minä olin kuskina. Saunan jälkeen tuulettelin saunan kuivaksi. Kiuas oli iso ja siinä oli vielä lämpöä jäljellä vaikka tuli oli sammunut.
Lähtiessämme kaveri heitti vielä valtavat määrät vettä kiukaalle ennen kuin lukitsi saunan ovet. "Jotta saisi kiukaan kylmemmäksi"
Voi taivas, kunpikohan olisi parempi, että lämmin kiuas on kuivannut saunan, vaiko se että saunaan jätettiin vesihöyryt sisään? Kaveri ei osannut tarkemmin selittää toimintansa erinomaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
"nuoret naiset käyttävät vain mikroa"
Hohhoijaa...Mihin ihmeeseen nuoret naiset, jotka kuuluvat ikäluokkaa 15-25 vuotiaat tarvitsevat kokkaustaitoja tai sukan kudontaa, ainakin minä kannustan tyttäriäni kokkoustaitojen sijaan opiskelemaan, harrastamaan ja elämään täysillä huoletonta elämää, kun juuri tuossa iässä sen aika on.
Kokkoustaidot ja sukan kudonnat ehtivät oppia kyllä myöhemminkin.
Osa tytöistä, omani esimerkiksi oppivat tekemään noita kaikkia yhtä aikaa. Eivät siis kirjaimellisesti tehneet noita kaikkia yhtä aikaa, mutta osasivat jo teineinä kokata, neuloa ja opiskella. Harrastuksille ja huvituksiinkin jäi aikaa. Mutta onhan se toki niin, että kaikki eivät opi noin montaa juttua kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa...Mihin ihmeeseen nuoret naiset, jotka kuuluvat ikäluokkaa 15-25 vuotiaat tarvitsevat kokkaustaitoja tai sukan kudontaa, ainakin minä kannustan tyttäriäni kokkoustaitojen sijaan opiskelemaan, harrastamaan ja elämään täysillä huoletonta elämää, kun juuri tuossa iässä sen aika on.
Tuollaiset ostelee sikakalliita valmissämpylöitä ja ihmettelee kun rahat ei riitä.
miekkavalas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmekymppinen lähisukulainen oli flunssassa (ei kuumetta) eikä voinut itse hakea apteekista flunssalääkettä. Passitti 30km päässä asuvan äitinsä käymään apteekissa puolestaan ja tuomaan sen lääkkeen hänelle. Tämä sukulainen itse asuu alle kilometrin päässä lähimmästä apteekista. En vaan tajua, itse olen tottunut hoitamaan asioita kipeänäkin ja sietämään vähän epämukavuutta. Tämä henkilö on täysin kyvytön heti kun vähän "kurkussa tuntuu".
Moni äiti paapoo lapsensa itse pilalle. En tiedä, mistä se johtuu, mutta näitä tällaisia tapauksia on jonkin verran. Liekö kyseessä läheisriippuvuus vai mikä.
Minun äitini on juuri tuollainen lellijä. En ollut koskaan käynnistänyt pesukonetta kun muutin pois kotoa. Opettelin sitten kaiken itse, mutta raskasta se oli ja olis ollut vähän helpompi aloittaa oma elämä jos olisin saanut eväitä kotoa. Ruuanlaiton osasin, mutta siinäkin äiti aina siivosi kaiken mun puolesta.
Nyt äiti tekee samaa 19v veljelleni. Aamupala tehdään valmiiksi ja sitä rataa. Sanoi jopa, että kun äijä muuttaa omilleen, voi kantaa pyykit kotiin pestäväksi niin ei mene liian vaikeaksi. Kilahdin jo kerran hänelle tästä, että älä tee samaa virhettä kahden lapsen kohdalla, mutta ei tuntunut kiinnostavan.
Ihmeellisintä on että nämä moittivat muita vanhempia samoista virheistä joita itse tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Kokkoustaidot ja sukan kudonnat ehtivät oppia kyllä myöhemminkin.
Sitten ne ostavat kalliita valmisruokia ja ihmettelevät mihin tili tyhjenee...
Menin kuumana kesäpäivänä Paapan terassille ja pyysin juotavaksi jääteetä.
Tarjoilija: ''Mitä siihen tulee?''
Vierailija kirjoitti:
Oltiin kaverin mökillä porukalla. Muut joivat (kohtuullisesti) ja minä olin kuskina. Saunan jälkeen tuulettelin saunan kuivaksi. Kiuas oli iso ja siinä oli vielä lämpöä jäljellä vaikka tuli oli sammunut.
