Pahin aikuisen uusavuttomuus mihin olen törmännyt?
Tapailin hetken miestä, joka ei osannut keittää munia. Laitetaanko kuumaan vai kylmään veteen, monta minuuttia pidetään....
Kommentit (387)
Vuokraan asuntoa. Nuoret naiset ovat todella yksinkertaisia. Ei mitään käytännöllisiä taitoja.
Ystäväni, jolla on enemmänkin vuokralle tarjottavia asuntoja, neuvoi, että nuoret kunnolliset miehet pitävät asunnoista paljon parempaa huolta.
Vierailija kirjoitti:
Minä en kokkaillut kurkun yms pilkkomista enempää lapsuudenkodissa, joten ainoa ruuanlaitto-opetus tuli seiskan kotitaloustunneilla. Omilleen muuttaessa sain mukaan kattilat yms perustarpeet ja pari keittokirjaa, ja ihan syötävää ruokaa sain aikaiseksi. Ei mitään kovin ihmeellistä, mutta sellaista tavallista arkiruokaa. Vaikea ymmärtää näitä jotka eivät osaa perunoita/pastaa/riisiä keittää, eri asia tietysti jos ei jostain tykkää ja siksi ei tee.
N41
Jos kotona ei ole koskaan arvostettu ruoanlaittotaitoja, niin eipä niitä ihan helposti omaksu, varsinkaan jos ei ole edes kavereita, joilta voisi ottaa mallia.
Vierailija kirjoitti:
Kolmekymppinen lähisukulainen oli flunssassa (ei kuumetta) eikä voinut itse hakea apteekista flunssalääkettä. Passitti 30km päässä asuvan äitinsä käymään apteekissa puolestaan ja tuomaan sen lääkkeen hänelle. Tämä sukulainen itse asuu alle kilometrin päässä lähimmästä apteekista. En vaan tajua, itse olen tottunut hoitamaan asioita kipeänäkin ja sietämään vähän epämukavuutta. Tämä henkilö on täysin kyvytön heti kun vähän "kurkussa tuntuu".
Moni äiti paapoo lapsensa itse pilalle. En tiedä, mistä se johtuu, mutta näitä tällaisia tapauksia on jonkin verran. Liekö kyseessä läheisriippuvuus vai mikä.
Vierailija kirjoitti:
Millaisista kodeista nämä ihmiset on? Eikö niissä ole laitettu ruokaa, äiti tai isä. Kyllähän siinä väkisinkin oppii kun seuraa kun vanhemmat laittaa.
Oletko asunut mielenterveysongelmaisen kodissa? Milläs opit, kun aikuiset eivät osaa huolehtia itsestäänkään.
- 35-vuotias nainen puki syksyiselle viikonloppumatkalle ulkosaaristoon mukaan kangastennarit ja popliinitakin, vaikka oli kehotettu varautumaan kunnon kengillä, vedenkestävällä takilla ja kerrastoilla. Yritti pitää jäistä tihkusadetta poissa halpissateenvarjolla, joka hajosi ensimmäisessä tuulenpuuskassa.
- Noin kolmekymppinen hipsterimies ei osannut laittaa pudonneita ketjuja takaisin pyörään, ei edes ymmärtänyt polkupyörän toimintamekanismia kun autoin ja selitin - pyörä oli 1500 euroa maksava tuliterä menopeli
- Reilusti yli nelikymppinen nainen muutti vanhaan puutaloon metsän kylkeen elämään luonnonläheistä elämää, sai lähes paniikkikohtauksen kun sienimetsällä puhelimestaan loppui akku eikä voinut paikantaa meitä Google mapsin avulla. Olimme 200m päässä hänen kotitalostaan.
- 24-vuotias mies ei tiennyt, että hänen on itse tehtävä muuttoilmoitus sekä postiin, maistraattiin että taloyhtiöön, valitti kun uuden asunnon ovessa luki edellisen asukkaan nimi
Äitini heittäytyy tahallaan uusavuttomaksi ns. Miesten Töissä. Ei muka osaa ostaa oikeanlaisia paristoja kaukosäätimeen tai verhokiskoon nipistimiä. Naulojakaan ei muka osaa ostaa että sais taulut seinille.
