Pahin aikuisen uusavuttomuus mihin olen törmännyt?
Tapailin hetken miestä, joka ei osannut keittää munia. Laitetaanko kuumaan vai kylmään veteen, monta minuuttia pidetään....
Kommentit (387)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollessani työharjoittelussa, työpaikan eräs henkilö ei hoksannut, että kahvinkeittimen säiliön saisi täytettyä helpoiten vedellä keittimen oman kannun avulla. Tämä sen sijaan antoi veden juosta täysillä altaan kraanasta, samalla kun ryntäili edestakaisin lasin kanssa keittimen ja hanan välillä.
Miksi niin paljon alapeukutuksia tälle? Noin on tapahtunut oikeasti, niin oudolta kuin tuo kuulostaakin.
Alapeukkuja siksi että tietenkään kahvinkeittimeen ei laiteta vettä sen omalla pannulla - hyvin harva ihminen pesee sen pannun tarpeeksi hyvin joka käyttökerran jälkeen. Aina omalla astialla, tai mieluiten suodatettua vettä vesikannusta. Näin saa hyvän makuista kahvia (eikä härskiintynyt rasva keittimen osissa pilaa) eikä tarvi kalkkikertymiäkään räjäytellä kemikaaleilla pois (tai no, sitähän ei ihmiset myöskään tee vaan vuosikaudet keittävät sillä rasvalla pilatulla keittimellä puhdistamatta sitä kertaakaan...).
Jos kahvipannun huuhtelee käytön jälkeen kuumalla vedellä, ja seuraavan kerran kahvia keitettäessä pannu on jäähtynyt, niin se 4 asteinen vesi ei irrota mahdollisesti pannuun jäänyttä rasvaa lainkaan. Tämä on ihan krypitnen myytti mikä on voimissaan.
No itse asiassa esim Mocca Master suosittelee laittamaan veden puhtaalla astialla juurikin tästä rasvasta johtuen. Eiköhän firma, joka on tunnettu brändi ja valmistaa kahvinkeittimiä ole asian tarkastanut/ tutkinut. Luottaisin tässä asiassa Kahvinkeittimen valmistajan antamaan tietoon.
Miksi ihmeessä ihmiset keittävät kahvia likaiseen rasvaiseen kahvipannuun!!??
Itselläni on aina puhdas pannu, joten voin hyvin mitata ja kaataa kahviveden sillä.
Faith kirjoitti:
Lapsena kuulin erään iäkkään naisen sanovan keski-ikäisestä pojastaan, ettei tämä osaa käydä ruokakaupassa. Ymmärsin sen kirjaimellisesti ja pohdin, että minäkin olisin voinut opastaa miestä kauppareissulla, vaikka olin lapsi. Vanhempani selittivät, ettei mies vain viitsi käydä kaupassa. Aika usein uusavuttomuudessa onkin kyse siitä, ettei vain viitsi.
Minusta siinä on kyse toisen hyväksikäyttämisestä että heittäydytään avuttomaksi, ei muka osata. Halutaan vain että toinen tekee kaiken valmiiksi. Miehiltä tää luonnistuu aika näppärästi, kun tekee annetut työt riittävän huonosti niin saa jatkossa kaiken valmiina. Tuollaisessa (pari)suhteessa ei ole rakkauden hiventäkään.
Mä olen joissain asioissa todella laiska ja uusavuton.
En jaksa säätää minkään rikkinäisten kodinkoneiden kanssa, vaan ostan aina uuden tilalle.
Esim. blendereitä menee muutama vuodessa. Niistä lähtee herkästi se teräosa irti, jolloin kannu alkaa vuotaa pohjasta. En saa sitä takaisin kunnolla paikalleen, jolloin heitän vaan koko koneen roskiin ja ostan uuden. Nuohan nyt en ei paljoa maksa.
Uuden printterein heitin myös roskiin kun en saanut sitä toimimaan. Ostin eri merkkisen tilalle.
kahvikeittimiä menee myös parin vuoden välein.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Luin aloituksen ja mietin, että joo ehkä varmaan sitten munan keittäminen on tärkein taito miehessä. Mies osaa rakentaa lentokoneen, tehdä sähkötöitä, myydä niin paljon että luodaan firmalle uusia työpaikkoja etc. mutta munankeittotaito puuttuu, joten hyödytön mies. Ihanaa miten laadukasta ja hyvää ajattelua palstalaisilla on. Tap tap fkin tap.