Lähtiessämme kaveri heitti vielä valtavat määrät vettä kiukaalle ennen kuin lukitsi saunan ovet. "Jotta saisi kiukaan kylmemmäksi"
Voi taivas, kunpikohan olisi parempi, että lämmin kiuas on kuivannut saunan, vaiko se että saunaan jätettiin vesihöyryt sisään? Kaveri ei osannut tarkemmin selittää toimintansa erinomaisuutta.
Mun mies (40 v DI) jättää aina tiskirätin ja tiskiharjan käytön jälkeen litimäräksi tiskipöydälle. Hänen mielestään se vesi pesee rättiä siinä lojuessa.
Myös hammasharjaan jättää mahdollisimman paljon vettä kiinni, että "peseytyy".
Vuonna 2002 asuin samassa opiskelija-asunnossa hawajilaisen 20-vuotiaan tytön kanssa.
Hän ei koskaan ollut tehnyt ruokaa tai ylipäätään keittiössä mitään. Hänen perheensä söi joka päivä ulkona ja koulupäivinä lounas oli aina McDonaldsista.
Mieleen jäi että
- hän ei tiennyt mikä on peruna, oli aivan ihmeisään että tällaisesta möykystäkö tehdään ranskalaisia
- hän ei tietenkään myöskään osannut kuoria tai keittää perunoita
- opastimme, mutta pieleen meni siinä kun hän oli lisännyt keitinveteen n. 5 rkl suolaa ja kokonaisia tomaatteja
- lisäksi hän auttoi meitä tekemään jälkkäriksi kääretorttua, mutta heti kun silmä vältti hän oli kaatanut jo jauhot muna-sokeriseokseen, joka siis pitää vaahdottaa ensin - ja tämä siis sen jälkeen kun juuri olin sanonut että älä sekoita näitä vielä, haen vatkaimen
En tiedä mihin hän on elämässä päätynyt, mutta usein mietin syökö edelleen nyt melkein nelikymppisenä joka päivä Mäkissä :D.
AMK:ssa oli eräs opiskelija, joka ei osannut keittää vettä. Voipahan kuitenkin sanoa, että "olen koulutettu".
Ollessani työharjoittelussa, työpaikan eräs henkilö ei hoksannut, että kahvinkeittimen säiliön saisi täytettyä helpoiten vedellä keittimen oman kannun avulla. Tämä sen sijaan antoi veden juosta täysillä altaan kraanasta, samalla kun ryntäili edestakaisin lasin kanssa keittimen ja hanan välillä.
Työpaikalle tuli harjoitteluun reilut 20-kymppinen mieshenkilö. Muutaman viikon päästä oli tiedossa maastoretki, joka suuntautui Ylä-Lappiin. Kehotettiin ottamaan mukaan asianmukaiset retkeilyvaatteet, kengät, reppu yms. No tämä tyyppi saapui aamulla työpaikalle lähes nilkkoihin ulottuva nahkatakki päällä, jalassa kesäkengät, ketjuja roikkui farkuissa, tietty korvikset korvissa ja erikoinen lätsä päässä. Laukkuna oli söpö olkalaukku, jota käytti kaupunkikäytössä. Ei siinä mitään. Em. herra oli kärvistellyt koko reissun noilla "varusteilla", tarponut välillä suossa takin helmat liehuten, jalat märkinä yms. No oli melko opetus, varmaan seuraavalle maastokeikalle ottaa erilaiset varusteet tai sitten jättää reissun väliin.
Tämän miehen äiti ja sisko ovat varsinaisia luontoihmisiä ja tottuneita maastossa liikkujia, joten oli ainakin nähnyt kuinka maastoretkille pukeudutaan.
Ex ei osannut keittää perunoita. Eikä kyllä oikein muutakaan ruokaa osannut tehdä.
Oli monessa muussakin asiassa aivan käsittämätön osaamaton.
Vierailija kirjoitti:
Joku aikuinen mies ei osannut plantagenissa itse paketoida ostamaansa kukkaa. Myyjän piti se tehdä.
Tämä ei ole ihme, miehet niin harvoin kukkia paketoi. Itse asiassa minäkään (nainen) en osaa kovin hienoa kukkapakettia tehdä. Aina ne jää jotenkin ryttyisiksi ja muodottomiksi. En ole viitsinyt oikein paneutua asiaan.
Vielä astetta helpompaa on laskea paristoon merkityt A:t tai nappipariston lukema.