Muuten ihan fiksu ja yliopistokoulutettu ihminen. Silti on ylivoimaista esim ottaa kaukosäädin vaikka mukaan sinne kauppaan ja katsoa mikä koko mahtuu sisään...
Vierailija kirjoitti:
"nuoret naiset käyttävät vain mikroa"
Hohhoijaa...Mihin ihmeeseen nuoret naiset, jotka kuuluvat ikäluokkaa 15-25 vuotiaat tarvitsevat kokkaustaitoja tai sukan kudontaa, ainakin minä kannustan tyttäriäni kokkoustaitojen sijaan opiskelemaan, harrastamaan ja elämään täysillä huoletonta elämää, kun juuri tuossa iässä sen aika on.
Kokkoustaidot ja sukan kudonnat ehtivät oppia kyllä myöhemminkin.
Laittaisin ruokaa, mutta kun nykyisin asun yksin, tulee mikroruoka usein halvemmaksi ja helpommaksi. Ei sitä yhdelle ihmiselle viitsi kokata siinä missä kahdelle. Valmisruokia löytyy terveellisiäkin vaihtoehtoja ilman lisäaineita. Nykyaika on myös kiireellistä. Äitini laittoi kotona ja töissä paljon ruokaa. Silti joskus kun oli töissä me lapset saatiin joskus kaupan valmisruokia. Ei ruokaa työkseen laittavatkaan ehdi aina kokkaamaan perheelleen.
Mä osaan sitäpaitsi leipoa paremmin kuin kokata. ;)
Vierailija kirjoitti:
Kolmekymppinen lähisukulainen oli flunssassa (ei kuumetta) eikä voinut itse hakea apteekista flunssalääkettä. Passitti 30km päässä asuvan äitinsä käymään apteekissa puolestaan ja tuomaan sen lääkkeen hänelle. Tämä sukulainen itse asuu alle kilometrin päässä lähimmästä apteekista. En vaan tajua, itse olen tottunut hoitamaan asioita kipeänäkin ja sietämään vähän epämukavuutta. Tämä henkilö on täysin kyvytön heti kun vähän "kurkussa tuntuu".
Sama kaverilla joka asu 100m päässä apteekista, ois jonkun pitäny lähtee hakemaan hänelle lääkettä flunssaan.
Suurperheen äiti ei pese ikinä tyynyjä ja peittoja,vaan ostaa muutaman vuoden välein uudet, kun vanhat ovat mustia kovia koppuroita.
Minulla on hahmottamishäiriö ja adhd joten saatan vaikuttaa uusavuttomalta kun en en ymmärrä ohjetia millään " Siis mitä piti tehdä, en muista ?" Tai sitten en vain malta keskittyä. Olen linkaissut paskaisen mikron pihalle vaikka tiesin että pitäisi pest.
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa...Mihin ihmeeseen nuoret naiset, jotka kuuluvat ikäluokkaa 15-25 vuotiaat tarvitsevat kokkaustaitoja tai sukan kudontaa, ainakin minä kannustan tyttäriäni kokkoustaitojen sijaan opiskelemaan, harrastamaan ja elämään täysillä huoletonta elämää, kun juuri tuossa iässä sen aika on.
Tuo juuri on avuttomuutta.
Kun lapsesta asti oppii tekemään, ehtii ja on varaa nuorena aikuisena tehdä muutakin, kuin ostella valmisruokia ja soitella äitille.
Vietiin miehen kanssa pyykkejä pyykkituvalle, kun pihassa tuli vastaan naapurin vanha ukko, joka kehuskeli, ettei itse osaa pestä pyykkiä koska se on naisten hommaa, eikä osaa hänen poikansakkaan. Ei ole kuulemma koskaan pessyt, ja ilmeisesti meidän yhteinen pyykinpesu jotenkin raivostutti häntä.
Minusta todella noloa ja uusavutonta että aikuinen, jo varmaan eläkeikäinen mies ei osaa edes omia kalsareitaan pestä.