Ehkä pointti ei ollut se munan keittäminen sinänsä, vaan lähinnä ihmetellään sitä, että jos mies on tosiaan noin fiksu ja aikaansaava ja menestyvä työssään, niin miten hän ei osaa keittää edes kananmunaa? Siis tehdä jotain johon sitä älyä ei edes tarvita?
Eli kummastuttaa, kun muuten ihan älykkäät ja pärjäävät ihmiset eivät osaa tehdä jotain ihan yksinkertaista asiaa.
Varmaan moni ajattelee minustakin niin, kun olen akateemisesti koulutettu, mutta heitän aina kaikki rikkinäiset kodinkoneet suoraan roskiin, enkä edes yritä korjata niitä.
Eri asia on sitten oikeasti tyhmät/hahmotushäiriöiset ihmiset, jotka eivät osaa yhtään mitään. Tai nämä laiskat, avuttomiksi passatut ym.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Kakkahattutäti kirjoitti:
Ehkä pointti ei ollut se munan keittäminen sinänsä, vaan lähinnä ihmetellään sitä, että jos mies on tosiaan noin fiksu ja aikaansaava ja menestyvä työssään, niin miten hän ei osaa keittää edes kananmunaa? Siis tehdä jotain johon sitä älyä ei edes tarvita?
Eli kummastuttaa, kun muuten ihan älykkäät ja pärjäävät ihmiset eivät osaa tehdä jotain ihan yksinkertaista asiaa.
Varmaan moni ajattelee minustakin niin, kun olen akateemisesti koulutettu, mutta heitän aina kaikki rikkinäiset kodinkoneet suoraan roskiin, enkä edes yritä korjata niitä.
Eri asia on sitten oikeasti tyhmät/hahmotushäiriöiset ihmiset, jotka eivät osaa yhtään mitään. Tai nämä laiskat, avuttomiksi passatut ym.
No miksi munankeittäjä ei osaa tehdä jotain vaativampaa asiaa? Me kaikki (toivon mukaan) keskitymme asioihin, joissa olemme hyviä. Onko sinulla ongelma asian suhteen? Toivot, että ihmiset eivät tee asioita jossa ovat hyviä? Haluat, että siivoojasi on p-ska? Putkimiehesi on p-ska? Kampaajasi on p-ska?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei osata lämmittää puu-uunia. Vuokrataan mökki ja uunia/takkaa/puukiuasta lämmitetään pellit kiinni.
Kuinkahan monessa taloudessa edes puuuunia ja kuinka moni vanhempi opettaa sen käytön lapsilleen? Minusta tuo on ihan inhimillistä.
Esim. minun 83v äitini ei varmasti osaisi lämmitää puu-uunia, eikä takuulla tietäisi mitkä ovat kissanluukut tai ovikoira, kun ikänsä on asunut krs-talossa ja kaupungissa.Vastaavasti äitini osaa moni taitoja, joita harvat osaavat, kun on tehnyt pitkän työuran kirurgina ja laittanut siihen kaiken vapaa-aikansa.
Jotenkin huvittavaa, kun täällä ylpeillään munien keitolla, puu-uunin lämmityksellä, sillä jokainen kyllä oppii ne tekemään, jos osaa lukea, kun netti on tulvillaan tietoa.
Minäkin opin, vaikka eka kerran lämmitin puu-uunia n. 40v ja nyt teen sitä lähes päivittäin.
Miksi opetella, jos sillä ei ole käyttöä. Sama vaikka ompelimessa ja muissa käden taidoissa.
No aika erikoista, jos ei ole koskaan ollut millään mökillä tai missään kylässä, jossa esim. on puusauna. En kyllä tiedä ketään aikuista ihmistä, joka ei osaisi vaikka saunaa lämmittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että minua luullaan uusavuttomaksi vaikka oikeasti olen vain helvetin laiska ja laitan muut tekemään asioita puolestani. Ei minua vain kiinnosta jotkin arkiset askareet´kuten kaupassa käynti niimpä teen ruokakassitilauksen ja se tuodaan ovelleni.