Vierailija kirjoitti:
Suurperheen äiti ei pese ikinä tyynyjä ja peittoja,vaan ostaa muutaman vuoden välein uudet, kun vanhat ovat mustia kovia koppuroita.
Tämäkään nyt ei suoranaisesti ole uusavuttomuutta. Jos nukkuu ns. tavallisella tyynyllä niinkuin minäkin. Niin saatan pestä ne pari kolme kertaa vuodessa mutta sitten menee vaihtoon. Miks pestä jotain 5-10e tyynyä kun voi hakea kaupasta uuden.
Täällä on esitetty paljon uusavuttomuutta. Mutta on myös paljon tyhmyyttä tai laiskuutta. Ne on ihan eri asioita.
Vierailija kirjoitti:
Parhaiten ne kyllä opitaan nuorena, eikä ne mitenkään estä opiskelua, harrastamista tai huoletonta elämää. Päin vastoin.
Opiskelukin onnistuu parhaiten, kun osaa tehdä terveellistä ja edullista ruokaa itselleen, olipa sitten nuori nainen taikka mies. Jos harrastukset liittyvät liikuntaan, ei pitkälle pötkitä mikroeineksillä.
Eikö sinulla ole mitään käsitystä hyvästä vanhemmuudesta? Kokkaaminen kuuluu ihan perus-kotitöihin, jotka tulee opettaa lapsille paljon ennen kuin he omilleen muuttavat.
Teet hirveän karhunpalveluksen lapsillesi.
Kaveri kysyi mikrolasagnesta, miten se lämmitetään.
Yksi kehui kuinka älyttömän fiksu hänen kaverinsa on. Meni töihin, otti pankista lainaa ja osti talon. Hänellä ei koskaan ollut käynyt mielessä, että noin yleensä asia tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri, joka elänyt sossurottana kolmekymppiseksi eikä vaan yksinkertaisesti tiedä mistään mitään. Ei tiedä, miten sähkösopimukset ym toimii ja että miten mitään laskuasioita oikeasti hoidetaan. Kiikuttaa vain laskut sossuun ja ne sieltä maksetaan. Ei tiedä mitään omasta rahatilanteestaan muuta kuin että milloin rahaa tulee. Määrä on aina yllätys, menot ovat aina yllätys (jopa ruoka).
Tällainen ihminen tarvitsisi edunvalvojan. Yleensä sossu ehdottaa sitä, jos huomataan, että raha-asiat eivät esim. psyykkisen sairauden vuoksi hoidu.
Osalla voi olla taustalla heikkolahjaisuutta tai vakava-asteinen matemaattinen hahmotusvaikeus.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Vierailija kirjoitti:
Tyynyt pitää uusia kahden vuoden välein ja peitot muutaman vuoden välein. Suurperheen äiti oli ehkä ennemminkin laiska tai väsynyt, hänen kommentoijansa taas ennemminkin se uusavuton.
Vierailija kirjoitti:
No alkupalaksi suolakeksejä ja valion arkijuustoa,pääruuaksi jotain tölkkigulassia ?kattilassa lämmitettynä ja jälkiruuaksi jätskiä ja se viini jotain kurjaa lirua varmaan halvinta mitä löytyy alkosta mulla tais olla liian suuret odotukset kun tuumasin että sorry ei me sovita toisillemme :D
Tämä oli hauska!
Jossain aiemmassa surkeimmat treffit -ketjussa joku kertoi, että mies oli kehunut tarjoavansa kotonaan treffeillä ”gurmeeta” ja oli tarjonnut valmiiksi siivutettua kinkkuleikkelettä suoraan paketista. Oli kuulemma ”tapaksia”.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Meillä on laitettu ruokaa, mutta keittiö oli isän valtakunta ja teki siellä tosi monimutkaisia ruokia, ei mitään perus kotiruokaa. Minä en saanut keittiössä tehdä oikein mitään koska "tuli sotkua".
Että ei välttämättä voi sitä aikuista syyttää jos ei asioita osaa, kun sehän olis ollut vanhempien tehtävä opettaa lapselle kokkaustaitoja, sekä innostaa siihen esim. yhdessä tekemiseen, jo pienestä pitäen.