Juuri näin. Tai sitten muut asiat vain kiinnostavat enemmän.
Jotenkin naurettavaa, kun nykyään kotitöitä - ruuanlaittoa, siivousta, pyykinpesua jne. pidetään jonakin rakettitieteenä ja erityistä osaamista vaativana, kun vielä muutama vuosikymmen sitten eivät niihin edes koskeneet työkykyiset ja "paremmat ihmiset" vaan ne oli vähempi työkykyisten tehtäviä, joita teki lapset, vanhukset, piiat ja vähemmän työkyiset, kun muut sitten keskittyivät "oikeisiin" töihin ja tärkeimpiin tehtäviin.
Mitä ihmeen älyä ja osaamista vaatii joku lattian pesu tai vessan siivous, sukupuolesta riippumatta.
Itse en juuri tee kotitöitä, kun intohimo ja mielenkiinto on muissa asioissa, vaan mies tykkää hoitaa ne ja osa ostetaan ulkopuolisena palveluna.
No itseasiassa vatii. Esimerkiksi "siivoojan hommaan " eli vaikka laitoshuoltaja on usean vuoden koulutus. Ja kotisiivouksessakin kannattaa vähän ainakin ottaa selvää asioista ettei esimerkiksi pilata vaikkapa parketti lattiaa väärällä pesuaineella tai jotain laitetta väärällä käytöllä.
Ikävää, että vähättelet ja mitätöit kotitöitä, kun ajatellaan miten paljon niihin aikaa käytetään ja naiset niistä suurimman osan tekee. Koen ja näen, että väheksyt sekä siivoojia, että kotitöiden tekijöitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että minua luullaan uusavuttomaksi vaikka oikeasti olen vain helvetin laiska ja laitan muut tekemään asioita puolestani. Ei minua vain kiinnosta jotkin arkiset askareet´kuten kaupassa käynti niimpä teen ruokakassitilauksen ja se tuodaan ovelleni.
Juuri näin. Tai sitten muut asiat vain kiinnostavat enemmän.
Jotenkin naurettavaa, kun nykyään kotitöitä - ruuanlaittoa, siivousta, pyykinpesua jne. pidetään jonakin rakettitieteenä ja erityistä osaamista vaativana, kun vielä muutama vuosikymmen sitten eivät niihin edes koskeneet työkykyiset ja "paremmat ihmiset" vaan ne oli vähempi työkykyisten tehtäviä, joita teki lapset, vanhukset, piiat ja vähemmän työkyiset, kun muut sitten keskittyivät "oikeisiin" töihin ja tärkeimpiin tehtäviin.
Mitä ihmeen älyä ja osaamista vaatii joku lattian pesu tai vessan siivous, sukupuolesta riippumatta.
Itse en juuri tee kotitöitä, kun intohimo ja mielenkiinto on muissa asioissa, vaan mies tykkää hoitaa ne ja osa ostetaan ulkopuolisena palveluna.
No itseasiassa vatii. Esimerkiksi "siivoojan hommaan " eli vaikka laitoshuoltaja on usean vuoden koulutus. Ja kotisiivouksessakin kannattaa vähän ainakin ottaa selvää asioista ettei esimerkiksi pilata vaikkapa parketti lattiaa väärällä pesuaineella tai jotain laitetta väärällä käytöllä.
Ikävää, että vähättelet ja mitätöit kotitöitä, kun ajatellaan miten paljon niihin aikaa käytetään ja naiset niistä suurimman osan tekee. Koen ja näen, että väheksyt sekä siivoojia, että kotitöiden tekijöitä
Pakko kommentoida sivusta, että parketin peseminen sopivalla aineella ei vaadi monen vuoden tutkintoa. Sen sijaan kotisiivous noin muuten työnä on niin rankkaa, ettei kannata paljon tämän työn tekijöille aukoa.
Lapsen päiväkodissa kihomatoja. Asiasta löytyy muutamassa minuutissa netistä hakemalla kattavasti tietoa, sekä kihomadon tarttumisesta ym muusta yleisestä että ihan siitä miten toimia kun tartunta on tai kun sitä epäillään.
Aikuiset ihmiset vanhempien viestiketjussa aivan paniikissa eivätkä osaa hakea tietoa siitä miten toimia. Osa kävi jo apteekissa hakemassa lääkkeitä mutta nyt kyselee siellä keskustelussa että mitä nyt ja miten nämä annetaan lapselle ja mitä pitää tehdä - farmaseutti osaa neuvoa varmasti ja paketissa lukee selkeästi miten toimia.
Kyseessä kuitenkin yleinen ja vaaraton (toki ikävä) loinen josta pääsee eroon kun noudattaa ohjeita ja siivoaa pari kertaa Kunnolla. Mietin millaisen mielikuvan lapset saavat näistä asioista kun vanhemmat sekoavat kokonaan kun tilanne on käsillä. Kihomadot ja täit ovat toki joskus työläitä hoitaa pois mutta kun tietoa ja apua on saatavilla ja niistä ei ole mitään vaivaa, en ymmärrä miten aikuiset ihmiset eivät osaa olla reagoimatta tunteella kun riittäisi että asian vain hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Miehillä aika yleistä uusavuttomuus keittiössä, kodinhoidossa ja pyykinpesussa. Sen huomaa, kun jotkut on jo nuoresta asti keskittyneet vain rahakkaan työn saamiseen. Nainen joutuu hallitsemaan koko paletin, siis kodin, lapset ja työn yhtaikaa. Työ on naiselle useammin työtä, kun miehelle se on urakehitystä ja ylitöitä. Nainen varmistaa, että mies saa kehittyä vapaasti. Epäreilua.
Naiset, jotka hallitsevat koko paletin, mutta eivät ymmärrä raha-asioista hölkkäsen pöläystä ja sijoitusstrategia on tyyliin lastenvaatteet. Ja kyllä, olen itse nainen ja pahaa tekee katsoa vierestä taloudellista uusavuttomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollessani työharjoittelussa, työpaikan eräs henkilö ei hoksannut, että kahvinkeittimen säiliön saisi täytettyä helpoiten vedellä keittimen oman kannun avulla. Tämä sen sijaan antoi veden juosta täysillä altaan kraanasta, samalla kun ryntäili edestakaisin lasin kanssa keittimen ja hanan välillä.
Ei keittimen omalla pannulla kaadeta tietenkän vettä. Pannu on sen verran likainen ja pinttynyt, että kahvista ei kyllä hyvää tule. Aina eri astialla tietenkin!
Hyi, miksi sinulla on likainen ja pinttynyt pannu? Mä ihmettelin pitkään kun ihmiset vaahtosivat tuosta että pitää kaataa eri astiasta vesi. En vain voinut ymmärtää miksi kahvipannuun muka muodostuisi jokin kahvirasvakerros vaikka sen joka kerta tiskaisi. Sitten kuulin että kahvipannun tiskaaminen ei olekaan itsestään selvää monille. Kysynpähän vain että kuinka paljon apua siitä toisesta astiasta kaatamisesta voi olla jos se kahvi sitten tippuu paskaiseen pannuun...
Vierailija kirjoitti:
Ei osannut kuoria perunoita. Näitä jätkiä näin intissä. Saman kun huomasin naisessa ettei osaa kuoria perunaa niin pikkusen piti sanallisesti pottuilla.
Perunakuorimisessa ei ole mitään järkeä mikäli niitä ei ole kasvatettu ihmisten sonnassa.
Riittäisiköhän jo se kahvipannujankkaaminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei osata lämmittää puu-uunia. Vuokrataan mökki ja uunia/takkaa/puukiuasta lämmitetään pellit kiinni.
Kuinkahan monessa taloudessa edes puuuunia ja kuinka moni vanhempi opettaa sen käytön lapsilleen? Minusta tuo on ihan inhimillistä.
Esim. minun 83v äitini ei varmasti osaisi lämmitää puu-uunia, eikä takuulla tietäisi mitkä ovat kissanluukut tai ovikoira, kun ikänsä on asunut krs-talossa ja kaupungissa.Vastaavasti äitini osaa moni taitoja, joita harvat osaavat, kun on tehnyt pitkän työuran kirurgina ja laittanut siihen kaiken vapaa-aikansa.
Jotenkin huvittavaa, kun täällä ylpeillään munien keitolla, puu-uunin lämmityksellä, sillä jokainen kyllä oppii ne tekemään, jos osaa lukea, kun netti on tulvillaan tietoa.
Minäkin opin, vaikka eka kerran lämmitin puu-uunia n. 40v ja nyt teen sitä lähes päivittäin.
Miksi opetella, jos sillä ei ole käyttöä. Sama vaikka ompelimessa ja muissa käden taidoissa.
1930 luvulla syntynyt ihminen ei osaisi lämmittää puu-uunia? Tuolloinhan oli kerrostaloissakin vielä pönttöuunit, ainakin stadissa. Ei koskaan ollut esim mökillä tai ei yhtään maalaissukulaista. Anoppini neljännen polven stadilainen kerrostalosta ja osaa kyllä perusasiat vaikka omaa mökkiä ei olekaan koskaan ollut. Kissanluukkuja voi stadilainen ihmetellä vaikka Kumpulassa, puukäpylässä, Vallilassa jne. Ei tarvitse maalle lähteä.
Tuo on kyllä jo uusavuttomuuden huippu
Vierailija kirjoitti:
Eräs tuntemani nainen, noin 25-vuotias on juuri tällainen. Hän ei osaa yksin kulkea kilometrin matkaa kaupungissa paikasta A paikkaan B, vaikka hänen kanssaan olisi aiemmin kulkenut saman reitin yhdessä muutamaankin otteeseen ja vaikka hänellä olisi karttasovellus apuna (ei osaa käyttää sitä). Kaupassa ei osaa tehdä minkäänlaista hintavertailua (esim. on halvempaa ostaa monipakkaus, kuin yhtä monta yksittäispakattua - oli järkyttynyt, miten hyvä säästövinkki tämä oli), ei tiedä onko tumma vai vaalea leipä terveellisempää tai miten etukortti höylätään lukijassa. Kaikkien normaaleiden arkipäiväisten asioiden hoitaminen on itsenäisesti hänelle suunnattoman vaikeaa. Syy on siinä, että omien sanojensa mukaan vanhemmat ovat koko elämän ajan kuljettaneet hänet joka paikkaan ja huolehtineet kaikesta.
Voi olla kyse hahmotushäiriöstä. Pahenee vain jos haukutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi opetella, jos sillä ei ole käyttöä. Sama vaikka ompelimessa ja muissa käden taidoissa.No aika erikoista, jos ei ole koskaan ollut millään mökillä tai missään kylässä, jossa esim. on puusauna. En kyllä tiedä ketään aikuista ihmistä, joka ei osaisi vaikka saunaa lämmittää.
Kylässä yleensä kyllä isäntäväki lämmittää saunan, ei vieraat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi opetella, jos sillä ei ole käyttöä. Sama vaikka ompelimessa ja muissa käden taidoissa.No aika erikoista, jos ei ole koskaan ollut millään mökillä tai missään kylässä, jossa esim. on puusauna. En kyllä tiedä ketään aikuista ihmistä, joka ei osaisi vaikka saunaa lämmittää.
No luulisi, että vuonna 1936 syntynyt ihminen on jokusen kerran nähnyt, kun uuni tai hella sytetytetään. Varmaan ollut joskus maalaissukulaisilla tai työreissulla Lapissa tms. Aika hyvin onnistunut välttymään tiedolta Suomen kaltaisessa maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä itse olen tottunut siihen, että mökillä ystäväpariskunnan kanssa lämmitellään saunat yhdessä, kannetaan vedet ja tehdään ruoat. Sehän sitä mukavaa yhdessäoloa on. Aika Lordi käytöstä, että istuu tekemättä mittään kun on kylässä. Kesälomallakaan kun ollaan usein pidempiä aikoja.
Mieskaveri paistoi jauhelihan papereineen ja maisteli raakaa lihaa että tarvitseeko lisää suolaa. Eikä sitten laittanut muuta maustetta kuin suolaa ! Koetti myös paistaa kalapuikkoja mikrossa . Tuo ei ollut edes mitään söpöä hönttiyttä vaan oikeasti käsittämätöntä tyhmyyttä.
Ja mies oli siis 36. Eihän siinä olisi ollut mitään , jos olisi ollut 16 mutta 36...